دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دستگاه تصفیه آب خانگی خوب باید چه مشخصاتی داشته باشد ؟
7
زمان مطالعه: 11 دقیقه
همیشه بهتر است قبل از خرید هر ابزار و دستگاهی در مورد آن تحقیقات جامعی به عمل آورید تا با چشمانی باز بهترین را انتخاب کنید و بعد از خرید دچار پشیمانی نشوید. با ما همراه شوید تا مشخصات یک دستگاه تصفیه آب خانگی خوب را به شما عزیزان معرفی نماییم .

ویژگی های دستگاه تصفیه آب خوب

هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی اطلاع داشتن از گواهینامه های بهداشتی و استاندارد هایی که دستگاه انتخابی ما باید دارای آنها باشد ضروری است.

گواهینامه ها و استاندارد هایی که نشان می دهند آب خروجی از این سیستم ها بهداشتی بوده و نشان از کیفیت بالای دستگاه می دهد.

در اولین نگاه ، خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی از میان مارک ها و برندهای مختلف و زیادی که در بازار موجود هستند کار آسانی به نظر نمی آید.

اما با کسب اطلاعات و به دست آوردن نکات مهم و کلیدی در مورد دستگاه تصفیه آب خانگی می توانید از میان این تعداد ، دستگاه مورد نظر و مناسب را خریداری کنید.

انتخاب سیستم تصفیه آب خانگی بر اساس نیاز و زمینه مصرف

برای انتخاب ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که سیستم تصفیه آبی که می خواهیم تهیه کنیم باید بر اساس نیاز و زمینه مصرفی ما انتخاب شود و بدانیم که قصد ما از استفاده از دستگاه تصفیه آب برای چه مصارفی است؟ آیا مصرف ما برای پخت و پز ،شرب و ... است و یا برای حمام و ... و یا برای مصارف غیر شرب ،کشاورزی و ...

به این نکته مهم نیز باید توجه داشته باشیم که آب مصرفی که قصد تصفیه آن را داریم دارای چه املاحی می باشد آیا نیترات، نیتریت و کلر و سایر آلاینده های شیمیایی محلول در آب وجود دارند یا خیر. (برای سنجش سختی آب می توان از دستگاه سختی سنج استفاده نمود).

آیا آلودگی های حل شده در آب به شکل سطحی بوده و آب مورد نظر فقط از نظر رنگ و طعم مشکل دارد؟

انتخاب مدل فیزیکی یا ظاهر دستگاه تصفیه آب خانگی

نکته دیگری که در هنگام خرید آب شیرین کن و یا همان دستگاه تصفیه آب خانگی باید مورد توجه قرار گیرد فضایی است که برای قرار گیری و نصب دستگاه انتخاب کرده ایم.

اینکه این فضا چه مقدار بوده و آیا سیستم تصفیه در مقابل دید هست یا نه؟ دستگاه تصفیه آب خانگی معمولا در دو مدل رومیزی و زیر سینکی طراحی و ساخته می شوند.

اورجینال و یا اصلی بودن دستگاه تصفیه آب خانگی

برای خرید یک دستگاه خوب باید از نام شرکت تولید کننده دستگاه آب شیرین کن خانگی که قصد خرید آن را داریم یا اینکه تولید کننده این دستگاه برای کدام کشور می باشد مطلع شویم.

دستگاه های تصفیه آب موجود در بازار معمولا ساخت ایران، چین، می باشند که به متاسفانه به اسم دستگاه های خارجی به فروش می رسند.

اما از بهترین تولید کنندگان می توان به دستگاه های اصلی ساخت کشور تایوان اشاره نمود.

انتخاب شیوه مناسب برای تصفیه آب توسط دستگاه آب شیرین کن خانگی

هنگام انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی باید روشی که دستگاه برای تصفیه از آن استفاده می کند را مورد توجه قرار دهیم.

روشهای مختلفی در تصفیه آب خانگی وجود دارد که بهترین آنها تصفیه آب به روش اسمز معکوس یا RO می باشد و معمولا شش یا هفت مرحله ای می باشند.

دستگاه های تصفیه آب که به روش هایی غیر از اسمز معکوس اقدام به تصفیه آب می کنند توانایی حذف تمام آلودگی های موجود در آب را ندارند.

گواهینامه ها و استاندارد های دستگاه تصفیه آب خانگی

گواهینامه ها و استاندارد های دستگاه تصفیه آب خانگی بسیار مهم است و باید در هنگام خرید به آن توجه نمود.

انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی خوب و با کیفیت

در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب باید از مشخصات مکانیکی دستگاه نیز مطلع بود . قطعات و اجزایی مثل نوع و کیفیت فیلتر ها، پمپ، مخزن، هوزینگ، شیر برداشت، شلنگ، اتصالات و ... خدمات پس از فروش ، گارانتی و مدت زمان گارانتی و خدمات پس از فروش از نکاتی است که باید به آن توجه نمود تا در آینده برای تامین تجهیزات مصرفی دستگاه و خدمات دیگر با مشکل روبرو نشوید.

موارد مهم جهت خرید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

متاسفانه در همه جا فریب و دروغگویی دیده می شود . هم در بازار و توسط برخی کسبه و هم در سایت های اینترنتی که اعتبار بسیار بالایی نزد کاربران دارند . بهتر است هر فرد ، خودش اطلاعات کاملی را بدست آورد و سپس اقدام به خرید کند .

موارد مهم در خرید دستگاه تصفیه آب

1 - انتخاب نوع دستگاه تصفیه آب ( بسیار مهم ) :

ابتدا این را بدانید که دستگاههای تصفیه آب با چندین عملکرد متفاوت در بازار موجود هستند . دستگاههای با فناوری اسمز معکوس یا RO ، دستگاههای متکی به فیلتراسیون و UF، دستگاههای تبادل یونی و ...

دستگاههای مناسب برای استفاده خانگی اغلب یا RO هستند یا فیلتراسیون .

 تفاوت RO با فیلتراسیون

اما تفاوت RO با فیلتراسیون چیست و چگونه متوجه بشویم ؟

تفاوت انها در این است که دستگاه تصفیه آب RO دارای فیلتر ممبران هستند که قدرت زیادی در تصفیه دارد اما دستگاهای فیلتراسیون ممکن است همه فیلترهار را داشته باشند بجز ممبران .

این فیلتر توانایی زیادی در تصفیه دارد که باعث میشود تمام مواد مضر و سموم از آب حذف شوند در صورتی که دستگاههای فیلتراسیون فاقد این توانایی هستند و تنها بخشی از مواد مضر را حذف می کنند.

به عنوان مثال با دستگاه RO نیترات از آب حذف میشود ولی دستگاههای فیلتراسیون این توانایی را ندارند .

هر دو دستگاه ممکن است 5 یا 6 یا بیشتر فیلتر داشته باشد اما فیلتر ممبران فقط در دستگاههای RO است .

همچنین این دستگاهها دارای پمپ و ترانس و سنسور هستند که دستگاههای فیلتراسیون ندارند . هر فرد ممکن است یکی از دستگاهها را ترجیح دهد اما مراقب باشید دستگاههای فیلتراسیون 6 مرحله را بجای 6 مرحله RO به شما نفروشند .

برای تصفیه بهتر و کامل تر بخصوص در مناطق شهری پیشنهاد میشود حتما از دستگاههای RO استفاده نمایید .

2- تعداد فیلترها :

فرایند تصفیه آب در دستگاهای RO ، در 5 مرحله انجام میگیرید . بعضی از کمپانی ها برای خاصیت بخشیدن به آب و یا عمر طولانی تر فیلترها از فیلترهای بیشتری استفاده میکنند .

اما گاهی اوقات بعضی از افراد و یا کمپانی ها با اضافه کردن فیلترهایی بی خاصیت و یا استفده چندین باره از فیلترها قصد بزرگنمایی دستگاه و گران فروختن آن را دارند .

ما پیشنهاد می کنیم از دستگاه 6 مرحله استفاده نمایید . فیلتر مرحله ششم می تواند فیلتر مواد معدنی با کیفیت خوب یا فیلتر قلیایی باشد .

دستگاهای تصفیه آب اورجینال را ببینید ، همگی دارای ۵ یا 6 فیلتر هستند . دستگاه های با فیلتر بیشتر را کاملا بررسی کنید . ممکن است ابزاری برای فریب باشد !

3- برند دستگاه :

دستگاههای تصفیه آب در بازار با برند های زیادی موجود هستند . روی بسیاری از آنها نوشته شده MADE IN TAIWAN.

اما واقعا اینگونه نیست و بسیاری از دستگاهها مارک های تقلبی هستند که در ایران و یا چین ساخته شده اند .

اما چگونه متوجه بشویم ؟ ابتدا به کلیه قطعات دستگاه نگاه کنید . کلیه قطعات باید دارای 1 برند باشند و اگر اینگونه نبود به اصل بودن دستگاه شک کنید( پمپ، بدنه ، ترانس و ... ) .

در اینترنت آن برند را به صورت انگلیسی جستجو کنید . ببینید برای آن برند سایت معتبری از کمپانی وجود دارد؟

برند دستگاه تصفیه آب

اگر سایتی معتبر موجود نباشد به اصالت آن برند شک کنید . مثلا دستگاه با برند FLUXTEK که شما می توانید سایت fluxtek.com را مشاده نمایید و به اصالت آن پی ببرید .

اما دستگاهای با برند TEC ، هیچ سایت معتبری از کمپانی سازنده ندارند و بنابراین مشخص است که این دستگاه در ایران مونتاژ می شود .

4- به دنبال ارزان قیمت ها نباشید :

دستگاهای تصفیه آب به طور مستقیم با سلامت شما ارتباط دارند . به دنبال کیفیت خوب باشید نه ارزان قیمتها .

ارزان قیمت شدن تنها با استفاده از مواد نامرغوب و فیلترهای بی کیفیت میسر میشود . بنابراین توصیه میشود ابتدا یک دستگاه با کیفیت و مناسب را انتخاب کنید و بعد به دنبال مناسب ترین قیمت آن در بازار باشید .

5- جنس فیلترها :

فیلتر مناسب برای دستگاههای تصفیه آب باید با منشا گیاهی باشند . آیا اینگونه است ؟ همچنین فیلتر ممبران را هم ببینید. جنس و قیمت آنرا بپرسید . بین کیفیت خوب و بد این فیلتر تفاوت قیمت 100 هزار تومانی وجود دارد.

جنس فیلترهای دستگاه تصفیه آب

6- نوع اتصالات :

در دستگاهای تصفیه آب از 2 نوع اتصالات استفاه میشود . دستگاههای مجهز به اتصالات فیتینگ مرغوب تر و این نوع اتصالات کارایی بالاتر و دوام بهتری دارند .

بنابراین سعی کنید دستگاههای با اتصالات فیتینگی بخرید . البته دقت کنید که اتصالات تایوانی باشند و اتصالات چینی و بی کیفیت نباشند .

اتصالات دستگاه تصفیه اب

زیرا سالیان بعد بسیار شما را اذیت خواهد کرد . اتصالات تایوانی روی آنها برند ORGANIC و .... حک شده است .

7- شیر برقی یا چهاراهی :

در دستگاه برای قطع جریان آب در زمان خاموش شدن از شیر برقی و یا چهار راهی استفاده می شود که شکل آنها را در زیر می بینید .

چهاراهی معمولا دوام پایین ، دور ریز آب زیاد ، ایرادات و اشکالات زیاد و دقت پایین دارد و حتما سعی کنید دستگاه با شیر برقی را انتخاب کنید .

8- جنس پلاستیک :

به قطعات پلاستیکی دست بکشید . آنها را با دقت ببینید . حتما مطمین شوید که پلاستیک مرغوب و با کیفیت است .

9- اورینگ ها :

به درون هوزینگ ها نگاهی بیندازید . سعی کنید دستگاههی را انتخاب کنید هوزینگ آنها از ضخامت بالایی برخوردار باشد و همچنین هوزینگهای روپیچ ، در دراز مدت آببندی قوی تری ارایه می کنند .

10- مخزن دستگاه :

مخزن های متعدی در بازار موجود هستند . سعی کنید از مخازن با کیفیت فلزی و یا مخازن 3 لایه با لایه داخلی استیل استفاده کنید نه مخازن پلاستیکی .

مخزنهای TANKPAC یکی از بهترین ها هستند . مخزن یکی از موارد بسیار بسیار مهم ، در هنگام خرید است.

مخزن دستگاه تصفیه آب

11- گارانتی :

دستگاههای تصفیه آب اغلب توسط خود فروشندگان گارانتی میشوند . قبل از خرید از وضعیت گارانتی آن مطمین شوید .

12- خدمات :

دستگاههای تصفیه آب به طور مستقیم با سلامتی شما در ارتباطند. از جایی خرید کنید که بهترین خدمات رسانی را به شما ارایه میدهد و همیشه به دنبال سلامتی افراد است . این خیلی مهم است که از جای معتبر خرید نمایید .

13- پایه دستگاه :

بسیار توصیه می کنیم دستگاه پایه دار خرریداری نمایید . استفاده از آن راحت تر ، طول عمر هوزینگ ها بیشتر ، تعویض فیلتر و سرویس دستگاه راحت خواهد بود .

پایه دستگاه تصفیه آب

14- نوع فیلترها :

بعضی از دستگاهها از فیلترهای انحصاری و خاصی استفاده می کنند که در بازار به سختی پیدا می شود و معمولا گران قیمت هستند . دستگاهی را انتخاب کنید که فیلترهایش در بازار به راحتی یافت شود و هزینه فیلترهایش نیز مناسب باشد .

نوع فیلترهای دستگاه تصفیه آب

15- شیر برداشت :

شیر برداشت نیز از موارد نسبتا مهم به شما می آید. اکثر افراد تنها به شکل ظاهری آن دقت می کنند اما علاوه بر ظاهر آن جنس و دوام آن نیز مهم است .

شیر برداشتی مناسب است که زیبا باشد ، در آلیاژ آن سرب نباشد و کروم باشد ، مغزی آن قابل تعویض باشد در هنگام خرابی .

اگر دستگاه انتخابی شیر برداشتی مناسب نداشت از فروشنده بخواهید تا شیر برداشتی بهتر را به شما بدهد و مابه تفاوت آنرا بپردازید .

16- برندهای عمومی بازار :

به طور کلی حدود 90 درصد از دستگاههای تصفیه آب در بازار ایران ، مونتاژ شده در ایران هستند که این دستگاهها به علت مونتاژی بودن نه استانداردی دارند و نه تحت لیسانس آمریکا و ... .

اگر کسی یا شرکتی این ادعا را داشت ( دستگاه تحت لیسانس آمریکا و کانادا و ... ) این واقعا یک ادعای خنده دار و دروغ است و به هیچ عنوان باور نکنید .

تنها چند برند معروف هستند که واقعا ساخت تایوان هستند و نمایندگی رسمی در کشور ایران دارند مانند برندهای EASYWEll , Fluxtek , Hyundai water , LG chem , Sole Aqua , Lan Shan و چند مورد دیگر .

بسیاری از برندهای مشهور در بازار ، همگی ساخت ایران و یا مونتاژ ایران هستند و متاسفانه دیده می شود که در همه قسمتهای آنها نیز عبارت MADE IN TAIWAN به چشم میخورد.

ولی در واقعیت ساخت تایوان نیستند همچون SOFT WATER , C.C.K , AQUA , SSV , ARTEC , AQUA CLEAR , AQUAPRO , PHONIXE , TEC و بسیاری دیگر از یرندهای معروف در بازار .

البته در بین دستگاههای مونتاژی ، دستگاههای تصفیه آب با کیفیتی نیز وجود دارند که در آنها موارد استاندارد به خوبی رعایت شده است و از فیلترهای با کیفیت و قطعات مرغوب استفاده شده است .

ما چه برندهای دستگاه تصفیه آب را توصیه می کنیم ؟

این ها چند نمونه از موارد مهمی بود که در هنگام خرید و انتخاب دستگاه تصفیه آب باید مورد توجه قرار دارد اما اغلب افراد به آنها بی توجه هستند و صرفا به کشور سازنده آن دستگاه توجه دارند .

این نکته را بدانید که در کشور ایران ، چین ، تایوان هم محصولات خوب تولید می شود و هم محصولات بد .

بنابراین نباید صرفا به کشور سازنده توجه کرد بلکه بهتر است به برند ها و نکات مطرح شده در بالا توجه نمود .

separator line

بیشتر بخوانید :

لیست قیمت انواع دستگاه تصفیه آب در بازار

راهنمای خرید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

لیست قیمت انواع آبسردکن در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.9 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits