دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربرد پیچ چیست ؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پیچ و مهره : پیچ‌، نوعی اتصال است که عمدتا از دو بخش بدنه رزوه شده و قسمت فوقانی که به آن گل‌ یا سر پیچ گفته می شود، تشکیل می شود. مهره‌، قطعات کمکی اتصالات است که عموما به شکل های چند ضلعی ساخته می‌شود.

پیچ و مهره

پیچ و مهره برای اتصال و محکم کردن دو قطعه با جنس یکسان و یا دو متریال با جنس متفاوت به کار می رود.

در ظاهر یک استوانه است که دارای رزوه های مارپیچی به دور آن به طور کامل و یا نیمه می باشد.

پیچ ها دارای یک سر به اشکال مختلف هستند که برای پیچاندن پیچ توسط انواع پیچگوشتی، آچار و . . . می باشد و از بدنه پیچ بزرگ تر است و بر روی ساقه پیچ سوار است.

انواع پیچ تقریبا در تمامی صنایع کوچک و بزرگ کاربرد دارند. پیچ ها دسته بندی های مختلفی دارند و بر اساس ظاهر و سایر مشخصات دسته بندی می شوند.

انواع سر پیچ

سر پیچ نیز بر اساس استفاده دسته بندی می شوند :

  • سر پیچ مخفی : برخی پیچ ها به طور کامل در قطعه کار فرو می رود و با سطح صاف و یکدست می شوند. سر مخفی غالبا به شکل تخت می باشد.
  • سر پیچ نیمه گرد : که در مواردی به کار می رود که نیازی به سطح صاف نیست. نوعی از سرگرد هست که واشردار می باشد و برای اتصال ورق های فلزی کاربرد دارد.
  • سر پیچ ذوزنقه ای : که سطح حامل پیچ را افزایش می دهد.
  • سر پیچ های شش گوش : نیز از از انواع سری می باشند.

انواع پیچ و کاربرد های آن

  • 1. پیچ چوب

یکی از پیچ های پر کاربرد، پیچ چوب می باشد. پیچ چوب نیمه رزوه و با رزوه بزرگ با فاصله زیاد می باشد که برای متصل کردن انواع چوب، ام دی اف و فایبرگلاس کاربرد دارد.

بخشی که رزوه ندارد برای لغزیدن به داخل قطعه رویی می باشد.

سر پیچ در پیچ چوب دارای اشکال تخت، گرد یا بیضی هستند.

رنگ این پیچ ها نقره ای یا زرد هستند و دارای پوشش زینک یا استیل استنلس هستند. پیچ چوب باید استاندارد DIN 7997 داشته باشد.

  • 2. پیچ ماشین

یکی دیگر از پیچ های کاربردی به پیچ ماشین معروف است.

این مدل پیچ در طول ساقه به طور کامل رزوه دارد و با مهره استفاده می شوند. پوشش این نوع پیچ از زینک می باشد.

سایزهای کاربردی این نوع پیچ شامل 8×32، 6×32، 10×32، 10×24 می باشد. پیچ ماشین باید استاندارد DIN7985 باشد.

  • 3. پیچ نوک بر

پیچ نوک بر نیز یک نوع پیچ شبیه به پیچ ماشین است در سر آن ها یک بریدگی دارد. این نوع پیچ برای جایی که برای بستن پیچ به گشتاور بالا نیاز است کاربرد دارد.

  • 4. پیچ فلز

پیچ فلز که برای اتصال فلزات، ورق های فلزی و در برخی موارد پلاستیک و فایبرگلاس به کار می رود.

پیچ فلزی برای اتصال فلز به چوب بسیار کاربردی می باشد چرا که این نوع پیچ رزوه های ریز با فاصله های کوتاه و در کل طول ساقه پیچ دارد.

پیچ فلز با سرهای دوسو، چهارسو، واشردار در بازار موجود می باشند. پیچفلز باید استاندارد DIN7981 داشته باشد.

  • 5. پیچ نوک مته ای

یک مدل پیچ، شبیه پیچ فلز نیز وجود دارد که دارای سری به صورت مته می باشد تا هنگام سوراخکاری راه خود را باز کند و به پیچ نوک مته ای شناخته می شود.

پیچ نوک مته ای از جنس استیل می باشد و در برخی برندها پوشش زینک دارد. سر این نوع پیچ شش گوش می باشد و گاها در مدل واشردار هم کاربرد دارند. پیچ نوک مته ای باید استاندارد DIN7504 داشته باشد.

  • 6. پیچ شش گوش

در صنایع، پیچ شش گوش از همه پیچ ها پر کاربرد تر است. پیچشش گوش دارای سری به شکل شش ضلعی می باشد و برای باز و بسته کردن آن از آچار یا آچار فرانسه استفاده می شود.

این پیچ هم در شکل تمام رزوه و هم در شکل نیمه رزوه کاربرد دارد. در برخی مدل های این پیچ، پوشش خشکه، استیل و گالوانیزه به کار نمی رود. این نوع پیچ باید استاندارد DIN933 یا DIN931 داشته باشند.

  • 7. پیچ بار

نوعی از پیچ که در جایی که به علت حرکت و تکان، ارتعاش ایجاد می شود و امکان دارد پیچ از جای خود بیرون بیاید، استفاده می شود، پیچ بار می باشد که یک سر نیم حلال دارد و در زیر آن از داخل دارای یک بخش مربعی است که کامل در کار فرو رود تا در زمان ارتعاش، پیچ باز نشود.

  • 8. پیچ لگ (lag)

پیچ لگ (lag) از نظر ظاهر شبیه پیچ چوب است اما سر آن شش گوش یا چهارگوش است و در انتها به شکل مخروطی رزوه شده است.

پیچ لگ برای متریال پایه ای که برای بستن پیچ با گشتاور بالا نیاز دارد و در صنایع ساختمانی و چوبی به کار می رود. استاندار این پیچ DIN571 می باشد.

  • 9. پیچ آلن یا سوکتی

یک مدل پیچ هست که سر شش گوش و آلن خور دارد. برای باز و بسته کردن آن باید از آچار آلن استفاده کرد. استاندارد پیچ آلن یا سوکتی باید DIN912 باشد.

  • 10. پیچ مغزی

پیچ های مغزی برای محکم کردن سطوح استفاده می شوند و معمولا به صورت آلن تولید می شوند.

  • 11. پیچ چشمی

یکی از پیچ ها که در مواردی که پیچ تحت بار زیاد و زاویه ای نیست به کار می رود، پیچ چشمی است که یک پیچ با سر حلقه ای است.

پیچ چشمی گاها با مهره استفاده می شوند و به عنوان تکیه در کار، به کار می رود. یک مدل پیچ چشمی هست که دارای نوک تیز خودکار است و در کار به عنوان تکیه به کار می رود.

پیچ های چشمی، چوب و فلز نیز در این دسته بندی قرار می گیرند. تنوع پیچ ها بسیار بالاست و مطمئنا در تمامی دسته بندی هایی که بیان شد انواع دیگری نیز وجود دارند.

  • 12. پیچ شانه دار

پیچ شانه دار نیز برای ایجاد تکیه گاه به کار می رود و به پیچ انباری نیز معروف می باشند و برای تحمل بار کششی و برشی به کار می روند.

  • 13. پیچ بالابر یا آسانسوری

یکی از پیچ های کاربردی که برای اتصال سطوح نرم و پلاستیکی مانند تسمه نقاله کاربرد دارد، پیچ بالابر یا آسانسوری می باشد.

این نوع پیچ دارای سری با قطر بزرگ و تخت می باشد و گردن باریک و به شکل چهارگوش، در برخی مدل ها مثلثی، دارد تا در کار چرخش نداشته باشد.

سرتخت بودن این نوع پیچ این امکان را دارد که بعد از نصب، آن را صاف و صیقلی کرد.

پیچ ها برای باز و بسته شدن به وسیله ابزارآلاتی مانند پیچگوشتی و انواع آچار نیاز دارند.

اغلب پیچ ها در جهت عقربه های ساعت محکم می شوند. ما برخی پیچ ها هستند که در جهت پادساعتگرد سفت می شوند و این مدل ها استثنا هستند.

انتهای استوانه ای پیچ ها به شکل مخروطی یا غیر مخروطی هستند. پیچ ها با انتهای مخروطی، مستقیما وارد سوراخ مورد نظر می شوند. این پیچ ها به پیچ خودکار معروف هستند.

اما پیچ های غیر مخروطی با یک مهره یا سوراخ رزوه جفت می شوند. پیچ ها بر اساس مخروطی یا غیر مخروطی بودن نیز دسته بندی می شوند.

  • 14. پیچ نئوپان

پیچ نئوپان یک پیچ با سر خودکار یا مخروطی است که شبیه پیچ دیوار است با رزوه های نامتقارن.

  • 15. پیچ بتن

پیچ بتن که با نام های پیچ بنایی و پیچ آبی نیز شناخته می شوند، از نوع مخروطی هست و برای اتصال متریال های مختلف مانند چوب، فلز و. . . به بتن یا سایر مصالح ساختمانی به کار می رود.

جنس این پیچ از فولاد ضد زنگ یا فولاد کربنی می باشد. پیچ بتن معمولا به رنگ آبی می باشد، و برای نصب بهتر است از دریل چکشی برای ایجاد سوراخ راهنمای مربوط به پیچ استفاده شود.

  • 16. پیچ دوسر یا پیچ رولپلاک

پیچ دوسر یا پیچ رولپلاک نیز بک پیچ مخروطی بدون سر می باشد و برای ایجاد کردن یک اتصال پنهان بین دو قطعه چوب به کار می رود.

  • 17. پیچ دیواری

پیچ دیواری، که یک پیچ همه کاره می باشد نیز دارای سر مخروطی است، برای اتصال قطعات مختلف به دیوار کاربرد دارد.

  • 18. پیچ آینه ای

یک مدل پیچ نیز هست که برای نصب آینه از آن استفاده می شود و به پیچ آینه ای معروف است.

این نام به این دلیل روی این پیچ گذاشته شده که سر پیچ تخت است با یک رزوه که یک سری گرد آینه ای شکل روی آن قرار می گیرد. در واقع این پیچ همان پیچ چوب است با تفاوت در شکل سر.

  • 19. پیچ لنگر

پیچ لنگر یک پیچ با ساق غیر مخروطی است که بخشی از آن در بتن و بخشی خارج از بتن قرار می گیرد. این پیچ به انکر بولت نیز معروف است.

  • 20. پیچ کالسکه ای

یک مدل پیچ به نام کالسکه ای نیز هست که در زمان سفت کردن مهره از جرخش پیچ جلوگیری می کند. این مدل پیچ غیر مخروطی است و یک سر گنبدی شکل یا تخت دارد. این نوع پیچ در قسمت اتصال سری به ساقه دارای یک بخش مربعی کوتاه است که در قطعه محکم می شود.

  • 21. پیچ تنظیم یا پیچ گراب

پیچ تنظیم یا پیچ گراب پیچ بدون سر و تمام رزوه است که برای محکم کردن یک قطعه دوار به یک شفت به کار می رود.

بیشتر بخوانید :

لیست قیمت انواع پیچ و مهره، رول پلاک، میخ و پرچ در بازار

لیست قیمت انواع پیچ گوشتی در بازار

لیست قیمت انواع پیچ گوشتی برقی در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits