دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ فایده باور نکردنی موسیقی برای مغز و سلامتی
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فواید موسیقی بسیار زیاد است. شاید تاکنون نمیدانستید که موسیقی چقدر میتواند مفید باشد. در ادامه مطلب 10 تا از مهم ترین فایده های موسیقی را برای شما آورده ایم

مجله دلگرم | موسیقی فواید زیادی برای ذهن و جسم و روح دارد.گوش کردن به موسیقی سرگرم‌کننده است، اما آیا ممکن است موسیقی درمانی به سلامتی شما هم کمک کند؟ موسیقی می‌تواند منبع خوبی برای لذت بردن و خرسندی باشد، اما تحقیقات درباره فواید موسیقی از نظر علمی همچنین نشان داده است که موسیقی درمانی در روانشناسی فایده‌های زیاد و مختلفی هم دارد.

این که موسیقی می‌تواند روی افکار، احساسات و رفتار تاثیر بگذارد، غافلگیرکننده نیست. اگر شما هم با گوش کردن به موسیقی راک مورد علاقه‌تان به هیجان می‌آیید، یا گاهی موقع اجرای موسیقی زنده اشک در چشمان‌تان جمع شده است، پس به خوبی قدرت موسیقی در منقلب کردن احساسات و عواطف و ایجاد انگیزه را درک می‌کنید. اما تاثیرات روانی موسیقی می‌تواند بسیار قوی‌تر و گسترده‌تر از آنچه فکر می‌کنید باشد. «موسیقی درمانی» مجموعه کارهایی برای بهبود سلامت افراد از نظر احساسی، کمک به بیماران برای کنار آمدن با استرس و افزایش سلامت کلی است. حتی برخی از محققین اشاره می‌کنند که سلیقه شما در موسیقی می‌تواند باعث درک ابعاد متفاوت شخصیت شما شود.

موسیقی می‌تواند ذهن را آرام کند، بدن را به وجد بیاورد و حتی به افراد کمک کند تا درد را بهتر کنترل کنند.

موزیک چه فوایدی دارد؟

در ادامه 10 تا از مهم ترین فایده های موسیقی را برای شما آورده ایم.

1. افزایش ظرفیت حافظه

تحقیقات نشان داده است که نواختن موسیقی و نیز گوش دادن به آن باعث تحریک مغز و افزایش ظرفیت آن می‌شود. در یک آزمایش، به ۲۲ کودک بین ۳ الی ۴٫۵ سال درس‌های کیبورد و یا آواز داده شد. در سوی دیگر، به گروهی ۱۵ نفره نیز هیچ درس موسیقی ارائه نشد. هر دو گروه در یک کلاس پیش دبستانی قرار گرفتند. نتایج نشان داد، کودکانی که در کلاسهای هفتگی کیبورد شرکت می‌کردند، ۳۴ درصد بهتر از سایرین در کسب مهارت‌های ماندگار عمل کردند.

بنا بر مقاله‌ای که در مجله آنلاین تلگراف منتشر شده است، «تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که نواختن منظم یک ساز باعث تغییر شکل و قدرت مغز شده و می‌تواند از آن برای بهبود مهارت‌های شناختی افراد استفاده کرد.» همچنین تحقیقات نشان داده است که نواختن منظم موسیقی باعث بهبود مهارت در استفاده از دستان، شنوایی، ذخیره اطلاعات صوتی در ذهن و حافظه در افراد می‌شود. همچنین این کار می‌تواند به اندازه ۷ نمره، آی‌کیو افراد را بهبود بخشد.

2. بهبود دادن مدیریت زمان و مهارت‌های سازمان‌دهی

یادگیری نواختن یک ساز نیازمند تمرین نظم و سازمان‌دهی است و یک موسیقیدان خوب می‌داند که کیفیت زمان تمرین از کمیت آن مهم‌تر است. یک نوازنده برای این‌که بتواند سریع‌تر پیشرفت کند، خواهد آموخت که چگونه زمان خود را سامان دهد و از زمان خود به شکل بهینه استفاده کند.

3. افزایش مهارت کار تیمی

انجام کار تیمی از مهارت‌های بسیار مهم برای موفقیت در زندگی هستند. نواختن یک ساز نیازمند این است که نوازنده برای ساخت آهنگ با سایرین همکاری کند. در یک گروه موسیقی، افراد می‌آموزند که چگونه با سایرین کنار بیایند و همکاری کنند و برای نواختن یک آهنگ خوب به صورت گروهی، هر نوازنده باید یاد بگیرد که به دیگران گوش فرا دهد تا افراد در کنار هم بتوانند آهنگی دلنواز خلق کنند.

4. افزایش پشتکار

یادگیری نواختن یک ساز نیازمند صرف زمان و تلاش است که این امر باعث می‌شود که صبر و پشتکار افراد در بوته آزمایش قرار بگیرد. هیچ قطعه موسیقی را نمی‌توان بار اول بی نقص اجرا کرد و اکثر نوازندگان پیش از آنکه بتوانند قطعه‌ای را به درستی اجرا کنند، بارها آن را تمرین می‌کنند.

5. بهبود هماهنگی جسمی و ذهنی

هنر نوازندگی نیازمند هماهنگی و همکاری چشم و ذهن و دست‌هاست. با خواندن نُت از روی یک صفحه، مغز به صورت ناخودآگاه این نت‌ها را به الگوهای حرکتی تبدیل می‌کند. به این مجموعه، تنفس و گرفتن ریتم را نیز اضافه کنید تا بهتر متوجه هماهنگی ایجادشده شوید.

فواید موزیک

6. بهبود توانایی ریاضی

خواندن نت‌های موسیقی نیازمند شمارش نت‌ها و ریتم‌هاست که این امر می‌تواند به بهبود مهارت‌های ریاضی مغز کمک کند. در عین حال، مطالعه تئوری موسیقی نیازمند یادگیری جنبه‌های بسیاری از ریاضی است. مطالعات نشان داده است که دانش‌آموزانی که سازی را می‌نوازند از دانش‌آموزانی که سازی نمی‌نوازند، نمره‌های بهتری کسب می‌کنند.

7. بهبود مهارت‌های درک مطلب

بنا بر تحقیقی که در مجله «روانشناسی موسیقی» چاپ‌شده است، کودکانی که به مدت چند سال در کلاس‌های مربوط به آموزش موسیقی و آموزش ریتم‌های پیچیده شرکت کرده‌اند، عملکرد بهتری در خواندن و درک مطلب متون از خود نشان داده‌اند. شاید چنین نتیجه‌ای چندان عجیب نباشد چرا که نوازندگی شامل خواندن و ادراک مداوم است. زمانی که نوازنده نت‌های سیاه و سفید را روی یک صفحه می‌بیند، باید بتواند نام نت را تشخیص داده و آن را به حرکت دست متناسب ترجمه کند. در عین حال باید بتواند ریتمی که نت‌ها تشکیل می‌دهند تشخیص دهد و الگوی مناسب را اجرا نماید.

8. افزایش احساس مسئولیت

نواختن یک ساز مسئولیت‌هایی نیز به همراه خود دارد. نگهداری از ساز و حفظ آن و نیز احساس مسئولیت برای شرکت در تمرین و انجام تمرینات روزانه از عواملی است که می‌تواند باعث افزایش حس مسئولیت افراد گردد.

9. کمک به کمتر خوردن

یکی از شگفت‌انگیزترین فواید موسیقی تاثیر آن در کاهش وزن است. اگر قصد کاهش وزن دارید، هنگام غذا خوردن به موسیقی ملایم گوش و نور را کم کنید.

بر اساس یکی از تحقیقات، افراد در رستوران‌هایی با موسیقی ملایم، ۱۸ درصد کمتر از افرادی غذا خوردند که به رستوران‌ های دیگر می‌رفتند. اما چرا؟ محققین اضافه کردند، موسیقی و نور ملایم باعث می‌شود این افراد احساس راحتی بیشتری داشته ‌باشند و احتمالا آرام‌تر غذا بخورند. در نتیجه آگاه‌تر باشند که چه می‌خورند و به چه اندازه می‌خورند.

10. کمک به تحمل درد

تحقیقات در زمینه فواید موسیقی نشان داده است که موسیقی می‌تواند به مدیریت درد بسیار کمک کند. یک تحقیق روی افراد دارای سندرم «فیبرومیالژیا» (Fibromyalgia) انجام شد که در آن افرادی که برای یک ساعت و بیشتر به موسیقی گوش داده بودند، کاهش قابل توجهی در درد را تجربه کردند. فیبرومیالژیا یک سندروم درد اسکلتی-عضلانی مضمن است.

در مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ در مورد تاثیر موسیقی روی درد انجام شد، به این نتیجه رسیدند که بیمارانی که قبل، حین و حتی بعد از جراحی موسیقی گوش کرده بودند، میزان درد و استرس کمتری، نسبت به کسانی که موسیقی گوش نداده بودند، احساس کردند. در حالی که فواید موسیقی در هر سه مرحله مشهود بود، محققان اضافه کردند فواید گوش کردن به موسیقی قبل از جراحی بیشتر از بقیه بوده است. این مطالعه روی ۷ هزار بیمار انجام شد و طی آن نتیجه گرفتند، آن‌هایی که به موسیقی گوش می‌دهند، به داروی کمتری برای تسکین درد خود دارند.

بیشتر بخوانید:

لیست قیمت انواع لوازم جانبی ادوات موسیقی در بازار

لیست قیمت انواع سازهای کوبه ای در بازار

لیست قیمت انواع ترومبون در بازار

لیست قیمت انواع سازهای افکت در بازار


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits