دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سفره هفت سین عید نوروز را چه زمانی باید جمع کنیم ؟
69
زمان مطالعه: 4 دقیقه
هر سال، با آمدن بهار و چند روز مانده به سال نو، بساط سفره هفت سین را برپا می کنیم تا آیینی که از کودکی در ذهن مان نقش بسته را به جا بیاوریم. با ما در دلگرم همراه باشید .

سفره هفت سین

رسم و باوری کهن وجود دارد که همه‌ی اعضای خانواده در موقع تحویل سال نو، در خانه‌ی خود در کنار سفره‌ی هفت‌سین گرد هم جمع می‌شوند.

این سفره در بیشتر خانه‌ها تا روز سیزده فروردین گسترده است. در سفره‌ی سفید رنگ هفت‌سین که نماد گستردگی جهان، پاکی و سفید بختی است و معمولا آن را روی فرش پهن می‌کنند، هفت سینی گذاشته و در هر یک اقلامی قرار می‌دهند که با حرف (سین) شروع شده و هر یک نماد مفهومی است که ریشه در فرهنگ ایرانیان دارد.

عدد 7 عدد نامیرایی، جاودانگی و کمال است و برای ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. به این دلیل ایرانیان از قدیم سفره هفت سین می گذاشتند.

اجزای سفره‌ی هفت‌سین

  • قرآن مجید: نشانه استواری ایمان، زینت‌بخش سفره نوروزی مسلمین است که پس از تحویل سال همه آن را بوسیده و چند آیه‌ای برای تبرک می‌خوانند.
  • آینه: نماد جهان بی‌پایان و بارگاه خداوندی است.
  • شمع: به تعداد اعضای خانواده برای آرزوی شادی و روشنایی زندگی آنهاست. شعله افروخته نماد روشنایی جاودانه است.
  • جامی پر از آب با چند قطره گلاب: نشانه تازگی و نماد باروری و وجود زندگی. چند برگ نارنج به نشانه آرزوی سرسبزی روی آب شناور است. وجود نارنج شناور در آب، نماد شناوری زمین در کیان است.
  • کوزه‌ای پر از آب: نشانه درخواست باران و فراوانی آب است.
  • ماهی قرمز: ماهی قرمز در تنگ بلورین، نماد روزی حلال.
  • تخم مرغ رنگ شده: نشانه رنگارنگی نژادهای مختلف بشری و تاکید بر این که بنی‌آدم اعضای یکدیگرند.
  • نان: بنیاد تغذیه است و در سفره نشانه برکت و روزی است.
  • گندم: نماد روزی، فراوانی و برکت.
  • و هفت چیز که نامشان یا سین شروع می شود که عبارتند از: سبزه؛ سنجد؛ سیر؛ سرکه؛ سمنو؛ سیب؛ سکه. این هفت تا سین خود نماد و نشانه هستند و فلسفه خاصی دارند.

زمان جمع کردن سفره هفت سین

هفت‌سین بخش جدا نشدنی نوروز است و برای ما نوروز بدون آن رنگ و بویی ندارد. تب و تاب تدارک وسایل سفره هفت سین، سبزه سبز کردن، انداختن ماهی قرمز به تنگ و در صف خرید سمنو انتظار کشیدن جزو خاطرات شیرین ما ایرانی‌هاست که سالی یک‌بار فرصت تجدید آن را پیدا می‌کنیم.

اکثر فروشگاه ها و اماکن عمومی چند روز قبل از فرا رسیدن سال نو سفره هفت سین را می چینند و به پیشواز سال جدید می روند ولی بیشتر خانواده در منزل سفره هفت سین را چند ساعت قبل از سال تحویل پهن می کنند.

سفره هفت سین اغلب تا بعد از سیزده بدر که سبزه را به آب می سپارند در خانه های ایرانی گسترده است . البته هستند کسانی که به دلیل مسافرت قبل از سفر سفره هفت سین را جمع می کنند.

اما چیزی که عرف است تا قبل از سیزده بدر سفره هفت سین جمع نمی شود و در تمام دید و بازدیدهای ایام نوروز حال و هوای زیبایی به عید می دهد.

نوروز 1401

آداب و رسوم عید نوروز در تبریز

آداب و رسوم عید نوروز در سنندج

آداب و رسوم عید نوروز در اردبیل

آداب و رسوم عید نوروز در آذربایجان غربی

آداب و رسوم عید نوروز در لرستان

آداب و رسوم عید نوروز در اصفهان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (69 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits