دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روز جهانی پوکی استخوان در سال ۹۸ چه روزی است ؟
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در سال ۱۹۹۶ میلادی، انجمن ملی پوکی استخوان در انگلیس با حمایت موسسه بین‌المللی پوکی استخوان اقدام به تعیین روزی به نام روز جهانی پوکی استخوان کردند. روز جهانی پوکی استخوان در سال 98 مصادف است با یکشنبه 28 مهر ماه.

روز جهانی پوکی استخوان در سال 98 چه روزی است ؟

روز جهانی پوکی استخوان در سال 98 مصادف است با یکشنبه 28 مهر ماه.

separator line ///تاریخ روز جهانی پوکی استخوان به میلادی چه روزی است ؟/روز جهانی بیماری پوکی استخوان/روز جهانی پوکی استخوان در سال 98 چه روزی است ؟

تاریخ روز جهانی پوکی استخوان به میلادی چه روزی است ؟

تاریخ روز جهانی پوکی استخوان به میلادی مصادف است با 20 اکتبر 2019

separator line ///تاریخ روز جهانی پوکی استخوان به میلادی چه روزی است ؟/روز جهانی بیماری پوکی استخوان/روز جهانی پوکی استخوان در سال 98 چه روزی است ؟

روز جهانی بیماری پوکی استخوان

اهمیت پوکی استخوان به حدی است که سازمان بهداشت جهانی WHO روز 20 اکتبر (28 مهرماه) را به عنوان روز جهانی پوکی استخوان یا همان استئوپروز نامگذاری کرده است.

پوکی استخوان یا استئوپروز به کاهش توده استخوانی وضعیف وسست شدن بافت استخوان گفته می شود واین حالت سرانجام به شکسته شدن استخوان منتهی می شود.پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می یابدو به طور تقریبی از هر 3 زن یک نفر و ازهر هشت مرد یک نفر به پوکی استخوان دچارمی شوند پوکی استخوان عارضه ای است که با بالا رفتن سن به وجود می آید ، در نتیجه از استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و از مقاومت آن کاسته می شودو در زنان، بعد از سن یائسگی به علت توقف ترشح هورمون های زنانه و نقش مهم این هورمون ها در استحکام استخوان ها ، شیوع پوکی استخوان زیادتر می شود

(جایگزینی هورمون های زنانه ، در خانم های یائسه زیر نظر پزشک می تواند مانع پوکی استخوان زودرس شود) افرادی که کلسیم کافی در رژیم غذایی آنها وجود ندارد و یا ویتامین Dکافی دریافت نمی کنند، در معرض ابتلا بیشتربه پوکی استخوان هستند و افرادی که از بعضی اختلالات هورمونی مشخص رنج می برند ، مثل پرکاریتیروئید وپارا تیروئید، بیماری غددجنسی ( کم کاری) و بیماری غدد فوق کلیوی (کم کاری یا پرکاری) در معرض ابتلایبالاتری به پوکی استخوان هستند و همچنین استراحت و عدم تحرک باعث تحلیل بافت استخوانی می شودتوجه داشته باشید که ورزش های تحمل وزن مثل پیاده روی نقش مهمی در رسوبکلسیم در استخوان ها و استحکام آنها دارند.

separator line ///تاریخ روز جهانی پوکی استخوان به میلادی چه روزی است ؟/روز جهانی بیماری پوکی استخوان/روز جهانی پوکی استخوان در سال 98 چه روزی است ؟

عوامل مستعد کننده پوکی استخوان

عوامل مستعد کننده پوکی استخوان که غیر قابل کنترل هستند.

  • سن

با افزایش سن احتمال بروز پوکی استخوان بیشتر می شود بعد از دهه سوم زندگی به تدریج توده استخوانی کاهش می یابد

  • جنس

زنان بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند در زنان از هر 3نفر 1نفر ودر مردان از هر 8نفر یک نفر و به طور کلی خانم ها در هر سنی 4-5برابرآقایان دچار شکستگی استخوان می شوند که یکی به علت ظریف بودن استخوان های خانم ها ودیگری تراکم استخوان خانم ها کمتر است

  • یائسگی

هر قدر یائسگی در سنین پایین تر شروع شود خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود.یائسگی معمولا حوالی سن 50سالگی رخ می دهد وبا بروز آن میزان هورمون استروژن مترشحه از تخمدان ها کاهش می یابد .این هورمون نقش مهمی در استحکام استخوان ها دارد وبا کمبود آن تخریب بافت استخوانی افزایش می یابد.

ورزش های سنگین که باعث قطع عادات ماهیانه بیش از 6ماه می شوند کاهش توده استخوانی رابه همراه خواهد داشت همچنین خانم هایی که یائسگی زودرس دارند (قبل از 45سالگی)ونیز بانوانی که تخمدان هایشان در سنین پایین با جراحی برداشته شده است بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند

  • داروها

استفاده طولانی از کورتن ها و یا داروهای ادرارآور، می تواند باعث پوکی استخوان شود البته مصرف یک یا چند آمپول کورتن در سال چنین اختلالی را ایجاد نمی کند

عوامل مستعد کننده پوکی استخوان که قابل کنترل هستند.

  • ورزش نکردن

استراحت و عدم تحرک باعث تحلیل بافت استخوانی می شود توجه داشته باشید که ورزش های تحمل وزن مثل پیاده روی نقش مهمی در رسوب کلسیم در استخوان ها و استحکام آنها دارند وبه افزایش توده استخوانی کمک می کند .

  • کمبود کلسیم در برنامه غذایی

کلسیم باعث قوی شدن استخوان ها می شود کمبود ذخیره کلسیم می تواند به علت کاهش دریافت کلسیم در زمان کودکی یا بزرگسالی باشد

  • کمبود ویتامین D

ویتامین Dبرای جذب کلسیم لازم بوده ومانند کلیدی است که در قفل شده روده هارا به طرف جریان خون باز می کند واجازه می دهد تا کلسیم مواد غذایی از روده ها وارد جریان خون شود واز آنجا به استخوان ها برسد یکی از منابع طبیعی ویتامین Dتماس مستقیم با نور خورشید می باشد (شیشه پنجره ها وکرم های ضد آفتاب مانع از جذب ویتامین Dتوسط پوست می شوند

  • سیگار کشیدن

افراد سیگاری بیشتر از آنهایی که سیگار نمی کشند دچار پوکی استخوان می شوند مصرف سیگار در دوره نوجوانی احتمال ادامه آن رادر بزرگسالی افزایش داده وباعث کاهش مواد معدنی استخوان ها وافزایش خطر شکستگی لگن می شود سیگار کشیدن سرعت تحلیل استخوان را افزایش می دهد . این مکانیسم شاید بعلت ایجاد کاهش استروژن در زنان و کاهش جذب کلسیم از روده ها صورت بگیرد .

  • مصرف الکل

مصرف الکل با تاثیر بر سلول های سازنده استخوان وبرهم زدن تعادل تغذیه ای فرد سبب پوکی استخوان می شود

  • محدود کردن مصرف کافئین

دو تا سه فنجان قهوه در روز صدمه ای به ما نمی زند بشرطی که از کلسیم لازم استفاده کنیم .

بیشتر بخوانید:

۱۵ راهکار خانگی حیرت انگیز برای درمان پوکی استخوان

داروهای پوکی استخوان : لیست کامل دارو برای درمان پوکی استخوان

پوکی استخوان از علائم تا درمان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits