دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر چیست؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ممکن است تا بحال برای شما هم پیش آمده باشد که از دو مدل گوشی خوشتان آمده اما یکی از آن ها بسیار قدرتمند است و دیگری در سطح پایین تری قرار دارد. در نهایت شما گوشی را انتخاب کرده اید که از نظر مشخصات فنی در سطح پایین تری قرار دارد اما بدنه باریک و...

باتری های لیتیوم پلیمر در اندازه های مختلف ارائه می شوند به همین دلیل از آن ها برای ساخت گوشی و گجت های حساس و نازک استفاده می شود. به همین دلیل می توان گفت باتری های لیتیوم پلیمر تا حدودی محبوب تر از دیگر باتری ها هستند. بارز ترین تفاوت میان باتری های لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر اندازه آنهاست.

اما مسائل دیگری هستند که تفاوت زیادی میان این دو باتری ایجاد می کنند. در ادامه این مقاله به بررسی این تفاوت ها و همچنین مزایا و معایب هر دو مدل باتری های لیتیوم پلیمر و لیتیوم یون می پردازیم.

باتری لیتیوم یون Lithium-ion چیست؟

باتری لیتیوم یون از بین باتری های مختلف بیشترین تولید را داشته اند. باتری های لیتیوم یون همانند دیگر باتری ها از پیل ‌های الکتروشیمیایی با دو الکترود و ماده الکترولیت تشکیل شده‌اند. حرکت یون های لیتیوم به سمت الکترود منفی و مثبت منجر به شارژ شدن و دشارژ شدن باتری لیتیومی می شود. زمانی که یون های لیتیوم از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت حرکت می کنند، روند دشارژ باتری لیتیوم طی می شود و زمانی که یون های لیتیوم از الکترود مثبت به سمت الکترود منفی روانه می شوند، فرآیند شارژ شدن باتری لیتیوم انجام می شود.

از باتری های لیتیوم یون در چه مواردی استفاده می شود؟

بیشترین استفاده از باتری های لیتیوم یون برای تامین انرژی در دستگاه های الکترونیکی قابل حمل است. باتری های لیتیوم یون که از خانواده باتری های با تراکم بالا انرژی هستند در انواع لوازم الکترونیکی مصرفی مانند دوربین های دیجیتال، کامیپوتر ها، ساعت و اتوموبیل ها استفاده می شود. همچنین از باتری های لیتیوم یون به عنوان منبع تغذیه بسیاری از گوشی های هوشمند استفاده می شود. به طور مثال باتری نوت 4، از دسته باتری های لیتیوم یون است.

تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر چیست؟

مزایا باتری های لیتیوم یون چیست؟

  • چگالی باتری های لیتیوم یون نسبت به باتری های لیتیوم پلیمر بیشتر است.
  • باتری های لیتیوم یون، طول عمر بیشتری دارند.
  • فرایند تعویض باتری های لیتیوم یون کمی ساده تر است و امکان تعویض آن ها توسط کاربران فراهم است.

معایب باتری های لیتیوم یون چیست؟

  • باتری های لیتیوم یون در اندازه های متفاوت تولید نمی شوند به همین دلیل نمی توان از آن ها در گجت ها و گوشی های خیلی ظریف استفاده کرد.
  • وزن باتری های لیتیوم یون تقریبا بالاست.

تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر چیست؟

باتری لیتیوم پلیمر lithium polymer چیست؟

باتری های لیتیوم پلیمر بعد از باتری های لیتیوم یون طراحی و عرضه شده اند. در این دسته از باتری ها به جای استفاده از الکترولیت لیتیوم، از الکترولیت پلیمر جامد مانند اکسید پلی اتیلن استفاده شده است. اصول عملکرد باتری لیتیوم پلمیر مانند باتری لیتیوم یون بر مبنای افزودن و کاستن یوه های لیتیوم است.

از باتری های لیتیوم پلیمر در چه مواردی استفاده می شود؟

یکی از مشکلاتی که معمولا تولید کنندگان لوازم دیجیتال با آن مواجه می شوند، کمبود فضا است. تصور کنید اگر تمامی تلفن های همراه یا لپ تاپ ها دارای باتری های بسیار سنگین و بزرگ بودند، چه مشکلات بزرگی زمان جابجایی آن ها پیش می آمد. اما از آنجایی که باتری های لیتیون یون این قابلیت را دارند که در هر شکل تولید شوند، برای استفاده در انواع تلفن همراه، لپ تاپ و محصولات مشابه مانند گجت های هوشمند استفاده می شود. به طور مثال باتری ایفون 7 از نوع باتری لیتیوم پلیمر است.

تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر چیست؟

مزایا باتری های لیتیوم پلیمر چیست؟

  • وزن باتری های لیتیوم یونی بسیار کمتر از دیگر باتری هاست.
  • باتری های لیتیوم پلیمر مانند باتری های لیتیوم یون، تنها به حالت مستطیلی در دسترس نیستند. بلکه اشکال مختلفی از باتری لیتیوم پلیمر موجود است که در انواع گجت و گوشی های هوشمند از آن ها استفاده می شود.

معایب باتری های لیتیوم پلیمر چیست؟

  • از اصلی ترین معایب باتری های لیتیوم پلیمر می توان به طول عمر کم آن ها اشاره کرد.
  • هزینه خرید باتری لیتیوم پلیمر کمی بالا است.
  • قابلیت تعویض باتری لیتیوم پلیمر توسط کاربر وجود ندارد.

مقایسه باتری لیتیوم یون و باتری لیتیوم پلیمر

با توجه به ویژگی ها و مزایا و معایبی که در این مقاله ذکر شد، می توان تا حدودی به مقایسه باتری های لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر پرداخت. البته که مقایسه کردن کاربرد این دو باتری کار صحیحی نیست زیرا هر کدام از این باتری ها با توجه به قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فرد خود مخصوص یک فرایند هستند و از هر دو آنها در موارد مختلف استفاده می شود. استفاده از هر کدام این باتری ها در جایگاه خود صحیح است و نمیتوان گفت که یکی از آن ها کاربرد بیشتری نسبت به دیگری دارد. استفاده از هر دو نوع این باتری ها به عنوان باتری گوشی سامسونگ مثال زنده و روشن در مورد کاربردی بودن هر یک از آنهاست.

سخن آخر: با توجه به اینکه باتری های لیتیوم یون توسط کاربران قابل تعویض هستند، بسیاری از افراد ترجیح می دهند تعمیر گوشی و گجت ها را خودشان انجام دهند. درست است که با مشاهده تعدادی فیلم آموزش تعویض باتری تا حدودی می توان متوجه مراحل این فرآیند شد اما توصیه می کنیم قبل از خرید باتری به خوبی در مورد روش های تشخیص اصالت آن تحقیق کنید.

مسئله ای که به شدت نگران کننده است، خرید باتری های تقلبی می باشد. پیشنهاد می شود تا جای ممکن برای خرید انواع باتری حساسیت لازم را به خرج دهید و از مراکز معتبر خرید کنید. زیرا باتری های تقلبی به سادگی آسیب پذیر هستند و مشکلات جبران ناپذیری را به وجود می آورند. فروشگاه اینترنتی جانبی یکی از مراکز معتبر در حوزه فروش تجهیزات جانبی موبایل، اعم از انواع باتری، انواع هندزفری بلوتوث، انواع قاب و گلس و موارد دیگر است که با ضمانت اصالت کالا، خیال مشتریان خود را راحت می کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits