دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هر آنچه که باید درباره کت واک بدانیم

کت واک (Catwalk) به چه معناست ؟

هر آنچه که باید درباره کت واک بدانیم
8
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در این مقاله از دلگرم به معنی کت واک (Catwalk) و هر آنچه که باید درباره کت واک (Catwalk) بدانیم، می پردازیم .

کت واک (Catwalk) یعنی چه ؟

کت واک (Catwalk) از نظر لغوی به نوع راه رفتنِ (خرامیدن شبیه گربه) مدل­ها بر روی استیج یا سکوی نمایش “Catwalk” گفته می شود.

آیا کت واک (Catwalk) و ران وِی (Runway) به یک معنا هستند؟

خیر، کت واک (Catwalk) و ران وِی (Runway) به یک معنا نیستند زیرا همانطور که گفته شد به نوع راه رفتنِ (خرامیدن شبیه گربه) مدل­ها بر روی استیج یا سکوی نمایش “Catwalk” گفته می شود؛ و به استیج و سکویی که مدل­ها بر روی آن راه می ­روند ” Runway ” و یا “Ramp ” گفته می­ شود.

مانکن‌ها یک به یک تا پایان سکو رفته و پس از یک چرخش، به آغاز آن باز می­ گردند. به طور کلی در دنیای فشن catwalk و runway هر دو به یک مفهوم به کار می روند و آن، راه رفتن مدل ها بر روی استیج و یا سکوی نمایش است جهت اینکه لباس، زیورآلات، کفش و به طور کلی پوشاکی که بر تن دارند را برای تماشاگران حاضر در استیج به نمایش بگذارند.

Catwalk می تواند در یک فضای مسطح مانند سالن اجتماعات، یا در یک فضای باز مانند یک منطقه ی ساحلی و یا جنگلی برگزار شود و از مدل ها برای نمایش دادن لباس ها و اکسسوری های یک برند خاص استفاده می گردد.

چه کسانی در کت واک شرکت می کنند؟

سکویی که مدل ها بر روی آن کت واک را برگزار می کنند، معمولا بین دو یا چند ردیف صندلی قرار می گیرد ( نحوه ی چیدمان صندلی های تماشاگران به طراحی خود برند بستگی دارد) و این صندلی ها نیز مخصوص کسانی است که از طرف کمپانی یا برند به آن کت واک دعوت شده اند ناگفته نماند که ردیف های اول برای افراد سرشناس مانند سلبریتی ها در نظر گرفته می شود که با گرفتن مبالغ بالایی از برند در آن کت واک شرکت می کنند.

کت واک معمولا در چه فضاهایی برگزار می شود؟

Catwalk در اکثر مراسم ها به خاطر شرایط آب و هوایی در فضای سر بسته برگزار می شود، که حتی گاهی اوقات طراحی داخلی فضاهای سر بسته می تواند تداعی کننده ی فضای بیرون، طبیعت، ساحل و… باشد.

به طور مثال برند شنل در رونمایی از کالکشن بهار و تابستان خود در سال ۲۰۱۹ ساحل دریا را در یک سالن سر بسته آورد. امواج دریا، صدای آب و مرغان دریایی و ماسه و… در این کت واک منحصر به فرد بود.

مدل های کت واک چگونه انتخاب می شوند و چه مدت زمانی برای یک برند کار می کنند؟

معمولا افرادی که دارای اندامی کشیده و استخوانی، بدن ها و دندان هایی سالم و پوست زیبا هستند و در بازه سنی (۱۶-۲۵) قرار دارند، توسط کمپانی ها به عنوان مدل انتخاب می شوند.

البته به علت اینکه آموزش هر حرفه توسط سازمان ها مدت زمانی به طول می انجامد اکثر کمپانی ها ترجیحا افراد ۱۶-۱۸ ساله را استخدام می کنند.

براساس قوانین رایج در فشن ‌شوها، هر مدل، براساس یک قرارداد، تنها با یک برند شروع به کار می‌کند. وی براساس این قرارداد، در طول مدت اعتبار قرارداد، موظف است تنها برای یک برند خاص به فعالیت بپردازد، ولی قیمت قرارداد مدل‌ها پس از میزان شهرتی که کسب می کند تغییر محسوسی پیدا می کند و افزایش می یابد.

به طور مثال مدل هایی که در برند معروف” Victoria’s Secret” کار می کنند، از مدل های مشهور و گران قیمت می باشند.

آیا کت واک (Catwalk) و ران وِی (Runway) به یک معنا هستند؟

هفته مد یا "Fashion week" چیست و در چه شهر هایی برگزار می شود؟

هفته مد یک رویداد مهم در مد و فشن است که تقریبا یک هفته به طول می انجامد، درطی این دوره طراحان مد، برندها و یا خانه های مد مطرح، آخرین مجموعه ها و کالکشن های خود را برای خریداران و رسانه ها به نمایش می گذارند.

این رویدادها بر ترند های (trend) سال های جاری و آینده تاثیر می گذارند و شرکت های تولید پوشاک و یا فست فشن ها (fast fashion) و طراحان از این کالکشن ها ایده می گیرند.

برجسته ترین هفته های مد در پایتخت های مد جهان برگزار می شوند، از جمله شهرهایی مانند بمبئی، بیروت، برلین، دبی، لس آنجلس، رم، شانگهای، توکیو و…

اما بزرگ ترین پایتخت های مد جهان چهار شهر نیویورک، لندن، میلان و پاریس هستند که به این چهار شهر مهم در زمینه ی مد و فشن اصطلاحا “Big Four” می گویند.

هفته مد چند بار در سال برگزار می شود؟

هفته مد دو بار در سال و چند ماه قبل از شروع فصل برگزار می شود به طوری که طراحان مجموعه های خود را به صورت فصلی در کالکشن های بهار / تابستان (سپتامبر و اکتبر) و کالکشن های پاییز / زمستان ( فوریه و مارس ) به نمایش می گذارند.

مجموعه های بین فصلی با نام های Resort/Cruise ( قبل از بهار/ تابستان ) و Pre-Fall ( قبل از پاییز/ زمستان) نیز برگزار می شوند ولی هیچ برنامه ی خاصی از نظر زمانی و مکانی برای آن ها وجود ندارد اما به طور معمول سه ماه بعد از ارائه ی مجموعه اصلی اتفاق می افتند و بعضی از طراحان مجموعه های بین فصلی خود را در خارج از شهرهای اصلی”Big Four” برگزار می کنند.

به عنوان مثال، کارل لارگرفلد طراح برند شنل، مجموعه های Resort/Cruise و Pre-Fall خود را در شهرهایی مانند مسکو، لس آنجلس و مونت کارلو به جای پاریس نشان داده است.

هفته های مد مختلف با ژانر های خاص نیز وجود دارد که معمولا در مکان های خاص به نمایش گذاشته می شوند!

  • به طور مثال نمایش های اوت کتور (Haute couture) در ژانویه و ژوئیه فقط در پاریس به اجرا در می آیند.
  • نمایش های متعلق به عروسی در نیویورک برگزار می گردد.
  • هفته ی مد اسلامی دراندونزی ( مد مسلمان ) برگزار می گردد.
  • در پورتلند ( اورگان، ایالات متحده آمریکا) هفته مد سازگار با محیط زیست و در میامی هفته مد لباس شنا برگزار می شوند.

اولین هفته ی مد جهان در کدام کشور به اجرا درآمد؟

مفهوم هفته ی مد اولین بار در پاریس شروع شد در زمانی که بازاریان و تاجران مهم، زنان را برای پوشیدن لباس های کوتور (couture) یا لباس های دوخته شده و گران قیمت به استخدام خود در آوردند و آن ها را در مسابقات خاص و همچنین برای عموم به نمایش گذاشتند. ولی نه به شکلی که امروزه در هفته های مد به صورت رسمی برگزار می شود.

در سال ۱۹۰۳ یک فروشگاه بزرگ به نام Ehrich Brothers برای جلب نظر زنان طبقه متوسط جامعه اولین نمایش فشن خود را به اجرا در آورد و تا سال۱۹۱۰ این ایده تنها توسط فروشگاه های بزرگ انجام می شد ولی در طی سال های بعد نمایش های مد در فروشگاه های کوچک نیز برگزار می گردید.

نمایش ها معمولا بر اساس یک داستان و روایت تئاتری برگزار می شدند و بسیار محبوب و جذاب بودند به طوری که هزارن نفر را به سمت خود جذب می کردند.

اولین هفته ی مد جهان به طور رسمی پس از جنگ جهانی دوم در پایتخت گردشگری جهان نیویورک در سال ۱۹۴۳ برگزار گردید، علت اینکه اولین هفته ی مد جهان در این شهر برگزار گردید امنیت آن نسبت به پاریس بود که در آن دوران مورد حمله ی نازی ها قرار داشت و طراحان مطرح دنیا و همچنین مخاطبان اصلی مد نمی توانستند به پاریس بروند.

بعد ها اولین هفته ی مد میلان در سال ۱۹۵۸ توسط اتاق بازرگانی مد و فشن ایتالیا، اولین هفته مد پاریس در سال ۱۹۷۳ زیر نظر فدراسیون مد فرانسه و اولین هفته ی مد لندن نیز در سال۱۹۸۴ توسط شورای مد بریتانیا برگزار گردیدند.

آموزش کت واک قرص کت واک اموزش راه رفتن کت واک چگونه کت واک راه برویم قرص کت واک کویین کپسول کت واک ویتامین کت واک کپسول کت واک کویین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits