دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اوج مصرف برق در چه ساعتی از روز است؟
52
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بی تردید، ضرورت صرفه جویی در مصرف برق و اهمیت فراوان آن، به منظور جلوگیری از اسراف و مشکلات ناشی از آن، ایجاب می کند دیدگاه های کارشناسان امر و توصیه های اکید آنان در این زمینه را با جدیت و اهتمام دنبال کنیم و در حد توان به کار ببریم.

پرمصرف ترین ماه های مصرف برق

در فصل تابستان از اواسط تیر ماه تا اواسط شهریورماه

ساعات اوج مصرف برق در تابستان

بیشترین مصرف برق در شبانه روز طی چهار ساعت اولیه شب می باشد.
در تابستان چند ساعت میانی روز از ساعت 12 الی 16 هم به این ساعات اضافه می شود.
در 6 ماهه اول سال پیک روز ( اوج مصرف در روز) از ساعت 12 الی 16 و پیک شب ( اوج مصرف در شب ) ساعت 20 الی 24 می باشد.
در 6 ماهه دوم سال پیک بار (اوج مصرف) از ساعت 17 الی 21 می باشد.

در ساعات اوج مصرف که بار مصرفی شبکه برق به حداکثر مقدار خود می رسد مشترکین با ایجاد تغییرات ساده در چگونگی مصرف برق می توانند به بهینه سازی و کاهش مصرف برق شبکه کمک نمایند.

ساعات اوج مصرف

ساعات اوج مصرف چگونه بوجود می آید:

در ایران در ساعات اولیه شب ، وسایل روشنائی و برخی از لوازم الکتریکی دیگر به مدار وصل میشوند . چون مجموع بار این گونه مصارف بیش از بار مصرف کنندگانی مانند صنایع یک نوبته ، ادارات و ... است که از مدار خارج شده اند ، لذا بار مصرفی در این ساعات به حداکثر مقدار خود می رسد و به آن ساعات اوج مصرف می گویند .

معمولا این ساعات همواره در مدت 4 ساعت اولیه شب از حوالی غروب ، اتفاق می افتد و بخش خانگی و تجاری در ایجاد این قله بار موثر هستند .مدیریت مصرف برق سعی در کاهش این قله بار و تعدیل آن دارد که در مواردی با رهنمودهای فرهنگی و ایجاد تغییرات ساده در چگونگی مصرف قابل اجرا است .

زیاده روی در مصرف برق چه پیامدهایی به دنبال دارد؟

  • مصرف بی رویه برق و بی اعتنایی ما به صرفه جویی ، به ویژه در ساعتهای اوج مصرف ، باعث می شود دیگر هموطنان نتوانند از این نعمت بهره برند.
  • اثرات منفی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خاموشی در روشنایی بر همه آشکار است.
  • با قطع برق، آب هم پس از اندک زمان قطع می شود.
  • در بیمارستانها و مراکز پزشکی با قطع برق جان بیماران به خطر می افتد.

تعرفه ساعات اوج مصرف برق

ساعت‌های کم‌بار

ساعت‌هایی هست که به دلیل خاموش بودن تلویزیون و برخی وسایل دیگر، از پیک مصرف خارج است. معمولا نیمه شب تا صبح شامل این زمان می‌شود که می‌توانید فعالیت‌هایی مثل استفاده از ماشین لباسشویی را در این زمان برنامه‌ریزی کنید. هزینه برق شما نیز در این ساعات کاهش می‌یابد.

زیر سقف آسمان

یادش به خیر قدیم‌ها چقدر زیر سقف آسمان و داخل پشه بند می‌خوابیدیم. امروز هم می‌توانید از هوای نسبتا خنک شب استفاده کنید و از بالکن یا بام و حیاط خانه برای خوابیدن استفاده کنید تا هزینه برق کاهش یابد و مصرف آن نیز کنترل شود. البته اغلب این مورد برای خانه‌های ویلایی و یکی دو طبقه قابل اجراست.

ملحفه خیس

وای از وقتی که به خانه برسید و برق نباشد و حتی آب خنک هم در لوله‌ها جریان نداشته باشد. خیلی از شهرهای جنوبی در طول روز این وضعیت را تجربه می‌کنند. به شما توصیه می‌کنیم در این ساعات اگر دچار قطع برق شدید از یک ملحفه خیس استفاده کنید، آن را چند بار محکم تکان دهید تا خنک شود و بعد روی خود بیندازید و استراحت کنید.

برچسب انرژی

این مورد به گرما ربطی ندارد. به زمانی مربوط است که می‌روید به بازار تا وسایل برقی بخرید. سعی کنید از وسایلی استفاده کنید که مصرف انرژی آنها در پایین‌ترین سطح و بهره وری آنها در بالاترین سطح باشد. این وضعیت در برچسب انرژی نشان داده شده است.

لامپ اضافی خاموش

شاید این توصیه را زیاد شنیده باشید، اما شاید تکرارش خالی از لطف نباشد. چون همیشه فراموش می‌کنیم. ضمنا لامپ کم‌مصرف را هم فراموش نکنید. هر لامپ کم‌مصرف می‌تواند 5 برابر لامپ رشته‌ای معمولی روشنایی تولید کند.

انباری برای لباس‌ها

ماشین لباسشویی در هر بار فرآیند شست وشو برق زیادی مصرف می‌کند، پس چه بهتر وقتی آن را روشن می‌کنید با ظرفیت کامل از آن استفاده کنید. لباس‌ها را جمع کنید تا یک ماشین کامل شود. این موضوع را برای اتوکشی لباس‌ها هم در نظر بگیرید.

ساعات اوج مصرف برق (پیک)

رنگ روشن

لامپ‌ها را تمیز نگه دارید تا بهتر نور‌افشانی کنند و در خانه از رنگ روشن برای رنگ‌آمیزی دیوارها استفاده کنید که به نور کمتری نیاز دارد.

انرژی جایگزین

این روزها استفاده از توستر و ماکروویو را به حداقل برسانید و از گاز استفاده کنید. پر بودن بیش از حد کیسه جاروبرقی و گرفتگی لوله آن باعث مصرف برق بیشتری می‌شود، از این اتفاق پیشگیری کنید. زدودن برفک یخچال و بازنکردن مکرر در آن نیز از تدابیر مهم برای ذخیره انرژی است.

صرفه‌جویی آیینی کهن

در دین ما صرفه‌جویی مورد توجه بسیار قرار گرفته است و حضرت علی(ع) خوش‌ترین زندگی را زندگی با قناعت می‌داند. اگر همه مردم همت کنند تا در روزهای گرم تابستان بهترین شیوه مصرف را پیش گیرند چه‌بسا گرم‌ترین نقاط ایران از برق بی‌بهره نخواهند بود و از گرمازدگی نجات خواهند یافت.

استفاده از وسایل برقی

از وسایل برقی پر مصرف در ساعاتی که مصرف برق کمتری دارد استفاده کنید.

نگاهی به خانه‌های قدیمی ایرانی نشان می‌دهد ساخت آب انبارها، بادگیرها، سرداب‌ها و سبک معماری با دیوارهای ضخیم و کاهگلی و خشتی بهترین تدبیر در نگهداری از انرژی بوده است.

مهندس مرجان فقیری در این زمینه می‌گوید: پیش از آن که خانه‌ها را با سنگ و گرانیت و شیشه‌های منعکس‌کننده نور و حرارت بپوشانند باید به این فکر می‌کردند که خصوصیات اقلیمی هر شهر چه مواد اولیه‌ای را برای بنایی می‌طلبد. قرار دادن کانال‌های هوایی و بادگیر‌ها در ساختمان‌های یزد که شهری بسیار گرم به حساب می‌آید نوعی کولر بدون مصرف برق و راهکاربومی و مدبرانه‌ای برای این صرفه‌جویی بوده است. استفاده از سردی آب قنات، سرداب‌ها، استفاده از عمارت تابستانی و زمستانی با توجه به تابش خورشید از ظرایفی بود که امروز بندرت به آن فکر می‌شود.

همچنین بخوانید:

نکات ایمنی در برق

میزان مصرف برق لوازم خانگی مختلف



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (52 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits