دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هنگام وقوع زلزله امن‌ترین پناهگاه کجاست؟

امن ترین و ایمن ترین مکان ها هنگام زلزله کجاست؟

هنگام وقوع زلزله امن‌ترین پناهگاه کجاست؟
15
زمان مطالعه: 11 دقیقه
هنگام وقوع زلزله هرگز فرار نکنید. با توجه به این که زلزله در مدت چند ثانیه بشدت زمین و هر آنچه روی آن است را می‌لرزاند و ویران می‌کند، احتمال این که موقع فرار روی زمین بیفتید و زیر آوار بمانید بسیار زیاد است.

هنگام وقوع زلزله کجا پناه بگیریم؟

به گزارش دلگرم : یکی از مکان‌هایی که کمترین ایمنی را دارد، گاراژ‌ها هستند. چرا که این مکان‌ها معمولا یک دیوار کمتر از سایر نقاط خانه دارند. بقیه مکان‌های خانه دارای ۴ دیوار هستند. این امر می‌تواند استحکام آن‌ها را بالا ببرد، اما گاراژ با یک دیوار کمتر به همان اندازه ایمنی کمتری در مقابله با زلزله دارد.

اگر در خانه هستید :

قبل از هر کاری در هر محلی که هستید باید آرامش خود را حفظ کنید.تمامی لوله های آب و گاز را چک کرده و دقت کنید که اگر در محل شما بوی گاز می آید سریعاً شیر آن را بسته محل را ترک کنید و به آتش نشانی اطلاع دهید.زمانیکه زلزله آمد یادتان باشد باید از پنجره ها و کمد ها دوری کنید، چراکه ممکن است شیشه و یا اشیای بسیاری بر روی سر شما آوار شوند.اگر میز ناهارخوری، میز تحریر و یا تخت خواب دارید در زیر آنها پناه بگیرید تا آوار بر سر شما فرو نریزد؛ اگر وسایلی که زیر آنها پناه گرفته اید حرکت کردند، یک پایه آنها را محکم بگیرید.برای پناه گرفتن کنج دیوارها بهترین جاست، به کنجی رفته و برای رسیدن به آنجا سر خود را توسط بازوهایتان بگیرید.در هنگام زلزله به هیچ عنوان از پله و آسانسور استفاده نکنید.اگر در جایی قرار دارید که هیچ یک از وسایل و محل های امنی در آن وجود ندارد باید به کنار دیواری بروید بر روی زمین بنشینید و سر خود را روی زانو قرار دهید، سپس با کف دستهایتان پشت سرتان را بگیرید و از آن محافظت کنید.

مکان های امن در هنگام زلزله

اگر در محل کارتان هستید:

از تمامی پنجره ها و کشو هایی که درب آنها قفل نیستند دوری کنید.از کابل های فشار قوی که احتمال حرکت و تخریب دارند دور باشید.از محل هایی که احتمال آتش سوزی در آنها زیاد است دوری کنید.به سمت خروجی های اضطراری هجوم نبرید. از پله و آسانسور استفاده نکنید.در چهارچوب درب ها و یا زیر میز کارهایتان پناه بگیرید.

اگر در مدارس هستید:

اگر ساختمانی یک طبقه است و شما نزدیک به درب خروجی هستید به سرعت محل را ترک کنید. اگر در ساختمانی چند طبقه هستید با استفاده از پله و آسانسور به بیرون نروید. از پنجره، درب، اشیایی که امکان سقوط دارند فاصله بگیرید.زیر میزهایتان پناه بگیرید و با دست پایه های آن را محکم بگیرید. به خوبی مراقب بسته شدن درب باشید پس از آن داخل چهارچوب ایستاده و آن را با دستان خود بگیرید.اگر در هنگام زلزله داخل راه پله ها هستید همان جا بر روی زمین بنشینید و سرو گردن خود را توسط دستهایتان محافظت کنید. در حیاط مدرسه از تمامی ساختمان ها، دیوارها و سازه های بلند دوری کنید؛ یادتان باشد به سرعت باید از سبد بسکتبال دوری کنید.

اگر در خیابان هستید:

از ماشین خود پیاده شوید و به سرعت محلی امن برای خود پیدا کنید.در کنار ساختمان ها و تیر های چراغ برق، تابلو های راهنمایی و رانندگی و معابر زیر گذر قرار نگیرید.از ساختمان های تخریب شده و آسیب دیده دوری کنید.به جز مواقع ضروری از موبایل استفاده نکنید و برای خبر گرفتن از وضعیت تا حد ممکن از رادیو استفاده کنید.


در زمان وقوع زمین لرزه از دویدن پرهیز کنید

معمولا بیشتر آسیب‌ها در هنگام وقوع زمین لرزه زمانی رخ می‌دهد که شما با عجله می‌خواهید موقعیت خود را ترک کنید. این عجله کردن خود باعث آسیب دیدگی شما در هنگام زلزله می‌شود. فرقی نمی‌کند؛ چه در ساختمان باشید، چه خارج از ساختمان، دویدن می‌تواند باعث سرنگون شدن شما شود.هر زلزله‌ای مخرب نیست، برخی از زلزله‌ها فقط باعث تکان خوردن ساختمان و یا مجموعه‌ای می‌شود که شما در آن قرار دارید. نباید از یاد برد که خارج از ساختمان نیز می‌تواند بسیار خطرناک باشد چرا که احتمال فروریختن سنگ نمای ساختمان و شیشه‌های پنجره‌ها وجود دارد.

از این رو در زلزله‌های با ریشتر کم سعی کنید از مکان‌هایی که امان ریزش سنگ نما و یا شیشه‌ها وجود دارد، فاصله بگیرید. قدم زدن در کنار ساختمان‌ها می‌تواند باعث آسیب پذیرتر شدن و حتی به زخمی شدن شما منجر شود.کمی صبر کنید، گا‌ها درون ساختمان امن‌تر است. اگر احساس می‌کنید که زلزله بیش از حد قوی است از ساختمان دور شوید، در غیر این صورت جان خود را به خطر نیاندازید. در شرایطی که نمی‌دانید چه باید بکنید، بهترین مکان‌ها فضای آزاد بدون درخت و یا هر چیز بلند دیگر است.

نقاط امن ساختمان در زلزله

در کنار در‌ها نمانید

در‌ها ضعیف‌ترین بخش دیوار هستند و باز و بسته شدن درها در هنگام وقوع زلزله می‌تواند به اندام‌های حیاتی شما آسیب جدی وارد کند، از این روی سعی کنید از آن‌ها فاصله بگیرید. وقتی خود را در چارچوب در قرار دهید، احتمال ریزش شیشه بالای در روی سرتان است، از این رو خودتان را در معرض خطر جدی قرار ندهید.

از تختخواب خارج نشوید و در کنار یا زیر تخت بمانید

اگر در هنگام وقوع زلزله در تختخواب هستید، سعی کنید رو و یا زیر آن بمانید و خود را سفت به آن بچسبانید. در هنگام زلزله تخت خواب‌ها به شدت بالا و پایین می‌رود.این امر ممکن است به شما آسیب برساند، از این روی خودتان را سفت به آن بچسبانید و روی سرتان بالش قرار دهید. البته اگر از محکم بودن تخت خود اطمینان دارید. در هنگام زلزله زیر تخت نیز یکی از امن‌ترین مکان‌هایی است که می‌تواند در آن پناه گرفت.

از ماشین‌تان خارج نشوید

وقتی در هنگام وقوع زلزله در ماشین هستید، سعی کنید به هیچ عنوان زیر چراغ برق‌ها، ساختمان و همچنین زیر پل عابر پیاده قرار نگیرید. سعی کنید ماشین خود را در یک فضای باز پارک کنید و سپس در صندلی جلو بمانید و از آن خارج نشوید.سقف فلزی ماشین می‌تواند شما را در برابر انواع شیشه خرده‌ها و نما‌های کوچک ساختمان که گا‌ها براثر زمین لرزه فرو می‌ریزند، حفظ کنند. توجه داشته باشید؛ بیشتر زلزله‌ها خسارت‌های آنچنانی به بار نمی‌آورند، اما عجله کردن و شتاب شما می‌تواند باعث به خطر افتادن جانتان در چنین شرایطی شود.

شاید این سوال برای همه ما ایجاد شود که در هنگام وقوع زلزله کجا می‌تواند امن باشد؟ شاید برای شما جای سوال باشد؛ خانه‌هایی که به طور اصولی ساخته شده‌اند، بی شک بهترین جا برای پناه گرفتن است. خانه جایی است که شما از تمام نواحی آن باخبر هستید.در چنین مکانی هر شخصی می‌تواند کنترل بیشتری بر کار‌های خود داشته باشد. اگر بتوانید در خانه خود یک جعبه کمک‌های اولیه داشته باشید، در روز‌هایی که زلزله رخ می‌دهد می‌تواند به کارتان بیاید.

حتماً بخوانید:
دعا در هنگام وقوع زلزله و خراب شدن خانه

دعا در هنگام وقوع زلزله و خراب شدن خانه

زلزله یکی از واکنش های زمین است که طبق روایات مختلف اگر در روز این قدرت زمین به وقوع بپیوندند نعمت الهی است و اگر این خارج شدن انرژی زمین در شب رخ…

پیروی از چند راهکار موثر در هنگام وقوع زلزله

  1. اگر خانه شما دارای پنجره‌های بزرگی است، سعی کنید با استفاده از چسب‌های پهن تا حدودی شیشه‌ها را مهار کنید.
  2. به هیچ عنوان پس از احساس کردن زمین لرزه وارد حمام نشوید، چرا که مرطوب بودن آن ممکن است، باعث سقوط شما در نتیجه به آسیب دیدن شما منتهی شود. یکی از مکان‌هایی که کمترین ایمنی را دارد، گاراژ‌ها هستند.
  3. برای این که این مکان‌ها معمولا یک دیوار کمتر از سایر نقاط خانه دارند. بقیه مکان‌های خانه دارای ۴ دیوار هستند. این امر می‌تواند استحکام آن‌ها را بالا ببرد، اما گاراژ با یک دیوار کمتر به همان اندازه ایمنی کمتری در مقابله با زلزله دارد.
  4. یکی از بهترین روش‌ها برای در امان ماندن از آوار خانه رفتن به زیر میز یا صندلی‌های محکم و فلزی است. برای این کار کافی است، سر و تمام بدن خود را زیر صندلی قرار دهید و با استفاده از دست خود صندلی را به خوبی و محکم نگه دارید تا بر اثر ریختن مثلا بخشی از دیوار کمترین آسیب را ببینید.
  5. قراد دادن دست‌ها روی گردن می‌تواند از آسیب دیدگی ستون فقرات جلوگیری کند.

وقوع زلزله در مکان‌های عمومی

اگر شما در یک مکان عمومی همچون، تئاتر، رستوران یا مرکز خرید هستید باید نزدیکترین پوشش (ترجیحا فلزی و سخت) را برای محافظت از خود در برابر سقوط اجسام پیدا کنید.در چنین شرایطی مردم وحشت زده می‌شوند و ناخود آگاه دست به فرار می‌زنند. سعی کنید از سیل جمعیت در حال فرار فاصله بگیرید و حواستان را جمع کنید و در یک مکان امن پناه ببرید.

وقوع زلزله در سینما

اگر در هنگام وقوع زلزله شما در سینما مشغول تماشا‌ی فیلم هستید، بلافاصله از صندلی خود به عنوان یک محافظ استفاده کنید و دست‌های خود را پشت سر قرار دهید به صورتی که از ستون فقرات شما نیز محافظت کند.سعی کنید، مسیر خروجی را قبل از ورود به داخل سالن از حفظ باشید تا در هنگام خروج با مشکلی روبه‌رو نشوید. در مواقع این چنینی بر خودتان کنترل داشته باشید و هیجان زده نشوید.

وقوع زلزله در بازار و پاساژ‌ها

معمولا در پاساژ‌ها شیشه‌ها بیشتر از هر جنس دیگری خودنمایی می‌کنند. در هنگام زلزله چنین مکانی بسیار خطرناک خواهد بود.یکی از بهترین مکان‌ها در هنگام وقوع زلزله قفسه لباس‌ها است که معمولا از جنس فلز هستند و می‌توانند از شما در برابر انواع آسیب‌ها حفظ کنند. وجود لوستر و چراغ‌های آویزان می‌تواند یک تهدید جدی باشد. سعی کنید در زیر چنین وسایل آویزانی قرار نگیرید.

وقوع زلزله در فروشگاه‌های خیلی بزرگ

یکی از بدترین حوادثی که ممکن است در هنگام وقوع زلزله در فروشگاه‌های بزرگ رخ دهد؛ این است که مردم وحشت کنند و نادانسته به در خروجی هجوم وارد کنند. سعی کنید به هیچ عنوان در کنار و یا روبه‌روی در خروجی قرار نگیرید، چرا که احتمال پرتاب شدن شما توسط مردم بالا می‌رود.اگر به همراه خود بچه‌ای دارید، حتما او را بغل کنید و از چنین محیطی دور شوید. در فروشگاه‌های بزرگ زیر راه پله‌ها می‌تواند محل امنی برای پناه گرفتن باشد. همچنین قفسه‌های فلزی که محل نگهداری اجناس هستند، نیز می‌تواند جایگزین مناسبی باشد به شرط آنکه به خوبی بتوانید در زیر آن‌ها قرار بگیرید.به هیچ وجه در مرکز فروشگاه‌های بزرگ قرار تگیرید، چرا که این نقاط محل ریزش انواع آویز‌ها و شیشه‌های طبقات بالا است.با حفظ خونسردی از چنین مکان‌هایی فاصله بگیرید.معمولا در هنگام وقوع زمین لرزه اولویت نجات جان خودتان است، اما اگر اشخاصی با شما هستند که توانایی کمی برای برخورد با بلایای طبیعی را دارند، آن‌ها را با حفظ امنیت در اولویت قرار دهید.

اگر زلزله رخ داده بسیار شدید باشد به شک تلفات حاصل از آن نیز شدید و زیاد خواهد بود.اگر زخمی شده‌اید، کمی صبور باشید، چرا که رسیدگی به سیل انبوهی از مصدمان بسیار زمان بر خواهد بود. بهتر است پیش از وقوع زلزله یکسری مهارت‌های اولیه برخورد با مصدومان را گذرانیده باشید تا در صورت لزوم بتوانید جان خود و یا اطرافیان‌تان را نجات دهید.گذراندن دوره‌های این چنین معمولا توسط نهاد‌های ذی ربط صورت می‌گیرد، کافی است در اینترنت سرچ کنید و پس از تماس در کلاس‌های آموزشی‌شان شرکت کنید. مهمترین واکنش در هنگام زلزله حفظ خونسردی و دلداری دادن به اطرافیان است.اکثر زلزله هایی که در طول سال رخ می‌دهد، فقط باعث لرزیدنتان می‌شود و به ندرت امکان دارد، زلزله سنگینی رخ دهد. این بدان معنا نیست که از شر زلزله و یا هر بلای طبیعی دیگر در امان هستید. حفظ آرامش می‌تواند شما را در زلزله‌های کوچک حفظ کند، چرا که عجله کردن در چنین زلزله‌هایی می‌تواند به قیمت جانتان تمان شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (15 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits