دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جشن میانه پاییز در تقویم چه روزی است ؟
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
جشن میانه پاییز یکی از جشن ها ی"آغاز سرما" است. این روز در میانه ی پاییز است؛ یعنی در ۱۵ام آبان. جشن میانه پاییز در تقویم سال 99 مصادف است با پنجشنبه ۱۵ آبان ماه.

جشن میانه پاییز در تقویم چه روزی است ؟

جشن میانه پاییز در تقویم سال 99 مصادف است با پنجشنبه ۱۵ آبان ماه.

separator line/جشن میانه پاییز//جشن میانه پاییز در تقویم چه روزی است ؟

جشن میانه پاییز

جشن میانه فصل پاییز و زمان گاهَنباری بنام «اَیـاثْـرِم» در اوستایی «اَیـاثْـرِمَـه» به معنای «آغاز سرما» نامگذاری شده است.

جشن‌ها و فاصله‌های میان آنها در متون کهن ایرانی دارای تعریف و اندازه‌های مشخصی است که به مانند دانه‌های یک زنجیر در پیوستگی کامل با یکدیگر هستند. تغییر جای یکی از آنها، موجب گسست کل این رشته خواهد شد.

چنان که در منابع ایرانی آمده است، جشن سده پس از ۴۰ روز از شب یلدا یا چله، و پس از ۱۰۰ روز از اول آبان قرار دارد. همچنین جشن سده، پیش از ۲۵ روز از جشن اسفندگان است.

این اندازه‌ها و فاصله‌های تعریف شده در متون و منابع کهن ایرانی، تنها با گاهشماری ایرانی با ماه‌های سی و یک روزه (مبدأ هجری خورشیدی فعلی) که بزرگترین دستاورد دانش گاهشماری در جهان است، مطابق است.

separator line/جشن میانه پاییز//جشن میانه پاییز در تقویم چه روزی است ؟

علت جشن میانه پاییز

هنگام این گاهنبار از روز اشتاد ایزد تا روز انارام ایزد از ماه مهر (ماه مهر هفتمین ماه تابستان بر طبق گاهنامه ایران باستان می باشد) برابر با ۲۰ تا ۲۵ مهر ماه است. نام این گاهان بار از واژه اوستایی “ایاسریمه” گرفته شده است .

یعنی آغاز سرما، و زمان برگزاری آن در زندگی کشاورزی و دامپروری هنگامی است که گله های گوسفند از چراگاه های تابستانی به محل زمستانی خود باز می گردند.

در باور سنتی زرتشتیان، گاهنبار ایاسرم گاه هنگامی است که خداوند گیاهان را آفریده است.

این گاهنبار نیز اکنون همانند گاهنبارهای چهره های دیگر و با همان شیوه در خانه و یا تالارهای عمومی برگزار می شود. بطور کلی عنصر دینی این جشن ها خواندن “جشن” (Jashan) و نیایش است که موبدان انجام می دهند و حاضرین در جشن (Jashan) دست یکدیگر را می گیرند و همازور (هم پیمان، هم باور، هم اندیش) می شوند زیرا، پیروزی و کامیابی در یگانگی و همازوری است به ویژه در گذشته تحمل در برابر بلایای طبیعی، خشکسالی، سیل، زلزله، طوفان و مانند آن تنها با همازوری و پشتیبانی از یکدیگر شدنی بود.

شرکت در مراسم گاهنبار وظیفه دینی برای همه بود؛ هزینه آن را همه داوطلبانه و هر کس به اندازه درآمد و تواناییش می داد ولی همه به یک اندازه در آن “هم بهره” می شدند.

عنصر اجتماعی این جشن ها در این بود که همه زرتشتیان، زن و مرد، پیر و جوان و کودک، فقیر و غنی، ارباب و رعیت، همه یکسان در آن شرکت می کردند و در یک جا گرد می آمدند از یک سفره و از یک غذا می خوردند و این امر باعث همبستگی بیشتر اجتماعی می شد.

علاوه بر این در پایان این مراسم آن چه از خوردنی باقی مانده بود به خانه افراد بینوا و نیازمند فرستاده می شد و این جزئی از “نیکوکاری و دهش” است که در دین زرتشتی ستوده و سفارش شده است.

separator line/جشن میانه پاییز//جشن میانه پاییز در تقویم چه روزی است ؟

مراسم جشن میانه پاییز

اما اگر بخواهیم در خصوص جشن میانه ی پاییز صحبت کنیم، باید بگوییم که در تقوویم ایرانی این روز به نام "اَیاثرِم" شناخته می شود. این نام در لهجه ی اوستایی نیز به نام "اَیاثرِمه" خوانده می شود. این روز در زندگی افراد کشاورز و گله دار زمانی رخ می دهد که گله ها به چراگاهای زمستانی خود کوچ می کنند.

البته ناگفته نماند که در باور زرتشیان، روز "آغاز سرما" یا همان " جشن میانه ی پاییز" زمانی رخ می دهد که خداوند گیاهان را خلق کرده است.

از موهبات این جشن این بوده است که همه افراد چه جوان چه پیر، چه کودک و چه فقیر و چه ثروتمند، دور یک سفره جمع می شدند و از آن غذا می خوردند.

separator line/جشن میانه پاییز//جشن میانه پاییز در تقویم چه روزی است ؟

روز جشن میانه پاییز

در آخر جشن نیز غذاهای باقی مانده به خانه های افراد کم توان از لحاظ درامد فرستاده می شود. گفتنی است که این جشن ایرانی هنوز در استان کرمانشاه برگزار می شود. آنها در این مراسم، دعا می خوانند و به تعداد فرزندان هر خانواده خروس سر بریده و پخته می شود.

بیشتر بخوانید:

مناسبت ها و تعطیلات مهم در آبان ماه ۱۳۹۸



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits