دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربرد گیرنده دیجیتال چیست ؟
19
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ست تاپ باکس (مبدل) یا گیرنده دیجیتال، دستگاهی است که سیگنال ارسال شده از سیستم دیجیتال را به فرمت قابل نمایش روی تلویزیون تبدیل می نماید. بر خلاف سیستم آنالوگ که بدون نیاز به دستگاه مبدل، می توان شبکه ها را مشاهده کرد، در سیستم دیجیتال وجود چنین...

گیرنده دیجیتال یا ست تاپ باکس

گیرنده دیجیتال یا ست تاپ باکس : امروزه جایگزین گیرنده های آنالوگ شده اند و دیگر دردسر تماشای یک شبکه تلویزیونی با برفک زیاد و آنتن هوایی بسیار قوی را نخواهید داشت.

تلویزیون دیجیتال اولین بار در سال 1388 به صورت رسمی در ایران راه اندازی شد و رفته رفته تقریبا تمام شهرها و روستا تحت پوشش قرار گرفتند.

در حال حاضر سیگنال دیجیتال با فرمت Mpeg 4 و کدک H.264 در فرکانس DVB_T پخش می شود که در آینده نزدیک قرار است به فرکانس T2 که تعداد کانال بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد تغییر کند.

از مزیت های گیرنده دیجیتال نسبت به آنالوگ می توان به دریافت شبکه های تلویزیونی و رادیویی صاف و شفاف بدون برفک، دریافت شبکه ها با آنتن های ساده و رومیزی و دریافت تعداد شبکه های بیشتر تلویزیونی و رادیویی اشاره کرد. در ادامه به معرفی گیرنده دیجیتال می پردازیم.

گیرنده دیجیتال و کاربرد آن

گیرنده های دیجیتال عموما به 4 دسته مختلف دسته بندی می شوند :

  1. گیرنده دیجیتال تلویزیون
  2. گیرنده دیجیتال موبایل
  3. گیرنده دیجیتال کامپیوتر و لپتاپ
  4. گیرنده دیجیتال خودرو

این گیرنده ها عموما کارکرد یکسان دارند. یعنی همه آنها در محیط های یکسان تعداد کانال یکسان دریافت می کنند. در این مقاله ما فقط به مورد اول یعنی گیرنده دیجیتال تلویزیون می پردازیم.

گیرنده دیجیتال تلویزیون

امروزه گیرنده های دیجیتال مخصوص تلویزیون عموما بر روی خود تلویزیون ها طراحی شده است و نیازی به دستگاه اضافه ندارند اما برای تلویزیون هایی که تیونر دیجیتالی ندارند باید از دستگاه دیجیتال که به ستاپ باکس Set _ top box هم معروف اند استفاده کرد.

دستگاه دیجیتال تلویزیونی با برندهای مختلف و امکانات متفاوتی تولید می شوند.

از برندهای معتبر این محصولات می توان به گیرنده دیجیتال دنای، ایکس ویژن، گاندو، مکسیدر و مارشال اشاره کرد که مدت زیادی است که به تولید و پشتیبانی این گیرنده ها می پردازند.

تفاوت این دستگاه های عموما در قابلیت های نرم افزاری و بعضا سخت افزاری می باشند اما همه آنها قابلیت دریافت تمام شبکه های دیجیتال در فرکانس های T و T2 و پشتیبانی از شبکه های HD را دارند.

گیرنده دیجیتال تلویزیون ستاپ باکس

نمونه یک گیرنده دیجیتال تلویزیون Set_top Box

راهنمای خرید دستگاه دیجیتال

در انتخاب و خرید دستگاه های دیجیتال تلویزیونی به 2 نکته توجه داشته باشید :

  1. برند معتبر با گارانتی معتبر
  2. دستگاه دارای دکمه جلو بدنه باشد
  3. مورد اول بسیار واضح است چرا که دستگاه دیجیتال با برندهای معتبری مانند ایکس ویژن، دنای، مارشال، مکسیدر، گاندو و مانند آنها هم از گیرندگی خوبی برخوردار هستند و هم از نسل جدید شبکه های HD و شبکه های با فرکانس T2 پشتیبانی می کنند.
  4. اما در مورد نکته دوم باید بگوییم که دکمه جلوی بدنه دستگاه وقتی به کار می آید که ریموت کنترل دستگاه در دسترس نباشد و یا از کار افتاده باشد و این دکمه های جلو بدنه مانند دکمه منو، تعویض کانال یا افزایش و کاهش صدا به کمک شما می آیند.

سایر قابلیت ها مانند ورودی USB برای ضبط برنامه های تلویزیونی، خروجی HDMI، قابلیت EPG، قابلیت ضبط خودکار برنامه ها و … بر روی تمام دستگاه های دیجیتالی وجود دارد و امروزه به عنوان یک قابلیت متفاوت محسوب نمی شوند.

*توجه : عموما هنگام تبلیغ دستگاه دیجیتال از قابلیت اتصال USB و پخش فایل های ویدئویی با فرمت های MKV، MPEG، Divx و … به عنوان قابلیت گیرنده دیجیتال عنوان می کنند اما این یک تبلیغ اشتباه است چرا که هیچ گیرنده دیجیتالی قابلیت پخش تمامی فرمت ها و کدک های ویدئویی را ندارد و شما اگر به یک دستگاه پخش حرفه ای نیاز دارید باید از پلیرهای حرفه ای مانند انواع اندروید باکس ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :

لیست قیمت انواع گیرنده دیجیتال در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (19 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits