دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
واژه کانتور را با واژه کانتینر اشتباه نگیریم
12
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بعضی از واژه ها و کلمات آنقدر به هم شبیه اند که گاه دیده شده بجای هم اشتباه گرفته می شود. کانتور و کانتینر از این دسته واژه هاست. با ما همراه شوید تا با این دو واژه بیشتر آشنا شویم .

کانتور چیست؟

کانتور کردن به معنای سایه زدن است و یک تکنیک آرایشی است که برای آن لوازم آرایشی خاصی وجود دارد، از کانتورینگ برای تقویت و برجسته سازی اجزای صورت و یا بدن مانند سینه ها استفاده می شود.

کانتورینگ معمولا به صورت سرد و گرم رنگ بندی شده است، که می توان از آن برای ایجاد یک یا دو سایه تیره تر و یا روشن تر از رنگ پوست در مناطق مختلف صورت مانند گونه ها، کنار بینی، حاشیه صورت، فک، نقطه T شکل (خط روی بینی و بالای ابروها) که مایلیم به شکل برجسته و یا ریز نشان داده شوند، استفاده کرد.

در واقع کانتورینگ با ایجاد خطای دید، قسمت هایی از صورت را که مد نظر ماست، برجسته (گونه ها) و یا کوچک (بینی) نشان میدهد.

کانتور چیست؟

تاریخچه کانتور

کانتورینگ اولین بار در قرن شانزدهم توسط بازیگران استیج الیزابت مورد استفاده قرار گرفت، آن ها برای اینکه به تماشاچیان کمک کنند که متوجه حالت چهره اشان شوند از گچ و دوده روی صورت خود استفاده می کردند.

در اواخر دهه 1800 میلادی زمانی که برق اختراع شد و چراغ ها به طور وسیع مورد استفاده قرار گرفت، دوده (دود سیاه حاصل از آتش زدن مواد خاص که بر روی صورت نقش می بست و در واقع صورت را تیره نشان می داد.) دیگر راهکار خوبی نبود.

از آن پس بازیگران بجای دوده از رنگ روغن (گریس) برای نشان دادن احساسات خود استفاده می کردند.

در سال های 1800 تا 1900 میلادی ملکه ویکتوریا آرایش را چیزی عجیب و غریب دانست، زیرا فقط بازیگران صحنه و روسپی ها از آن استفاده می کردند. و در آن زمان موارد آرایشی فقط در فروشگاه های لوازم آرایشی قابل تهیه بود.

در سال 1920 تا 1930 میلادی، کانتورینگ در فیلم ها مورد استفاده قرار گرفت. بازیگر آلمانی، مارلین دیتریش چهره اش را برای فیلم هایش کانتور می کرد. او اجزا و خطوط طبیعی صورتش را با سایه زدن برجسته نشان می داد.

در سال 1934، مکس فکتور آرایشگر، برای اعمال آرایش هایی زیبا بر روی صورت بازیگران مشهور بود. او سایه هایی را به صورت بازیگران اضافه می کرد تا طبیعی به نظر برسند. او در سال 1945 برای اولین بار آموزش کانتور کردن برای حالت های مختلف صورت را منتشر کرد.

در سال 1944 میلادی، بن لی یک آرایشگر معروف، آرایش را برای بازیگران فیلم های Gone with the Wind و Planet of the Apes 1968 انجام داد. و سپس برند آرایشی خود با نام Ben Nye را ساخت که هنوز هم بین مردم محبوب است.

در دهه 1950میلادی، در هالیوود این روش توسط بازیگرانی مانند آدری هیپبورن، مریلین مونرو و الیزابت تیلور مورد استفاده قرار گرفت.

کانتور

در دهه 1990، کوین اوکون، آرایشگری که مسئول برجسته سازی صورت بازیگرانی چون گوئینت پالترو، سیندی کرافورد و جانت جکسون شد.

در سال 2000 میلادی، کانتورینگ بدن مانند سینه ها، باب شد و در نتیجه شاهد تصاویر روزافزونی از افراد مشهوری بودیم که از این روش استفاده می کردند.

separator line

کانتینر چیست؟

کانتینر جعبه فلزی بزرگی است با ابعاد استاندارد که کالا در آن قرار داده می‌شود و آن را به وسیله قطار یا کشتی یا هواپیما یا کامیون حمل می‌کنند؛ این واژه به کامیونی که چنین جعبه‌ای را حمل می‌کند نیز اطلاق می‌شود.

کانتینر یکی از پر کاربرد ترین و مهمترین اجزا برای حمل کالا با کشتی از کشوری به کشور دیگر می باشد.

به علت مقاومت جداره ها و نفوذ ناپذیری آنها ، در زمینه های دیگری مانند انبار کالا و دیگر کاربردهای مشابه نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

ترابری به‌وسیله بارگنج‌ها کانتینر را بارگنج‌بری (Containerization) می‌نامند. بارگنج بری سامانه‌ای چندگانه (intermodal) برای ترابری کالاست یعنی دارای ایستگاه‌هایی است که در آن‌ها می‌توان از یک شیوه ترابری به شیوه دیگر منتقل شد، به این‌گونه ایستگاه‌ها، ایستگاه‌های چندگانه می‌گویند.

در بارگنج‌بری آن از بارگنج‌های استاندارد ایزو استفاده می‌شود. این بارگنجهای استاندارد قابل بارگیری در کشتی‌ها، واگن‌ها و کامیون‌ها هستند. سه درازای استاندارد برای بارگنج‌ها وجود دارد:۶ و ۱۲ متر طول در عرض ۲/۵.

کانتینرها از نظر نوع کاربری دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام برای یک نوع خاص از کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه حجم بسیار زیادی از کالاها از طریق کانتینر حمل می‌شود و دلایل اصلی آن به شرح ذیل می‌باشد:

  • محافظت کالا در برابر حوادث طبیعی از جمله باران و آفتاب
  • محافظت کالا در برابر سرقت در طول مسیر حمل
  • راحتی تخلیه و بارگیری
  • راحتی صفافی یا دسته‌بندی کردن کانتینر در محوطه‌ها و کشتی
  • استفاده بهتر از فضای کشتی و انبار
  • بارشماری راحت

کانتینر چیست؟

تاریخچه تولید کانتینر

تولد کانتینر و حمل کالا به سبک امروزی به سالهای 1950 باز می گردد که شخصی بنام مالکو مکلین که خود یک راننده کامیون بود ابتدا آن را مطرح و ایده اش را به مرحله اجرا گذاشت.

مکلین با مشاهده مشکلات زیادی که برای حمل کالا توسط کشتی رانی در بنادر وجود داشت به این فکر افتاد که یک سازه با استاندارد ها و ابعاد مشخص را برای این منظور طراحی و تولید کند.

او ابتدا یک کشتی بخاری را مجهز به سیستم بارگیری و تخلیه کانتینر نمود و پس از موفقیت در این امر اقدام به خرید دو شرکت کشتی رانی نمود.

سپس اروپا را نیز از این امر مطلع کرده و رسما در سال 1960 عملیات کانتینراسیون در حمل و نقل کالا شکل گرفت و تمامی خطوط کشتیرانی از این ابزار برای حمل و نقل و صادرات استفاده کردند.

separator line

بیشتر بخوانید:

لیست قیمت انواع کانتینر عقب در بازار

ویدیو آموزش میکاپ : کانتور کردن صورت

کانتور صورت چیست و چگونه انجام میشود ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (12 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits