دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نماد سرکه در سفره هفت سین به چه معناست ؟
22
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سفره هفت سین از هفت نعمت خداوندی است که ساعاتی پیش از تحویل سال نو در خانه های ایرانی پهن شده و در مدت سیزده روز نوروز نگه داشته می شود. با ما در دلگرم همراه باشید تا با نماد سرکه در سفره هفت سین آشنا شویم .

فلسفه سرکه در سفره هفت سین

رایحه پاکیزگی به فضای خانه، روح سرسبزی و طراوت بخشیده است. لباس های نو بر تن کرده ایم و در کنار سفره هفت سین به انتظار نو شدن نشسته ایم.

سفره زیباست و همه منتظر حلول سال نو. هیجانی زیبا، تمام وجود اعضای خانواده را در برگرفته است. این سفره یک سفره خیالی و پوچ و بی معنی نیست، بلکه نشانه ای از آن است که در آغاز سال که روز و سال نو می شود ما نیز نفس خویش را تهذیب کنیم .

و بر آن تزکیه ارج نهیم تا خداوندی که هفت آسمان را آفریده و هفت دریا را زیر آن نشانده ، بدین وسیله هفت نماد را فرا روی ما قرار داده و به ما نشان می دهدکه به کدامین وجه زندگی خویش را سپری کنیم.

و با نشستن و برخاستن در کنار این سفره، اسطوره عشق و صفا و پاکی ای را که در آن وجود دارد، در جسم و روح خود منعکس کنیم.

سرکه در سفره هفت سین نماد چه چیزی است؟

سرکه نماد پذیرش ناملایمات و نماد رضا و تسلیم است. واقف بر این نکته هستیم که زندگی پیوسته توام با رنج و مشقت و زحمت است و هیچ انسان متعهد و با مسئولیتی نیست که بدون دغدغه بتواند به زندگی ادامه دهد.

خداوند، زمین و آسمان و انسان را آسوده و بی غم نیافرید و در هر مشقتی که می رسد ، حکمتی نهفته است و سرکه گویای تسلیم در برابر حکمت خداوند بزرگ و حکیم است.

سرکه از میوه‌هایی مانند انگور، سیب، نارگیل، خرما، نیشکر، عسل و برنج به‌دست می‌آید و انواع گوناگون دارد‌. خواص سرکه عبارتند از:

  • سرکه به‌عنوان طعم‌دهنده و محرک اشتها شناخته شده است.
  • سرکه طبیعی، رقیق‌کننده خون است.
  • جرم دندان‌ها را از بین برده و آنها را سفید می‌کند.
  • سرکه می‌تواند به نقش سم‌زدایی کبد کمک کند.
  • این ماده خوراکی، چربی‌ها را تجزیه کرده و چربی و ال‌دی‌ال خون را پایین می‌آورد و به نوعی حلال قند خون است.
  • سرکه خاصیت رفع عطش دارد.
  • برخی ناراحتی‌های پوستی و آفتاب‌سوختگی‌ها را تسکین می‌دهد.

separator line

سرکه در سفره هفت سین نشانه چیست؟

سرکه در سفره هفت سین همانند سیر نمایانگر پاکی محیط، زدودن آلودگی و باطل کردن سحر و جادو است. از سرکه در ادبیات و امثال ایرانی در توصیف اضطراب و اشک و گریه استفاده می شود.

مانند سیر و سرکه جوشیدن دل. و مولانا از گریه و زاری با عنوان سرکه فشانی یاد می کند. سرکه بر سر سفره ی نوروزی ما را به پذیرش ناملایمات زندگی دعوت می کند.

نماد سرکه در سفره هفت سین

به طور کلی به این دلیل سرکه را در سفره هفت سین قرار می دهند که اعتقاد بر این است که سرکه نشانه صبر و شادی است. و با گذاشتن سرکه در سفره هفت سین سالی پر از صبر و شادی را آرزو می کنند.

در ایران باستان سرکه را فرشته امرداد نماد جاودانگی می دانستند. هفت سین در ایران باستان تاریخچه و فلسفه خاصی دارد و هریک از اجزا هفت سین نماد یک فرشته است.

چنانکه سمنو: فرشته شهریور نماد خواربار است و سنجد: فرشته خورداد نماد دلبستگی است. سماک یا سماغ: فرشته بهمن نماد باران است.

سیب: فرشته زن، نماد باروری و پرستاری است و سبزی یا سبزه: فرشته اردیبهشت و نماد آبهای پاک و بیکران است. سیر: نماد اهورا مزدا است.

separator line

بیشتر بخوانید:

سنجد در سفره هفت سین نشانه چیست ؟

نماد سبزه در سفره هفت سین چه مفهومی دارد ؟

هفت سین عید نوروز را چه زمانی باید جمع کنیم ؟

سیر در سفره هفت سین به چه معناست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (22 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits