دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اهمیت یادگیری زبان ترکی استانبولی برای زندگی در ترکیه
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
زبان ترکی استانبولی به این دلیل اهمیت دارد که جایگاه ویژه کشور ترکیه در صنایع مختلف زبانزد است. برای مثال این کشور در زمینه تولید انواع منسوجات مثل پارچه و فرش های باکیفیت در سراسر دنیا شهره است و به همین دلیل به عنوان یک بازار مهم از لحاظ صنایع...

این روزها ایرانیان به دلایل مختلف به ترکیه سفر و مهاجرت می‌کنند. از سفر و تفریح گرفته تا کار و جایی تازه برای زندگی. در این میان چالشی که اغلب کمتر از همه درباره‌ی آن صحبت می‌شود و بیشتر از همه می‌تواند موفقیت یا عدم موفقیت این سفر را رقم بزند و یا مشکل‌آفرین و کار راه‌انداز شود، زبان ترکی استانبولی است.

در اینجا ما به شما می‌گوییم که زبان ترکی استانبولی چگونه زبانی است و چرا برای سفر و مهاجرت به ترکیه باید زبان ترکی استانبولی را بلد باشید؟

درباره‌ی زبان ترکی استانبولی:

زبان ترکی استانبولی تا به اینجا تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر می‌گذارد. این زبان از خانواده زبان‌های آلتایی است و در زمان عثمانی، فارسی و عربی تاثیر بسیاری بر آن داشت. هرچند که در زمان آتاتورک الفبای فارسی این زبان به لاتین تغییر پیدا کرد و بسیاری از کلمات فارسی و عربی این زبان حذف شد. ساختار و قواعد این زبان منحصر به فرد است ولی با توجه به تاثیری که بر زبان‌های فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی داشته است، مردم این کشورها می‌توانند این زبان را راحت‌تر بیاموزند. هرچند که این زبان با زبان مردم ترک‌زبان ایران متفاوت است ولی ترک‌زبان‌ها می‌توانند به‌سادگی این زبان را تا حد زیادی متوجه شوند و منظور خود را برسانند. همچنین ترک زبانان ایران، مدت کوتاهی لازم دارند تا بدون مشکل به ترکی استانبولی مسلط شوند.

ترکی استانبولی تنها در کشور ترکیه به‌عنوان زبان رسمی شناخته می‌شود ولی از آن‌جایی که خود کشور ترکیه به‌تنهایی 150 میلیون نفر جمعیت دارد، تعداد گویندگان این زبان رقم قابل‌توجهی است.

زبان ترکی 21 حرف صامت و 8 مصوت دارد و ضمایر دستوری آن برای مونث و مذکر مانند فارسی یکسان است. افعال این زبان نیز مانند زبان فارسی با خود شناسه‌ای دارد که شخص فاعل را معرفی می‌کنند. به طور کلی تشابهات دستوری و واژگانی این زبان با فارسی زیاد است و یادگرفتن این زبان برای فارسی زبانان به هیچ وجه کار سختی نیست.

زبان ترکی استانبولی

چرا باید زبان ترکی استانبولی را بیاموزیم؟

عده‌ای با فکر اینکه زبان انگلیسی چاره‌ی هر مشکلی در هر کشور بیگانه‌ای خواهد بود، قید یادگیری زبان ترکی استانبولی را می‌زنند. این فکر درواقع یکی از آسیب زننده‌ترین خیال‌ها به مهاجران ایرانی است. می‌توان گفت که مردم ترکیه به‌صورت میانگین سواد زبان انگلیسی آن‌چنانی ندارند. حتی به نسبت ایران در کوچه و خیابان مردم این کشور کمتر متوجه زبان انگلیسی می‌شوند. پس اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید، بدانید که یادگیری این زبان نه تنها برای کار که برای یک زندگی ساده نیز ضروری است. از یک تاکسی سوارشدن تا یک خرید ساده، شما به زبان ترکی استانبولی نیاز پیدا خواهید کرد چه رسد که بخواهید در این کشور کارکنید یا درس بخوانید.

اگر برای تحصیل به ترکیه می‌روید: البته که ترکیه پر است از دانشگاه‌هایی با زبان تدریس انگلیسی. یعنی شما می‌توانید خیالتان را از بابت اینکه زبان آموزشی‌تان انگلیسی می‌ماند در بسیاری از رشته‌ها راحت کنید ولی از طرفی دیگر بسیاری از رشته‌ها و دانشگاه‌ها به زبان ترکی‌اند و یا از همه مهم‌تر پرسنل آموزشی دانشگاه‌ها اغلب به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند. پس این فکر که اگر زبان تدریس دانشگاهی انگلیسی است شما اصلا نیازی به زبان ترکی پیدا نمی‌کنید فکر غلطی است. البته که کار شما بسیار راحت‌تر است و در حد رفع نیاز روزمره به این زبان نیاز پیدا خواهید کرد ولی نکته مهم اینجاست که شما قطعا به این زبان نیاز پیدا خواهید کرد.

اگر برای کار به ترکیه می‌روید: یادگیری ترکی استانبولی برای کار می‌توان گفت که یکی از واجب‌ترین و پرسودترین موارد ممکنه است. نخست اینکه اگر شغل شما آموزش زبان انگلیسی نباشد و یا در یک شرکت انگلیسی‌زبان مشغول به کار نشوید، باید ترکی استانبولی بلد باشید. در غیر این صورت علاوه بر ناتوانی شما در ارتباط گرفتن حقوق شما کمتر خواهد بود. تسلط به زبان ترکی برای یافتن شغل یک امتیاز مثبت است که نباید از دستش بدهید. علاوه بر این اگر شما ترکی بلد نباشید جسارت افراد در محیط کار برای سو استفاده از شما و پایمال کردن حقتان بیشتر می‌شود. ناگفته نماند که شما حتی می‌توانید از این زبان استفاده کنید و شغل‌هایی مثل ترجمه و آموزش زبان را نیز در پیش بگیرید.

اگر برای یک اقامت کوتاه کاری به ترکیه می‌روید: بله حتی یک جلسه یا نشست کاری کوچک هم می‌تواند به زبان ترکی نیاز داشته باشد. البته که مشکل شما با یک مترجم به‌سادگی قابل‌حل است ولی مردم ترکیه در روابط کاری‌شان بیشتر از هر چیز دوستانه عمل می‌کنند. برای همین هم اغلب قرارهای کاری‌شان در ناهار برگزار می‌شود. آن‌ها به هیچ‌کس بیشتر از دوستان و آشنایانشان اعتماد ندارند و در حتی صحبت‌های کاری به چشم‌هایتان نگاه می‌کنند و شاید حین حرف زدن زیاد به شما نزدیک شوند. همه‌ی این‌ها گویای این مسئله است که اگر شما وارد دیالوگ با شریک تجاری خود یا فرد ترکی که قرار است با او معامله کنید بشوید درصد موفقیتتان بسیار بالاتر خواهد بود. این‌چنین شما اعتماد می‌خرید و از طرفی برای آن‌ها ارزش تلقی می‌شود که کسی به خودش زحمت بدهد زبان آن‌ها را یاد گرفته و به آن صحبت کند.

دلایل اهمیت یادگیری زبان ترکیه

دلایل اهمیت یادگیری زبان ترکیه

یکی از زبان های مهمی که ما ایرانی ها با فراگیری آن می توانیم در زندگی خود پیشرفت زیادی ایجاد کنیم، زبان ترکی استانبولی است. آموزش زبان ترکی استانبولی امروزه علاوه بر ایران در دیگر کشورها نیز دارای اهمیت زیادی است و دلیل اصلی آن این می باشد که جایگاه کشور ترکیه در عصر حاضر و خصوصا برای ما و همچنین دیگر کشورهای آسیایی بسیار زیاد است.

زبان ترکی استانبولی به این دلیل اهمیت دارد که جایگاه ویژه کشور ترکیه در صنایع مختلف زبانزد است. برای مثال این کشور در زمینه تولید انواع منسوجات مثل پارچه و فرش های باکیفیت در سراسر دنیا شهره است و به همین دلیل به عنوان یک بازار مهم از لحاظ صنایع مختلف در دنیا شناخته می شود. از این رو می توان با فراگیری آموزش زبان ترکی استانبولی از این طریق نیز به بازار کاری مناسب ورود کرد.

امروزه کشور ترکیه از جایگاه ویژه ای در دنیا برخوردار است. برای مثال این کشور به عنوان یکی از قطب های گردشگری دنیا به شمار می رود و به همین دلیل سالانه میلیون ها گردشگر از سراسر دنیا به این کشور ورود می کنند و قطعا افرادی که دوره آموزش زبان ترکی را با بهترین کیفیت فر اگرفته باشند می توانند از این فرصت کاری در کشور ترکیه استفاده کنند، و به یک آینده کاری بسیار روشن دست یابند.

همچنین این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار خاص به عنوان پنجره اقتصادی بین آسیا و اروپا به شمار می رود و کشورهای مختلفی آسیایی ترجیح می دهند محصولات مورد نیاز خود را از طریق این بازار تامین کنند. به همین دلیل می توان با شرکت در دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی اصفهان علاوه بر پایه گذاری یک شغل مناسب برای خود به بازرگانان و فعالان اقتصادی که از طریق کشور ترکیه به فعالیت مشغول هستند، کمک نمود.

آموزش زبان ترکی استانبولی با قیمت های مختلفی برگزار می شود. بسیاری از افراد تمایل دارند این دوره را با کمترین هزینه و کوتاه ترین زمان ممکن طی نمایند اما برای اینکه بتوان در بازار کار پیش رو موفق بود به هیچ وجه نباید کیفیت را فدای فاکتورهایی مثل زمان و قیمت نمود.

چگونه می‌توانیم بصورت خود آموز زبان ترکی استانبولی را بیاموزیم؟

چگونه می‌توانیم بصورت خود آموز زبان ترکی استانبولی را بیاموزیم؟

مسلماً برای آموزش زبان ترکی استانبولی هم موسسه‌های آموزشی بسیار زیادی وجود دارد که شما بسته به زمانی که مهلت‌دارید این زبان را بیاموزید. کلاس‌های فشرده نیز برای این زبان وجود دارد که می‌توان گفت پرهزینه‌ترین روش یادگیری است. شما می‌توانید به‌صورت خودآموز با کتاب نیز این زبان را یاد بگیرید.

شما با استفاده از کتاب‌های زیر می‌توانید به‌سادگی ترکی استانبولی یاد بگیرید:

Teach yourself Turkish: این کتاب از مجموعه کتاب‌های Teach yourself است که به صورت بین‌المللی به چاپ کتاب‌های خودآموز زبان مشغول است. این کتاب ده درس برای انواع مکان‌ها و معاشرت‌های ترکیه مثل رستوران یا خرید کردن طراحی کرده است و مخصوص کسانی است که می‌خواهند زبانی را به‌عنوان زبان دوم بیاموزند.

Yeni Hitit : این کتاب حرفه‌ای تر از کتاب گذشته است و سه جلد دارد. اگر علاوه بر زندگی می‌خواهید در ترکیه کارکنید یا درس بخوانید این کتاب گزینه بهتری برای شماست. این کتاب به سفارش دولت ترکیه تالیف شده است و برای افرادی که به آنجا می‌آیند و می‌خواهند زبان ترکی یاد بگیرند، عالی است.

The Delights of Learning Turkish: این کتاب به نوعی با سرگرمی و بازی، زبان ترکی را به شما آموزش می‌دهد و می‌توان گفت که بیشتر برای افرادی که قصد سفری کوتاه به ترکیه را دارند مناسب است.

خودآموز ترکی استانبولی در 90 روز نصرت: این کتاب سی دی نیز به همراه دارد و اگر قدم به قدم با آن پیش بروید، پس از 90 روز دیگر زبان ترکی را به خوبی صحبت خواهید کرد.


آموزش زبان ترکی استانبولی در اصفهان توسط بهترین موسسه آموزش زبان های خارجی

آموزش زبان ترکی استانبولی در اصفهان توسط بهترین موسسه آموزش زبان های خارجی

موسسه آموزش زبان های خارجی سخن سرایان مرکزی است که در آن دوره آموزشی زبان ترکی استانبولی ( زبان ترکیه ای ) با بهترین کیفیت انجام می شود. در واقع موسسه سخن سرایان به عنوان بهترین آموزشگاه زبان اصفهان توانسته برای برگزاری این دوره بهترین اساتید و تجهیزات آموزشی را در اختیار بگیرد.

خوشبختانه بر طبق آمار موجود بیش از هشتاد و پنج درصد زبان آموزان مرکز آموزشی سخن سرایان پس از طی دوره آموزش زبان ترکی استانبولی اصفهان جذب بازار کار می شوند و به یک شغل موفق و پایدار دست می یابند. همچنین این مرکز به دلیل آموزش زبان آموزان حرفه ای در زمره بهترین مراکز آموزشی ایران به شمار می رود و به همین دلیل افراد زیادی از دیگر استان های کشور در دوره های آموزشی این مرکز شرکت می کنند. و همین مساله در کنار سطح علمی دوره ها موسسه زبان های خارجی سخن سرایان را به عنوان یک مرکز آموزشی مهم تبدیل کرده است.

این موسسه علاوه بر زبان ترکی استانبولی در زمینه آموزش زبان های دیگر از جمله زبان ایتالیایی، اعزام دانشجو همراه بورس تحصیلی و مهاجرت، آموزش زبان انگلیسی و همچنین آموزش مکالمه زبان های آلمانی، اسپانیایی، فرانسه، سوئدی، هلندی، چینی نیز فعالیت دارد، و علاقه مندان از سراسر کشور می توانند در دوره های آموزشی این مرکز شرکت نمایند. تلفن تماس 03136285448 - 03136251197



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits