دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روز شیراز و جشن بهاربد در تقویم ایران چه روزی است ؟
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شیراز مهد تمدن ایران علاوه بر جاذبه های فرهنگی و تاریخی و ادبی، دارای طبیعت بسیار زیبایی است. اوج شکوفایی طبیعت شیراز در ماه اردیبهشت است. در واقع اردیبهشت در شیراز معنی می شود. به همین دلیل ۱۵ اردیبهشت هر سال به نام روز شیراز در تقویم رسمی کشور،...

روز شیراز در تقویم ایران چه روزی است ؟

روز شیراز در تقویم ایران مصادف است با 15 اردیبهشت که روز میانه بهار و جشن باستانی بهار بد نیز هست.

تاریخ دقیق روز شیراز در تقویم 98

شمسیقمریمیلادی
یکشنبه، 15 اردیبهشتالأحد‬، ٢٩ شعبانSunday, May 5
۱۳۹۸/۰۲/۱۵۱۴۴۰/۰۸/۲۹2019/05/05

جشن بهاربد چیست ؟

در ایران باستان، مردم در آغاز و میانه هر یک از فصل های سال با سرور و شادمانی جشن می گرفتند. یکی از این جشن های سالیانه که در پانزدهم اردیبهشت یا روز "دی به مهر" برگزار می شده، جشن میانه بهار است. نام دیگر جشن میانه بهار، جشن بهاربد و یا گاهنبار میدیوزرم است که به معنای میانه فصل سبز یا میانه بهار، می باشد.

نام گذاری روز شیراز در مجلس شورای اسلامی

در الواحی که در شهر شیراز کشف شده است به شهری به نام تیرازیس اشاره شده که بر اثر گذر زمان به شیراز تغییر نام داده است. در تخت‌جمشید نیز در سال ۱۳۱۴ خورشیدی خشتی ایلامی پیدا شد که بر روی چند فقره از آنها به قلعه‌ای بنام تیرازیس یا شیرازیس اشاره شده است.

محل اولیه این شهر در محل قلعه ابونصر بوده است. شیراز در دوران بنی‌امیه به محل کنونی منتقل می‌شود و در دوران صفاریان آل‌بویه و زندیان پایتخت ایران بوده است. شیراز شهری تاریخی، فرهنگی و مذهبی با گذشته بسیار درخشان است که دارای مردمی مهربان، خونگرم و مهمان نواز و همواره در بحث علم و فرهنگ، ادب، شعر سرآمد بوده و شخصیت‌های بزرگی دردامان این شهر رشد و پرورش یافته‌ و به عرصه جهانی معرفی شده‌اند.

اوج شکوفایی طبیعت شیراز در ماه اردیبهشت است. بنابراین 15 اردیبهشت ماه که روز میانی فصل بهار نیز محسوب می‌شود با تصویب شورای شهر شیراز و تایید مجلس شورای اسلامی به عنوان روز شیراز نامگذاری شده است. این برای اولین بار است که برای بزرگداشت یکی از شهر های ایران زمین یک روز مخصوص نامگذاری شده است .

چندین سال است که این روز رسما وارد تقویم شمسی شده و به مناسبت آن هر سال در شیراز مراسم هایی به رسم بزرگداشت این شهر تاریخی و فرهنگی برگزار می گردد. متاسفانه این روز آن چنان که باید، به ایرانیان معرفی نشده و همه از وجود چنین روزی مطلع نیستند ، به همین دلیل هم در این چند سال اخیر روز شیراز مورد بی محبتی قرار گرفته است و مراسم های قابل توجهی برای آن برگزار نشده است.

15 اردیبهشت ماه در تقویم کهن ایرانی نیز به عنوان روز بهاربد شناخته می شده است.

روز شیراز چه روزیست

بیشتر بخوانید:

چرا ۱۵ اردیبهشت را روز شیراز نامگذاری کرده اند ؟

پیام و شعر تبریک روز ملی شیراز به شیرازی های مهربان کشورمان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits