دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربرد استپر موتور چیست ؟

استپر موتور چیست و چه کاربردی دارد ؟

کاربرد استپر موتور چیست ؟
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
استپر موتور قطعه ای است که بر روی دریچه سوخت موتور انژکتوری قرار داشته و وظیفه اصلی آن، روشن نگه داشتن خودرو در حالت دور آرام است. برای آشنایی بیشتر با این قطعه تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

استپر موتور

استپر موتور یکی از قطعات مهم موتور خودرو است که خرابی آن هم بر روی عملکرد موتور تاثیر منفی می گذارد و هم باعث افزایش آلایندگی خودرو می شود.

به عبارت بهتر هنگامی که خودرو در دور موتورهای پایین کار میکند، این قطعه مانع از خاموش شدن موتور می گردد.

بدیهی است که ایجاد اشکال در این قطعه موجب بد کار کردن موتور در دور موتور پایین می شود.

علاوه بر این، این قطعه کوچک، موارد استفاده دیگری نیز دارد. در ادامه این مطلب به بررسی جامع استپر خودرو پرداخته و نکاتی را در رابطه با عیب یابی این قطعه کاربردی در موتور خودروها ارائه خواهیم داد.

استپر خودرو چیست؟

همانطور که اشاره شد، این قطعه کوچک نوعی قطعه الکترونیکی _ مکانیکی است که در هنگام دور پایین کار کردن موتور باعث می شود که خودرو خاموش نشود.

علاوه بر این وظیفه مهم استپر خودرو باعث می شود که هنگام روشن شدن کولر خودرو و آمدن بار اضافی روی موتور، دور موتور خودرو افزایش یافته تا از این طریق موتور راحت تر کار کند.

همچنین این قطعه وظیفه باز کردن دریچه گاز را در مواقعی که موتور سرد است بر عهده دارد تا بتوان خودرو را با یک استارت روشن نمود. علاوه بر این، استپر می تواند هوای مصرفی سیلندرها را نیز تنظیم نماید.

کاربرد استپر ماشین

این قطعه کوچک همانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو توسط ECU یا کامپیوتر خودرو کنترل می گردد.

ECU استپر را توسط ۴ ترانزیستور کنترل می نماید به این صورت که دو عدد از آن ها برای حرکت به جلو و دو عدد از آن ها برای حرکت به عقب استفاده می گردد.

کامپیوتر خودرو با توجه به وضعیت خودرو و دمای موتور با فرستادن بار الکتریکی به این ترانزیستورها باعث می شود که دریچه استپر باز یا بسته شود.

هنگامی که دمای موتور به درجه مورد انتظار ECU برسد، آنگاه کامپیوتر دریچه را در بسته ترین حالت قرار می دهد که دیگر هوای اضافی وارد موتور نگردد.

هنگامی که شما پای خود را از روی پدال گاز بردارید، ECU به استپر فرمان می دهد که دریچه های خود را باز کرده تا هوای موتور از طریق این دریچه ها تامین گردد.

کاربردهای مهم استپر موتور

  1. این قطعه وظیفه بسیار مهمتری نیز دارد. هنگامی که کولر را روشن میکنیم، کمپرسور کولر بار خود را روی موتور وارد میکند. برای جبران آن، استوپر موتور ژیگلور مربوطه راکمی به عقب تر می کشد، تا خود به خود گاز کمی زیاد شود.
  2. اگر سنسور ضربه نیز نصب شده باشد استوپر موتور وظیفه گسترده تری دارد، در این حالت استوپر موتور باید در هر لحظه سوزن ژیگلور مربوطه را طوری عقب و جلو می کرد تا ضربه حس شده توسط سنسور ضربه، ناشی از احتراق ناقص سوخت، به گونه مناسبی جبران شده ویا بهبود یابد.
  3. استوپر موتور کار ساسات را نیز انجام میدهد. در هنگامی که خودرو سرد است سوزن آن طوری تنظیم میشود که خودرو با اولین استارت روشن شود. کار دیگر استوپر موتور، تنظیم هوای مورد مصرف سیلندرها در زمان رهاکردن گاز است.

    عیب یابی استپر خودرو

    همانطور که اشاره شد وظیفه اصلی این قطعه روشن نگه داشتن خودرو در شرایط کارکرد در دور پایین موتور می باشد.

    اگر در هنگام درجا کار کردن موتور، دور موتور دائما با نوسان روبرو شود و نتواند ثابت شود، نشانه ای از عدم کارکرد صحیح استپر خودرو می باشد.

    علاوه بر این نیز ممکن است در دور موتورهای بالا و حتی در اتومبیل در حال حرکت نیز با مشکل تغییر ناگهانی دور موتور مواجه شویم.

    همچنین ممکن است در صورتی که خودرو می ایستد و یا خودرو با گرفتن کلاچ به دور موتور پایین میرسد، اتومبیل خاموش گردد که همه این علائم، نشان از عدم درست کار کردن استپر خودرو می دهد و باید برای رفع آن، استپر خودرو را باز کرده و آن را عیب یابی نمود.

    معمولا چون این قطعه در معرض پاشش سوخت و هوا قرار می گیرد دچار کثیفی و آلودگی می گردد که باعث بسته شدن دریچه و یا ناقص باز شدن آن می شود.

    اغلب این مشکل راه حل بسیار ساده ای داشته و تنها با باز کردن آن و تمیز کردن دریچه می توان آن را حل نمود.

    بیشتر بخوانید:

    لیست قیمت لوازم یدکی خودرو



    این مطلب چقدر مفید بود ؟
    2.0 از 5 (2 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits