دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار در ایران چیست؟
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
قیمت دلار به دلایل مختلفی نوسان میکند. اینکه بدانید دقیقا چه عواملی در تعیین قیمت دلار موثر هستند بسیار مهم است تا بتوانید سرمایه گذاری درستی داشته باشید

مجله دلگرم | قیمت دلار تحت تاثیر عوامل بسیاری است. مهم ترین و شاید بارزترین علت تغییرات قیمت ها در این بازار پر طرفدار، تورم در کشورهای طرفین است. مثلا وقتی تورم در ایران ده برابر کشور دیگری باشد، ارزش ریال نسبت به کشور هدف در یک سال به میزان ده برابر کاهش می یابد. در اصطلاح به این اتفاق، کاهش ارزش پول گفته می شود که به راحتی برای غیرمتخصصین هم قابل درک است.

علت نوسانات قیمت دلار چیست؟

هرچند در اقتصاد، پایین نگه داشتن ارزش پول یکی از عوامل رونق اقتصادی به حساب می آید! شاید تعجب کنید اما باید گفت این روش به این خاطر اجرا می شود که کشورهای دیگر را برای خرید محصولات از کشورهای دارای واحد پولی با ارزش پایین ترغیب کند چون به این ترتیب آنها متحمل هزینه کمتری خواهند شد. این تمایل به پایین نگه داشتن ارزش پول، در صورتی می تواند به اقتصاد کشور کمک کند که دولت آن را از تک محصولی بودن خارج سازد و تولیدات خود را صادر کند.

چین مدت ها پیش برای افزایش صادراتش، سعی کرد تا ارزش پول خود را کاهش دهد و به این ترتیب با افزایش تولید به صورت موازی حالا شاهد هجوم اجناس چینی به بازار تمام دنیا هستیم. در مقابل، در ایران بخاطر اقتصاد وابسته به نفت و سهم بالای نفت از صادرات، دولتمردان سعی در افزایش ارزش پول ملی با تکنیک های مختلف هستند تا از این طریق واردات را با قیمت ارزان تری به دست مصرف کنندگان برسانند.

برای اینکار دولت سعی در کاهش تورم داشته که این اتفاق هم می تواند کاهش تولید را به همراه داشته باشد و در نتیجه بیکاری هم افزایش یابد. هرچند که در سال های اخیر سیاست های اقتصادی دولت ها در کشور ما با شکست های فراوانی روبرو شده اند. طی سالهای اخیر وابستگی اقتصاد ایران به ارز به شدت افزایش یافته است. یعنی در شرایطی که سالی 10 تا 20 میلیارد دلار کفاف مخارج ارزی کشور را می داد، با افزایش عرضه دلار های نفتی طی این نیاز به نزدیک 10 برابر رسیده است.

عده ای از محققین معتقدند که قیمت نسبی طلا (قیمت داخلی نسبت به قیمت جهانی آن ) در تغییرات نرخ ارز مؤثر می باشد. مثلاً دو محقق ترکیه ای در یک تحقیق تحت عنوان« نرخ ارز، تورم و عرضه پول در ترکیه »که در سال 1990 انجام گرفته است، ضمن تعیین و برآورد مدلی برای نرخ ارز در کشور ترکیه، شاخص قیمت طلا را نیز از عوامل مؤثر بر نرخ ارز در نظر گرفته اند. آنها در این مورد شاخص قیمت طلا را، نسبتِ قیمتِ شمش طلا در استانبول نسبت به قیمت آن در لندن منظور کر ده اند.

هزینه های دولت یا بطور کلی بودجه دولت نیز بر نرخ ارز تأثیر می گذارد یعنی در صورت افزایش هزینه های دولت، در آمد ملی افزایش و باعث افزایش مقدار واردات گردیده در نتیجه نرخ ارز را افزایش خواهد داد.

عوامل بسیاری در تعیین قیمت ارز سهیم هستند، یکی از مهم ترین آنها که می تواند قیمت را به شکل انفجاری بالا ببرد تفاوت عرضه و تقاضاست؛ یا مابه تفاوت ارز وارد و خارج شده به کشور.

علل تغییر ناگهانی عرضه و تقاضا می تواند دلایل مختلفی در جامعه داشته باشد مثل تنش ها، کشمکش ها، برخوردهای روانی و فیزیکی، شایعات، جنگ تبلیغاتی، تحریم های اقتصادی و … همه و همه باعث افزایش قیمت ها و نرخ ارز می شوند.

از طرفی، رشد جمعیت هم می تواند بر این قیمت ها تاثیر گذار باشد به گونه ای که با افزایش موالید طبیعتا مصرف در داخل نیز بیشتر گردیده و گاه نیاز به واردات احساس می شود. همانطور که قبلا هم گفتیم، واردات می تواند قیمت ارز را افزایش دهد.

اما در سال های اخیر، اکثر تغییرات نرخ ارز در کشورمان به دلایل روانی، سیاسی و یا نوسانات قیمت طلا در بازار جهانی رخ داده است و چندان ناشی از عملکرد اقتصادی دولت ها نبوده، در واقع این تغییرات با سیاست های اقتصادی صورت نگرفت.

گاه وقتی یک مقام سیاسی در گوشه ای از دنیا حرفی میزند یا کشور دیگری را تهدید می کند موجب افزایش نرخ ارز در کشور ما می شود! شاید علت عمده اینگونه موارد جو روانی است که در جامعه ایجاد می گردد. خوب است بدانید که خرید دلار برای استفاده از سود فروش آن پس از مدتی، چندان فکر خوبی برای سرمایه گذاری مطمئن نیست.

تقاضای مردم از دولت ها برای کاهش نرخ ارز نیز چندان منطقی به نظر نمی رسد اتفاقی که در کشور ما می افتد و حتی گاه جزو شعارهای کاندیداها در انتخابات نیز به شمار می رود. اتفاقا افزایش قیمت ارز در راستای حمایت از تولید داخل و خرید اجناس داخلی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد، در صورتی که تولیدکنندگان داخل نیز سعی کنند اجناس اولیه را از راه های غیر از واردات تامین کرده و قیمت ها را تا حد ممکن کاهش دهند. به این ترتیب است که مردم برای خرید اجناس تولید داخل ترغیب شده و از آن حمایت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال ۹۷

قیمت دلار ، یورو و سایر ارزها | ۲۴ بهمن ۹۷


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits