دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکات کلیدی در نحوه نوشتن قولنامه خودرو
10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
یکی از مهمترین اسنادی که در هنگام خرید و فروش املاک و خودرو تنظیم می شود، قولنامه می باشد که به آن مبایعه نامه نیز گفته می شود. با ما در مجله دلگرم همراه شوید تا با نحوه نوشتن قولنامه خودرو آشنا شویم .

نحوه نوشتن قولنامه خودرو

یکی از مهمترین اسنادی که در هنگام خرید و فروش املاک و خودرو تنظیم می شود، قولنامه می باشد که به آن مبایعه نامه نیز گفته می شود. در نوشتن قولنامه باید به یک سری نکات توجه شود که عدم رعایت آنها ممکن است در هنگام فروش مورد معامله، در آینده تاثیر منفی بگذارد.

قولنامه خودرو یا مبایعه نامه به چه صورتی نوشته می شود؟

یکی از مهمترین اسنادی که در هنگام خرید و فروش املاک و خودرو تنظیم می شود، قولنامه می باشد که به آن مبایعه نامه نیز گفته می شود. در نوشتن قولنامه باید به یک سری نکات توجه شود که عدم رعایت آنها ممکن است در هنگام فروش مورد معامله، در آینده تاثیر منفی بگذارد.

در هنگام خرید و فروش خودرو نیز معمولا یک مبایعه نامه یا همان قولنامه خودرو تنظیم می گردد که طبق آن، فروشنده و خریدار متعهد می شوند یک سری شرایط را رعایت کرده و اقدام به معامله نمایند.

در این مطلب قصد داریم در رابطه با چگونگی نوشتن قولنامه خودرو یا همان مبایعه نامه، نکاتی را مطرح کرده و نمونه ای ران یز از این سند مهم به عنوان الگو، ارائه دهیم.

نکات کلیدی در نحوه نوشتن قولنامه خودرو

قولنامه عبارت است از سندی که به واسطه آن فروشنده و خریدار متعهد می شوند قبل از قطعی شدن سند، یک سری شرایط را قبول کرده و به آن عمل نمایند.

هر قولنامه ای، در واقع تعهد به فروش است و مثل سایر قراردادها که درگذشته تعدادی از آن ها را مثل قرارداد فروش ، موردبررسی قرار دادیم، تعهدی را برای طرفین ایجاد می کند و دارای اعتبار در دادگاه می باشد که طرفین باید مفاد آن را اجرا کنند.

در قولنامه مشخصات کامل فروشنده و خریدار شامل مشخصات شناسنامه ‌ای، آدرس، شماره تلفن و شماره ملی ثبت می‌شود. همچنین در قولنامه خودرو، باید مشخصات کامل خودروی مورد معامله به همراه وضعیت فنی آن، نحوه پرداخت پول و میزان بیعانه، تاریخ دقیق تنظیم سند و محل دفترخانه نیز درج شود تا در روز تنظیم سند مشکلی پیش نیاید.

اگر بخواهیم به زبان ساده تر تعریف کنیم، قولنامه خودرو درحقیقت سندی است که مشخص می کند خریدار، خودرویی با مشخصات معلوم را از فروشنده به قیمت معلوم خریداری کرده است و موظف است وجه المعامله را طبق شرایط مندرج در قولنامه تا روز تنظیم سند، به فروشنده انتقال دهد.

نحوه نوشتن قولنامه

معمولا در تنظیم قولنامه خودرو یک سری مشکلات رایج به وجود می آید که برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • عدم ذکر الزام به انتقال سند که باعث می شود فروشنده سند خودرو را به نام خریدار ننماید.
  • الزام به این مورد که فروشنده ای که سند به نام او نیست، باید به شرایط مندرج در قولنامه متعهد باشد.
  • وجود شرایطی مشخص برای هنگامی که در مدارک خودرو ایرادی وجود داشته باشد.
  • الزام به پرداخت مبلغ خلافی خودرو ، هنگامی که خودرو در اختیار فروشنده بوده است.
  • وجود شرط امکان فسخ معامله در هنگامی که خودرو دارای نقص فنی بوده و فروشنده آن را پنهان نموده است.
  • ثبت میزان دقیق مبلغ دریافتی از خریدار قبل از انتقال سند

اینها تنها بخشی از مشکلاتی است که معمولا در تنظیم قولنامه خودرو، برای طرفین قرارداد ممکن است پیش بیاید و باید به آن توجه ویژه گردد.

قولنامه خودرو

در نوشتن قولنامه خودرو باید به یک سری نکات توجه نمود تا در آینده به مشکل بر نخوریم .

نمونه متن قولنامه خودرو

در ادامه جهت آشنایی بیشتر با نحوه نوشتن قولنامه خودرو، یک نمونه از این قولنامه ها را با یکدیگر بررسی خواهیم نمود که میتوان از ان به عنوان الگویی در تنظیم قولنامه خودرو خود، استفاده برد.

بنام خدا

مبایعه نامه خودرو

خریدار: نام و نام خانوادگی ………….. نام پدر ………. شماره شناسنامه ………….. محل صدور ………… متولد سال ………… کد ملی …………. شغل ……….. آدرس محلس کونت ……………………………………. شماره تلفن ……………

فروشنده : نام و نام خانوادگی …………. نام پدر ………….. شماره شناسنامه ………….. محل صدور ………… متولد سال ……. کد ملی ………… شغل……….. آدرس محلس کونت …………………………………………… شماره تلفن ……………

مورد معامله: نوع اتومبیل ……………. سیستم ………………… رنگ …………… مدل سال ………. شماره شهربانی …………… شماره موتور …………….. شماره شاسی ……………… شماره بدنه ………………..
قیمت کل معامله مبلغ …………………. ریال می باشد که مبلغ …………….. ریال بصورت ……………. تحویل فروشنده گردید و باقیمانده بصورت ………………. پس از انتقال قطعی سند اتومبیل تحویل می گردد.

شرایط: اسناد مربوط به اتومبیل شامل …………………………………. تحویل خریدار و اسناد …………………. تا بهای مورد معامله نزد فروشنده می باشد. کلیه عوارض قانونی و جریمه ها و کشف هر گونه فساد و خلافی تا تاریخ ……………….. به عهده فروشنده می باشد. هزینه انتقال قطعی سند بنام خریدار طبق توافق بعهده …………….. می باشد.
طبق توافق مبلغ ………….. ریال بابت وجه ال التزام می باشد و چنانچه هرکدام از طرفین قبل از ……………. ساعت معامله را فسخ نماید می بایست مبلغ مذکور را به طرف مقابل بپردازد و معامله پس از ساعت ………… قطعی می باشد.
در تاریخ………… و ساعت ………….. اتومبیل به رویت کامل خریدار رسید و همراه لوازم جانبی که شامل …………… می باشد صحیح و سالم با رقم کیلومتر ……………. تحویل خریدار گردید.
این قولنامه در دو نسخه تنظیم گردیده که هر دو نسخه ارزش واحدی دارند.
امضاء فروشنده…………………. امضاء خریدار………………………. امضاء شهود…………………..

divider

بیشتر بخوانید:

۱۰ نکته برای نوشتن قوالنامه خانه

خلافی خودرو را چگونه استعلام بگیریم؟

چگونه می توانیم یک رزومه کاری بی نقص بنویسیم ؟

راهنمای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits