دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین فاصله چشم از مانیتور چه قدر می باشد ؟
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
رعایت بهترین فاصله چشم از مانیتور باعث میشود تا در افراد احساس خستگی چشم دیرتر یا کمتر پدید آید. اما بهترین فاصله چشم از مانیتور و راههای کنترل این حد و فاصله را در این صفحه میخوانیم.

بهترین فاصله چشم از مانیتور


CVS مجموعه ای از علائم چشمی و بینایی است که بر اثر کار با کامپیوتر ایجاد می شوند. تقریبا 4/3 درصد کسانی که زیاد با کامپیوتر کار می کنند گرفتار این علائم هستند.

به نظر می رسد با فراگیرتر شدن بکارگیری کامپیوتر در محل های کار و حتی در خانه ها تعداد کسانی که از CVS رنج می برند رو به افزایش باشد. .

علائم CVS : مهمترین علائم CVS عبارتند از: خستگی چشم، خشکی چشم، سوزش، اشک ریزش و تاری دید.

CVS همچنین ممکن است سبب درد در گردن و شانه ها نیز بشود. چشم انسان حروف چاپی را بهتر از حروف نمایش داده شده بر روی مانیتور می بیند.

علت این امر این است که حروف چاپی کنتراست بیشتری با صفحه سفید زمینه داشته و لبه های آنها واضح تر است حال آنکه در مورد صفحۀ مانیتور چنین نیست و لبه ها به وضوح حروف چاپی نیستند بلکه حروف از یک مرکز با کنتراست بالا شروع شده و به تدریج کم رنگ‌تر می‌شوند و پس از تبدیل به خاکستری کمرنگ ناپدید می گردند.

بنابراین لبه‌های حروف بر روی صفحه مانیتور وضوح حروف چاپی را ندارد. یکی از مهمترین دلایل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با کامپیوتر کاهش میزان پلک زدن است به طوریکه افراد، هنگام کار با کامپیوتر تقریبا یک پنجم حالت عادی پلک می زنند.

این مسأله به همراه خیره شدن به صفحه مانیتور و تمرکز بر روی موضوع کار سبب می شود تا پلک ها مدت بیشتری باز بمانند و در نتیجه اشک روی سطح چشم سریعتر تبخیر می شود.

رعایت فاصله چشم از مانیتور

  1. بهترین فاصله چشم از مانیتور ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر است. رعایت این فاصله چشم‌ها را از بروز عوارضی نظیر خشکی و خستگی در امان نگه می‌دارد.
  2. از آنجا که امروزه اغلب امور به کامپیوتر وابسته است، اکثر ما در طول روز چندین ساعت را صرف نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر می‌کنیم. در نتیجه دچار خستگی چشم و گاهی سرگیجه و سردرد می‌شویم، این مشکلات ناشی از نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش است. اگر شما هم با این مشکلات روبرو هستید، با ما همراه باشید. در این مطلب در مورد روش‌های جلوگیری از خستگی چشم و بهترین فاصله چشم از مانیتور صحبت می‌کنیم.
  3. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند رو به پایین به مانیتور نگاه کنند. در حالت بهینه مرکز مانیتور باید ۱۵ تا ۲۰ درجه پایین‌تر از خط چشم قرار داشته باشد. به علاوه بهترین فاصله چشم از مانیتور ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر است.
  4. کامپیوتر را در موقعیتی قرار دهید که بازتاب نور در آن نیافتد، به خصوص اگر پشت سرتان پنجره وجود دارد یا لامپ بالای سرتان است. در این صوت یا از پرده استفاده کنید یا جایگاه میز را تغییر دهید. همچنین می‌توانید از مانیتور‌های ضد انعکاس استفاده کنید تا بازتاب نور‌هایی که به آن برخورد می‌کنند به حداقل برسند.
  5. همچنین صندلی خود را طوری تنظیم کنید که کف پا‌ها صاف روی زمین قرار بگیرند. اگر صندلی شما دسته دارد، آن‌ها را طوری تنظیم کنید که از بازو‌ها‌ی شما حمایت کنند، به طوری که هنگام تایپ کردن، کف دست‌ها روی صفحه کلید نخوابند.

نکاتی برای جلوگیری از خستگی چشم بعد از کار با مانیتور


۱. فاصله خود را از مانیتور حفظ کنید


بیش از حد نزدیک به مانیتور نشستن برای چشم‌ها خطرناک است. همانطور که گفته شد بهترین فاصله چشم از مانیتور ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر است. در صورتی که این فاصله کمتر از ۵۰ یا بیشتر از ۱۰۰ باشد، کار کردن برای شما مشکل خواهد شد.

بنابراین تنظیمات فونت و نمایشگر را تغییر دهید تا محتوا مطابق با دید شما نمایش داده شوند و بتوانید فاصله بهینه را رعایت کنید.

۲. از مانیتور‌های LCD استفاده کنید


مضرات مانیتورهای LCD و LED نسبت به مانیتور‌های CRT قدیمی بسیار کمتر است، به علاوه مصرف انرژی کمتری نیز دارند. بنابراین ترجیحا از مانیتورهای LCD یا LED استفاده کنید، اما اگر نمایشگر CRT دارید از فیلتر‌های ضد اشعه برای جلوگیری از خستگی چشم بهره ببرید.

۳. تنظیمات مانیتور را با چشمانتان سازگار کنید


مانیتور‌های جدید اغلب حالت‌های نمایش از پیش تنظیم شده‌ای دارند که به کاربر اجازه می‌دهد آن‌ها را سفارشی‌سازی کند. این تنظیمات را مطابق با چشمان خود تغییر دهید تا نور و رنگ ساطع شده از مانیتور چشمان شما را اذیت نکند. برای مثال، رنگ صفحه نمایش هنگام تایپ کردن یا وب‌گردی سردتر از رنگ آن هنگام بازی یا تماشای فیلم باید باشد.

۴. از عینک ضد اشعه استفاده کنید


همانطور که می‌دانید نور آبی آسیب زیادی به چشم می‌رساند، برای کاهش این نور می‌توانید از عینک‌های ضد اشعه استفاده کنید. این عینک‌ها در بازار موجود هستند و کافی است آنها را خریداری کنید تا از رسیدن اشعه‌های مضر مانیتور به چشم‌هایتان جلوگیری شود.

البته این عینک‌ها تنها برای نشستن در مقابل کامپیوتر مفید نیستند بلکه از چشم در مقابل نور تلویزیون، صفحه نمایش موبایل و … نیز محافظت می‌کنند.

همچنین در صورتی که از عینک استفاده می‌کنید، از عینک ساز بخواهید روی شیشه‌های لایه محافظ در برابر نور قرار دهید. درست است که هزینه‌ بیشتری را متقبل می‌شوید، اما سلامت چشمان شما ارزشش را دارد.

۵. به چشمان خود استراحت دهید


ساده‌ترین راه برای جلوگیری از خستگی چشم هنگام کار کردن با کامپیوتر، این است که به صورت دوره‌ای چشم‌ها را ببندید تا استراحت کنند.

در هر ساعت حدود ۵ دقیقه به چشمان خود استراحت بدهید. برای این منظور می‌توانید ۵ دقیقه راه بروید، اطراف را نگاه کنید یا یک فنجان چایی بنوشید، به طور کلی هدف دور شدن از مانیتور برای مدت ۵ دقیقه است.

علاوه بر این، برای جلوگیری از خشکی چشم هنگام استفاده از کامپیوتر، مراقب باشید که به طور منظم و مداوم پلک بزنید تا سطح چشم مرطوب بمانند.

بهترین فاصله چشم از مانیتور

توصیه هایی برای کاهش علائم CVS

  1. سعی کنید به طور ارادی پلک بزنید. این کار سبب می شود سطح چشم شما با اشک آغشته شده و خشک نشود. در صورتی که مشکل شما شدید باشد می توانید از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید.
  2. مرکز مانیتور باید حدود 10 تا 20 سانتی متر پایین تر از چشمان شما باشد. این وضعیت علاوه بر اینکه باعث می‌شود پلک ها پایین تر قرار گیرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد. از خستگی گردن و شانه ها نیز می‌کاهد. در این موارد هم باید مانیتور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به میزکار تنظیم کرد به طوری که ساعد شما هنگام کار با keyboard موازی با سطح زمین باشد.
  3. مانیتور خود را طوری قرار دهید که نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد. هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید پرده ها را بکشید و روشنایی اتاق را نیز به نصف وضعیت معمولی کاهش دهید. اگر از چراغ مطالعه بر روی میز خود استفاده می کنید آن را طوری قرار دهید که به صفحه مانیتور یا چشم شما نتابد. همچنین می‌توانید از صفحه های فیلتر نیز بر روی صفحه مانیتور استفاده کنید. تابش نور به صفحه مانیتور سبب کاهش کنتراست و خستگی چشم می‌شود. این مسأله بخصوص زمانیکه زمینه صفحه تیره باشد شدیدتر خواهد بود.
  4. به چشمان خود استراحت دهید. سعی کنید هر 5 تا 10 دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت 5 تا 10 ثانیه به نقطه ای دور نگاه کنید. این کار سبب استراحت عضلات چشم می شود. همچنین به شما وقت می دهد پلک بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود.
  5. اگر مجبورید که متناوباً و پشت سر هم به یک صفحه نوشته و مانیتور نگاه کنید (خصوصاً در مورد تایپیست ها) ممکن است چشم شما خسته شود زیرا باید تطابق خود را تغییر دهد. برای جلوگیری از این مسأله سعی کنید صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانیتور قرار دهید. برای اینکار می توانید از copyholder استفاده کنید.
  6. فاصله مانیتور با چشمان شما باید 50 تا 60 سانتی متر باشد.
  7. روشنایی و کنتراست مانیتور خود را تنظیم کنید.
  8. Resolution یا وضوح تصویر که به Refresh Rate نیز بستگی دارد به تراکم پیکسل های تصویر بر روی مانیتور گفته می شود. هرچه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد جزئیات بیشتری از تصویز دیده می شود.
  9. اگر علی رغم رعایت توصیه‌های گفته شده باز هم دچار علائم CVS هستید می‌توانید از عینک های مخصوص استفاده کنید زیرا گاهی مشکل در دید متوسط است. ما به طور معمول کمتر از دید متوسط استفاده می کنیم زیرا بیشتر اوقات یا اشیاء دور رانگاه می کنیم و یا اشیاء نزدیک.
  10. هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید گردن خود را راست نگهداشته و شانه را عقب بدهید. قوز کردن هنگام کار طولانی با کامپیوتر سبب دردهای گردن و شانه‌ها می شود.


بیشتر بخوانید :

پیشگیری از خستگی و سوزش چشم هنگام کار با کامپیوتر

معایب کاری تکراری پشت میز کامپیوتر

جلوگیری از خستگی چشم در مقابل کامپیوتر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits