دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۷ تا از بهترین کافه های تهران
0
زمان مطالعه: 9 دقیقه
کافه های خوب تهران کم نیستند: انتخاب یک لیست چندتایی از بین بیش از 4هزار کافه تهران به نظر چندان کار آسانی نمی آید. به هر روی کافه هایی که در بالا از آنها نام بردیم، برای خود اعتباری دست و پا کرده اند.

این روزها در هر خیابان تهران حداقل چند کافه را می توان دید که با معماری و منوی متفاوت جذب مشتری کرده اند. اگر فکر می کنید که کافه نشینی در ایران یک پدیده مدرن است، سخت در اشتباه هستید.

اجداد کافه های مدرن امروزی در واقع همان قهوه خانه ها و چایخانه ها بودند که البته مختص مردان بودند و در آنها هم می شد چای قند پهلو در استکان های کمرباریک نوش جان کرد، هم از خبرهای داغ سیاسی و اجتماعی سردرآورد و هم به تماشای نقالی و شاهنامه خوانی نشست.

اگر شما در جمع کافه روهای حرفه ای قرار دارید، شاید بد نباشد بدانید در تهران کدام کافه ها مشتری بیشتری دارند. پس برای خواندن این مقاله سایت رزرو بلیط هواپیما قاصدک 24 با عنوان بهترین کافه های تهران؛ دنج و خوشمزه اندکی وقت بگذارید.

1- کافه نادری؛ یک فنجان قهوه با نوستالژی

اسم کافه نادری حتی برای آنها که اهل کافه نشینی نیستند، هم شناخته شده است. وقتی در سال 1306 خاچیک مادیکیانس ارمنی در خیابان نادری آن زمان و جمهوری فعلی، کافه اش را بنیان گذاشت؛ شاید فکرش را نمی کرد که این کافه روزی به تکه ای از تاریخ تهران جدید تبدیل شود. نشست و برخاست آدم های مشهوری چون جلال و نیما و هدایت کافه نادری را پاتوق روشنفکران ایران کرده بود که طعم قهوه هایش در میان داغی بحث های سیاسی و اجتماعی گم می شد.

۷ تا از بهترین کافه های تهران

خوشبختانه کافه نادری هنوز هم نفس می کشد؛ هر چند که قدیمی است و خیلی ها هنوز به هوای همان روزها روی صندلی هایش می نشینند. اگر اهل نوستالژی بازی هستید، حتما کافه نادری را که حالا نوه های خاچیک مرحوم آن را می گردانند، امتحان کنید. می توانید در سالن اول کافه از طعم قهوه، چای و دسرها لذت ببرید یا اینکه به سالن دوم بروید و استیک با سس مخصوص، شنیسل مرغ یا زرشک پلو با مرغ نوش جان کنید. از خوردنی ها که فارغ شدید، چند دقیقه ای چشمانتان را ببندید و به کافه نادری آن روزها بروید. اگر از هر شهری با خرید بلیط هواپیما چارتر یا سیستمی تهران یا بلیط قطار تهران به قصد تفریح عازم پایتخت شده اید، کافه نادری را هم در برنامه تان بگنجانید.

آدرس کافه نادری: خیابان جمهوری، پایینتر از چهارراه استانبول، بین خیابان سی تیر و چهارراه استانبول، پلاک ۵۲۴


2- کافه دیاموند؛ در دل یک عکاسخانه قدیمی

خیابان انقلاب تهران از آن خیابان هایی است که تا دلتان بخواهد کافه در آن به چشم می خورد. مثلا در خیابان ویلا یک عمارت قدیمی که زمانی عکاسخانه بوده، تغییر کاربری داده و حالا دیگر به نام کافه دیاموند شناخته می شود. کافه دیاموند از قدیمی های تهران است و هنوز به معماری کلاسیک خود وفادار است؛ هر چند که تلفیق سنت و مدرنیته جلوه خاصی به آن بخشیده است. کافه دیاموند دو سالن و یک حیاط دارد. اگر داخل را انتخاب کنید از نورپردازی زیبای فضا بهره برده اید و اگر در حیاط بنشینید، ساختمان قدیمی عمارت قدمت خود را به رخ شما می کشد.

از فضا و معماری که بگذریم، منوی کافه دیاموند از آن منوهای شلوغ با اسم های پرطمطراق نیست. ساده و در عین حال متنوع است. هم نوشیدنی های سرد و شیک، هم قهوه های عربیکای اصل و هم پاستا و وافل و هات چاکلت. منوی دیاموند را امتحان کنید و بعد آن را به لیست پاتوق های خود اضافه کنید. اگر اهل دود نیستید، نگران نباشیدف سیستم تهویه کافه کار خود را درست انجام می دهد و شما اذیت نخواهید شد. فراموش نکنید که اگر دلتان برای نشستن در حیاط و صرف یک فنجان قهوه زیر سقف آسمان تنگ شده، از قبل آن را رزرو کنید.

آدرس کافه دیاموند: میدان فردوسی- خیابان ویلا(نجات اللهی)- خیابان فلاح پور-پلاک ۳۳


3- کافه روحی؛ روحِ باغ نگارستان

بدون اغراق می گوییم که کافه روحی از آن کافه هایی است که روحتان را جلا می دهد. وارد باغ نگارستان که می شوید، حوض وسط حیاط و سبزی درختان به استقبال شما می آیند. واقعا نشستن در چنین فضایی آنقدر لذت بخش خواهد بود که شاید اصلا فراموش کنید که به کافه آمده اید. ممکن است مسحور سیب های قرمز داخل حوض شده یا وارد کافه که بشوید؛ لوستر سبز قدیمی، فرش زیر پایتان و عتیقه هایی که ما را به یاد اسباب اثاثیه داخل صندوق های مادر بزرگ هایمان می اندازند؛ هوش از سر ما ببرند.

سفر

صبر کنید! هنوز تمام نشده؛ یک نگاه به منوی کافه روحی بیندازید. صبحانه، شکم بندها، پیش بندها، گرم اب های عطاری، گرم آب های فرنگی وارداتی، به به ها، سرد آب های عطاری، کریم باستانی ها، پالوده و خیابانی ها. تعجب نکنید؛ اینها نام هایی هستند که در منوی کافه روحی خواهید دید و از اینهمه خلاقیت در نامگذاری شگفت زده خواهید شد. مثلا اگر تا به حال گوش فیل با دوغ اصفهانی ها را امتحان نکرده اید، اینجا وقتش است. راستی عکاسی را فراموش نکنید، خوش ذوق ها حتی از منوی جالب کافه روحی هم عکس می اندازند!

آدرس کافه روحی: میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع، مجموعه فرهنگی باغ نگارستان


4- کافه گل رضاییه؛ کافه سرخ پایتخت

درست است که خیلی ها کافه نشینی در تهران را با کافه نادری می شناسند، اما دهه 40 و 50 تهران چند کافه دیگر را هم به خود دیده است. مثلا کافه گل رضاییه که بعد از 80 سال، دستی به سر و رویش کشیده اند و حالا از کافه روهای امروزی پذیرایی می کند. ناگفته نماند که کافه رضاییه هم زمانی میزبان روشنفکرانی مانند فروغ فرخزاد و صادق هدایت بوده است. این مهمانان به اندازه ای برای صاحبان کافه گل عزیز بوده اند که حالا بعد از گذشت این همه سال و مرگ آنها، هنوز هم میزشان رزرو است و بهتر است به فکر نشستن پشت آن نباشید.

سفر

حالا برویم سراغ منو که هم صبحانه دارد و هم ناهار. صبحانه نان و پنیر و گردو، خامه، مربا، عسل و ... به اضافه چای و قهوه ترک است که به طور سنتی روی شعله درست می شود. ناهار هم کتلت روسی، ماهی، جوجه کباب، خورش قیمه و قورمه سبزی است. قرار است روی صندلی های چوبی قدیمی بنشینید، به موزیک فرانسوی از گرامافون گوش دهید، نگاهی هم به عکس های هنرمندان و سیاستمداران مشهور روی دیوار بیندازید و بعد غذایتان را در لیوانهای بلوری سبز، کاسههای سفالی و ظرفهای چینی گلسرخی میل کنید. همینقدر لذت بخش و نوستالژیک!

آدرس کافه گل رضاییه: خیابان سی تیر- بالاتر از موزه آبگینه

5- کافه تهرون؛ بر بستر خاطره ها

نوستالژی بخش لذت بخش زندگی انسان مدرن است و این را می شود در کافه هایی دید که سبک و سیاق قدیمی دارند. یکی از این کافه ها، کافه تهرون است که طراحی اش متعلق به زمانی است که تهران، طهران بود؛ خانه ها حیاط، حوض و ایوان داشتند و از آنها صدای موسیقی اصیل ایرانی می آمد. کافه تهرون همه چیزش ایرانی است؛ رومیزی ها، بشقاب ها، منوی پارچه ای، قاشق و چنگال، نبات و برگ نعنا و حتی آرشیو برنامه موسیقی گل ها. حتی می توانید پشت میزهای داخل حیاط بنشینید که دار و درخت، حوض آب و دیوار آجریش اشتهاآور اند.

سفر

قسمت خوشمزه کافه تهرون، منوی آن است. شربت های خوشمزه و رنگارنگ آنقدر هیجان انگیز هستند که سفارش میز بغل دستی تان می تواند شما را هم وسوسه کند. کیک، تارت هل و گلاب، شیرینی و عرقیجات گیاهی هوش از سر شما می برند. البته اگر دلتان یک وعده غذای گرم می خواهد هم جای نگرانی نیست، چون در کافه تهرون هر روز عطر یک غذا مشام را نوازش می دهد؛ یک روز عدس پلو، یک روز لوبیا پلو و ... .

آدرس کافه تهرون: خیابان نجاتالهی (خیابان ویلا) کوچه خسرو پلاک ۳۹

6- کافه مسعودیه در عمارت مسعودیه

بیشتر آنهایی که سری به عمارت مسعودیه می زنند، دلشان نمی آید بدون صبحانه های کافه مسعودیه آن را ترک کنند. می توانید روی صندلی های قدیمی و در فضای قاجاری کافه بنشینید و حتی یک فنجان قهوه قجری میل کنید. حتی فضای حیاط کافه هم جان می دهد برای نشستن و صبحانه خوردن؛ آن هم صبحانه های کافه مسعودیه که خواهان بسیار دارد. اگر می خواهید از منوی متنوع کافه مسعودیه بهره مند شوید، بهتر است قبل از رفتن حتما میز خود را رزرو کنید؛ در شلوغی ممکن است میز گیرتان نیاید. خلاصه کلام اینکه سرویس دهی، قیمت مناسب، فضای دلچسب و منوی متنوع کافه مسعودیه ارزش رفتن به بهارستان را دارد. به ویژه اینکه خیلی از مسافرانی که با بلیط اتوبوس راهی تهران می شوند یا حتی رزرو بلیط هواپیما را انتخاب می کنند، علاقه زیادی به بازدید از عمارت مسعودیه نشان می دهند و همین بهانه ای می شود برای اینکه مشتری کافه شوند.

سفر

آدرس کافه مسعودیه: بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، خیابان امیر کبیر، خیابان ملت، بالاتر از ایستگاه مترو، عمارت مسعودیه

7- کافه ایوان؛ از طهران تا تهران

کافه ایوان درست در وسط خیابان منوچهری و در گوشه دنج طبقه همکف مرکز تجاری مرجان قرار گرفته است. خیابان لاله زار و منوچهری به اندازه کافی برای تهران نوستالژیک هستند. حالا تصور کنید در کافه ای بنشینید که صندلی های لهستانی و میزهای چوبی اش آدم را به گذشته پرتاب می کنند. اگر خیلی اهل خاطره بازی نیستید، پشت بام مجتمع جای بهتری برای شماست؛ هم گلدان های رنگ به رنگ هست و هم نمایی به ساختمان های قدیمی مثل مشیرالملک 170 ساله که یادگار نیکلای مارکوف روسی است. سراغ منوی کافه ایوان که بروید، همه چیز از غذاهای سنتی و مدرن، نوشیدنی و دسر یافت می شود. اگر اهل ریسک هستید، پلو سماقی و کباب تابه ای یا کنافه استانبولی و خاچاپوری گرجستانی را امتحان کنید. اما اگر با همان همیشگی سیر می شوید؛ پاستا، پیتزا، همبرگر و انواع ساندویچ هم در کافه ایوان پیدا می شود.

سفر

آدرس کافه ایوان: خیابان سعدی، خیابان منوچهری، بعد از خیابان لاله زار نو، پاساژ مرجان

انتخاب یک لیست چندتایی از بین بیش از 4هزار کافه تهران به نظر چندان کار آسانی نمی آید. به هر روی کافه هایی که در بالا از آنها نام بردیم، برای خود اعتباری دست و پا کرده اند.

اما کافه های خوب تهران کم نیستند. مثلا:

  • کافه کیپ لیک در کاخ سعدآباد
  • کافه باغ کاریز در خیابان دولت
  • کافه امیر شکلات دارآباد
  • کافه سیار پین که یک فولکس واگن نارنجی رنگ است
  • کافه ویونا در خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه
  • کافه آوانسن در بلوار کشاورز بعد از خیابان شانزده آذر
  • کافه ریبار در موزه زمان در محدوده زعفرانیه
  • کافه باکارا در میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی
  • کافه گراف در خیابان شیخ بهایی، مجتمع آ اس پ
  • کافه وارطان در میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits