دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز درباره تست خواب (پلی سومنوگرافی)

تست خواب (پلی سومنوگرافی) چیست؟

همه چیز درباره تست خواب (پلی سومنوگرافی)
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تست خواب | همه آنچه باید در مورد پلی سومنوگرافی بدانید : تست خواب یا پلی سومنوگرافی، آزمایشی است که در طی آن فعالیت‌های مغز و بدن شما بررسی و ضبط می‌شود تا براساس اطلاعات حاصل از آن، اختلالات خواب در شما تشخیص داده شود.

در طول پلی سومنوگرافی یا تست خواب چه اتفاقی می افتد؟

تست خواب چیست؟

پلی سومنوگرافی یا همان تست خواب شبانه رایج ترین نوع بررسی خواب می باشد و در واقع آزمایشی است که برای مشخص کردن الگوهای خواب و اختلالات رایج خواب در افرادی که دچار اختلالات خواب هستند به کار می رود.

تست خواب شبانه بوسیله ی ارزیابی و ثبت امواج مغز، سطح اکسیژن خون، میزان تپش قلب، حرکات بدن، حرکات چشم ها ، و کمیت و کیفیت تنفس در طول خواب، انجام می شود.

این تست معمولا در یک بیمارستان یا مرکز تخصصی بررسی خواب انجام می شود، محلی که متخصصان می توانند بیماران را برای تشخیص نوع بیماری در طول شب بطور کامل مشاهده و بررسی کنند.

در تست خواب هیچ موج یا جریانی وارد بدن شما نمی شود و فقط تعدادی سنسور پوستی ، اطلاعات خواب شما را در تمام طول شب ثبت می کنند.
از ضربان قلب تان گرفته تا نوع تنفس تان و میزان اکسیژن خون تان و حرکات بدنتان و هرچیزی که در خواب تان اتفاق می افتد. تست خواب همیشه باید توسط پزشک متخصص انجام و تفسیر شود.

separator line

علت تست خواب چیست؟

  • مدتی که شما خواب هستید، اتفاقات زیادی ممکن است بیفتند، بنابراین پلی سومنوگرافی به متخصص اجازه خواهد داد تا چگونگی حرکات و نفس کشیدن و صدای تولید شده را کنترل کند.
  • وقتی که یک یا دو تا از علائم زیر را مشاهده کردید، پلی سومنوگرافی تجویز خواهد شد:
  • اگر علائم آپنه ی خواب یا دیگر مشکلات تنفسی مربوط به خواب مانند خروپف شدید را داشته باشید (آپنه ی خواب شرایطی است که در آن فرد طی خواب دچار توقف تنفسی می شود)
  • به طور غیرارادی در طول خواب پاهای خود را می کشید.
  • در طول روز احساس خواب آلودگی و یا حملات غیرارادی خواب می کنید. حمله ی خواب اختلالی است که با عنوان نارکولپسی مطرح می شود.
  • دچار اختلال در دوره ی REM خواب می شوید.
  • در خواب راه می روید یا خیلی حرکت می کنید و یا حرکات خشن در خواب انجام می دهید
  • دچار بی خوابی می شوید، یا به سختی می توانید بخوابید و یا خواب شما تداوم ندارد.

separator line

تست خواب ، چگونه مشکلات خواب شما را بررسی می کند؟

فرایند خواب دارای مراحل مختلفی است. اولین مرحله NREM یا مرحله عدم جنبش سریع چشم نامیده می شود. در مرحله ی NREM مغز شما دارای امواجی است و حرکت چشم ها نیز آهسته است.
مرحله ی بعدی یک یا دو ساعت طول می کشد. در این مرحله فعالیت مغز شما افزایش یافته و حرکت چشمان شما نیز سریعتر می شود. این مرحله REM نامیده می شود.

separator line

نمونه یک تست خواب شبانه

اختلالات خواب باعث بر هم خوردن خواب در این مرحله می شود. کنترل های پلی سومنوگرافی در تمام مراحل انجام می شود تا مشخص شود که خواب شما در کدام مرحله دچار اختلال می شود.

separator line

عوارض تست خواب چیست؟

تست خواب یک تست غیر تهاجمی است و عارضه خاصی تاکنون از انجام این تست گزارش نشده است.

separator line

تفسیر جواب تست خواب چگونه انجام می شود؟

تفسیر تست خواب توسط فلوشیپ اختلالات خواب و معمولا در چند مرحله و طی چند روز انجام می شود. تفسیر تست خواب معمولا حدود یک هفته زمان می برد.

separator line

تفاوت PSG با MSLT چیه؟


PSGهمون تست خواب معمول شبانه است و MSLT نوع دیگری از تست خواب است که در روز انجام می شود و برای تشخیص اختلالاتی مانند نارکولپسی کاربرد دارد.

separator line

چه آمادگی برای تست خواب لازم است؟

  • آماده سازی ویژه ای برای تست خواب لازم نیست و فقط رعایت موارد زیر کفایت می کند.
  • قبل از آمدن به کلینیک تست خواب، غذای معمول خود بخورید، اما از مصرف کافئین و الکل اجتناب کنید.
  • داروهای تان را مصرف کنید مگر اینکه پزشکتان شما را منع کرده باشد. دقت کنید که اگر داروهای خواب آور مانند زولپیدم و آلپرازولام مصرف می کنید , بهتر است دارو را داخل کلینیک خواب مصرف نکنید نه در منزل.
  • به موقع رسیدن و کنسل نکردن : تست خود را بی دلیل لغو نکنید. بسیاری از اختلالات خواب می تواند جدی باشد. دکتر شما با انجام تست خواب به دنبال راهی برای درمان مشکل خواب شماست. تست خواب کار تخصصی سختی است که توسط تیم بزرگی از پزشکان و تکنسین ها انجام می شود و اگر قصد داشتید تست تان را کنسل کنید حداقل 2 تا 3 روز قبل اطلاع دهید تا فرد دیگری جایگزین شما گردد.
  • اطمینان حاصل کنید که مسیر کلینیک خواب را به همراه دارید و راه را بلدید.
  • برای به دست آوردن بهترین نتایج، الکترود ها باید روی پوست تمیز قرار گیرد.
  • اطمینان حاصل کنید که موهایتان در روز تست خواب, تمیز و بدون روغن مو یا ژل مو است.مردان مبتلا به ریش و سبیل نیازی به اصلاح آنها ندارند، بلکه باید موها و پوست کاملا تمیز شده باشند. به همین دلیل دوش آب گرم قبل از مراجعه به کلینیک خواب به همه مراجعین توصیه می گردد.
  • در داخل کلینیک خواب و قبل از انجام تست خواب در یک پرسشنامه کوتاه, از شما خواسته خواهد شد تا قبل و بعد از تست خواب, نظر خود را در مورد وضع کنونی تان و وضعیت تست و چگونگی خواب خود بگویید.

separator line

اتاق تست خواب در کلینیک خواب

برای انجام تست خواب باید چه وسائلی بهمراه بیاورید:

  • هرچه به شما کمک می کند بهتر بخوابید (به عنوان مثال بالش یا پتوی مخصوص تان)
  • یک کتاب برای مطالعه (اگر اهل مطالعه قبل از خواب هستید)
  • لباس خواب راحت که در آن گردن تان و پاهایتان آزاد و شل است
  • فهرستی از تمام داروهایی را که مصرف می کنید و داروهایی را که در طول شب و روز بعد باید مصرف کنید.
  • تمام جواهرات ارزشمند خود را در خانه بگذارید. آزمایشگاه تست خواب نمی تواند مسئول نگهداری اموال شخصی باشد.
  • آمادگی برای پلی سومنوگرافی زیاد دشوار نیست. از قبل از ظهر قبل شب شروع تست از نوشیدن الکل و یا خوردن هر ماده کافئین دار خودداری کنید، زیرا الکل و کافئین روی خواب طبیعی شما تاثیر می گذارند.
  • مطمئن شوید که هیچ مانعی برای خوابیدن شما در کلینیک وجود ندارد.

separator line

تست پلی سومنوگرافی (PSG) چگونه است؟

بررسی خواب به روش پلی سومنوگرافی به هیچ وجه تهاجمی نبوده و انجام آن آسان می باشد. فقط کافیست با یک مرکز بررسی خواب تماس گرفته و به آنجا مراجعه کنید.

در زیر نمونه پلی سومنوگرافی شبانه را مشاهده می کنید:

  • از شما خواسته می شود عصر روز قبل از انجام تست در مکان انجام تست – که یک مرکز بررسی خواب یا یک بیمارستان می باشد – حاضر باشید و شب را در آنجا بگذرانید.
  • همچنین از شما خواسته می شود که وسایل مورد نیاز خود همراه داشته باشید. وقتی به مرکز برسید با چند همراه وارد اتاقی خواهید شد که کنترل خواب شما در آن اتفاق می افتد.
  • علاوه بر این سیستم صوتی دو طرفه در این اتاق وجود دارد که هم از بیرون اتاق صدای شما شنیده خواهد شد و هم شما در داخل اتاق می توانید با بیرون صحبت کنید.
  • پس از اینکه برای خوابیدن آماده شدید، سنسورهایی به سر و شقیقه ها، پاها و قفسه ی سینه ی شما متصل خواهد شد. این سنسورها به وسیله ی یک سیم به کامپیوتر متصل می شوند.
  • در آخر نیز یک گیره ی کوچک به انگشت یا گوش شما متصل می شود تا سطح اکسیژن خون شما را کنترل کند.
  • زمانی که تمام موارد آماده باشند، شما می توانید بخوابید و در طول شب تمام تجهیزات خواب شما را کنترل کرده و آن را ثبت می کنند.
  • به هرحال در محل انجام تست ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا بخوابید، اما این مسئله بر روی نتایج بررسی تاثیری نخواهد گذاشت، چرا که یک خواب کامل برای نتایج صحیح ضروری نیست.

separator line

پس از اتمام بررسی خواب چه اتفاقی می افتد؟

صبح پس از بیدار شدن شما، تمام سنسورها از بدن شما جدا می شوند و تست شما کامل شده و اکنون می توانید به خانه برگردید و روز عادی خود را آغاز کنید.
تقریبا برای دو هفته بعد به شما نوبت ملاقات مجدد داده خواهد شد، در این مدت پزشک آزمایش شما را بررسی خواهد کرد و نکات لازم را به شما خواهد گفت.

separator line

آیا پلی سومنوگرافی خطری دارد؟

پلی سومنوگرافی یک تست غیرتهاجمی و بدون درد است. تنها اینکه درصد اندکی از بیماران نسبت به چسباندن سنسورها به پوستشان حساسیت پوستی سطحی نشان می دهند که معمولا بدون اهمیت و خودبخود بهبود یابنده است.

separator line

پاسخ به سوالات رایج شما در مورد تست خواب :

بطور کلی جراحی بینی برای خروپف توصیه نمی گردد و البته اگر قصد جراحی راههای هوایی دارید توصیه می کنیم قبل از جراحی حتما تست خواب انجام دهید. قبل از جراحی چاقی نیز انجام تست خواب توصیه می گردد. گاهی نیز بعد از تست خواب یکی از روش های پیشنهادی جراحی است ولی معمولا روش های غیرجراحی در درمان ارجح اند.
بالاتر از 3 سال در هر سنی قابل انجام است.

separator line

همچنین بخوانید:

تعبیر خواب بارداری : ۴۵ تعبیر و نشانه دیدن بارداری در خواب

درمان شب ادراری در بزرگسالان و کودکان

موارد مصرف قرص (ملاتونین Melatonin ) برای درمان کم خوابی و عوارض ...



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits