دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جشن فروردینگان در تقویم ایران چه روزی است ؟
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
روز نوزدهم هر ماه «فروردین» نام دارد و نوزدهم فروردین جشنی برگزار می‌شد، به نام «فروردینگان» که به آن «فرودگ» نیز می‌گویند. با ما در دلگرم همراه شوید تا درباره جشن فروردینگان بیشتر بدانیم .

۱۹ فروردین، فروردین روز - جشن فروردینگان

روز نوزدهم هر ماه «فروردین» نام دارد و نوزدهم فروردین جشنی برگزار می‌شد، به نام «فروردینگان» که به آن «فرودگ» نیز می‌گویند. فروردین به معنای فروهرها و ماه فروردین ماه فروهرها و این جشن در بزرگداشت فروهرهاست.

می‌دانیم در آیین مزدیسنی وقتی نام ماه و روز با هم موافق می‌افتد آن روز را جشن می‌گیرند. روز نوزدهم فروردین ماه که فروردین روز نام دارد از جمله آن است و آن را جشن فروردینگان یا فروردگان می‌گویند.‌ این جشن نیز همان طور که از اسمش پیداست به فره وهر درگذشتگان پاک تعلق دارد و به یاد روان آنان می‌باشد.

زرتشتیان عموما از بزرگ و کوچک در این روز به پرستشگاه می‌روند، ‌اوستا می‌خوانند و به عبادت خدا می‌پردازند و برای شادی روان درگذشتگان جهت ساختمان‌ها‌ی همگانی و رفع احتیاج نیازمندان با دادن پول یا مساعدت‌ها‌ی دیگر اقدام لازم را به عمل می‌آورند.‌

نظیر این جشن در ادیان دیگر نیز وجود دارد و آنرا جشن اموات می‌گویند.‌ در نزد هندوان ستایش نیاکان (pitara) شبیه فروردینگان ایرانی می‌باشد.

رمی ها نیز ارواح مردگان را به اسم مانس، پروردگارانی تصور کرده و فدیه تقدیم آنها می‌نمودند و عقیده داشتند روح پس از به خاک سپردن بدن به یک مقام بلند می‌رسد.

و هر چند آرامگاه آنان در زمین است ولی قادر است در روی زمین نفوذ و تسلطی داشته باشد و به واسطه فدیه و قربانی، توجه او را از عالم زبرین به سوی خود می‌کشیدند.‌

ماه فوریه در قبرستان‌ها‌ عیدی برای مردگان می‌گرفتند و نیاز می‌نمودند. در جشن فروردینگان پارسیان هند به آرامگاه می‌روند و در معبد آنجا چوب صندل بخور می‌دهند.

۱۹ فروردین روز جشن فروردینگان گرامی باد

 ۱۹ فروردین، فروردین روز - جشن فروردینگان

جشن فروردگان چگونه جشنی است؟

جشن فروردگان شبیه است به عید. (taussaint) نزد عیسویان کاتولیک،‌ اول ماه نوامبر عید اموات شمرده می‌شود.‌ در آن روز از درگذشتگان یاد نموده و مزار آنان را با گل می‌آرایند.

زرتشتیان ایران در جشن فروردگان به آرام گاه درگذشتگان می‌روند و اوستا می‌خوانند و احسان و انفاق می‌کنند و بوهای خوش به آتش می‌نهند.

و هفت جور میوه خشک از قبیل خرما، ‌انجیر،‌ سنجد، کشمش و غیره- که در اصطلاح «لرک» نام دارد- تهیه می‌بینند و موبد بر آنها اوستا می‌خواند و پس از خواندن اوستا که در واقع تبرک می‌شود بین مردم تقسیم می‌کنند.

علاوه بر لرک «میزد» نیز برای انجام مراسم آماده می‌شود.‌ «میزد» عبارت است از میوه‌ها‌ی تر و خوراکی‌ها‌یی است که برای تشریفات آفرینگان گذارده می‌شود.‌

در این روز نان مقدس هم که «درون» نام دارد (در اوستا دره ئونه) می‌آورند و به مردم می‌دهند و علاوه بر این نان دیگری که از روغن کنجد درست می‌شود و نان گرد است و به «سورک» معروف است آماده می‌نمایند.

«سورک» مانند نان روغنی است که مسلمانان در جمعه آخر سال درست می‌کنند و مخصوصا در قبرستان می‌برند و به مردم می‌دهند.‌ در این روز معمولا قسمتی از فروردین یشت و همچنین نمازهای دیگر را که به آفرینگان اردا فروش یا فروردینگان و آفرین بزرگان معروف است می‌سرایند.‌

در این جا لازم است یاد آور شویم موبدان و سایر زرتشتیان پیش از خواندن آفرینگان یا قسمتهای دیگر اوستا آداب طهارت به جا می‌آورند یعنی وضو می‌گیرند و دست و صورت می‌شویند که در پهلوی «پادیاب» گفته می‌شود.‌

جشن فروردینگان بر تمام ایرانیان فرخنده باد و روان درگذشتگانتان شاد باد.

separator line

بیشتر بخوانید:

زادروز اشو اندیشمند و فیلسوف تاریخ در چه روزی است ؟

چرا ۱۰ فروردین را بنام جشن آبانگاه نامگذاری کرده اند ؟

روز شادباش نویسی و امید در ۶ فروردین گرامی باد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits