دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
12 اردیبهشت روز معلم مبارک
25
زمان مطالعه: 9 دقیقه
روز معلم 1401 ، روز معلم چه روزی است ؟ روز معلم در هر کشوری تاریخ جداگانه خود را دارد . در این پست از دلگرم قصد داریم تاریخ روز معلم در ایران به همراه جزییات مربوط به وقایع و دلیل نام گذاری روز معلم را برای شما شرح دهیم .

روز معلم ۱۴۰۱ چه روزی است ؟

روز معلم چند شنبه است؟

تاریخ دقیق روز معلم 12 اردیبهشت روز شهادت استاد مرتضی مطهری است. برای زنده نگهداشتن یاد ایشان این روز را روز معلم نامگذاری کرده اند. پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران خبر ترور و قتل مرتضی مطهری به دست اعضای گروه فرقان (که شب قبل اتفاق افتاده بود) در ۱۲ اردیبهشت منتشر شد و به همین مناسبت نیز همین روز دوباره به نام روز معلم نامگذاری گردید.

روز معلم سال 1400 مصادف است با دوشنبه ، ۱۲ اردیبهشت[ ثَور ] ۱۴۰۱

تاریخ دقیق روز معلم در تقویم سال 1401

تاریخ روز معلم در کشورهای دیگر متفاوت است اما تاریخ روز معلم در ایران همانطور که گفتیم 12 اردیبهشت روز شهادت استاد مرتضی مطهری است. در ادامه تاریخ شمسی، قمری، میلادی روز معلم در تقویم سال 1401 را برای شما به اشتراک گذاشتیم.

تاریخ شمسی روز معلم در تقویم 1401

دوشنبه ، ۱۲ اردیبهشت[ ثَور ] ۱۴۰۱
۱۲ / ۲ / ۱۴۰۱


تاریخ میلادی روز معلم در تقویم 2022

2022 May 2 , Monday
2 - 5 - 2022


تاریخ قمری روز معلم در تقویم ۱۴۰۱

الإثنین ، ۱ شوال ۱۴۴۳
۱ / ۱۰ / ۱۴۴۳

تاریخ روز معلم در ایران و سایر کشورها

از سال 1994 به بعد، پنجم اکتبر (13 مهر ماه) هر سال از سوی یونسکو «روز جهانی معلم» اعلام شده است.

روز معلم چه روزی است

تاریخ روز معلم در کشور تایوان

در تایوان روز معلم جشن و تعطیلی رسمی است که در ۲۸ سپتامبر و به منظور بزرگداشت معلم و فیلسوف بزرگ چینی، کنفوسیوس برگزار می‌شود.


تاریخ روز معلم در کشور آرژانتین (11 سپتامبر)

به افتخار بزرگداشت «دومینگو فاستینو سارمینتو»، هفتمین رییس جمهوری آرژانتین که در سال 1888 در آسونسیون درگذشت.


تاریخ روز معلم در کشور آلبانی (7 مارس)

در هفتم مارس 1887 اولین مدرسه سکولاری که دانش آموزان آلبانی اجازه درس خواندن در آن را پیدا کردند تاسیس شد.


تاریخ روز معلم در کشور استرالیا (آخرین جمعه ماه اکتبر)

در استرالیا معمولا آخرین جمعه ماه اکتبر به عنوان روز معلم شناخته می شود. دلیل خاصی هم برای تعیین یک چنین تاریخی ذکر نشده است.


تاریخ روز معلم در الجزایر (28 فوریه)

دلیل خاصی برای ثبت این تاریخ در کشور الجزایر ذکر نشده است.


تاریخ روز معلم در کشور افغانستان (5 اکتبر)

در روز 5 اکتبر مدارس تعطیل هستند اما دانش آموزان و معلمان به مدارس می روند و از آنها با غذا و شیرینی پذیرایی می شود.


تاریخ روز معلم در کشور کره جنوبی (15 مه)

اولین بهانه نامگذاری روز خاصی تحت عنوان روز معلم در این کشور، بازدید اعضای تیم جوانان صلیب سرخ کشور در تاریخ 25 مه از معلم سابق خود در بیمارستان بود اما این روز در تقویم از سال 1965 به بعد و به بهانه سالروز تولد «سجونگ کبیر»، چهارمین پادشاه خانواده «چوسان» در کره به تاریخ 15 مه تغییر پیدا کرد. برگزاری این مراسم ملی از سال 1973 تا 1982 متوقف شد، اما پس از آن برگزاری مراسم مجددا ادامه پیدا کرد.


تاریخ روز معلم در کشور ارمنستان (4 اکتبر)

تا همین چندی پیش ارمنستانی ها اولین یکشنبه ماه اکتبر را به عنوان روز معلم جشن می گرفتند. اما اخیراً به دلیل تصمیم مجلس نمایندگان این کشور در راستای اصلاح قوانین مربوط به تعطیلات و بزرگداشت ها، این روز به 4 اکتبر منتقل شد.


تاریخ روز معلم در کشور آذربایجان (5 اکتبر)

آذربایجانی ها از سال 1994، درست زمانی که یونسکو تصمیم به برگزاری روز جهانی معلم گرفت، این روز را با عنوان روز معلم در تاریخ کشور خود ثبت کردند.


تاریخ روز معلم در کشور بنگلادش (4 اکتبر)

معمولا برگزاری مراسم بزرگداشت معلمان در این کشور یک هفته طول می کشد، اما روز اصلی آن 4 اکتبر است.


تاریخ روز معلم در کشور هند (5 سپتامبر)

این روز مصادف است با سالروز تولد «سارولی را کریشنا»، رییس جمهوری سابق هند که اعتقادی شگرف به آموزش و پرورش داشت.


تاریخ روز معلم در کشور ایالات متحده (هفته اول مه)

تاریخچه تعیین روز معلم در تقویم ایالات متحده، به تلاش های «رایان کراگ» معلم ویسکانسین در سال 1944 باز می گردد.


تاریخ روز معلم در کشور بوتان (2 مه)

به مناسبت سالروز تولد پادشاه سوم این کشور که کشورش را با نظام آموزش و پرروش مدرن آشنا کرد.


تاریخ روز معلم در کشور برزیل (15 اکتبر)

از 15 اکتبر 1963 به بعد به مناسبت حکم ساخت مدارس ابتدایی در برزیل، هر ساله مراسم بزرگداشت روز معلم در این کشور برگزار می شود.


تاریخ روز معلم در کشور شیلی (16 اکتبر)

در سال 1967 روز 11 سپتامبر در شیلی به عنوان روز معلم شناخته می شد، پس از آن تاریخ به دهم سپتامبر منتقل شد تا با روز دریافت جایزه نوبل «گابریل میسترال»، شاعر شیلیایی در سال 1945 همزمان شود. اما در سال 1977 تاریخ روز معلم بار دیگر تغییر کرد و به افتخار تاسیس انجمن معلمان شیلی به روز 16 اکتبر منتقل شد.


تاریخ روز معلم در کشور چین (10 سپتامبر)

در سال 1985 میلادی، دولت به طور ناگهانی تاریخ دهم سپتامبر را به عنوان روز بزرگداشت برای معلمان اعلام کرد و هیچ گاه هم توضیحی برای دلیل نامگذاری یک چنین روزی در این تاریخ خاص ارائه نداد. در حال حاضر اکثر مردم چین خواهان این هستند که تاریخ مراسم بزرگداشت روز معلم در کشورشان به 28 سپتامبر هم زمان با تاریخ برگزاری بزرگداشت این روز در تایوان انتقال یابد.


تاریخ روز معلم در کشور جمهوری چک (28 مارس)

زادروز «یان آموس کمنسکی» نویسنده و فیلسوف چک.


تاریخ روز معلم در کشور روسیه (5 اکتبر)

در روسیه بین سال های 1965 تا 1994 بدون هیچ دلیل خاصی در اولین یکشنبه ماه اکتبر مراسم بزرگداشت روز معلم برگزار می شد. اما پس از سال 1994 و اعلام روز جهانی معلم از جانب یونسکو، روس ها نیز 5 اکتبر را به عنوان روز معلم در تاریخ خود ثبت کردند.


تاریخ روز معلم در کشور ترکیه (24 نوامبر)

24 نوامبر روزی است که به عنوان روز معلم در تاریخ این کشور ثبت شد.


تاریخ روز معلم در کشور اوکراین (اولین یکشنبه اکتبر)

جمعه قبل از روز معلم را دانش آموزان و معلمان جشن گرفته و با یکدیگر به رستوران و یا کافه می روند.


تاریخ روز معلم در کشور فرانسه

در فرانسه، مهد تمدن اروپا، روزی به نام روز معلم وجود ندارد.

تاریخ روز معلم 1400| روز معلم چه روزی است

تاریخچه نامگذاری روز معلم در ایران

چرا 12 اردیبهشت را روز معلم نامگذاری کردند ؟

تاریخچه نامگذاری روز معلم در ۱۲ اردیبهشت به قبل از انقلاب برمی گردد، و مناسبت آن، کشته شدن یکی از معلمان به نام ابوالحسن خانعلی در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در تجمع اعتراض‌آمیز معلمان در میدان بهارستان بود.

پس از واقعه ۱۲ اردیبهشت، حکومت وقت برای دلجویی از معلمین روز ۱۲ اردیبهشت را به یاد مرگ خان‌علی روز معلم نام‌گذاری کرد که پس از انقلاب سال 1357 و ترور مرتضی مطهری در یازدهم اردیبهشت ۱۳۵۸، روز کشته شدن وی با یک روز تاخیر عنوان شد و دوازدهم اردیبهشت مجدداً به این مناسبت به نام روز معلم نام گرفت.

روز معلم ، روز بزرگداشت عشق و ایثار است. تجلیل از کسانی که علم را جرعه جرعه در جان ها جاری می کردند. خود لحظه لحظه می سوختند و با دانش خویش، جامعه را می ساختند و فردایی باشکوه را نوید می دادند.

امروز، روز بزرگداشت کسانی است که الف قدّشان، در راه تعلیم خوبی ها خمیده شد. روز پاسداشت عزیزانی است که در سنگر علم و دانش، سربازانی با اخلاص و دانشمند تربیت کردند.

امروز، روز یاد کردن از گمنامان آشناست؛ آنان که دفترهای خاطرات از عطر یادشان آکنده است.

روز معلم در تقویم 1400

تاریخ دقیق روز معلم 1398 ، تاریخ روز معلم 98 | روز معلم 98 چه روزی است

ر

تاریخچه و وقایع روز معلم قبل از انقلاب اسلامی

ماجرا از این قرار بود که «باشگاه مهرگان» یا همان مجمع صنفی معلمان در ۱۸ بهمن ۱۳۳۹ طی قطعنامه‌ای درخواست افزایش حقوق معلمان را مطرح کرد. ریاست این باشگاه با فردی به نام محمد درخشش بود.

در این قطعنامه آمده بود: «معلمین می‌گویند حقوق یک دبیر لیسانسه کمتر از حقوق یک مستخدم جزء در سازمان برنامه یا شرکت ملی نفت است و ما خودمان مکرر نوشتیم که حقوق یک معلم کمتر از حقوق یک راننده دولتی و به مراتب کمتر از یک راننده تاکسی است.

یک لیسانسه در وزارت فرهنگ ماهی ۴۰۰ تومان می‌گیرد ولی لیسانسه دیگر با همان تحصیلات و پایه معلومات در یک سازمان دولتی دیگر ۲۵۰۰ تومان دریافت می‌کند». در پی این قطعنامه، معلمان زیادی حمایت خود را از آن اعلام کردند.

دولت وقت در آن زمان به نخست‌وزیری جعفر شریف‌امامی تازه تشکیل شده بود. جهانشاه صالح، وزیر فرهنگ وقت، لایحه «اشل حقوقی جدید فرهنگیان» را به مجلس برده بود، اما این لایحه مورد موافقت معلمان نبود.

بنابراین، بنا به درخواست باشگاه مهرگان، معلمان از روز ۱۲ اردیبهشت ۱۳۴۰ دست به اعتصاب زدند و مدارس را تعطیل کردند و برای اعتراض مقابل مجلس در میدان بهارستان تجمع کردند.

ماموران انتظامی برای متفرق کردن معلمان از ماشین آب‌پاش استفاده کردند، اما معلمان با اینکه خیس شده بودند، در جای خود ماندند. در این میان، عده‌ای از معلمان برای اینکه جلوی خیس شدن همکاران خود را بگیرند، تلاش کردند، مسیر شلنگ‌های آب‌پاش را منحرف کنند.

به این ترتیب درگیری بین معلمان و ماموران شدت گرفت. ماموران با تیراندازی هوایی و استفاده از باتوم می‌خواستند معلمان را متفرق کنند، اما در این وقت، سرگرد ناصر شهرستانی، رییس کلانتری بهارستان با شلیک تیر مستقیم، موجب تحولات بیشتری در آن ایام شد.

سه نفر در اثر تیراندازی ماموران و حمله با سرنیزه یا چاقو مجروح شدند و یکی از گلوله‌های شهرستانی به پیشانی معلم جوانی به نام ابوالحسن خانعلی نشست. گفته می‌شود که جنازه خانعلی از بیمارستان بازرگان به مسجد اسکندری منتقل شد و تعداد یکصد معلم دور جنازه را گرفتند تا به دست حکومت نیفتد.

تاریخ روز معلم 1400| روز معلم چه روزی است

بیشتر بخوانید :

سری جدید پیامهای تبریک روز معلم و استاد

اس ام اس روز معلم جدید ۹۳

۵ اکتبر (۱۳ مهر) روز جهانی معلم ،تاریخ روز معلم در ۲۱ کشور مختلف

جدیدترین پیامهای تبریک روز جهانی معلم

جدیدترین پیامهای تبریک روز دبیر مصادف با ۵ اکتبر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (25 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits