دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
برای خرید جاروبرقی چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد ؟
4
زمان مطالعه: 11 دقیقه
برای خرید جاروبرقی، مثل هر وسیله برقی دیگر باید به نکات ریز و کلیدی توجه نمود. با ما در مجله دلگرم همراه شوید تا اطلاعات مفیدی که در این زمینه گردآوری کرده ایم، در اختیارتان قرار دهیم .

هنگام خرید جارو برقی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

در این مطلب از زوایای مختلف به جارو برقی‌ ها نگاه می‌کنیم و در مورد ویژگی‌های آن‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم تا هم به شناخت فنی بیشتری از این وسیله کارآمد برسید و هم به این نتیجه برسید که کدام نوع جارو برقی بیشتر و بهتر به انتظارات شما پاسخ می‌دهد.

خانه جایی است که ما ساعت‌های زیادی از روز در آن نفس می‌کشیم و تمیز نگه داشتن آن موضوع بسیار مهمی‌ است.

چرا که خانه‌ای که تمیز نباشد هم سلامتی‌ ساکنین خود را تهدید می‌کند و هم بر روحیه آن‌ها اثر منفی می‌گذارد.

وقتی هم که صحبت از تمیز نگه داشتن خانه باشد یکی از اولین تصاویری که به ذهن می‌رسد، تصویر جارو برقی است!

اما در مورد جزئیات مهمی که بین یک جارو برقی خوب و بد تمایز ایجاد می‌کند، چقدر می‌دانید؟ چقدر آماده انتخاب یک جارو برقی خوب هستید که متناسب با نیازتان باشد؟

نکات کلیدی هنگام خرید یک جاروی خانگی

خیلی‌ها ظاهر جارو برایشان مهم است. ظاهر جارو شاید آخرین چیزی است که می‌توان به آن اهمیت داد و چون کاملا سلیقه‌ای است، آن را به عهده خریدار می‌گذاریم.

البته منظور از ظاهر، ابعاد نیست و مسلما یک جاروی درشت‌هیکل، مناسبِ استفاده در یک فضای کوچک که از اسباب و اثاثیه پر شده نیست.

وزن جارو هم بسیار مهم است، بااینکه معمولا حرکت جارو روی چرخ‌هایش و روی زمین است ولی اگر وزن جارو زیاد باشد در مواردی که نیاز به جابجایی عمودی جارو باشد کاری سخت در انتظار کاربر خواهد بود.

با توجه به میزان مصرف و حوصله خودتان بین جاروهای کیسه‌ای یا بدون کیسه انتخاب کنید. حوصله از این نظر که مخزن و فیلتر جاروهای بدون کیسه باید شسته و تمیز شوند؛ برای جاروهای کیسه‌ای هم خالی کردن و شستن یا تهیه پاکت‌های یک‌بارمصرف مطرح است که نیاز به پرداخت هزینه هم هست.

فاکتور مهم دیگر توان یا قدرت موتور جارو است که با عددی نشان داده می‌شود و واحد آن وات است. جاروهای خانگی به‌صورت عمومی توانی در بازه‌ی ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ وات دارند.

ولی این تمام ماجرا نیست و توان مکش هم باید در نظر گرفته شود. توان مکش یا AirWatt همیشه عددی کمتر از توان موتور خواهد بود.

این توان همان چیزی است برای کاربر اهمیت پیدا می‌کند. مسلم است که موتوری با توان بالاتر قدرت مکش بیشتری هم دارد ولی قدرت مکش بین دو جارو با توان موتور یکسان می‌تواند بسیار متفاوت باشد. این اختلاف ناشی از شکل پارویی، طول و اتصالات لوله‌ها و عایق‌بندی بدنه است.

خلاصه اینکه قدرت مکش باقدرت موتور فرق می‌کند و تابع ساختار جارو، پارویی و لوله خرطومی است. فریب شگرد فروشنده‌ها را نخورید که لوله خرطومی را جدا می‌کنند و قدرت مکش را با چسباندن دستشان به ورودی هوا روی بدنه نشان می‌دهند. قدرت مکش باید در سر پارویی و با نصب کامل لوله‌ها تست شود.

برای اینکه ببینید چه مدل جارویی با نیازهای شما تناسب بیشتری دارد باید به چند سوال اصلی جواب بدهید:

از جارو برقی بیشتر برای تمیز کردن چه مکان‌ها و سطوحی استفاده می‌کنید؟

به طور کلی جارو برقی‌ ها به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند. جاروهای ایستاده «Upright Vacuums»، جاروهای جعبه‌ای یا خوابیده «Canister Vacuums» که رایج‌ترین نوع جارو برقی در ایران هستند، جاروهای شارژی ایستاده «Stick Vacuums»، جاروهای شارژی دستی «Hand-Held Vacuums»، جاروهای رباتیک «Robotic Vacuums» و جاروهای مرکزی «Central Vacuums».

انواع جاروبرقی

جاروهای شارژی

جاروهای شارژی دستی و ایستاده برای مواقعی مناسبند که نیاز فوری به پاک کردن یک محیط نه چندان بزرگ دارید و به عنوان یک نیروی کمکی به داد شما می‌رسند.

اما نمی‌توان برای تمیز کردن اساسی تمام خانه روی آن‌ها حساب باز کرد. البته این جاروها برای مکان‌های کوچکی مانند درون اتومبیل و یا یک مغازه کوچک و همین‌طور تمیز کردن پله‌ها هم می‌توانند کارآمد باشند.

جارو برقی مرکزی

جارو برقی مرکزی برای سالن‌های نسبتا بزرگ مناسب است. قسمت مرکزی دستگاه در یک مکان به طور ثابت نصب می‌شود و از طریق خروجی‌های که در دیوار تعبیه می‌شود می‌توان لوله (شیلنگ) جارو را به خروجی‌ها متصل و به راحتی از جارو استفاده کرد.

اما این نوع جارو برقی ها گران‌تر از بقیه مدل‌ها هستند و نصب و راه‌اندازی آن‌ها نسبتا دشوار است و استفاده از آن‌ها چندان رایج نیست.

جاروهای رباتیک

اگر نیاز دارید که مرتبا سطوح مورد نظرتان را تمیز کنید و زمان انجام این کار را ندارید می‌توانید سراغ جاروهای رباتیک بروید که خودشان به طور مرتب روی سطوح حرکت کرده و آن را جارو می‌کنند.

البته این نوع جارو گران است و برای خانه‌هایی که اکثر سطوح آن با فرش پوشیده شده چندان مناسب نیست. این جاروها برای تمیزی سطحی مناسبند.

جارو برقی ایستاده و خوابیده

جاروهای ایستاده و خوابیده برای خانه‌های ما ایرانی‌ها که فرش جایگاه ویژه‌ای در خانه‌هایمان دارد گزینه‌های مناسب‌تری به حساب می‌آیند.

جاروهای ایستاده از جاروهای خوابیده ارزان‌ترند و عمق تار و پود فرش‌ها را بهتر تمیز می‌کنند. اما چون موتورشان روی خودشان سوار است سنگین‌ هستند و جایه‌جایی‌شان دشوارتر است. همچنین صدای بیشتری از خود تولید می‌کنند.

اما رایج‌ترین نوع جارو برقی ها در ایران یعنی جاروهای خوابیده یا جعبه‌ای، سبک‌ترند چون موتور و دسته‌شان از هم جداست و می‌توانید موتور را روی چرخ‌ها دستگاه به راحتی جابه‌جا کنید.

دسترسی بهتری به سطوحی نظیر پله‌ها، گوشه و زیر مبل‌ها دارند و برای تمیز کردن انواع سطوح مناسبند.

اما یک نکته مهم اینکه اگر به جارویی نیاز دارید که سطوح مرطوب را هم برایتان تمیز و خشک کند حتما دقت کنید که مدلی که انتخاب می‌کنید این قابلیت‌ را داشته باشد. چرا که مدل‌هایی که برای این کار طراحی نشده‌اند در صورت مکش مایعات دچار مشکل خواهند شد.

آیا به یک جارو برقی نیاز دارید که دارای فیلتر هوا باشد؟

این یک سوال مهم است! چرا که ما زمان زیادی را در خانه‌هایمان و در فضای بسته هستیم؛ جایی که غلظت آلودگی ۲ تا ۵ برابر بیشتر از فضای باز بیرون است!

این مسئله وقتی خطرناک‌تر و مهم‌تر می‌شود که شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان دچار آلرژی و یا بیماری‌های تنفسی مثل آسم باشید.

جارو برقی ای که دارای عملکرد فیلتر کردن هپا «HEPA» باشد می‌تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت هوای داخل محیط زندگی شما داشته باشد.

فیلتر هپا می‌تواند ذرات ریز معلق در هوا ( تا ۰/۳ میکرون) را فیلتر کند و به این ترتیب هوایی که از جاروبرقی خارج ‌می‌شود به مراتب تمیز‌تر از هوای ورودی است.

جارو برقی مورد نظرتان تا چه اندازه به نگهداری و نظافت نیاز دارد؟

جارو برقی ها از نظر شیوه جمع‌آوری آشغال‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ کیسه‌دار و بدون کیسه.

جاروهای کیسه‌دار آشغال ها را درون کیسه‌ جمع می‌کنند که در برخی از آن‌ها این کیسه‌ها قابل تعویض و در برخی دیگر ثابت است.

به منظور رعایت بیشتر بهداشت بهتر است مدلی را انتخاب کنید که دارای کیسه‌ قابل تعویض باشد. جاروهای بدون کیسه اما، زباله‌ها را فشرده کرده و درون محفظه‌ای جمع می‌کنند.

درست است که در این حالت لازم نیست زحمت و هزینه تعویض کیسه‌ها را تقبل کنید اما خود محفظه نیاز به نظافت دارد که ممکن است آلودگی ناشی از این کار آزاردهنده باشد.

اگر از جاروهایی استفاده می‌کنید که دارای فیلتر هپا هستند تعویض فیلتر هم به وظایف نگهداری و نظافت جارو اضافه می‌شود.

بسته به میزان آلودگی محیط زمان تعویض این فیلتر متفاوت است. البته بعضی از مدل‌ها هم از فیلتر قابل شست‌وشو استفاده می‌کنند که به جای تعویض می‌توانید آن را با شستن تمیز کنید.

بررسی ویژگی‌های مختلف جارو‌ برقی ها:

بررسی ویژگی‌های مختلف جارو‌ برقی ها:

حالا که مطالب کلی‌تر در مورد جارو برقی ها را برایتان گفتیم وقت آن است که در مورد ویژگی‌هایی صحبت کنیم که هنگام انتخاب یک جارو برقی باید به آن‌ها بیشتر دقت کنید و جزئیات بیشتری را مورد نظر قرار دهید:

وزن جارو برقی:

وزن مسئله مهمی در انتخاب جارو برقی است. چرا که فارغ از نوع جارو برقی‌ها برای استفاده از آن‌ها باید حمل‌شان کنید.

از آنجایی که نظافت خانه یک کار پر تکرار است، هرچه وزن جارو بیشتر باشد فشار بیشتری به شما آورده و ممکن است به سلامت فیزیکی‌تان آسیب وارد کند. پیش‌تر گفتیم که جاروهای خوابیده یا جعبه‌ای سبک‌تر از جاروهای ایستاده هستند.

اما بین جاروهای خوابیده هم جاروهای سبک‌تر و سنگین‌تر وجود دارند که هنگام مقایسه مدل‌ها باید به این نکته توجه کنید.

صدای موتور:

فارغ از نوع و تکنولوژی ساخت جارو برقی ها، همه آن‌ها صدا تولید می‌کنند و هر چه این صدا کمتر باشد مزاحمتش برای شما و همسایه‌تان کم‌تر خواهد بود.

به طور کلی می‌توان گفت معمولا هرچه جارو برقی بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشد، صدای بیشتری تولید می‌کند.

برای خانه‌ها و محیط کار که لازم است از یک جارو برقی کم‌صدا استفاده شود بهتر است سراغ جاروهایی بروید که در ساخت‌ آن‌ها موتور درون محفظه‌ای قرار گرفته که صدای کمتری از خود عبور می‌دهد.

توان موتور و توان مکش:

واحد توان مصرفی وات است. هرچقدر این توان بیشتر باشد قدرت موتور بیشتر و به همان میزان مصرف برق دستگاه هم بیشتر است.جارو برقی‌ ها توان دیگری تحت عنوان توان مکش هم دارند که نشان دهنده میزان مکش جارو است.

هر چه این توان بیشتر باشد جارو با قدرت بیشتری زباله‌ها و ذرات روی سطوح را به درون خود می‌کشد و به عبارت دیگر قدرت تمیز کردن آن بیشتر می‌شود.

طول کابل برق:

در جاروهایی که سیم برق به آن‌ها متصل است خیلی مهم است که طول سیم چقدر باشد. با توجه به محدودیت‌ در تعداد پریزهای برق در منز‌ل‌تان دقت کنید که طول سیم جوابگوی نیازتان باشد. هرچه طول سیم کمتر و باشد دامنه حرکتی جارو محدودتر می‌شود.

گنجایش مخزن جارو برقی:

اگر دوست ندارید زود به زود مجبور به تخلیه مخزن زباله جارو برقی خود شوید به میزان گنجایش مخزن آن دقت کنید.

فارغ از اینکه یک جارو برقی از نظر شیوه جمع‌آوری آشغال‌ها کیسه‌دار یا بدون کیسه است، گنجایش مشخصی برای نگهداری زباله‌ها دارد.

علاوه بر تمام نکاتی که در این مطلب شد طراحی ظاهری و رنگ جارو هم می‌تواند یک معیار انتخاب باشد که این موضوع به سلیقه خودتان بستگی دارد.

امیدواریم نکاتی که در این مطلب بیان شد به خوبی به سوال‌های شما در مورد نکات مختلف مربوط به جارو برقی ها پاسخ داده‌ باشد.

separator line

بیشتر بخوانید :

لیست قیمت انواع کیسه و پاکت جاروبرقی در بازار

۱۰ تا از بهترین جاروبرقی های موجود در بازار

لیست قیمت انواع فیلتر جاروبرقی در بازار

طرز استفاده از جارو برقی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits