دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زندگی پس از مرگ چگونه اتفاق می افتد ؟
79
زمان مطالعه: 9 دقیقه
زندگی بعد از مرگ چگونه است ؟ این سوالیست که ذهن هر انسانی را در زندگی حتی برای یک بار به خود مشغول کرده است . سرنوشت انسان بعد از مرگش چه می شود ؟ آیا این جهان فانی را بدرود گفته تا به دیاری باقی بشتابد ؟

زندگی بعد از مرگ چگونه است ؟

آیا زندگی جدید پس از مرگ جسمانیست ؟ یا تنها روح است که حیاط میاید؟ واقعا دنیای بعد از مرگ چه جور دنیایست ؟

آیا پس از مرگ چیز عجیبی برای جسم ما اتفاق می افتد؟ انسان بعد از مرگ کجا میرود؟ آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط دارد؟ آیا دانشمندان بازگشت روح به دنیا را اثبات کرده‌اند؟ وهزاران سوال دیگرکه همچنان برای بشریت مطرح بوده است .

همانطور که می‌دانید، واقعیت وجودی انسان، به دو قسمت مادی (جسمی) و غیرمادی (روحی) تقسیم می‌شود. بحث در مورد روح، مسئله جاودانگی و یا محدودیت عمر آن، داستانی بی پایان در طول قرن‌های اخیر بوده و به موضوع مورد علاقه بسیاری از متفکرین تبدیل گشته است.

ماهیت مرموز روح از جهات مختلف علمی بسیار جذاب است و سوالات بسیاری را برای ما به وجود می‌آورد. اما اکنون گروهی از محققین بر این باور هستند که توانسته‌اند در نهایت یک پاسخ قطعی برای آن ارائه کنند.

در این نظریه‌ی علمی، دانشمندان سعی بر آن دارند که مسئله بازگشت روح به دنیا پس از مرگ را به اثبات برسانند .اثبات بازگشت روح به دنیا پس از مرگ با تعاریف جدید از سلول‌های مغز! از سال 1996، دکتر استورات هامروف برروی تئوری کوانتومی “آگاهی” کار کرده‌اند، آنان بر این باورند که روح در میکروتوبول‌های سلول‌های مغز نگهداری می‌شود.

این تئوری تحریک آمیز نشان می‌دهد که روح انسان در سلول‌های مغز و در ساختاری در درون آنان با نام میکروتوبول‌ها موجودیت دارد.

علاوه بر این، دانشمندان استدلال می‌کنند آنچه که انسان‌ها به عنوان “آگاهی” می‌شناسند، در واقع نتیجه‌ای از اثرات “گرانشکوانتومی” است که داخل میکروتوبول‌های سلول‌های مغز قرار گرفته‌اند.

این نظریه توسط دانشمندان مذکور، با عنوان تقلیل عینی هماهنگ (Orchestrated Objective Reduction) و یا به طور خلاصه ارک-ار (Orch-OR) نام‌گذاری گردیده است.

این تئوری می‌تواند وضعیت افرادی که وارد فاز شناخته‌ شده‌ی “مرگ بالینی” یا تجربه نزدیک به مرگ می‌شوند را نیز توضیح دهد.در واقع در چنین حالتی ، میکروتوبول واقع در مغز حالت کوانتومی خود را از دست داده اما اطلاعات خود را حفظ می‌کنند.

به بیانی دیگر و آن‌طور که دانشمندان آن را توضیح می‌دهند: وقتی افراد می‌میرند، این مرگ تنها در قسمت جسم آنان انجام می‌گیرد. بدین ترتیب بازگشت روح به دنیا پس از مرگ تا حد بسیاری ملموس و قابل درک خواهد بود.

دکتر استورات هامروف در مصاحبه با Science Channel در مستند کرم‌چاله، توضیحات خود را اینگونه ارائه‌ داد:

اجازه دهید بگوییم قلب از تپش باز ایستاده و جریان خون در رگ‌ها متوقف می‌گردد. در این حالت میکروتوبول‌ها حالت کوانتومی خود را از دست می‌دهند، اما اطلاعات درون آنان همچنان باقی می‌مانند.

این اطلاعات قادر به نابودی نبوده و فقط در وسعتی بزرگ و در خارج از بدن او پراکنده خواهند شد. اگر فرد زنده بماند، این اطلاعات مجددا به میکروتوبول‌ها باز می‌گردند. در این حالت فرد از تجربه‌ی نزدیک به مرگ سخن خواهد گفت!

اما اگر این فرد بمیرد، غیرممکن است که این اطلاعات به کلی نابود شوند، در واقع این اطلاعات کوانتومی در خارج از بدن او تا مدتی نامحدود حضور خواهند داشت، این همان چیزی‌ست که ما آن را با عنوان روح می‌شناسیم.

بر اساس این مطالعه، واقعیت روح در بدن انسان، چیزی بیشتر از فعل و انفعالات نورون‌های مغزی است. حتی این احتمال وجود دارد که از ابتدایی‌ترین لحظات آغاز زمان (در پیدایش اولیه دنیا) ، روح نیز موجودیت پیدا کرده باشد.

در جمع‌بندی مسائل مطرح شده در این نظریه، به نظر می‌رسد که بازگشت روح به دنیا پس از مرگ با چنین تعاریفی منطقی به نظرمی‌رسد. اما آیا به نظر شما چنین چیزی امکان پذیر است؟ آیا به واقع روح انسان‌ها بعد از مرگ به دنیا باز می‌گردد؟

زندگی پس از مرگ ، روح پس از مردن ، زندگی انسان بعد از فوت

اثبات زندگی پس از مرگ از نظر ادیان :

روح پس از آن که به وسیله فرشته مرگ قبض شد، در جهان دیگری به نام برزخ قرار می‌گیرد و ارتباط او با دنیا قطع می‌گردد؛ البته رابطه روح با افرادی که در دنیا هستند، امری محال و غیرممکن نیست‌، امّا چنین نیست که روح هر فردی بتواند با هر کسی که بخواهد رابطه برقرار کند، چنان که انسان‌های زنده هم نمی‌توانند با ارواح مردگان تماس بگیرند.

آن چه مسلّم است این که ارتباط با ارواح در عالم بیداری و خواب‌ ، برای برخی اتفاق افتاده که به دو مورد اشاره می‌شود:

الف ـ پیامبر اکرم به سلمان فارسی فرمود: هنگامی که مرگت نزدیک شود، مرده‌ای با تو سخن می‌گوید در مرضی که سلمان‌(رض‌) در آن از دنیا رفت‌، دستور داد او را به قبرستان ببرند؛ با صدای بلند بر مردگان سلام کرد و گفت‌: من سلمان فارسی هستم‌، دوست دارم یکی از شما با من سخن بگوید؛ روح مرده‌ای پاسخ او را داده گفت‌: هر چه می‌خواهی بپرس‌، سلمان پرسید:آیا اهل بهشتی یا دوزخ‌، گفت‌: بهشتی هستم‌، هم چنین او درباره چگونگی مرگش و اوضاع و احوال پس از مرگ‌ ، پرسش‌هایی نمود و پاسخ شنید، سپس فرمود او را به منزل بردند، شهادتین بر زبان جاری کردو جان به جان آفرین تسلیم نمود.

ب ـ در یکی از شهرهای ایران مرد مؤمن و پرهیزکاری از دنیا می‌رود، مدّتی پس ازمرگ به خواب پسرش می‌آید و می‌گوید: پانصدتومان به فلان فرد بدهی دارم‌، قرض مرا پرداخت کنید تا مشکل من برطرف گردد، پسر به این گفته اعتنا نمی‌کند، پس از مدّتی دوباره پدرش را در خواب می‌بیند و پدر همان تقاضا را تکرار می‌کند.

پسر می‌گوید: شما نشانه‌ای بدهید که یقین کنم بدهکارید،می‌گوید: به یاد داری روزی انگشتر من گم شد، هر چه جست و جو کردیم پیدا نشد؛ همان روز بر اثر باران فراوان‌، دیوار اطاقک روی چاه منزل خراب شده بود و دو نفری آن را تعمیر کردیم‌، انگشتر در لابه‌لای گِل‌ها در فلان گوشة دیوار است‌، پسر تا از خواببیدار شد، آن محل را با تیشه‌ای تراشید و انگشتر را یافت‌، سپس پانصد تومان را به طلب‌کار پرداخت نمود.

بنابراین‌ ، رابطة روح مرده یا افراد دیگر، در مواردی امکان‌پذیر است‌ ، لکن چنین نیست که در هر شرایطی این امر تحقق پیدا کند؛ البته از روایات استفاده می‌شود که روح مرده در بعضی اوقات‌ ، به ویژه در شب و روزهایی که انتظار مردگان برای احسان و نیکی به آن‌ها بیش‌تر است‌ ، مانند شب‌های جمعه و قدر، به خانوادة خود سرکشی کرده التماس می‌کند که به یاد من باشید و به من کمک کنید؛ با سیر کردن گرسنه‌ای و یا پوشاندن برهنه‌ای‌ ، مرا یاری کنید، لیکن چنین نیست که بستگان وی ندای او را بشنوند ، و این هشداری است که باید به یاد مردگان بود و با انجام کارهای نیک به نیّت آن‌ها ، کمی از مشکلات آن‌ها در جهان برزخ را کاهش داد.

در مورد دیدار روح مرده از بستگان خود، روایات فراوان رسیده که دو نمونه از آن‌ها در این جا بیان می‌شود:

اسحاق بن عمّارمی‌گوید: از موسی بن جعفر(ع)پرسیدم‌:

آیا روح مؤمن که مرده‌، به زیارت خانواده خود می‌آید، فرمود: آری‌ ، عرض کردم‌: در چه مدت و زمان‌، فرمود: به مقدار رتبه و فضیلتی که مؤمن دارد، بعضی از آن‌ها هر روز به کسان خود سر می‌زنند ، بعضی دو روز یکبار، برخی در سه روز یک مرتبه و کم‌ترین فرد مؤمن از نظر منزلت‌، در هر جمعه به بستگان و خانواده خود سرکشی می‌کند، اسحاق می‌پرسد در چه ساعتی‌؟ حضرت فرمود: هنگام زوال خورشید، روح مؤمن وقتی می‌بیند بستگان او در طاعت و بندگی خدا مشغول هستند، مسرور و شادمان می‌شود.

در روایت دیگر امام صادق(ع) می‌فرماید: هیچ فرد مؤمن و کافری نیست‌،مگر این که هنگام زوال شمس‌ ، به خانه خود می‌آید ، هنگامی که خانواده و بستگان خود را مشغول به عمل صالح می‌بیند، مسرور می‌شود و حمد و ثنای الهی به جای می‌آورد ، ولی کافر اگر خانواده خود را مشغول به کار خیر ببیند، باعث حسرت و حُزناو می‌شود، زیرا خود او به واسطه ترک اعمال خیر ، گرفتار عذاب شده‌.

  • بحارالانوار، علامه مجلسی‌، ج ۲۲، ص ۳۷۴، نشر مؤسسه وفأ، بیروت‌.
  • معاد، مرحوم فلسفی‌، ج ۱، ص ۳۲۳، نشر معارف اسلامی‌.
  • بحارالانوار، علامه مجلسی‌، ج ۶، ص ۲۵۷، نشر موسسة وفأ، بیروت‌.
  • همان.

جسم ما پس از مرگ چه خواهد شد

درحالیکه آیین های در دسترس مدرن ما ممکن است خوشایند به نظر نیایند ، پروسه طبیعی بازگشت بدنمان به طبیعت حتی ازآن هم پست تر است. حتی قدیمی ترین مردمان هم می دانستند چگونه بین خود و جسد در حال تجزیه فاصله بگذارند.

در سال 2003 باستان شناسان انسان هایی باستانی مربوط به ۳۵۰۰۰۰ سال پیش در شمال اسپانیا یافتند که مردگانشان را دفن می کردند.بنابراین جسم در این دنیا از بین خواهد رفت واما اینکه در دنیایی دیگر با روح زنده خواهد شد یا خیر ؟! هنوز مورد بحث و اختلاف نظر است .

divider

گردآوری در بخش علمی مجله دلگرم

هنگامه زنوری

بیشتر بخوانید:



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (79 رای)  

    ۲ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    رضا | ۴ سال پیش
    من مرگ را نمیدانم چیست اما خوب میدانم این اسمش زندگی نیست.
    0
    3
    ندا | ۵ سال پیش
    اگه بعد از مرگ همه چیز تموم بشه این زندگی واقعا بیهوده و مسخره ست .
    0
    4
    
    hits