دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تسلیحات و تجهیزات نظامی ایالات متحده در منطقه خلیج فارس
11
زمان مطالعه: 14 دقیقه
ارتش آمریکا را می توان یکی از قدرتمندترین و پیشرفته ترین نیروهای نظامی در جهان دانست چرا که خود دانش ساخت این تجهیزات فوق پیشرفته را دارد و تنها هم در انحصار این کشور قدرتمند و ثروتمند است . حالا مرور کنیم کدامیک از این تسلیحات در منطقه ی نظامی خلیج...

تجهیزات فوق پیشرفته آمریکا در خلیج فارس

بهترین و پیشرفته ترین تسلیحاتی که آمریکا در اختیار دارد، کدامند؟

1 -ناو هواپیما بر یو اس اس آبراهام لینکلن

مدرنترین تسلیحات آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن در سپتامبر سال ۱۹۹۰ با هزینه ی ساخت ۴٫۵ میلیارد دلار به اقیانوس آرام فرستاده شد .ارتفاع کلی این ناو ۷۴ متر یعنی معادل ساختمانی ۲۵ طبقه‌ای است. وزن آب جابه‌جا شده توسط ناو در حالت بارگیری کامل رزمی برابر با ۸۸٬۰۰۰ تن یا ۸۸ میلیون کیلو است. وزن فولاد سازه‌ای که در این ناو به کار برده شده برابر با ۵۴٬۰۰۰ تن یا ۵۴ میلیون کیلو است.

از آن‌جایی که سوخت ناوهای هواپیمابر این کلاس اتمی است، می‌توانند به مدت ۲۰ سال بدون هیچ‌گونه سوخت‌گیری فعالیت کنند و عمر مفید استفاده این ناوها، حدود ۵۰ سال است.ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در سال ۱۹۸۹ آماده ماموریت اعلام شده و کار خود را شروع کرد. ارتفاع این ناو ۷۴ متر است و هر یک از لنگرهای این ناو حدود ۳۰ تُن وزن دارد.

سلاح های پیشرفته ی آمریکا

سیستم شتاب‌دهنده هواپیما روی عرشه این ناو توان این را دارد که یک هواپیمای ۲۰ تُنی را ظرف دو ثانیه از صفر به ۲۷۰ کیلومتر در ساعت برساند.یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن چهار آسانسور دارد که هرکدام می‌توانند دو هواپیمای ۳۵ تُنی را همزمان بالا ببرند. این ناو هواپیمابر حدود پنج هزار و ۷۰۰ خدمه دارد.

روی عرشه این ناو هواپیمابر، ظرفیت حضور ۹۰ فروند تجهیزات پروازی از جنگنده و بمب‌افکن گرفته تا هلیکوپتر وجود دارد. این ناو همچنین به سیستم دفاعی شلیک موشک‌های «سی اسپرو» و «ریم-۱۱۶» مسلح است و همچنین به سامانه دفاع نزدیک دریایی فالانکس مجهز است.

سامانه دفاع نزدیک فالانکس به شکلی طراحی شده که در صورتی که دیگر تمهیدات دفاعی نتوانست موثر باشد، به طور خودکار وارد عمل می‌شود. برجک گردان این سامانه دفاعی قابلیت چرخش سریع ۱۱۵ درجه در ثانیه دارد.ناو یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن در سال ۲۰۰۰ وظیفه حمایت از عملیات نظامی «توفان صحرا» برای آزادسازی کویت را عهده‌دار شده و راهی خلیج فارس شد.

ناو پیشرفته ی جنگی آمریکا

از دیگر مشخصات این ناو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد قطعات تشکیل هندهٔ این ناو بیش از ۱٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ (یک میلیارد قطعه)
  • مساحت کل عرشه پروازی برابر با ۱،۸ هکتار یعنی ۱۸۰٬۰۰۰ متر مربع است.
  • طول عرشهٔ پروازی برابر با ۳۳۳ متر یعنی معادل طول ۳ زمین فوتبال بین‌المللی است.
  • عرض عرشهٔ پروازی برابر با ۷۸ متر یعنی بیش از عرض یک زمین فوتبال استاندارد است.
  • تعداد اتاق‌ها برابر با ۴۰۰۰ واحد است.
  • وزن هر کدام از لنگر‌های آن برابر با ۳۰ تن است
  • وزن هر یک از دانه‌های زنجیر لنگر برابر با ۱۶۰ کیلوگرم یعنی بیش از وزن دو مرد متوسط.
  • تعداد پروانه‌های حرکت دهندهٔ ناو ۴ عدد است.
  • قطر هر یک از پروانه‌ها برابر با ۶/۴ متر است.
  • وزن هر یک از پروانه‌های حرکت دهنده برابر با ۳۰ تن است.
  • وزن هر یک از سکان‌ها (تیغه‌های هدایت کننده)، برابر با ۴۱ تن است.
  • ظرفیت مخازن سوخت هوا پیما در این ناو برابر با ۱۲، ۵ میلیون لیتر است.
  • تعداد تلفن‌های داخلی موجود در ناو ۲۵۰۰ دستگاه است.
  • تعداد تلویزیون‌های داخل ناو برابر با ۳۰۰۰ دستگاه است.
  • طول کل کابل کشی‌های انجام شده در داخل ناو برابر است با ۱۶۰۰ کیلومتر.
  • ظرفیت هوای سیستم تهویه برابر با ۲۰۴۰ تن می‌باشد.
  • ظرفیت غذای ذخیره یخ زده و خشک شده معادل بیش از ۱٬۲۶۰٬۰۰۰ وعدهٔ غذایی است.
  • تعداد پرسنل: حدود ۶٬۳۰۰
  • تعداد پزشک: ۶ عدد.
  • تعداد دندان پزشک: ۵ عدد.
  • تعداد تخت‌های بیمارستانی: ۵۱ تخت
  • ظرفیت آب شیرین کن این ناو برابر است با روزانه بیش از ۱٬۵ میلیون لیتر می‌باشد. سیستم کاتاپولت (شتاب دهندهٔ هواپیما) می‌تواند یک هواپیمای بیست تنی را در زمانی حدود ۲ ثانیه از سرعت صفر تا ۲۷۰ کیلومتر در ساعت برساند.
  • کابل نگهدارندهٔ هواپیما که در فرود هوا پیما سرعت آنرا می‌گیرند، می‌تواند هواپیمایی ۲۴ تنی را که با سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت در حال فرود است را درمسافت حدود ۹۵ متر موقف کند. طول آشیانهٔ هواپیما که دو طبقه پایین‌تر از عرشه قرار دارد ۲۰۹ متر عرض آن ۳۴ متر وارتفاع آن ۸ متر می‌باشد.
  • این ناو هواپیمابر دارای ۴ بالابر که هر کدام از آن‌ها می‌توانند دو هواپیمای ۳۵ تنی را همزمان بالا ببرند می‌باشد.

آمریکا در خلیج فارس چه تسلیحاتی دارد ؟

تسلیحات نظامی آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

2- بمب سنگر شکن Bunker buster

مدرنترین تسلیحات آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

بمب سنگرشکن نوعی بمب غول‌پیکر چندصد میلیون دلاری است که برای تخریب اهداف مقاوم شده زیرزمینی همچون پناهگاه‌ها و سنگرهای زیرزمینی و همچنین تاسیسات بتونی مدفون شده در عمق سطح زمین استفاده می‌شود.

بمب افکن های پیشرفته ی آمریکا

بمبهای سنگر شکن یک بمب عظیم 14 تنی است و فیوزهای قابل تغییری دارد که قابلیت نفوذ آن در دل زمین را به حداکثر افزایش می‌دهد. این بمب به سیستم راهنمایی مجهز است که دقت آن را افزایش می‌دهد و همچنین تجهیزات بسیار مدرنی دارد که ادعا میشود از توانایی تخریب تاسیسات زیرزمینی برخوردار است.

بمب سنگرشکن آمریکایی بسیار پیشرفته

بمبهای سنگرشکن پیشرفته ی آمریکایی ، می تواند تا عمق 60 متری زمین نفوذ کند.طول بمبهای سنگر شکن 6.2 متر می باشد و قطر آن 0.8 متر و وزن آن 14 تن و همچنین کلاهک آن 2.4 تن مواد منفجره قدرتمند را در خود جای داده است که قدرت نفوذ بمبهای سنگر شکن حدود 61 متر در زمین خواهد بود .

تسلیحات نظامی آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

3- موشک تام هاوک

مدرنترین تسلیحات آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

موشک تام هاوک موشک جنگی دور برد , مادون سرعت صوت از نوع موشک کروز است که قابلیت پرتاب و استفاده در همه شرایط آب و هوایی و جوی را دارد .

موشک کروز تاماهاوک در دهه 1970 به عنوان یک موشک کروز اتمی توسعه یافت.این برنامه از یک درخواست پنتاگون در سال 1971 برای یک موشک اتمی زیر دریایی پرتاب کروز اغاز شد.این موشک توسط مکدانل داکلاس به انواع یک موشک پرواز کننده در ارتفاع پایین برای در امان ماندن از دست سامانه های پدافند شوروی برای تهاجم اتمی ساخته شد ولی در نهایت به مرور زمان به عنوان یکی از پر توان ترین تسلیحات متعارف ارتش امریکا شناخته شد .

موشک تام هاوک

این موشک به مرور زمان توسط ریتون و جنرال دینامیک ارتقا و توسعه یافت. در سال 1977 قبل از عملیاتی شدن این موشک کارتر رئیس جمهوری وقت امریکا خواهان براوردن کردن نیاز نیروی دریایی و نیروی هوایی با یک موشک بود.

دیگر مشخصات موشک تام هاواک

  • وزن ۱۴۴۰ کیلوگرم
  • طول ۵/۵۶ متر بدون بوستر، ۶/۲۵ متر با بوستر
  • قطر ۰/۵۲ متر

تسلیحات نظامی آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

4- بمب افکن رادار گریز B2

مدرنترین تسلیحات آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

بمب افکن رادار گریز B2 یکی از بمب‌افکن رادارگریز چندمنظوره شرکت نورتروپ گرومن با کمک شرکت بوئینگ است که توانایی پرتاب جنگ‌افزارهای هسته‌ای و متعارف را دارد. این هواپیما قابلیت حمل هشتاد بمب هوشمند ۲۳۰ کیلوگرمی JDAM با سیستم جی‌پی‌اس یا ۱۶ بمب هسته‌ای ۱۱۰۰ کیلوگرمی کلاس D83 را دارد.

پروژه تولید بمب‌افکن بی۲ در دوران حکومت کارتر آغاز شد. این بمب افکن همچنان گران‌قیمت‌ترین و پیشرفته ترین بمب افکنی است که تا بحال ساخته شده و هزینه تولید هر فروند آن بر اساس قیمت‌های سال ۱۹۹۷ حدود ۷۳۷ میلیون دلار بود.

بمب افکن رادار گریز B2

هزینه فروش با توجه به قیمت قطعات یدکی، تجهیزات، و پشتیبانی نرم‌افزاری در سال ۱۹۹۷ به ۹۲۹ میلیون دلار می‌رسید. در صورتی که هزینهٔ کل پروژه تولید این بمب‌افکن شامل تحقیقات، پیشرفت، مهندسی و آزمایش‌ها هم منظور شود، هر فروند از این هواپیما با بهایی معادل ۲٫۱ میلیارد دلار (قیمت هنگام ساختن) ساخته شده و هزینه کل پروژه بر اساس دلار سال ۱۹۹۷ معادل ۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار است.

تسلیحات نظامی آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

5 - بمبهای هدایت شونده خانواده ی پیو وی

مدرنترین تسلیحات آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

بمبهای لیزری سری پیو وی با تکنولوژی لیزری و با دقت حتی یک متر قادر به هدفگیری دشمن است . بمب هدایت شونده یا بمب هوشمند یا بمب هدایت دقیق بمبی است که پس از پرتاب کنترل شده تا دقیقا به یک هدف خاص برخورد نماید تا از خسارت دیدن نقاط و چیزهای دیگری به غیر از هدف جلوگیری شود.

3 - بمبهای هدایت شونده خانواده ی پیو وی

ابداء بمب‌های هدایت دقیق سبب شد که بمب‌های قدیمی نام بمب غیر هدایت شونده یا بمب کودن به خود بگیرند.

تسلیحات نظامی آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

6 - بمب افکن B52

مدرنترین تسلیحات آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

بوئینگ بی-۵۲ استراتوفورترس هواپیمای جت بمب‌افکن راهبردی زیرصوت است که شرکت بوئینگ آن را برای نیروی هوایی ایالات متحده طراحی کرده و ساخته‌است.این هواپیما برای مأموریت‌های بازدارندگی هسته‌ای در دوره جنگ سرد و به عنوان جایگزینی برای بمب‌افکن کانویر بی-۳۶ ساخته شد.

بی-۵۲ توانایی پرواز با سرعت‌های نزدیک به سرعت صوت تا ارتفاع ۱۵ هزار متری را دارد. این هواپیما قادر به حمل بمب اتمی یا متعارف هدایت‌شونده و قابلیت ناوبری دقیق جهانی است. از بی-۵۲ در جنگ‌های متعارف برای مأموریت‌های تهاجمی استراتژیک، پشتیبانی نزدیک هوایی، و عملیات دریایی استفاده می‌شود. بی-۵۲ در مأموریت‌های پایش اقیانوس هم بسیار کارآمد است و می‌تواند به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در عملیات‌های ضد کشتی و مین‌گذاری کمک کند. این هواپیما می‌تواند در طول دو ساعت ۳۶۴ هزار کیلومتر مربع از سطح اقیانوس را دیده‌بانی کند.

بمب افکن های پیشرفته ی آمریکایی

برد عملیاتی بی-۵۲ با سوخت کامل به بیش از ۱۴ هزار کیلومتر می‌رسد در حالی‌که با سوخت‌گیری هوایی می‌تواند تا جایی که توانایی جسمی خدمه پروازی آن اجازه دهد به پرواز خود ادامه دهد. این بمب‌افکن می‌تواند که به مدت ۳۵ ساعت، بیش از ۱۴ هزار کیلو متر را بدون سوخت‌گیری مجدد پرواز کند. حداکثر سرعت بی-۵۲ حدود ۱۰۴۵ کیلومتر در ساعت (۰٫۸۶ ماخ) است.

مشخصات بمب افکن B52

طول بال‌های این هواپیما ۵۶٫۴ متر، طول بدنه آن ۴۸٫۵ متر، ارتفاع آن ۱۲٫۴ متر و وزن آن ۸۳ تن است.حداکثر وزن برخاست آن ۲۱۹٫۶ تن است و می‌تواند حداکثر ۱۳۱٫۵ تن انواع مهمات شامل انواع بمب، موشک، مین و موشک‌های کروز را حمل کند.

قیمت هر فروند از مدل B-52B این هواپیما در سال ۱۹۵۶ ۱۴/۴ میلیون دلار آمریکا و در ۲۰۱۶، ۹۹/۹ میلیون دلار و مدل B-52H در سال ۱۹۶۲ ۹/۲۸ میلیون دلار و در ۲۰۱۶ حدود ۵۷٫۸ میلیون دلار آمریکا بوده‌است.پنج خدمه هواپیما شامل فرمانده، خلبان، ناوبر، مسئول رادار و افسر جنگ الکترونیک می‌شود .

تسلیحات نظامی آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

7 - پهباد بدون سرنشین رپتور

مدرنترین تسلیحات آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

در دهه 1980 سامانه جاسوسی امریکا خواهان یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی کوچک و کم سر صدا بود تا بتواند بدون جلب توجه به عمق خاک دشمن نفوذ کند.در اوائل دهه 1990 سیا علاقمند به طرحی با نام AMBER شده بود که توسط یک شرکت کوچک طراحی شده بود. رئیس این شرکت یک اسرائیل و طراح سابق نیروی هوایی اسرائیل بود که در اواخر دهه 1970 وارد امریکا شده بود.سیا خواهان خرید این هواپیما با اسم جدید پرداتورشد.

هواپیما در زیر دماغه دارای سامانه دید اپتیکی ای ای اس 52 است . این دوربین نتنها دارای چشمی دید اپتیکی رنگی است بلکه دارای چشمی دید حرارتی نیز است و از این رو توان پرواز در روز و شب را دارد و میتوان دست به نشانگیری لیزری نیز بزند.

پهباد بدون سرنشین آمریکایی

تصاویر به صورت رنگی همزمان ارسال می شود ولی دقت ان در اب هوایی بد پایین است . قرار بود یک رادار روزنه ساختگی برای اب هوایی نامناسب نیز روی پرداتورنصب شود ولی به دلیل وزن بالای رادار این کار لغو شد. لینک ارتباط داده انقدر قوی است که تصویر چشمی دید حرارتی و تصاویر دید اپتیکی رنگی را با هم ارسال کند ولی به دلیل اینکه هر دو روی یک برجک نصب شده اند هر دو تنها در یک زمان میتوانند به یک هدف نگاه کنند.

تسلیحات نظامی آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

8 - جنگنده ی F22 رپتور

مدرنترین تسلیحات آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

جنگنده ی اِف-۲۲ رَپتور جنگنده تاکتیکی نسل پنجمِ تک‌سرنشین، دوموتوره و رادارگریز ساخت شرکت‌های لاکهید و بوئینگ است که برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا توسعه داده شده‌است.

با توجه به برنامه جنگنده تاکتیکی پیشرفته نیروی هوایی آمریکا، اف-۲۲ در درجه اول به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شد، اما این جنگنده دارای قابلیت‌های هواگرد تهاجمی، جنگ الکترونیک و شنود الکترونیک نیز هست. ساخت اکثر بخش‌های بدنه، سامانه سلاح‌ها و انجام مونتاژ نهایی بر عهده پیمانکار اصلی پروژه، لاکهید مارتین بود و بوئینگ هم وظیفه ساخت بال‌ها، بدنه پشتی، بخش‌های اویونیک و سامانه آموزشی را بر عهده داشت.

جنگده فوق پیشرفته "F22 Raptor"

بر اساس قوانین فدرال آمریکا و برای حفاظت از فناوری‌های پنهان‌گرایانه و دیگر ویژگی‌های پیشرفته این جنگنده، صادرات اف-۲۲ ممنوع است.

دیگر مشخصات این جنگنده :

  • نخستین پرواز ۷ سپتامبر ۱۹۹۷
  • تاریخ رونمایی ۱۵ دسامبر ۲۰۰۵
  • وضعیت کنونی فعال
  • بکارگیرنده(ها) نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا
  • آغاز ساخت ۱۹۹۶–۲۰۰۱
  • تعداد ساخته‌شده ۱۹۵ (۱۸۷ عدد عملیاتی و ۸ عدد آزمایشی)
  • هزینهٔ پروژه ۶۷٫۳ میلیارد دلار (تا سال ۲۰۱۰)
  • بهای هر فروند ۱۵۰ میلیون دلار (قیمت‌های سال ۲۰۰۹)
  • (معادل ۱۷۴ میلیون دلار در ۲۰۱۸)
  • مدل‌های دیگر ایکس-۴۴ مانتا

تسلیحات نظامی آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

9 - خودرو نظامی قدرتمند با نام MARP

خودرو نظامی قدرتمند آمریکایی

در طول جنگ های عراق و افغانستان، مین های کنار جاده و تله های انفجاری جان بسیاری از نیروهای ارتش را گرفت.

پس از آن نیز نیروهای تروریستی که این نقطه ضعف ارتش ها را پیدا کرده بودند،به این مین گذاری ها ادامه دادند.پس از گزارش های فراوان ارتش ایالات متحده،در نهایت طرح یک خودرو زرهی ضد مین ( خودرو نظامی قدرتمند با نام MARP ) در دستور کار قرار گرفت و بین سالهای 2007 تا 2012 در نهایت خودروی MARP به تولید انبوه رسید.

جالب است بدانید این خودرو با حمایت و مدیریت کشور اگلستان تولید شد.MARP از انواعی از فلز های قدرتمند و با مهندسی دقیق تولید شده و در برابر گلوله های کالیبر متوسط،مین های کنار جاده ایی و حتی ضد تانک و همچنین بمب های انفجاری مقاوم بوده و به سرنشینان آن آسیبی نخواهد رسید.قیمت هر فروند از این خودروی مستحکم،1.6 میلیون دلار است.

تسلیحات نظامی آمریکا در منطقه ی خلیج فارس

10 - هوانورد جدید با نام V 22 OSPREY

هوانورد جدید با نام V 22 OSPREY

هوانورد جدید با نام V 22 OSPREY توانایی تغییر ملخ های خود را داراست که بدینوسیله میتواند مانند یک هلیکوپتر عمل کرده و در صورت لزوم با به عقب راندن موتورها ، مانند یک هواپیما با سرعت از مهلکه بگریزد.

V 22 تولید کمپانی بوئینگ بوده و در خدمت تفنگداران نیروی دریایی ارتش آمریکا است.این هوابرد در سال 2007 وارد خدمت شد و تا سال 2014 تعداد 200 فروند از آن تولید و تحویل ارتش شد.V 22 توانایی حمل 24 سرباز و 4 خدمه پرواز را دارد و میتواند با سرعت حداکثر 565 کیلومتر در ساعت پرواز کند.

هر کدام از موتورهای این محصول نیز توانی برابر با 6150 اسب بخار را دارا هستند.قیمت هر فروند V 22 برابر با 95.2 میلیون دلار است.

منبع : ویکی پدیا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (11 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits