دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کپی رایتر کیست و چه وظایفی دارد ؟

معرفی و آشنایی کامل با شغل کپی رایتر

کپی رایتر کیست و چه وظایفی دارد ؟
6
زمان مطالعه: 10 دقیقه
کپی رایتر کیست ؟ کار کارشناس تولید محتوا یا یک محتوا ساز نوشتن وبلاگ ، مقاله و خبرهای ایمیلی و … است . در صورتی که یک کپی رایتر باید متن صفحات فروش و تبلیغات را بنویسد. در حقیقت وظیفه ی اصلی یک کپی رایتر افزایش اثرگذاری تبلیغات است.

کپی رایتر کیست ؟

این روزها ممکن است در بسیاری از وب سایت ها کلمه کپی رایتینگ و شغل کپی رایتر را زیاد دیده یا در بسیاری از محافل به گوشتان خورده باشد. پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالیزه شدن زندگی انسان در چند سال اخیر باعث شده است بازار مشاغل روز‌به‌روز تغییر کند . عمده‌ترین دلیل این مسئله، همین پیشرفت تکنولوژی است . که باعث ایجاد نیازهای جدیدی در بازار کار و حتی در بین مردم شده است. اگر می‌خواهید بدانید کپی‌رایتینگ چیست و کپی رایتر کیست، می‌توانید در ادامه این مقاله با من همراه شوید .

کپی رایتر کیست

شغل کپی رایتر چیست ؟

کپی‌ رایتینگ (copywriting) یا نوشتن متن‌های تبلیغاتی چند وقتی است در ایران مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه کپی‌رایتینگ در کشور ما یک اتفاق تازه نیست. اما این‌روزها شرکت‌ها و موسسات کوچک و بزرگ، به نقش مهم این حرفه در ارتقای کسب و کار خود پی برده‌اند. گسترش اینترنت در ایران و دسترسی به شبکه جهانی وب نیز از دیگر دلایل گرایش سازمان‌ها به استخدام کپی‌رایتر به منظور جذب مشتری از این بازار مجازی است.

کپی‌ رایتر کسی است که علاوه بر تخصص در زبان، با روش‌های فروش و بازاریابی هم آشناست و از آن در نگارش متن در وب‌سایت، کاتالوگ و بروشور، شعارها و آگهی‌های تبلیغاتی، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و به‌طور کلی اطلاع‌رسانی و تبلیغ کالا، خدمات و یا رویدادها استفاده می‌کند. آشنایی با فرهنگ مردم جامعه و آگاهی از شرایط و تحولات اجتماعی نیز از دیگر نکاتی است که یک کپی‌رایتر باید آنها را درنظر بگیرد. کپی رایتر باید علاوه آشنایی با هنر نویسندگی،‌ تکنیک‌های مارکتینگ و فروش را هم بداند و از آنها در کپی رایتینگ استفاده کند .

همچنین یک کپی رایتر باید استاد کوتاه کردن سخن باشد تا بتواند با چندین جمله ی کوتاه مشتری را تحت تاثیر قرار دهد. او باید بتواند با جملات خود مشتری را به فکر فرو برد و به نوعی ذهن او را گرم دهد.

به طور خلاصه و ساده، کپی رایتر به کسی می‌گویند که با تکیه بر فنون نویسندگی و علوم بازاریابی برای افراد، شرکت‌ها،‌ برندها (و یا به طور کلی هر مجموعه‌ای که قصد فروش کالا یا خدمات داشته باشد) مطلب می‌نویسد. به عبارت دیگر کپی‌رایتر، نویسنده‌ای است که به‌قصدِ بازاریابی مؤثرتر و فروش بیشتر محصول/خدمات، محتوای مفید (و حتی کوتاه) تولید می‌کند.

محتوا ساز یا کارشناس تولید محتوا کیست ؟

در ابتدا باید بدانیم که محتوا انواع گوناگونی دارد از جمله آنها می شود به مقاله ، پست و وبلاگ ، اینفوگرافیک ، ویدئو و پادکست و .. اشاره کرد.کارشناس تولید محتوا یا محتوا ساز کسی است که محتوای متنی تولید می کند. یعنی با نوشتن سر و کار دارد

یک محتوا ساز کسی است که با آشنایی با فنون نوسیندگی بتواند محتوایی مرتبط و مفید برای کاربران خود بنویسد و آن ها را در تصمیم گیری برای خرید کالا کمک کند. یک محتوا ساز خوب نقش بسزایی در افزایش مخاطب دارد.

مهم ترین کار یک کارشناس تولید محتوا تجزیه و تحلیل است. او باید بداند کاربران به دنبال چه هستند و در همان رابطه به تولید محتوا بپردازد. معمولا در هر زمینه ای که فعالیت کنید حتماً رقبایی هم وجود دارد . این رقبا نیز تجزیه و تحلیل های خود را دارند . این کارشناس محتواست که باید با روش های بهینه سازی جستجوگرها یا SEO شما را پیشتاز نگه دارد.

شباهت های کپی رایتر با یک محتوا ساز یا کارشناس تولید محتوا

هر دوی آنها سر و کارشان با نوشتن است و باید بتوانند با هنر نگارش خود مخاطبان را با مشتری های وفادار تبدیل کنند.هر دو آنها باید اطلاعاتی در زمینه های مختلف داشته باشند و بتوانند در مشتری حس اعتماد ایجاد کنند.

تفاوت های کپی رایتر با یک محتوا ساز یا کارشناس تولید محتوا

یک کپی رایتر نیازی به تولید یک متن طولانی و جامع در شرح کالا و خدمات و در نهایت جذب مشتری ندارد . او با چندین جمله ی کوتاه و تاثیر گذار هم می تواند مشتری را برای خرید متقاعد کند.بنابراین یک کپی رایتر باید به نویسندگی آشنا باشد اما تولید کننده ی محتوا باید تا حدودی به نویسندگی مسلط باشد تا بتواند محتوای با ارزشی تولید کند.

از نظر اثرگذاری و ارزش ، محتوای تولید شده توسط کارشناس تولید محتوا باید رتبه ی بالایی داشته باشد . اما نیاز نیست در یک جمله بتواند این کار را انجام دهد. اوباید به بهترین شکل ممکن در مورد مفهوم یا محصول خاصی مطلبی را به مخاطب عرضه کند تا جای هیچ سوال و شبهه ای برای او باقی نماند.

کار کارشناس تولید محتوا یا یک محتوا ساز نوشتن وبلاگ ، مقاله و خبرهای ایمیلی و … است . در صورتی که یک کپی رایتر باید متن صفحات فروش و تبلیغات را بنویسد. در حقیقت وظیفه ی اصلی یک کپی رایتر افزایش اثرگذاری تبلیغات است. برای این منظور او باید بتواند از تیترهای و سرفصل های جذاب استفاده کند . کلمات ساده و واضح بکار ببرد و در نهایت مشتری را وادار کند تا با محصول آشنا شود.

از نظر مهارتی یک کپی رایتر در درجه ی اول باید یک بازاریاب خوب باشد در صورتیکه یک محتوا ساز می تواند هر شغل دیگری داشته باشد .

در نهایت اینکه برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی وجود هر دوی اینها ضروریست. در حقیقت یک کپی رایتر مخاطبان را به سمت محصول شما جذب می کند و روند مشتری سازی را افزایش می دهد و یک کارشناس تولید محتوا اطلاعات کافی و جامع را در اختیار آنها قرار میدهد و با دانستن علم SEO باعث رشد مجموعه ی شما می شود.

کپی رایتر کیست

مسئولیت ها و وظایف کپی رایتر

  1. گسترش محتوا به صورت هفتگی و ماهانه برای برندهای شرکت
  2. نظارت بر تجزیه و تحلیل توسط تیم شبکه های اجتماعی برای شناسایی ایده های قابل قبول
  3. ایجاد وبلاگ جذاب و محتوای شبکه های اجتماعی
  4. پشتیبانی از تیم بازاریابی در رویدادهای زنده و آنلاین
  5. استفاده از تیترها و سرفصل‌های جذاب
  6. به کار بردن کلمات ساده در متون تبلیغاتی
  7. استفاده از جملات اثرگذار
  8. ایجاد حس اعتماد با خلق متنی جذاب
  9. عدم بزرگ‌نمایی و اغراق
  10. عدم استفاده از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات
  11. دعوت کردن از مشتری برای انجام کاری
  12. تبدیل مخاطب به مشتری
  13. شرایط و مهارت های کپی رایتر
  14. تجربه در شبکه های اجتماعی، بازاریابی و روابط عمومی
  15. مهارت های ارتباطی نوشتاری و شفاهی عالی و حرفه ای
  16. درک عمیق دانش فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب، پینترست، لینکدین و گوگل پلاس
  17. بررسی فعالیت های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیک و اینساید فیس‌بوک
  18. مسلط بودن بر نرم افزار ویرایش عکس یا فتوشاپ
  19. درک روابط دیجیتالی در بازاریابی اینترنتی نوظهور
  20. تسلط داشتن به زبان انگلیسی
  21. داشتنِ دریافتِ شهودی
  22. خلاقیت
  23. شناخت نسبی بازار مصرف
  24. تخصص در زبان و ادبیات جامعۀ مصرف
  25. دایرۀ واژگانی وسیع (کسی که کم کلمه بلد است، به‌تکرار می‌افتد)
  26. شناختِ دقیق و درستِ محصول/خدمتی که قرار است درباره‌اش بنویسد
  27. شناختِ دغدغه‌های ذهنی بازار مصرف
  28. شناختِ نیازهای روز بازار مصرف
  29. داشتنِ مهارتِ انتخابِ درستِ رسانه (بستر یا ظرفِ محتوا)
  30. مهارتِ SEO
  31. مهارتِ بازاریابی

کپی رایترینگ به درد چه نوع کارهایی می‌خورد ؟

کاربردهای کپی‌رایتینگ چیست ؟ همه نوع حرفه‌ای می‌تواند از کپی‌رایتینگ در مسیرِ برندینگ بهره ببرد. اگر یک هنرمند هستید، داشتنِ مهارتِ کپی‌رایتینگ در برندیگِ شخصی‌تان اثربخش خواهد بود. اگر صاحبِ یک بنگاهِ تجاری کوچک یا بزرگ هستید، حضورِ یک کپی‌رایتر تا حد قابلِ قبولی روی فروش‌تان اثرِ مثبت می‌گذارد.

فروشِ بیشتر، تبدیلِ مشتری به تبلیغ‌کننده، برندسازی (خلقِ هویت و شخصیت برای یک بنگاه تجاری) و برانگیختنِ احساسات در مشتری از کلی‌ترین کاربردهای کپی‌رایتینگ است.

هدف از کپی رایتینگ چیست ؟

یک کپی رایتر حرفه‌ای به سرعت می‌تواند میزان رشد موفقیت تجاری‌تان را افزایش دهد و تاثیر بسزایی در جذب مشتری بگذارد. این میزان پیشرفت به قدری فاحش و مشخص است که به تنهایی یکی از بزرگ‌ترین دلایل تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا به شمار می‌رود. در نتیجه می‌توان گفت، هدف از کپی رایتینگ، تبلیغات موثر و مفید در جهت جذب مخاطب است.

در واقع یک کپی رایتر باید بتواند با شعارهای تبلیغاتی و بقیه کارهای که انجام می دهد اعتماد مخاطب را نسبت به آن برند جلب کند. البته باید در نظر داشته باشد که در انتقال این حس اعتماد بزرگنمایی نباید صورت گیرد. زیرا که ممکن است نتیجه‌ ی عکس به دنبال داشته باشد و باعث دفع مشتری و یا از دست دادن مشتری های قبلی شود.

در نهایت باید گفت :

در کنار تمامی تعاریف، تفاوت‌ها و شباهت‌ها باید بگوییم که کپی رایتینگ و تولید محتوا به نوعی مکمل همدیگر هستند. با یک مثال این موضوع را با هم بررسی می‌کنیم. فرض کنید قصد دارید یک سایت راه بیاندازید و هدف شما در این سایت ارائه مطالبی در مورد بازی‌های ویدئویی و آموزش بازی‌سازی است. اگر بخواهیم اصولی پیش برویم، به یک کپی رایتر نیازمندیم. پس حتی برای چنین سایتی باید کپی رایتر استخدام کرد تا در زمینه تبلیغات و معرفی شما با چند شعار و جمله اثرگذار، مخاطب را به سمت شما جلب کند.

حال که کپی رایتر وظیفه خود را به خوبی انجام داد، به کارشناس تولید محتوا نیاز دارید تا در راستای اهداف سایت برای شما مطلب بنویسد و آن چیزی را که کپی رایتر وعده آن را به مخاطب داده بود را به خوبی در اختیار مخاطب قرار دهد. در واقع، می‌توان گفت که کپی رایتر مخاطبان را به سمت شما روانه می‌کند، اما این کارشناس تولید محتواست که باید او را در سایت‌تان نگه دارد.

تفاوت کپی رایتینگ با کپی رایت

کپی رایتینگ (copywriting) با کپی رایت (copy right) تفاوت دارد.

  1. کلمه اول شاخه‌ای از نویسندگی تجاری است
  2. کلمه دوم در مورد حفظ حق مولف یا حقوق نشر است

اما از آنجایی‌که هر دو کلمه write و right در فارسی به یک صورت نوشته می‌شوند، این امر باعث برداشت غلط در مورد کپی رایتینگ می‌شود.


بیشتر بخوانید:

معرفی ۱۰ وب سایت کلیکی برای کسب درآمد به دلار

چگونه یک وب سایت داشته باشیم به زبان ساده !

آموزش افزایش بازدید رایگان برای وب سایت شما



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits