دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تلفن و آدرس بنیاد مستضعفان
16
زمان مطالعه: 16 دقیقه
بنیاد مستضعفان موسسه‌ای غیرانتفاعی در حکومت جمهوری اسلامی ایران است، که در زمینه‌های مختلفی چون چاپ و انتشارات، تولید انرژی الکتریکی، ارائه خدمات جهانگردی، حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری، خدمات بیمه و بانکداری، پیمانکاری عمومی، تجارت و بازرگانی فعالیت...

آشنایی با بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب‌اسلامی

با ما در مجله دلگرم همراه شوید تا لیست و آدرس مراکز این بنیاد را به شما معرفی نماییم .

بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب‌اسلامی در سال 1357 تاسیس شد. پیرو صدور فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ه) در سال 1357 خطاب به شورای انقلاب، بنیاد مستضعفان در همان سال زیر نظر هئیت منتخب از سوی امام (ره ) تاسیس شد. در سال 1367 با صدور فرمانی از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی خطاب به نخست وزیر وقت، نام بنیاد مستضعفان به بنیاد جانبازان تغییر یافت.

با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1368 نام این نهاد (بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی) تغییر یافت و با تدبیر معظم له، خدمت به هر دو قشر با تاکید و اولویت خدمت به عزیزان جانباز در دستور کار بنیاد قرار گرفت.

در سال 1383 با موافقت مقام معظم رهبری، ماموریت و سازمان امور جانبازان در پی ایجاد تشکیلات جدید تحت عنوان بنیاد شهید و امور ایثارگران به آن نهاد انتقال یافت و نام این نهاد به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تغییر یافت.

اهداف اصلی بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب‌اسلامی

  • کاهش استضعاف مادی و فرهنگی مستضعفان
  • حداکثر نمودن ارزش ترکیب بهینه دارائی و سهام
  • رشد بازده کل اقتصادی رشته فعالیت‌ها
  • توسعه دانایی، دانش و فن آوری

رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان

رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان

محمد سعیدی‌کیا (زاده ۱۳۲۵ در اصفهان)، سیاست‌مدار ایرانی و رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان است. او بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ قائم مقام و معاون هماهنگی امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

نشانیتلفنفکسکد پستی
تهران ، بزرگراه رسالت ، نرسیده به بلوار آفریقا ، بنیاد مستضعفان ، ساختمان مرکزی ،طبقه دهم

۸۸۸۸۰۲۲۵

۸۸۷۹۸۲۴۴ - ۵

۸۸۷۹۹۱۰۰۱۵۱۹۶۱۳۵۴۰

راهبردهای جدید بنیاد چیست؟

هدف از کار اقتصادی در بنیاد، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بنیاد است. با استفاده از توان اقتصادی مناسبی که توسط ریاست سابق بنیاد ایجاد شده است، ما توانستیم طی سه سال سود اختصاص یافته با فعالیت‌های محرومیت زدایی و اجتماعی را از 11 درصد در سال 1393 به 43 درصد در سال 1396 افزایش دهیم و بنا داریم این رقم به 50درصد در سال 1397 برسد.

اکنون تمرکز بنیاد مستغعفان در زمینه محرومیت‌زدایی، سلامت،آموزش و امور فرهنگ عمومی است.

بنیاد مستغعفان برای اشتغال زایی و تولید در روستاها و مناطق محروم چه تسهیلاتی در نظر گرفته است؟

640 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بنیاد برای تقویت شرکت های کوچک در روستاها و مناطق محروم کشور در نظر گرفته شده است.این منابع توسط بنیاد مستضعفان با انجام عملیات شناسایی توسط تمام استانداری ها در اختیار واحدهای کوچک قرار می گیرد تا طرح های اشتغالزایی و تولید در این مناطق بیش از پیش تقویت شود.

با تفاهم نامه ای که بین بنیاد علوی، استانداری ها و بانک سینا به امضا رسیده، بانک سینا با معرفی استانداری ها به طرح هایی که توجیه اقتصادی دارند تسهیلات تا سقف 2 میلیارد تومان پرداخت می کند.

بنیاد در این طرح برای سال گذشته و امسال 40 میلیارد تومان برای هر استان تسهیلات در نظر گرفته است تا تولید و اشتغال در این مناطق کم برخوردار شکل بگیرد و تاکنون بین 2 هزار تا 2 هزار 500 طرح معرفی شده و پرداخت تسهیلات 456 میلیارد تومانی برای 793 فقره تصویب شده است.

در این راستا تا چند روز گذشته برای 444 طرح بیش از 205 میلیارد تومان پرداخت شده است. میزان سود این تسهیلات 18 درصد است که 5 درصد آن توسط بنیاد مستضعفان و 5 درصد آن توسط استانداری ها و معاونت توسعه روستائی در نهاد ریاست جمهوری تامین می شود و متقاضیان 8 درصد به بانک سود تسهیلات پرداخت می کنند.

سیاست بنیاد مستضعفان در زمینه محرومیت زدایی در کشور چیست؟

سیاست محرومیت زدایی بنیاد ادامه دارد و برای نخستین بار طرح محرومیت زدایی در منطقه قلعه گنج آغاز شد و هم اکنون با مشارکت مردمی و ساخت برخی از زیرساخت های مورد نیاز این منطقه در جنوب استان کرمان گام های اساسی برای رشد و توسعه برداشته است.

بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان طی بررسی های کارشناسی دومین و سومین منطقه را برای محرومیت زدایی مشخص کرده که شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان چالدران در استان آذربایجانغربی برای محرویت زدایی در حال برنامه ریزی است و امسال با جمع آوری اطلاعات مورد نیاز کار خود را در این دو منطقه برای محرومیت زدایی و افزایش اشتغالزایی مداوم و توانمندی سازی آنها آغاز می کنیم.

در حوزه‌ اجتماعی و فرهنگی بنیاد مستضعفان و در حوزه‌های آموزش، سلامت، معیشت و توسعه فضای فرهنگی، مسئولیت بزرگی بر عده بنیاد علوی است. بنیاد مستضفان در زمینه مشارکت با سازمانهای مختلف برای تامین رفاه بیشتر مردم از ساخت بیمارستان تا تامین شیر و پوشک خانواده هایی که فرزندان سه قلو دارند کمک و همکاری می کند.

بنیاد در ساخت بیمارستان و مراکز درمانی در مناطق محروم چه اقداماتی انجام داده است؟

ما در بخش بهداشت و درمان حضور داریم و هلدینگ سلامت را ذیل بنیاد علوی به همین مناسبت در بنیاد ایجاد کرده ایم. به طور مثال بیمارستان 'مردم' در منطقه 14 تهران که متعلق به بنیاد است و مراجعین بسیاری دارد و بیشترین خدمات بهداشتی و درمانی را به مردم ارائه می دهد.

در سفری که به استان خوزستان انجام شد، بعد از بازدید از بیمارستان کودکان اهواز ، مشخص شد این مرکز شرایط مطلوبی ندارد و برای تجهیز و ارتقای آن پیشنهادی به بنیاد نشد، راساً تصمیم گرفتیم بیمارستان را با حداکثر استانداردهای بهداشتی و درمانی تجهیز کنیم.

بیمارستان 'طالقانی' آبادان هم از وضعیت مطلوبی برخوردار نبود و در کنار آن به احداث بیمارستان جدیدی با 250 تخت اقدام کردیم که ظرف یکسال و دو ماه اسکلت آن ساخته شد و چندی پیش برای تکمیل آن هم مناقصه جدیدی گذاشته شد تا حداکثر ظرف یکسال و نیم دیگر بیمارستان به وزارت بهداشت و درمان تحویل شود.

ساخت بیمارستانی در مراوه تپه در استان گلستان با 64 تختخواب باهمکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دست انجام است. این بیمارستان در مرحله تهیه نقشه و مقدماتی قرار دارد و بنیاد این آمادگی را دارد در شهرستانهای دیگر که وزارت بهداشت و درمان نیاز داشته باشد، به ساخت بیمارستان کوچک اقدام کند.

آیا بنیاد مستضعفان در همه مناطق محروم بیمارستان می سازد؟

در بعضی مناطق با توجه به جمعیت و سایر عوامل دیگر ساخت بیمارستان بزرگ به صرفه و صلاح نیست. ما برای حل این مساله با توجه به مطالعات و بررسی های تخصصی که انجام شد به اجرای طرح 'درمان بستر' رسیدیم و آن را به وزارت بهداشت و درمان ارائه دادیم.

در این طرح در مناطق محروم که از امکانات بهداشتی و درمانی برخوردار نیستند، بیمارستانی با حدود یک هزار متر مربع ساخته می شود که به مردم خدمات بدهد و حتی عمل زایمان نیز در آن انجام شود. در این مکان بهداشتی علاوه بر حضور دکتر و پرستار، آمبولانسی آماده است تا در صورتی که بیمار نیاز به درمان بیشتری داشته باشد، او را به نزدیکترین بیمارستان منتقل کنند.

این مکان های بهداشتی که 10 تختخوابی هم هستند به صورت مشترک با وزات بهداشت و درمان ساخته می شود که با توجه به این که پیشنهاد این کار توسط بنیاد انجام شد، ساخت این مکانها را بنیاد انجام می دهد و قرار است در هر استان یک مکان درمان بستر و در بعضی استانها دو مکان درمان بستر بسازیم که تاکنون 40 مکان در حال ساخت است و هر کجا وزارت بهداشت درخواست داشته باشد را نیز خواهیم ساخت و تجهیز و بهره برداری به عهده وزارت بهداشت و درمان است.

امسال بانک سینا در یک اقدام خداپسندانه هزینه های مربوط به تبلیغات مانند چاپ تقویم و سایر هزینه های تبلیغی خود را اختصاص به خرید 25 دستگاه آمبولانس داد.

همچنین مدیران و کارکنان این بانک مبلغی از ذخیره مرخصی خود را به ساخت یک واحد آموزشی در قلعه گنج اختصاص دادند و اعلام آمادگی کردند تا یک واحد دیگر را نیز بسازند.

امرخیری که از قبل توسط رئیس سابق بنیاد انجام می شد، اختصاص بسته های سلامت به مادران باردار در مناطق محروم کشور بوده است. با تعذیه نامناسب مادران بالطبع فرزندانی با وزن کم و سایر مشکلات جسمی به دنیا می آیند که هزینه های بسیاری بر خانواده ها و دولت دارند .

زمانی که این کار را در سال 1393 ادامه دادیم. 16 هزار نفر تحت پوشش بودند که قرار شد سالیانه 20 هزار نفر را اضافه کنیم و سال گذشته این رقم به 62 هزار نفر و امسال به 80 هزار نفر خواهد رسید که بناداریم در سال آینده نیز افراد بیشتری تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

اصل این طرح توسط سازمان ملل بررسی شده و ما نیز مطالعات آنها را بررسی و بصورت بومی ادامه داده ایم. این طرح برای سلامت جامعه بسیار مفید است چرا که بسیاری از مشکلات ذهنی کودکان مربوط به محیط و تغذیه نامناسب مادر می باشد.

در این طرح هر دو ماه یکبار بسته های سلامت به صورت سبد کالا که شامل 14 قلم می باشد در اختیار مادرانی که در این طرح عضو هستند ، قرار می گیرد و در این عرصه با وزارت بهداشت و درمان همکاری خوبی داریم.

طرح مشارکت بنیاد مستضعفان در کمک به بیماران EB در چه مرحله ای است؟

در ملاقات های مردمی با برخی مشکلات مردم، آشنا می شویم. یکی از مراجعات مربوط به درخواستی از بنیاد برای کمک به بیماران 'ای بی' بود که با توجه به این که بنیاد از لحاظ سازمانی وظیفه ای در قبال آنها نداشت، اما با مشاهده وضعیت بسیار رنج آور آنها تصمیم گرفتیم در این حوزه نیز با وزارت بهداشت و درمان همکاری کنیم.

برای کمک به این بیماران تفاهمنامه ای با وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی تهران و بنیاد بیماری های خاص امضا کردیم و با توجه به این که این بیماران درمان خاصی ندارند، خانه ای برای آنها در نظر گرفتیم تا حداقل از جایگاهی برخوردارشوند.

ما از وزارت بهداشت و درمان خواستیم تا محل مناسبی را برای بیماران 'ای بی' اختصاص دهد تا با هزینه و امکانات بنیاد مرکز تخصصی و مجهزی برای آنها بسازیم و کارهای درمانی آنها بصورت بهتری دنبال شود.

حدود 300 بیمار 'ای بی' شناسایی شدند که بنیاد برای تامین چسب زخم مخصوص این بیماران عزیز ماهانه برای هر نفر مبلغ 5 میلیون ریال اختصاص داده و البته کمک های مردمی بسیاری نیز تأمین شده است که باید از مردم نیز قدردانی شایسته شود.

ای بی، یک بیماری ارثی در بافت‌های پوستی است که در پوست و غشای مخاطی ایجاد تاول می‌کند.گفته می‌شود، شیوع بیماری ای بی (Epidermolysis Bullosa) یک در ۵۰۰۰۰ است و شدت بیماری هم از ملایم تا کشنده تغییر می‌کند. این بیماری از یک جهش ژنتیکی در کراتین یا کلاژن ایجاد می‌شود و در تمام گروه‌های قومی و نژادی رخ می‌دهد و به طور مساوی بر مردان و زنان اثر می‌کند.


اقدام های بنیاد مستضعفان در ساخت مسکن برای خانواده های دو معلول به بالا

طرح مشارکت بنیاد در ساخت مسکن برای خانواده های دارای دو معلول به بالا با پیشنهاد بنیاد مستضعفان با مشارکت سازمان بهزیستی، سازمان ملی زمین و مسکن، انجمن خیرین مسکن ساز و بنیاد مسکن شروع شده و همه ما متعهد شده ایم که ظرف 4 تا 5 سال این خانواده ها خانه دار شوند.


با بررسی های انجام شده 11 هزار و 300 خانواده بالای دو معلول که مسکن ندارند، شناسایی شدند و با مشارکت دستگاههای مربوطه ماه گذشته یکهزار و پانصدمین خانه تحویل شد و حدود 4 تا 5 هزار خانه نیز در دست ساخت است و امیدواریم ظرف 4 سال دیگر تمام شود و خانواده های با دومعلول به بالا صاحب مسکن شوند.

آیا بنیاد برای خانواده هایی نظیر چندقلوها هم که با مشکلاتی روبرو هستند، برنامه ای دارد؟

در یکی از ملاقاتهای مردمی با مشکل خانواده هایی که فرزندان سه قلو و بیشتر دارند، مواجه شدیم. قرار شد خانواده هایی که فرزندان سه قلو و بیشتر دارند برای تامین شیر و پوشک تا دو سال از کمک بنیاد برخوردار شوند.

با مصوبه ای که از هیات امنا گرفتیم، قرار شد در تامین مسکن این خانواده ها نیز مساعدت شود و تا کنون حدود 300 خانواده برای برخورداری از این کمک به بنیاد مراجعه کرده اند.

راهبردهای جدید بنیاد، در زمینه های تربیتی بخصوص برای دانش آموزان

برگزاری اردوهای دانش آموزی در لواسان از دیگر محورهای فعالیت فرهنگی آموزشی بنیاد مستضعفان است .در این اردوها از استان های محروم کشور به کمک آموزش و پرورش 15 هزار دانش آموز یک هفته تحت آموزش قرار می گیرند.

در این اردو تمامی دانش آموزان تحت انواع آزمایش‌های پزشکی قرار گرفته اند که در صورت نیاز به هرگونه خدمتی شرایط را برای آنها مهیا خواهیم کرد. این اردو در واقع تربیتی و آموزشی است، زیرا در زمان حضور دانش آموزان در اردوگاه لواسان آموزش‌های علمی، قرآنی و هنری برنامه ریزی شده است.


علاوه بر این، در احداث یکهزار و 200 کلاس درس با مرکز نوسازی وزارت آموزش و پرورش هم مشارکت کرده ایم. این کلاس‌ها با پیشنهاد آموزش و پرورش و در مکان‌هایی که آنها پیشنهاد دهند، ساخته می‌شود و تا کنون 40 درصد از این کلاس‌ها به بهره برداری رسیده است.

در کنار اینها، سال گذشته 56 هزار محصل نقاط محروم کشور را از لحاظ امکانات کمک آموزشی تحت پوشش قرار دادیم و تقریباً چند صد نفر از این دانش آموزان در دانشگاه‌های دولتی خوب قبول شده‌اند. این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

بنیاد اعلام کرده است که اراضی متعلق به بنیاد علوی را به صورت رایگان به مردم واگذار می کند. این کار با چه هدفی و چگونه انجام می شود؟

برای واگذاری اسناد علوی کار بزرگی در بنیاد انجام شده و در نهایت با تهیه آیین نامه مناسب با تصویب هیأت امناء بنیاد، واگذاری ها آغاز شد و در روستاها به تمام افرادی که مستضعف شناخته می شوند ( توسط بهزیستی، کمیته امداد و تایید مسئولان منطقه ) اسناد اراضی تا 500 متر به رایگان واگذار می شود و این در شهرها نیز 250 متر مربع است.

تاکنون 99 درصد واگذاری اسناد این زمین ها به صورت رایگان بوده است. ما از مردم عزیز در این مناطق تقاضا داریم درخواست های خود را ارائه دهند تا بتوانیم به موقع نسبت به واگذاری اسناد آنها با بررسی های لازم در بنیاد اقدامات لازم را انجام دهیم.

سال گذشته 20 هزار سند واگذار شد و امسال 20 هزار سند دیگر به مردم واگذار می شود و تقریبا ارزش این اراضی تاکنون حدود بیش از 600 میلیارد تومان برآورد شده و طی چند روز گذشته یک هزار سند در منطقه نوشهر، 2 هزار سند در استان گیلان ، 2 هزار سند در استان گلستان و هزار سند دیگر در استان آذربایجان شرقی به مردم این مناطق واگذار شد.

برنامه هایی بنیاد در زمینه ساخت هتل

با تاکید بر دستور مقام معظم انقلاب، بنیاد از هتلداری خارج می شود. مبنی بر خروج از هتلداری توسط بنیاد، قرار است از بخش هتلداری خارج شویم و برای این کار نیز برنامه های خود را آغاز کرده اما کار بسیار بزرگ و سخت است زیرا تعدادی از هتل های بنیاد در مناطق خاص و زمین های گران قیمتی قرار دارند و فروش این هتل ها حساسیت زیادی دارد.

بنیاد بیش از 20 هتل دارد که با استفاده از مشاوره و استفاده از تجربه دنیا با کار کارشناسی به دنبال فروش همه هتل های خود است و تاکنون هتل پارسیان آزادی گچسر به فروش رفته است هرچند که عده ای معترض بودند که این میراث فرهنگی بوده و همه ملزم هستیم که میراث فرهنگی را حفظ کنیم و ما در فروش این هتل تمامی نکات و ملاحظات میراث فرهنگی را به خریدار گفته و انتقال داده ایم.

برای نخستین بار به دنبال فروش هتل های خود از طریق بورس هستیم. بنیاد آنها را به بورس می برد و اولین هتلی که وارد بورس می شود هتل کوثر اصفهان است که منتظر باز شدن نماد آن در بازار سرمایه هستیم.

درباره هتل آبعلی هم آمادگی داریم تا این هتل را به صورت مشارکتی با بخش خصوصی (بی او تی) بازسازی کنیم. بنیاد تعدادی از این هتل ها را در برخی از استانهای محروم با هدف اشتغالزایی و ارائه خدمت در آن منطقه ساخته است.

یکی از دغدغه های کارشناسان و مسئولان سازمان میراث فرهنگی نبود لیست واحد از بناهای واجد ارزش و ثبت ملی شده این نهاد است، بنیاد چه همکاری می تواند در این زمینه انجام دهد؟

بنیاد مستضعفان اماکن ثبت ملی زیادی در اختیار ندارد و شرایط میراثی املاکی که از طریق فروش یا مزایده واگذار می شود به خریدار اعلام می شود. موضوع کاخ سعد آباد و نیاوران باعث شد تا فضا سازی هایی مختلفی علیه بنیاد مستضعفان شکل بگیرد، درصورتی که بنیاد بدنبال بهره برداری از این مجموعه ها نبوده و نیست و تنها مساله ای حقوقی در میان بوده است.

شرکت های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان

شرکت های مادر تخصصی و شرکت های مستقل و موسسات

هلدینگ ها :
  • گسترش صنایع غذایی سینا
  • گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس
  • گسترش ارتباطات و فن آوری اطلاعات سینا
  • سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان
  • گسترش صنایع معدنی کاوه پارس
  • پایا سامان پارس
  • گسترش پایا صنعت سینا
  • عمران و مسکن ایران
  • صنایع مادر تخصصی انرژی گستر سینا
  • صنایع برق و انرژی صبا
  • مالی و سرمایه گذاری سینا
موسسات :
  • موسسه فرهنگی موزه های بنیاد
  • موسسه تحقیق و توسعه دانشمند
  • بنیاد علوی
  • موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
  • موسسه حسابرسی و بازرسی هادی بینات
شرکت های مستقل :
  • شرکت سینمائی نور تابان
  • آزاد راه تهران شمال
  • پیوند تجارت آتیه ایرانیان
  • توسعه دانش بنیان سینا
  • کشت و صنعت شهید مطهری
  • بانک سینا
  • ره نگار خاورمیانه پارس
  • فروشگاههای زنجیره ای گسترش بازار سینا

بیشتر بخوانید:

موسسه محک چیست و چه وظایفی دارد ؟

درمورد کلاس های ان ای (NA) چه می دانید؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (16 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits