دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا چهارشنبه ۱۵ آبان ۹۸ تعطیل است و آیا 16 آبان نیز تعطیل می‌باشد ؟

چرا چهارشنبه ۱۵ آبان ۹۸ تعطیل است ؟

چرا چهارشنبه ۱۵ آبان ۹۸ تعطیل است و آیا 16 آبان نیز تعطیل می‌باشد ؟
38
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در آبان ماه سال 1398 ما شاهد تعطیلات زیادی به مناسبت های مختلف بودیم و اما در این مقاله قصد داریم بفهمیم چرا چهارشنبه ۱۵ آبان ۹۸ تعطیل است ؟ و آیا 16 آبان که بین تعطیلات 15 و 17 آبان است تعطیل می باشد یا خیر ؟ با ما همراه باشید.

چرا چهارشنبه ۱۵ آبان ۹۸ تعطیل است ؟

همانطور که میدانید 15 آبان مصادف با روز چهارشنبه در تقویم تعطیل است و چهارشنبه 15 آبان مصادف با هشتم ربیع الاول و روز شهادت امام حسن عسکری (ع) می باشد و این روز تعطیل رسمی می باشد.

چگونگی شهادت امام حسن عسکری (ع)

درگذشت امام حسن عسکری (ع) در هشتم ربیع الاول، اتفاقی ناگهانی بود که همه دوستداران و شیعیان ایشان را در شهر سامرا شوکه کرد. حتی کسانی که در دروه خفقان شهر سامرا حب اهل بیت (ع) را در خود سرکوب کرده بودند، پس از شهادت حضرت حسن عسکری (ع) خود را به منزل ایشان رساندند.

با شهادت یازدهمین اختر امامت، در حالی که بیش از پنجاه بهار از عمر شریفشان سپری نشده بود، امامت حجت الهی آغاز شد.

معتمد در ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری به واسطه یکی از نزدیکان خویش، امام حسن عسکری (ع) را با زهر مسموم کرد و امام در اثر آن، چند روز در بستر بیماری قرار گرفتند و در این ایام معتمد پیوسته پزشکان درباری را بر بالین امام می‌فرستاد تا مردم گمان کنند که حضرت از بیماری طبیعی رنج می‌برد.

او می‌خواست از طرفی ضمن مداواى حضرت (ع) و کسب وجهه عمومى، از طریق مأمورانش اوضاع و شرایط را زیر نظر بگیرد و رفت و آمد‌ها را تحت کنترل در بیاورد تا آنها اگر صحنه مشکوکى در رابطه با جانشینى و امامت پس از امام حسن (ع) دیدند آن را گزارش کنند.

امام عسکری پس از مدت کوتاهی به دلیل تشدید بیماری، در روز جمعه هشتم ماه ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری هنگام نماز صبح به شهادت رسیدند.

ایشان در بیست و هشت سالگى از دنیا رفتند و دوره‏ امامتشان فقط شش سال طول کشید. بنابر روایات تاریخی، تمام این مدت شش سال یا در حبس و یا اگر هم آزاد بودند، اجازه ملاقات با مردم را نداشتند. در واقع ایشان از نظر معاشرت آزادى نداشتند.

مرحوم شیخ طوسی و برخی دیگر از بزرگان، به نقل از اسماعیل بن علی معروف به ابوسهل نوبختی نوشته اند: در آن روزهائی که امام حسن عسکری (ع) در بستر بیماری قرار گرفته بود، که در همان مریضی هم به شهادت نائل آمد، به ملاقات و دیدار حضرت (ع) رفتم.

پس از آن که لحظه‌ای در کنار بستر آن امام مظلوم با حالت غم و اندوه نشستم و به جمال مبارک حضرتش می‌نگریستم، ناگاه دیدم حضرت، خادم خود را (که به نام عقید معروف و نیز سیاه چهره بود) صدا کردند و به او فرمودند:‌ ای عقید! مقداری آب به همراه داروی مصطکی بجوشان و بگذار سرد شود.

همین که آب، جوشانیده و سرد شد، ظرف آب را خدمت امام حسن عسکری (ع) آورد تا بیاشامند. موقعی که حضرت ظرف آب را با دست‌های مبارک خود گرفتند، لرزه و رعشه بر دست‌های حضرت عارض شد، به طوری که ظرف آب بر دندان‌های حضرت می‌خورد و نمی‌توانستند، بیاشامند.

آب را روی زمین نهادند و به خادم خویش فرمودند:‌ ای عقید! داخل آن اتاق برو، آن جا کودکی خردسالی را می‌بینی که در حال سجده و عبادت است، بگو نزد من بیاید.

خادمِ حضرت گفت وقتی داخل اتاقی که امام (ع) اشاره نمودند رفتم، کودکی را در حال سجده مشاهده کردم که انگشت سبّابه خود را به سوی آسمان بلند نموده است، بر او سلام کردم. آن حضرت نماز و سجده را مختصر کرد. پس از پایان نماز عرض کردم که آقای من می ‏فرمایند شما نزد ایشان بروید.

در همین لحظه، کنیزی صقیل نام نزد آن فرزند عزیز آمد و دست کودک را گرفت و پیش پدرش برد. ابوسهل نوبختی گوید: هنگامی که کودک (که بسیار زیبا با چهره همچون ماه نورانی و موی سر مجعد که ما بین دندانهایش گشاده بود) نزد پدر آمد، سلام کرد و همین که چشم پدر به فرزند خود افتاد، گریست و به او فرمود:‌ ای سید اهل‏ بیت، مرا آب بده، همانا من به سوی پروردگار خویش می‏ روم.

آن کودک قدح آب جوشانیده را به دست خویش گرفت و بر دهان پدر گذاشت و او را سیراب کرد. آنگاه فرمود: مرا آماده کنید که می‏خواهم نماز بخوانم، پس آن کودک حوله‌ای را که در کنار پدر بود، روی دامان امام (ع) انداخت و سپس پدرش را وضوء داد. و چون حضرت ابومحمّد، امام عسکری (ع) نماز را با آن حال مریضی انجام داد،

روی به فرزند کردند و فرمودند: پسرم بشارت باد تو را که تویی مهدی و حجّت خدا بر روی زمین و تویی پسر من و منم پدر تو و تویی (م ح. م. د) بن الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن ابیطالب و پدر توست رسول‏ خدا (ص) و تویی خاتم ائمه طاهرین و نام تو هم نام رسول خدا است و این عهدی است به من از پدرم و پدران طاهرین تو «صلّی الله علی اهل البیت ربّنا، انّه حمیدٌ مجید» و در همان هنگام به شهادت رسیدند.

آیا پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸ تعطیل رسمی است ؟

روز پنجشنبه بین تعطیلات 15 آبان و 17 آبان که جمعه است قرار دارد که مراکز اداری، آموزشی و قضایی روز پنجشنبه همیشه تعطیل هستند.

اما در اینجا تکلیف مراکز و سازمان های غیر اداری و غیر دولتی معلوم نیست که آیا تعطیل رسمی هستند یا خیر که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بین التعطیلی پنجشنبه 16 آبان ۹۸ : همانطور که میدانید روزهای پنجشنبه در طرح تعطیلی ادارات قرار دارد و تمام مراکز اداری، آموزشی و قضایی تعطیل هستند، اما در بعضی از سازمان های غیر اداری و غیر دولتی این طرح وجود ندارد و پنجشنبه ها خبری از تعطیلی نیست، حالا سوال این است پنجشنبه 16 آبان تعطیل رسمی است ؟ و تکلیف ساز مان های غیر دولتی در این روز چیست ؟

در پاسخ به این سوال براساس اطلاعاتی که از خبرسانی ها به ما رسیده فعلا این روز فقط برای مراکز اداری، آموزشی و قضایی تعطیل است و فعلا خبری مبنی بر تعطیل رسمی بودن آن درج نشده است.

در بسیاری از شبکه های اجتماعی شایعه شده است که روز پنجشنبه 98/8/15 تعطیل رسمی است اما این خبر ها صحت ندارند و هنوز هیات دولت در این باره تصمیم نگرفته است.

تصمیم گیری در مورد این روز بستگی به نظر هیات دولت دارد و تاکنون هیچ گونه تصمیمی برای این اتخاذ نشده است و در صورتی که در مورد تعطیلی این روز خبری منتشر شود در همین صفحه به اطلاع شما عزیزان خواهیم رساند.

تعطیلی مدارس و دانشگاها در 16 آبان ۹۸

16 آبان پنجشنبه است و همانطور که میدانید مدارس و مراکز اداری، آموزشی و قضایی همیشه در روز های پنجشنبه تعطیل هستند و مدارس و دانشگاه ها نیز در 16 آبان ۹۸ تعطیل می باشد.

آیا 16 آبان تعطیل است ؟

تمام تعطیلات مهم آبان ماه سال 1398

تمام تعطیلات مهم آبان ماه سال 1398 را در تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.

تمام تعطیلات آبان ما سال 1398

بیشتر بخوانید :

مناسبت ها و تعطیلات مهم در آبان ماه ۱۳۹۸

دانلود تقویم سال ۹۸ بصورت PSD و لایه باز

تعطیلات رسمی سال ۹۸ در یک نگاه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (38 رای)  

۸ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Ss | ۴ سال پیش
آیا دانشجو ها و دبیرستانیا هایی ک پنجشنبه ها میرن تعطیل هستند یا نه
0
0
شادی | ۴ سال پیش
نیازی نبود این همه داستان بنویسی
مث همه شهادتا تعطیله دیگه
از این اسلام فقط تعطیلی هاش مونده
0
0
سلیمان | ۴ سال پیش
باسلام به جای اینکه تندتندپیام بدیدکه باماهمراه باشیدتاببینیم آیا پنجشنبه که بین التعطیلی است بعنوان روزتعطیل رسمی اعلام میشود یانه یک مقدار روی مناسبت این روزتمرکز کرده وتیتر خبرتان رابااستناد به آن اعلام کرده وبه قول خودتان ببینیدکه پنجشنبه تعطیل رسمی اعلام میشودیاخیر(عید بقر روزآغازامامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ارواحنافداک)
0
0
S.m | ۴ سال پیش
شک داشتم که ایا شهادت امام یازدهم همانند برخی امامان، تعطیله یا نه؟ و جوابمو گرفتم.
0
0
نقی | ۴ سال پیش
تا ظهر سینه می زنیم چون وفات عسگری است ،از بعد ناهار بساط بزن برقص چون تاجگذاری حضرت مهدی است .
0
0
ستایش شم آبادی | ۴ سال پیش
ولی اخبار گفت تعطیل نیست
0
0
پاسخ ها:
ماهان | ۴ سال پیش
مدارسی و دانشگاها که همیشه پنجشنبه تعطیلن چطور اخبار گفته تعطیل نیست. اینم میگه که تعطیل رسمی نیست فقط مدارس و دانشگاهایی که تو طرح تعطیلی قرار دارند تعطیلند.
0
0
رسول | ۴ سال پیش
دانشگاه ها خیلی هاشون پنجشنبه تعطیل نیست
0
0

hits