دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاریخ دقیق بزرگداشت دکتر علی شریعتی چه روزی است ؟
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دکتر علی شریعتی در ۲ آذرماه ۱۳۱۲ در دهکده مزینان از توابع سبزوار در کنار کویر بدنیا آمد اولین معلمش پدرش محمدتقی شریعتی بودند. دکتر علی شریعتی در سن 44 سالگی در انگلستان به طور عجیبی به شهادت رسیدند. تاریخ بزرگداشت دکتر شریعتی در تقویم سال 98 مصادف...

تاریخ دقیق بزرگداشت دکتر علی شریعتی

تاریخ دقیق بزرگداشت دکتر علی شریعتی برابر است با 29 خرداد

separator lineتاریخ دقیق بزرگداشت دکتر علی شریعتی/زندگی نامه دکتر علی شریعتی/تاریخ دقیق بزرگداشت دکتر علی شریعتی در تقویم سال 98/

تاریخ دقیق بزرگداشت دکتر علی شریعتی در تقویم سال 98

تاریخ دقیق بزرگداشت دکتر علی شریعتی در سال 98 مصادف است با چهارشنبه 29 خرداد ماه

separator lineتاریخ دقیق بزرگداشت دکتر علی شریعتی/زندگی نامه دکتر علی شریعتی/تاریخ دقیق بزرگداشت دکتر علی شریعتی در تقویم سال 98/

زندگی نامه دکتر علی شریعتی

دکتر علی شریعتی در مزینان خراسان متولد شد. مادرش زنی روستایی بود که مهربانی را بی دریغ نثار همه می کرد و علی حساسیت های لطیف انسانی، اقتدار روحی و صلابت عقیده اش را از مادرش به ودیعه گرفته بود.

دکتر علی شریعتی در 16 سالگی سیکل اول دبیرستان (کلاس نهم نظام قدیم) را به پایان رساند و وارد دانشسرای مقدماتی شد. در مهرماه سال 1334 دانشکده علوم انسانی و ادبیات انسانی، دانشگاه مشهد با همت دانشمند بزرگ دکتر علی اکبر فیاض تأسیس و افتتاح شد و علی و چند نفر دیگر که در این ایام کارمند وزارت فرهنگ بودند، تقاضای ثبت نام کردند. رؤسای دانشکده طبق مقررات تقاضای آنها را رد کردند. اما آنها ساعاتی که می توانستند، به صورت مستمع آزاد در کلاس های شرکت می کردند و به اعتراضات مسوولین توجهی نشان نمی دادند.

دکتر علی شریعتی پس از پایان دوره دانشکده و ارائه پایان نامه خود، نامه ای دریافت کرد که به او اطلاع می داد بورس دولتی شامل حالش شده است و می تواند برای ادامه تحصیل به یکی از کشورهای اروپایی برود.

انتخاب محل تحصیل برای او کار مشکلی نبود، زیرا هم استادان که رفتن به فرانسه را به او پیشنهاد می کردند و هم آشنایی نسبی او با زبان فرانسه، این امکان را به وی می داد که تردید چندانی نداشته باشد. بدین ترتیب اوایل اردیبهشت ماه 1338 او رهسپار فرانسه شد.

پس از بازگشت از سوی اداره فرهنگ در سال 1343 حکم «انتساب» با رتبه ی چهار آموزگاری برای او فرستاده شد. او در همین سال تقاضای انتقال از وزارت فرهنگ آموزش و پرورش به وزارت علوم را کرده بود که جواب منفی دریافت می کند. در سال 44، پس از اعلام آگهی استخدام استادیاری در روزنامه، مجدداً تقاضای شرکت در آزمون استادیاری می کند.

دکتر علی شریعتی مزینانی، مجاهد بزرگ، جامعه شناس برجسته و اسلام شناس به طور اسرار آمیزی در 29 خرداد سال 1356 (15 ژوئن سال 1977) در انگلستان به شهادت رسید.

او در ۴۴سالگی در انگلستان درگذشت و هم‌اکنون پیکر وی در مکانی نزدیک مقبرهٔ زینب کبری در دمشق سوریه به امانت سپرده شده‌است.

separator lineتاریخ دقیق بزرگداشت دکتر علی شریعتی/زندگی نامه دکتر علی شریعتی/تاریخ دقیق بزرگداشت دکتر علی شریعتی در تقویم سال 98/

آثار دکتر علی شریعتی

برخی از مجموعه آثار دکتر علی شریعتی:

  • زن
  • چه باید کرد
  • نسان
  • مذهب علیه مذهب
  • علی (ع)
  • انسان بی خود
  • اسلام شناسی مشهد
  • میعاد با ابراهیم
  • خودسازی انقلابی
  • حسین وارث آدم

بیشتر بخوانید:

۷۱ متن و جمله زیبای عاشقانه از دکتر علی شریعتی

پوران شریعت‌رضوی کیست ؟ | زندگینامه و جزئیات فوت همسر دکتر ...

سخنان زیبا از دکتر علی شریعتی در قالب اس ام اس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits