دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کیک زرد هسته ای چیست و چه کاربردی دارد ؟
25
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کیک زرد یکی از تولیدات هسته ای است که در مباحث هسته ای کاربرد بسیاری دارد . برای آگاهی از جزئیات این پودر هسته ای با ما در دلگرم همراه باشید

کیک زرد هسته ای چیست ؟

کیک زرد یکی از مفاهیم پرکاربرد در صنعت انرژی هسته‌ای است . کیک زرد یا Yellowcake که به نام اورانیا (Urania) هم شناخته می‌شود در واقع خاک معدنی اورانیوم است که پس از گذراندن مراحل تصفیه و پردازش‌های لازم از سنگ معدنی آن تهیه می‌شود.

تهیه این ماده به منزله رسیدن به بخش میانی مراحل مختلف تصفیه سنگ معدن اورانیوم است و باید توجه داشت که فاصله بسیار زیادی برای استفاده در بمب اتمی دارد.

روش تهیه کیک زرد کاملاً به نوع سنگ معدن به دست آمده بستگی دارد، اما به‌طور معمول با آسیاب کردن و پردازش‌های شیمیایی بر روی سنگ معدن اورانیوم، پودر زبر و زردرنگی به دست می‌آید که قابلیت حل شدن در آب را ندارد و حدود ۸۰ درصد غلظت اکسید اورانیوم آن خواهد بود. این پودر در دمایی معادل ۲۸۷۸ درجه سانتیگراد ذوب می‌شود.

کاربرد کیک زرد هسته ای

کیک زرد عموماً برای تهیه سوخت رآکتورهای هسته‌ای به کاربرده می‌شود، در واقع این ماده است که پس از پردازش‌هایی به UO۲ تبدیل و برای استفاده در میله‌های سوختی به کار برده می‌شود.

این ماده همچنین می‌تواند برای غنی‌سازی به گاز هگزا فلوراید اورانیوم یا UF۶ تبدیل شود، چون در این صورت می‌توان چگالی ایزوتوپ‌های اورانیوم ۲۳۵ را در آن افزایش داد.

در هر صورت کیک زرد در اغلب کشورهایی که معادن طبیعی اورانیوم دارند تهیه می‌شود و تولید این ماده مشکل خاصی ندارد و به‌طور متوسط سالیانه ۶۴ هزار تن از این ماده در جهان تولید می‌شود.

کدام کشورهای جهان کیک زرد دارند ؟

کانادا، یکی از کشورهای تولیدکننده کیک زرد است، این کشور معادنی دارد که خلوص سنگ اورانیوم آنها به ۲۰ درصد هم می‌رسد.
در آسیا نیز کشوری مانند قزاقستان صنایع بزرگ تولید این پودر را دارد. قیمت این پودر در بازارهای بین المللی، هر کیلوگرم حدود ۲۵ دلار است.

کیک زرد هسته ای ، کیک هسته ای

میزان کیک زرد در ایران

در حال حاضر و با توجه به تولید کیک زرد در ایران و محصولات خریداری شده از خارج، علاوه بر 400 تن ذخیره گاز UF6، ایران در حدود 500 تن کیک زرد نیز در اختیار دارد.

علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی دوم بهمن ماه 1397 از انتقال 30 تن کیک زرد تولیدی کارخانه اردکان یزد (مجتمع شهید رضایی‌نژاد) به تاسیسات فرآوری اورانیوم UCF اصفهان خبر داد و پس از آن بود که بارگیری این 30 تن با حضور صالحی در کارخانه اردکان انجام و محموله مذکور راهی اصفهان شد تا در تاسیسات UCF مورد استفاده قرار گیرد.

20 فروردین 1397 نیز همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای 10 تن کیک زرد تولیدی اردکان به کارخانه UCF اصفهان ارسال شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (25 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits