دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با ۹ تفاوت اصلی ستاره و سیاره آشنا شوید
72
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که به آسمان و ستاره ها علاقمندید و شب ها به رصد ستاره ها می پردازید و شاید این سوال به ذهن شما هم رسیده باشد که تفاوت ستاره و سیاره چیست؟ با ما در دلگرم همراه باشید.

تفاوت ستاره و سیاره چیست؟

شب به خاطر تاریکی که دارد، اسرار آمیز جلوه می‌ کند اما با وجود سیاهی و تاریکی، زیبایی‌ های خاص خود را دارد. یکی از زیبایی ‌های شب، آسمان شب است.

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که به آسمان و ستاره ها علاقه مندید و شب ها به رصد ستاره ها می پردازید. اگر از این دسته افراد باشید شاید این سوال به ذهن شما هم رسیده باشد که تفاوت ستاره و سیاره چیست؟ در ادامه با ما در دلگرم همراه باشید.

تفاوت اساسی بین ستاره و سیاره در چیست؟

تفاوت اساسی بین ستاره و سیاره در این است که ستاره یک جسم داغ و نورانی است که نور خود را خود تولید می کند. حال آن که یک سیاره جسمی همانند زمین یا ماه است که تنها با منعکس کردن نور خورشید درخشندگی و نور دارد.

اکثر ستارگان بزرگ هستند و از گاز داغ به وجود آمده اند درست شبیه خورشید. در واقع، خورشید خودش یک ستاره بسیار معمولی است که نه فوق العاده بزرگ است و نه فوق العاده گرم. ستارگان به صورت نقاط کم نوری در آسمان دیده می شوند چرا که فاصله آنها از ما بسیار زیاد است.

حتی نزدیک ترین ستاره به ما دارای فاصله ای بیش چهل میلیون میلیون کیلومتر است. در حالی که خورشید خورشید تنها 150 میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد.

سیاراتی را که ما در آسمان می بینیم اجسام متحرکی هستند که به دور خورشید می چرخند. هشت سیاره شناخته منظومه شمسی شده به ترتیب فاصله ای که از خورشید دارند عبارتند از : عطارد، ناهید یا زهره، زمین، بهرام یا مریخ، برجیس یا مشتری، کیوان یا زحل، اورانوس و نپتون.

دو سیاره ایکه دورترین فاصله را دارند به قدری کم نور هستند که بدون تلسکوپ دیده نمی شوند، اما بقیه ممکن است دیده شوند. اندازه سیاره ها از عطارد که تنها در حدود یک سوم زمین است تا مشتری که پانزده برابر زمین است متفاوت است.

جرم مشتری بیش از سیصد برابر جرم زمین و در عین حال یک هزارم جرم خورشید است. این تفاوت دیگری بین سیاره و ستاره می باشد. جرم ستاره ها خیلی بیشتر از جرم سیاره ها است.

ستاره و سیاره باهم چه فرقی دارند؟

سیاره‌ها اجرام طبیعی بزرگی هستند که در مدار خود در اطراف ماه و یا گرد ستاره‌ها می‌چرخند و شما در حال حاضر بر روی یکی از آن‌ها ایستاده اید.

امروزه ما هشت سیاره می‌شناسیم که به دور ستاره‌ای به نام خورشید می‌چرخند. این سیاره‌ها به ترتیب فاصله‌ای که از خورشید دارند عبارتند از عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون. در حالی که بعضی از سیاره‌ها مانند عطارد، زهره، زمین و مریخ کوچک‌اند و سطح سفت و محکمی دارند، اما بقیه سیاره‌ها مانند مشتری، زحل، اورانوس و نپتون عظیم الجثه و از جنس گاز هستند.

در گذشته دانشمندان بر این باور بودند که با در نظر گرفتن پلوتون، ۹ سیاره در منظومه شمسی وجود دارد، اما دانشمندان عصر جدید ۳ ویژگی لازم را برای سیاره دانستند و یک جرم آسمانی را این گونه معرفی می‌کنند:

  • یک سیاره باید به دور خورشید بچرخد.
  • یک سیاره باید کروی شکل باشد.
  • مدار آن از دیگر اجرام آسمانی کوچک جدا باشد.

متاسفانه پلوتون نتوانست شرط سوم را به دست آورد و عنوان آن باید از سیاره به سیاره‌ کوتوله تغییر کند. تاکنون صد‌ها جهان دیگر فراتر از منظومه شمسی ما کشف شده است و جهان‌های جدید بسیاری نیز در حال کشف شدن هستند. دانشمندان بر این باورند که تنها تعدادی از این سیارات می‌توانند نوع دیگری از زندگی را تاب بیاورند.

تفاوت ستاره و سیاره

تفاوت ستاره و سیاره

ستاره‌ها اجرام آسمانی عظیم الجثه و بسیار داغی هستند که به طور عمده از گاز‌های هلیوم و هیدروژن تشکیل شده اند. آن‌ها به علت فرایند همجوشی هسته‌ای که در درونشان رخ می‌دهد، بسیار داغ و روشن می‌شوند.

در طی این فرایند گاز هیدروژن به هلیوم تبدیل شده و نور و گرمای زیادی تولید می‌شود. هر چند به نظر می‌رسد که ستاره‌ها در شب چشمک می‌زنند اما در واقع اینگونه نیست.

در حقیقت چیزی که اتفاق می‌افتد این است که نور ستارگان در حالی که به سرعت بالا و پایین می‌پرد، می‌بایست از لایه‌های جو زمین عبور کند. به همین دلیل است که ما فکر می‌کنیم ستاره‌ها در حال چشمک زدن هستند.

فهرست کلی از تفاوت های ستاره و سیاره

  1. ستاره‌ها اجرام نجومی هستند که از خود نور منتشر می‌کنند. این به علت وجود گدازه‌های هسته‌ای است که در مرکز آن‌ها تولید می‌شود. اما سیاره ها اجرام فلکی که مسیر مشخصی دارند و به دور ستاره‌ها می‌چرخند.
  2. ستاره ها از خود روشنایی دارند. اما سیاره ها از خودشان نور ندارند.
  3. ستاره ها موقعیت مکان آن‌ها تغییر نمی‌کند. اما سیاره ها مکان آن‌ها تغییر می‌کند.
  4. اندازه ستاره ها بزرگ است. اما اندازه سیاره ها کوچک است.
  5. ستاره ها به شکل به شکل نقطه هستند. اما سیاره ها به کروی شکل اند.
  6. درجه حرارت ستاره ها بالا است. اما درجه حرارت سیاره ها پایین است.
  7. تنها یک ستاره در منظومه شمسی وجود دارد. در حالی که هشت سیاره در منظومه شمسی وجود دارد.
  8. درخشندگی ستاره ها به گونه ایست که چشمک چشمک می‌زنند. اما سیاره ها چشمک نمی زنند.
  9. ماده تشکیل دهنده ستاره ها: هیدروژن، هلیوم و عناصر درخشان دیگر است. اما ماده تشکیل دهنده سیاره ها: جامد، مایع، گاز و یا ترکیبی از هر سه می باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

سیاره ای مناسب برای زندگی کشف شد

تولد سر ویلیام هِرْشل منجم آلمانی و کاشف سیاره اورانوس (۱۷۳۸م) (ر.ک: ۲۵ اوت)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (72 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits