دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاریخ دقیق بزرگداشت شهید چمران در تقویم چه روزی است ؟
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهید مصطفی چمران، یکی از شهدای محوری جهان اسلام است که در 31 خرداد ماه سال 1360 در منطقه عملیاتی دهلاویه سوسنگرد به شهادت رسید. تاریخ دقیق بزرگداشت شهید چمران در تقویم سال 98 مصادف است با 31 جمعه خرداد ماه98

تاریخ دقیق بزرگداشت شهید چمران

تاریخ دقیق بزرگداشت شهید چمران مصادف است با 31 خرداد ماه

separator line/ تاریخ دقیق بزرگداشت شهید چمران/زندگی نامه دکتر چمران/تاریخ دقیق بزرگداشت شهید چمران در تقویم سال 98

تاریخ دقیق بزرگداشت شهید چمران در تقویم سال 98

تاریخ دقیق بزرگداشت شهید چمران در تقویم سال 98 مصادف است با 31 جمعه خرداد ماه

separator line/ تاریخ دقیق بزرگداشت شهید چمران/زندگی نامه دکتر چمران/تاریخ دقیق بزرگداشت شهید چمران در تقویم سال 98

زندگی نامه دکتر چمران

مصطفی چمران ساوه‌ای ( ١٧ اسفند ۱۳۱۰ تهران – ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ دهلاویه) معروف به دکتر چمران و شهید چمران، فیزیک‌دان، سیاستمدار (عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران)، وزیر دفاع ایران در دولت مهدی بازرگان و دولت موقت شورای انقلاب از همراهان موسی صدر در تشکیل جنبش امل (لبنان)، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی، از فرماندهان ایران در جنگ ایران و عراق و بنیان‌گذار ستاد جنگ‌های نامنظم در جریان جنگ ایران و عراق بود.

وی در دانشگاه تهران، تحصیلات خود را در رشته الکترومکانیک به پایان برد. سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و درجه دکتری در فیزیک پلاسما کسب کرد. پس از گذراندن آموزش‌های نظامی در مصر، به لبنان رفت و به همراه موسی صدر، در تشکیل جنبش امل نقش مؤثری داشت و از فرماندهان آن بود. چمران در زمان تحصیل در دانشگاه تهران، در درس ترمودینامیک، شاگرد مهدی بازرگان بود. آشنایی او با بازرگان، عامل مهمی در ورود او به عرصه سیاست به‌شمار می‌رود. وی در دوران پس از کودتای ۲۸ مرداد در سازمان نهضت مقاومت ملی که زیر نظر افرادی چون مهدی بازرگان، سید رضا زنجانی و سید محمود طالقانی اداره می‌شد، فعالیت می‌کرد.

در زمان تحصیل در خارج از ایران، او به همراه ابراهیم یزدی، علی شریعتی و صادق قطب‌زاده، شاخه خارج از کشوری نهضت آزادی ایران و همچنین انجمن اسلامی دانشجویان ایران در آمریکا را تأسیس کرد. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، او به ایران بازگشت و در دولت بازرگان، مدتی وزارت دفاع را برعهده داشت. او به عنوان یکی از اعضای نهضت آزادی، در دوره نخست مجلس شورای اسلامی از سوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد.

در جریان جنگ ایران و عراق، وی یکی از فرماندهان ایران بود. چمران با شروع جنگ، به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان‌گذاری کرد. از دیگر کارهای مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند. مصطفی چمران در ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه-سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پشت سرش در ۴٩ سالگی شهید شد.

بیشتر بخوانید:

متن و جملات ادبی و رسمی شهادت دکتر چمران در قالب پیام و اس ام اس

شعر غم انگیز محمدرضا برتاجی در وصف شهادت دکتر چمران



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits