دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دستورالعمل استفاده از ماسک n95
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ماسک های طبی N95 مثال هایی از تجهیزات حفاظتی شخصی هستند که برای محافظت از استفاده کننده در برابر ذرات هوا برد و ذرات مایع آلوده کننده ی صورت استفاده می شوند. آن ها بخشی از راهبرد کنترل عفونت هستند.

ماسک N۹۵ چیست ؟

ماسک های طبی N95

ماسک N95، وسیله ای حفاظتی تنفسی است که طراحی شده است تا اتصال محکم با صورت و کارایی فیلتراسیون بالا در برابر ذرات هوابرد را فراهم آورد.

اصطلاح N95 زمانی استفاده می شود که ماسک طبی در آزمایشات دقیق توانسته باشد مانع انتقال حداقل ۹۵ درصد ذرات آزمایشی (۰/۳ میکرونی) شود.
اگر ماسک طبی به درستی روی صورت محکم شود، قابلیت های فیلتراسیون ماسک طبی N95 از ماسک های صورت خیلی بیشتر است.

اگرچه، حتی یک ماسک طبی N95 که به درستی روی صورت قرار گرفته باشد نیز نمی تواند ریسک ابتلا به بیماری و یا مرگ را به طور کامل از بین ببرد.

ماسک های طبی N95 برای کودکان و افراد دارای مو در صورت خود طراحی نشده است.

از آنجایی که این ماسک های طبی N95 نمی توانند به طور کامل روی صورت این افراد قرار گیرند، بنابراین نمی توانند محافظت کامل را نیز برای آن ها تامین کنند.

موارد استفاده ماسک های طبی N95

سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA ماسک های طبی N95 فیلتر کننده ی معینی را برای عموم مردم مشخص کرده است.

برای انجام وظیفه به صورتی که انتظار می رود ماسک های طبی N95 باید به طور کامل و محکم روی صورت قرار بگیرند.

به طور کلی، برای قرار گرفتن درست ماسک روی صورت باید ماسک طبی را روی صورت قرار داده و بندهای آن را به قدری محکم کنید که ماسک طبی محکم و راحت روی صورت شما قرار گیرد.

برای بستن مناسب ماسک N95 به دستورالعمل تولید کننده مراجعه کنید.

به طور کلی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC) استفاده از ماسک های صورت و ماسک های طبی را در منزل و محیط های اجتماعی توصیه نمی کند.

البته این ماسک ها می توانند برای افرادی که در برابر بیماری ها از آنفولانزا تا دیگر بیماری های تنفسی آسیب پذیرتر هستند مناسب باشند.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمان استفاده از ماسک های طبی N95 در منزل و محیط های اجتماعی با مسئول مراقبت های درمانی خود مشورت کنید.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA ماسک های طبی زیر را برای استفاده ی عموم مردم در مواقع اضطراری پزشکی و سلامتی عمومی مشخص کرده است:

  1. ماسک طبی ذرات 3M ، 8670F
  2. ماسک طبی ذرات 3M ، 8612F
  3. ماسک طبی PASTURE TM F550G
  4. ماسک طبی PASTURE TM A520G

روی این ماسک ها عبارت «نامناسب برای استفاده های حرفه ای» درج شده است.

ماسک n95 چیست / ماسک ffp2 / مدت زمان استفاده از ماسک n95 / دستورالعمل استفاده از ماسک n95 / ماسک N۹۵ / قیمت ماسک N۹۵
ماسک فیلتردار N۹۵

موارد استفاده ماسک های طبی N95 در مراکز درمانی و صنعتی

بیشتر ماسک های طبی N95 برای استفاده در مشاغل ساختمانی و سایر مشاغل صنعتی که کارگران در معرض گرد و غبار و ذرات ریز قرار می گیرند تولید می شود و توسط لابراتوار ملی تکنولوژی حفاظت شخصی (NPPTL) در موسسه ی ملی سلامت و ایمنی حرفه ای (NIOSH) که بخشی از مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (DCD) است کنترل می شوند. روی این محصولات عبارت «برای استفاده های حرفه ای» درج می شود.

اگرچه بعضی از ماسک های طبی N95 برای استفاده در مراکز مراقبت های درمانی تولید می شوند.

علی الخصوص، وسایل حفاظتی ماسک های طبی یک بار مصرف و دور انداختنی که توسط کارکنان بخش مراقبت های پزشکی در طول اعمال پزشکی برای محافظت دو جانبه از بیمار و تیم درمانی در مقابل انتقال میکرو ارگانیسم ها، ترشحات بدن و مواد ذره مانند استفاده می شوند.

این ماسک های طبی N95 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA به عنوان کلاس ۲، تحت 21 CFR 878. 4040 و CDC NOISH دسته بندی می شوند.

با توجه به شرایط و محدودیت های معین ماسک N95 که تحت کد محصول MSH دسته بندی شده اند، از اخطار پیش فروش 510 (K) معاف هستند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA یک تفاهم نامه (MOU) با CDC NIOSH دارد که چارچوب همکاری و هماهنگی میان سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA و موسسه ی ملی سلامت و ایمنی حرفه ای (NIOSH) برای تعیین این زیر مجموعه از ماسک های طبی N95 را طرح ریزی می کند.

ماسک n95 چیست / ماسک ffp2 / مدت زمان استفاده از ماسک n95 / دستورالعمل استفاده از ماسک n95 / ماسک N۹۵ / قیمت ماسک N۹۵

موارد احتیاط ماسک های N95

افراد دارای مشکلات تنفسی، قلبی و یا دیگر مشکلات پزشکی که تنفس را سخت می کنند باید پیش از استفاده از ماسک های طبی N95 با مسئول مراقبت های درمانی خود مشورت کنند، زیرا ماسک های طبی N95 می توانند تنفس را برای استفاده کننده سخت تر کنند.

بعضی از مدل های این ماسک ها دارای دریچه ی بازدم هستند که می تواند بیرون دادن هوا را آسان تر کرده و میزان گرم شدن فضای زیر ماسک را کاهش دهد.

توجه داشته باشید که ماسک های طبی N95 دارای دریچه ی بازدم نباید در مواقعی که لازم است شرایط استریل حفظ شوند مورد استفاده قرار گیرند.

تمامی ماسک های طبی N95 تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA یک بار مصرف هستند و عبارت «یک بار مصرف» روی آن ها درج شده است.

اگر ماسک طبی شما خراب یا کثیف شد و یا در صورتی که تنفس با ماسک دشوار شود باید ماسک طبی را در آورده، آن را در زباله دانی مناسب انداخته و از ماسک دیگری استفاده کنید.

برای دور انداختن مناسب ماسک طبی باید آن را در یک کیسه ی پلاستیکی قرار داده و سپس آن را در سطل زباله بیاندازید.

ماسک n95 چیست / ماسک ffp2 / مدت زمان استفاده از ماسک n95 / دستورالعمل استفاده از ماسک n95 / ماسک N۹۵ / قیمت ماسک N۹۵
ماسک تنفسی N95

تفاوت ماسک FFP2 و N95 در چیست ؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تفاوت ماسک‌های FFP2 و N95 در چیست یا اینکه کدام ماسک مناسبتر و بهتر است.

در واقع ماسک N95 مورد تایید NIOSH بوده و طبق پروتکل NIOSH تست می‌شود شرایط تست ماسک بر اساس NIOSH به شرح زیر می‌باشد:

  1. فیلتر ذرات تنفسی زمانی که تحت تست آئروسل‌های سدیم کلراید با قطر 0/3 میکرون با جریان 85 لیتر بر دقیقه قرار میگیرند باید کارایی فیلتراسیون 95% را داشته باشند.
  2. لازم به ذکر است ماسکهای N95 قابل استفاده در محیط هایی هستند که آئروسل‌های غیر روغنی وجود داشته باشد و نامگذاری N95 هم بر همین اساس می‌باشد. ماسک ذرات N95 به معنی Not resistant to oil,با کارایی فیلتراسیون 95 درصد است.

قیمت ماسک فیلتر دار نانو کد MS02001 / ماسک n95 چیست / ماسک ffp2 / مدت زمان استفاده از ماسک n95 / دستورالعمل استفاده از ماسک n95 / ماسک N۹۵ / قیمت ماسک N۹۵ /
ماسک فیلتر دار نانو کد MS02001

و اما در مورد ماسک‌های FFP2 :

  • این کلاس از ماسکهای تنفسی مطابق با استاندارد EN اروپا می‌باشد طبق این استاندارد ماسکهای تنفسی در 3 کلاس تقسیم بندی میشوند که شامل FFP1، FFP2 و FFP3 است.
  • شرایط تست ماسکهای تنفسی مطابق با استاندارد EN 149 کمی متفاوت از NIOSH است و به شرح زیر می‌باشد:
  • ماسک تنفسی باید حداقل کارایی فیلتراسیون 94% را داشته باشد زمانی که تحت تست آئروسل‌های سدیم کلراید با قطر 0/3 تا 0/6 میکرون با جریان 95 لیتر بر دقیقه قرار میگیرد.
    بعلاوه ماسک‌های FFP2 تحت تست آئروسل‌های روغنی پارافین هم قرار میگیرند و از این نظر نسبت به ماسک‌های N95 ارجحیت دارند.
  • با توجه به توضیحات فوق به راحتی میتوان دریافت که به لحاظ کارایی و فیلتراسیون هر دو نوع ماسک هم سطح بوده و تفاوت چندانی با هم ندارند علاوه بر اینکه ماسکهای FFP2 توانایی فیلتراسیون ذرات روغنی رو هم دارا می‌باشند .

نکات مهم در خصوص ماسک N95


بیشتر بخوانید :

لیست قیمت انواع ماسک و جلیقه در بازار

عمر مفید انواع ماسک معمولی و فیلتردار چقدر است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits