دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رمز دوم یکبار مصرف چیست و چگونه از رمز یکبارمصرف استفاده می‌شود ؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
رمز دوم یکبار مصرف حداقل ۷ رقم دارد و فقط برای یک تراکنش می توانید از آن استفاده کنید. با این حال ممکن است برخی فکر کنند که رمز دوم می تواند خریدهای آنها را با اختلال مواجه کند برای اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

رمز دوم یکبار مصرف چیست ؟

رمز دوم یکبار مصرف جایگزین رمز دوم ثابت حداقل ۷ رقم دارد و فقط برای یک تراکنش می توانید از آن استفاده کنید و اگر بیش از ۶۰ ثانیه از آن بگذرد و یا یک تراکنش با آن انجام دهید باید رمز جدیدی را از بانک دریافت کنید.

با این حال ممکن است برخی فکر کنند که رمز دوم می تواند خریدهای آنها را با اختلال مواجه کند اما این نکته را باید توجه داشته باشید که قرار نیست برای هر بار دریافت رمز دوم به یک عابر بانک مراجعه کنید و از طریق آن و یا از طریق بانک رمز دوم خود را دریافت کنید تنها کافیست یکبار را فعال کنید پس از آن به راحتی توسط پیامک به اپلیکیشن های بانکی هر بار و هر زمانی که خواستید سریع رمز دوم یکبار مصرف خود را دریافت کنید.

برای حل این مشکل که رمز دوم شما به راحتی در اختیار دیگران قرار نگیرد و حتی اگر قرار گیرد دیگر هیچ اعتباری برای استفاده و خالی کردن حساب شما نداشته باشد رمز دوم یکبار مصرف بهترین راه حل است.

از این به بعد اگر بخواهید از کارت به کارت دیگر پول انتقال دهید و یا خرید اینترنتی انجام دهید و یا قبض و شارژ بخرید باید از رمز دوم یک بار مصرف استفاده کنید.

بدان معنی که بانک برای هر بار استفاده شما از رمز دوم یا از طریق پیامک از طریق اپلیکیشن های بانکی به شما یک رمز موقت می دهد که می توانید از آن به عنوان رمز دوم استفاده کنید اما به دلیل ایمنی و جلوگیری از کلاهبرداری با توسط کارت شما این مسئله تا ۶۰ ثانیه قابل استفاده است و اگر در این ۶۰ ثانیه استفاده نشود خود به خود از بین می‌رود بنابراین دیگر هیچ کلاهبرداری نمی تواند با استفاده از آن حساب شما را خالی کند.

راه های دریافت رمز دوم یکبار مصرف

در خبرها آمده است که کسانی که رمز دوم یکبار مصرف ندارند سریعاً با مراجعه به آن را دریافت کنند تا بتوانند خریدهای اینترنتی خود را انجام دهند و یا کارت به کارت کنند اما واقعیت این است که اینقدر عجله نیاز نیست و لازم نیست همین فردا صبح به بانک رفته و رمز دوم کارت خود را دریافت کنید اگرچه به طور کلی کار کردن با رمز دوم یکبار مصرف بسیار بهتر از کار کردن با رمز دوم ثابت است.

با این حال شما می توانید به مراجعه به شعبه بانکی مربوط به کارت تان از آنها درخواست کنید رمز دوم یک بار مصرف را بر روی کارتتان فعال کند.

همچنین برخی از بانک ها هم اکنون نیز اپلیکیشن رمز یکبار مصرف خود را فعال کردن و می توانید با استفاده از آن هر بار که خواستید رمز دوم یکبار مصرف بگیرید اما برخی از بانک ها همچنان این خدمت را ارائه نمی کنند و قادر به دریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق اپلیکیشن آن نخواهید بود.

فریب تبلیغات و کلاهبرداری هایی که از شما بابت فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف پول می‌خواهند را نخورید چرا که این فرآیند هیچگونه هزینه ای ندارد و برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف هیچ گونه پولی لازم نیست بدهید و این مسئله کاملاً رایگان است.

بانک ها نیز بابت این مسئله هیچ کارمزدی را از مشتری های خود دریافت نخواهند کرد.

چگونه میتوان رمز دوم یکبار مصرف را دریافت کرد ؟

احتمالاً در ماه‌ها و سال‌های اخیر شما هم زیاد شنیده اید که با استفاده از مشخصات کارت بانکی یک نفر از آشنایان و دوستان تان توانستند پول زیادی را از کارت او خارج کنند و دست او نیز به جایی بند نخواهد بود.

این مسئله به دلیل نبود ساختار رمز یکبار مصرف کارت های عابر بانک در ایران بسیار زیاد رخ می‌دهد و کلاهبرداران توانستند با استفاده از این مسئله صدها میلیون تومان پول کلاهبرداری کند.

با این حال به نظر می‌رسد بانک‌مرکزی بالاخره به این نتیجه رسیده است که این سیستم باید تغییر کند و رمز یکبار مصرف دوم کارت عابر بانک باید برای همه بانکها اجباری شود از این رو از خرداد ماه قرار است که سیستم رمز دوم یکبار مصرف کارت های عابر بانک اجرا شود.

رمز دوم یکبار مصرف چیست

رمزدوم یکبار مصرف چه فرقی با رمز دوم ایستا یا معمولی دارد ؟

پس از اینکه شما کارت عابر بانک خود را از بانک دریافت می‌کنید با مراجعه به خودپرداز می توانید برای آن رمز دوم بگذارید که حداقل باید پنج عدد باشد.

این رمز برای همه خرید های اینترنتی و یا خرید شارژ و پرداخت قبض استفاده می‌شود و در واقع برای هر کار اینترنتی که شما با کارت عابر بانک خود دارید از این بخش استفاده می کنید بنابراین اگر این رمز لو می رفت و یا کلاهبرداری می توانست به آن دست پیدا کند به راحتی قادر بود تااز کارت شما پول برداشت کنند

چطور از رمز یکبارمصرف استفاده می‌شود ؟

بانک روی اپلیکیشن موبایل ویژه خود حساب کاربری و مشخصات شمارا فعال می‌کند. زمانی که قصد خرید اینترنتی یا انتقال وجه آنلاین دارید هم‌زمان این اپلیکیشن را باز می‌کند و یک رمز به شما ارائه می‌شود. این رمز تنها برای تراکنش فعلی شما اعتبار خواهد داشت.

اپلیکیشن‌های بانک‌ها این رمز را با استفاده از الگوریتم پیچیده‌ای تولید می‌کنند که دسترسی به آن برای هکرها بسیار پیچیده یا حتی غیرممکن به‌حساب می‌آید. در قدیم برخی بانک‌ها از پیامک برای ارسال رمز استفاده می‌کردند.

با OTP آشنا شوید

در مقابل رمز ثابت، رمز یکبارمصرف One Time Password یا OTP قرار دارد که به معنای کلمه رمزی است که فقط یکبار می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد. علاوه بر جلوگیری از فیشینگ با استفاده از این رمز یکبارمصرف جلوی برداشت از طریق کیلاگرها (نرم‌افزارهایی که کلیدهای فشرده‌شده روی صفحه‌کلید را ذخیره می‌کند) را هم می‌توان گرفت.

بانک‌ها درواقع باید به‌وسیله ابزارهایی که در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند تا خردادماه ۹۸ امکان استفاده از رمز دوم را فراهم کنند. پیش‌ازاین برخی بانک‌ها از توکن که دستگاهی جداگانه برای تولید رمز بود، استفاده می‌کردند اما با گسترش تلفن‌های همراه در کشورهای مختلف جهان این کار به‌وسیله اپلیکیشن‌ها صورت می‌گیرد.

بانک‌ها باید در اپلیکیشن‌های موبایل خود یا با اپلیکیشن جداگانه امکان استفاده از رمز دوم را فراهم کنند.


بیشتر بخوانید :

جزئیاتی جدید از اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits