دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جوشکاری آرگون و عوارض خطرناک آن بروی انسان

عوارض جبران ناپذیر جوشکاری آرگون(TIG) برروی انسان

جوشکاری آرگون و عوارض خطرناک آن بروی انسان
209
زمان مطالعه: 6 دقیقه
جوشکاری آرگون در صعنت استفاده می شود ،به دلیل مقاومت بسیار جایگاه ویژه در بین صنعتگران پیدا کرده هست ، و به جوشکاران آرگون دست مزدی بسیار خوبی می دهند، توصیه می شود در حین کار به نکات ایمنی رعایت کنید .به دلیل اینکه عوارض جبران ناپذیر بر روی انسان...

تاریخچه جوشکاری آرگون(TIG)

آرگون از واژه یونانی(αργον) به معنی تنبل گرفته شده است. "هنری کاوندیش" در سال 1785 تصور می‌کرد که آرگون در هوا وجود دارد؛

گاز آرگون گازی بی بو ،بی رنگ ،که تحت تأثیر ولتاژ بالا به رنگ متمایل به آبی روشن در می آید. این گاز در سال توسط Lord Rayleigh فیزیکدان انگلیسی و William Ramsay شیمیست اسکاتلندی در سال 1894 کشف گردید گازآرگون بسیار ساکن و ناشناخته در ترکیبات واقعی شیمیایی است.آرگون به مقدار کم در اتمسفر است و جدایش آن از هوا صورت می گیرد .

به صورت عادی به آزمایشگاه حمل نمی شود بلکه به صورت سیلندرهای تحت فشار ارائه می شود ، گاز آرگون از تقطیر جز به جز هوای مایع به دست می آید زیرا اتمسفر زمین حاوی 0.94 % آرگون می باشد. در اتمسفر مریخ 1.6 درصد آرگون 40 و حدود 5 ppm آرگون 36 وجود دارد.

گاز آرگون قابلیت حلالیت در آب را دارد و همانطور که گازاکسیژن در آب حل می شود آرگون نیز حل می شود. گاز آرگون گازی بیرنگ ، بی بو است و به هر دو حالت مایع و گاز موجود می باشد. آرگون گاز بی اثر است و ترکیب شیمایی خاصی تاکنون از این عنصر شناخته نشده است مثل گازهای کریپتون گزنون و رادون.

گاز آرگون در طبیعت از ترکیب سه نوع ایزوتوپ تشکیل شده است. تعداد 12 رادیو اکتیو دیگر نیز از این عنصر شناخته شده است .
موارد استفاده گاز آرگون شامل لامپهای الکتریکی ، لامپهای فلورسانس با فشار 400 پاسکال و در صنعت عکاسی و لامپهای گرم و مشتعل مورد استفاده قرار می گیرد. آرگون همچنین به علت اینکه یک گاز بی اثر است در جوشکاری برقی و برش کاری و به عنوان روکش برای تولیدات تیتانیوم و دیگر عناصر واکنش دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. و یک عامل حفاظتی برای رشد کریستال های ژرمانیوم و سیلیسیوم می باشد.

خود الکترود در جوش مصرف نمی شود در حالیکه در جوش قوس فلزی الکترود در جوش مصرف می شود. در این نوع جوشکاری از سیم جوش(Filler metal) بعنوان فلز پرکننده استفاده می شود.و سیم جوش شبیه جوشکاری با اشعه اکسی استیلن(MIG/MAG)در جوش تغذیه می شود.

نام جدید این فرایند G.T.A.W و نام آلمانی آن WIG می باشد. همانطور که از نام این فرایند پیداست گاز محافظ آرگون میباشد که ترکیب این گاز با هلیم بیشتر کاربرد دارد

عوارض جوشکاری آرگون دلگرم
عوارض جوشکاری بر روی انسان

آیا گاز آرگون به محیط زیست آسیب میزد

آسیبهای اکولوژی گاز آرگون گزارش نشده است. در طبیعت آرگون به صورت گازی وجود دارد. آرگون در مناطقی که تصفیه انجام میشود، آرگون به سرعت منتشر میشود.

تاثیر گاز آرگون بر گیاهان یا جانوران هنوز شناخته نشده است. به نظر میرسد که آرگون برای محیطهای آبی خطرناک نباشد.

گاز آرگون فاقد مواد شیمیایی تهی از ازن است و جز آلاینده های تقسیم بندی شده در DOT)Department of Transportation) آمریکا محسوب نمی شود.

عوارض جوشکاری(TIG) آرگون بر روی انسان

1. اثرات طولانی مدت جوشکاری آرگون:

مشکلات ریوی،حنجره و مجاری ادراری بخصوص در کار با بخار مواد خطرناکی مثل کادمیوم، نیکل، بریلیوم ، کروم و ارسنیک که در دود جوشکاری با مواد فوق موجود است. مشکلات مزمن تنفسى مثل برونشیت،آسم،التهاب ریه ها،کاهش حجم ریه ها ، رسوب غبار یا سیلیس یا اکسید آهن در ریه ها و مشکلات قلبی، پوستی، کاهش شنوائی و مشکلات گوارشی مثل التهاب مزمن معده و روده ها و زخم معده و اثنی عشر و صدمات کلیوی از دیگر عوارض طولانی مدت جوشکاری است.

در بعضى جوشکارى ها احتمال سقط جنین و تاخیر در حاملگى در همسران جوشکارها بیشتر است که احتمالا" به دلایل زیر است:

  1. فلزاتی مثل آلومینیوم
  2. کادمیوم
  3. نیکل
  4. کروم
  5. آهن
  6. منگنز
  7. مس
  8. گازهائی مثل ازون
  9. گازهای نیتروژن دار
  10. گرما
  11. رادیوگرافی (برای چک کردن درزها)

جوشکارى با آزبست برای عایق کردن و پوشاندن سطوح با آزبست باعث رسوب آزبست در ریه ها و افزایش احتمال سرطان ریه و پرده جنب می شود.به همین علت برای جوشکاری نزدیک سطوح آزبست دار باید کلیه جوانب ایمنی مثل ماسک مخصوص رعایت شود.

جوشکاری و عوارض جبران ناپذیر -دلگرم
جوشکاری و عوارض جبران ناپذیر

2. عوارض ناشی از گرما در جوشکاری آرگون

گرمای شدید جوشکاری و مذاب و جرقه مربوطه می تواند باعث سوختگی شود. سوختگی و ضایعات چشمی می تواند ناشی از مذاب، تکه های فلز،جرقه و الکترود داغ باشد. به علاوه گرمای زیاد و مدت طولانی در گرما ماندن میتواند باعث گرمازدگی شود.جوشکار ها می بایستی از علائم گرمازدگی ( مثل احساس خستگی، سرگیجه، کاهش اشتها، تهوع، درد های شکمی و تحریک پذیری) اطلاع داشته باشند .

3. نور و اشعه های مادون قرمز و ماورای بنفش

نور شدید جوشکاری باعث صدمه به شبکیه چشم و اشعه مادون قرمز باعث صدمه به قرنیه و ایجاد آب مروارید می شود.اشعه ماورای بنفش میتواند باعث برق زدگی چشم شود (حتی در مدت کمتر از یک دقیقه). علائم برق زدگی بعد از چند ساعت ظاهر شده و شامل احساس وجود شن یا جسم خارجی در چشم، تاری دید، درد شدید، ریزش اشک، سوزش چشم و سردرد است.

اشعه از مواد اطراف منعکس شده و حدود نصف برق زدگی ها در کسانی است که جوشکاری نمی کنند. عدم استفاده از وسائل حفاظتی و برق زدگی های مکرر باعث صدمه دائمی چشم می شود. سوختگی پوست در اثرمجاورت با اشعه ماورای بنفش مشابه آفتاب سوختگی است و احتمال سرطان پوست را زیاد می کند.

4. صدا

صدا علاوه بر کاهش شنوائی باعث ایجاد استرس و فشار عصبی ، بالا رفتن فشار خون و بیماری های قلبی می شود. کار کردن در محیط های پر سرو صدا باعث خستگی ، عصبی شدن و تحریک پذیری می شود. در سر و صدای بالای 85 دسی بل حتما باید از گوشی محافظ استفاده کرد.

5. ناراحتی های عضلانی و استخوانی در جوشکاری آرگون

جوشکارها در معرض کمردرد ، شانه درد ،دردهای زانو ،التهاب عضلات ،مفاصل و رباط ها هستند . وضعیت کاری مثل کار بالای سر ، لرزش و بلند کردن بار سنگین از عوامل موثر هستند. برای پیشگیری از این مشکلات راه حل های زیر را میتوان به کار برد :

  1. بلند کردن صحیح اجسام
  2. تغییر حالت بدن هر چند وقت یکبار ( کار نکردن در یک وضعیت بمدت طولانی)
  3. قرار دادن کار در ارتفاع مناسب
  4. استفاده از محلی برای قرار دادن پاها در صورت ایستادن طولانی
  5. قرار دادن وسائل در محل مناسب جهت دسترسی
  6. کاهش لرزش

divider

کاربر گرامی چنانچه پیرامون "عوارض جوشکاری آرگون" سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (209 رای)  

۴۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمدحسین | ۲ سال پیش
سلام یه سوال داشتم از کسایی که شغلشون جوشکاری آرگون هست
آیا یکی از عوارض جوشکاری آرگون ریزش موی تمام بدن هست؟؟؟
و اگه هست لطفا راه درمانش رو بگید
ممنون
0
3
محمد | ۲ سال پیش
باسلام دوستای گلم بنده ۷۵سالمه دوستای زیادی داشتم که جوشکار آرگون بودن خودشونو تلف کردن حیف شدن خیلی ضرر داره در ایران بنده کسی رو تا به حال ندیدم که نکات ایمنی رو رعایت کنه تابستان بدلیل هوای گرم نمیشه زمستان هم به خاطر هوای سرد و البته وسایل ایمن کننده کسی اهمیت نمیده البته یه دلیلشم مالی هست نکنید ارزش ندارد اونم الان بنده دارم میبینم خودتونو داغون نکنید نمی‌دونید به حرفهای بعضیا که جوشکار آرگون نیاز دارن اهمیت ندید خدا شاهده که مردم ما از جون مایه می‌زارن برای کارشون ولی جوشکار آرگون خطریه
3
11
علیرضا | ۲ سال پیش
سلام دوستان بزرگترین ضرری که جوش آرگون داره تنگستنه که اصلأ کسی بهس اشاره ای نکرده ،مخصوصا توریوم موجود در تنگستن
1
12
خودم | ۲ سال پیش
سلام دوستان من بیشتر از 20 ساله جوشکارم هیچکس در مورد دندان و لثه صحبت نکرد گاز باعث خراب شدن دندان و لثه میشه توی زمان طولانی که با این درآمدها و هزینه بالای دندانپزشکی نتیجش میشه اینکه الان من تمام دندونهام خراب هستن دود ناشی از جوش ریه رو نابود میکنه از طرفی جوش یعنی قوص الکتریکی که همراه با اشعه کی هست که از مضرات اشعه روی بدن ندونه اگه میخایین شروع کنین یا تازه شروع کردین تا دیر نشده رهاش کنین البته اگه سلامتیتون براتون مهمه
0
11
اسی | ۲ سال پیش
سلام دوستان من ده ساله که جوشکاری ارگون میکنم ، عزیزانی که میخواهند تازه وارد این شغل بشوند ازشون خواهش میکنم بیخیال بشن چون که اواز دهل شنیدن از دور خوش است هر جا هم که بری سره کار حتی اگه بهترین جوشکاری رو هم بلد باشی و استادش باشی حقوقت با یه کارگر ساده خیلی خیلی خیلی فرق داشته باشه ومنت سرت بذارن 500هزارتومن بیشتره در صورتی که بعداز چند سال عوارض چشمی و ریه و پوست میاد سراغت ایمنی رعایت کردن هم تایه حدودی جواب میده ،اصلا دوستان میدونید که تنگستن که داخل تورچ ارگون هست وقوس الکتریکی رو برقرار میکنه خودش حاوی چنددرصد رادیواکتیو هست که با تیز کردن تنگستن گرده هاش میشینه روی پوست و مو و ریه ،اشعه اش که قرنیه چشم رو به مرور از بین میبره هم هست ، درکل بگم کاری که حقوقش با خطرش نمی ارزه
0
15
رضا | ۳ سال پیش
یا خدااااا
چقدر شلوغش کردید بابا این همه مواد خوراکی آشغال مثل روغن ، شیر، ماست و .... که دارن با بدترین کیفیت ممکن دنیا تولید میشه رو میدن به خورد ما رو رها کردید چسبیدید به جوش کاری آرگون..
من خودم جوشکار آرگونم روزی ۶ تا ۹ ساعت جوشکاری میکنم اگر مسایل ایمنی رو رعایت کنید مشکلی نیست.
این روزگار نابودمون نکنه جوشکاری پیشکش.
3
34
مسعود | ۳ سال پیش
سلام بنده18 ساله فقط جوش آرگون میدم وچنتا مورد رو دیدم یکی فراموشی ویکیم نفخ معده یا روده که اینا رو توی چند نفر از همکارام هم دیدم. بقیه مسائل رو میشه با رعایت ایمنی جلوگیری کرد. البته این نظر شخصی وتجربی من هس وپشتوانه علمی براش ندارم.
3
14
علیزاده | ۳ سال پیش
سلام من یه خانمی ۳۰ساله هستم.و کارم جوش آرگون هست.اگه کسی تا الان ازش عوارضی دیده تو رو خدا به منم بگید که اگه مشکلات جدی داره دیگه انجام ندم
2
10
پاسخ ها:
میثاق | ۲ سال پیش
یبوست و مشکل گوارشی
0
2
مجید | ۳ سال پیش
بنده چند ساله جوشکار به صورت حرفه ای هستم داخل ایران برای نیروی فنی ارزش قایل نمیشن کارگر میدان حقوقش بالاتر از نیروی فنی بیشتره
0
25
محمدعلی | ۳ سال پیش
با سلام . بنده کارشناس بهداشت صنعتی هستم. رشته ای که درخصوص عوامل زیان آور شغل روی انسان مطالعه میکنه. تقریبا تمام مشاغل دارای عوامل آسیب رسان به انسان هست.
تو جوش آرگون، فیوم جوش (همون دود) خیلی کمتر از جوش قوس است. همین هم قابل کنترل است. اشعه uv هم مانند جوشکاری قوس وجود داره که اونم به راحتی قابل کنترل است. این اشعه با در اختیار داشتن وسایل حفاظتی لازم، قابلیت نفوذ در داخل بدن را ندارد خود آرگون هم یک گاز بی اثر هست که هیچ اثر سمی روی بدن ندارد. فقط اگر گاز آرگون در یه فضای محدود و محصور استفاده بشه و از سیلندر نشت کنه میتونه موجب خفگی بشه. و با تدابیر ساده این مورد هم قابل کنترل است. خود سیلندر که تحت فشار است در اثر افتادن یا ضربه به شیر آن، می تونه بسیار خطر آفرین باشه و منفجر بشه. که اگه سیلندر به خوبی مهار بشه و سقوط نکنه و نیفته، جای هیچ نگرانی نداره. خطر حریق، نسبت به جوش قوس خیلی کم هست چون جرقه اندازی نداره،
1
17
اصغر یاری | ۳ سال پیش
مضرات جوشکاری استنسل استیل رو میخواستم بدونم
ممنون کمال تشکر رو دارم از دست اندر کاران .
4
1
حسن هربودی | ۳ سال پیش
مطالب بسیار مفید بود فقط خواستم بدونم آیا ارگون بر مسائل جنسی تاثیر دارد و میگویند عقیم میکند یا نه؟
8
20
صالحی | ۳ سال پیش
سلام خسته نباشید. همسر من جوشکار آرگون هستند. چند وقتی هست که دل درد میگیرین علتش چیه و درمانش چیه ممنون.
1
10
پاسخ ها:
میثاق | ۲ سال پیش
جوش ارگون عوارض مستقیم داره بر سیستم گوارشی بدن شکم تالی معده خالی اصلا کار نکنه مایعات زیاد بنوشه
0
7
سهیل | ۳ سال پیش
سلام در حالت جوشکاری احتمال ترکیدگی کپسول گاز هست چطوری باید دونست و چکار باید کرد
0
1
مهدی حجی | ۳ سال پیش
سلام یکی از دوستام جوشکاره. الان چند بار برای بارداری اقدام میکنه و بچه بعد چند ماه میمیره. حتما نکات ایمنی رو رعایت کنید
0
9
پاسخ ها:
ریحان | ۳ سال پیش
من ی خواستگار جوشکار آرگون دارم نمیدونم چیکارکنم حوصله ندارم حالا هی عوارض جوشکاریو درمان کنم
6
13
علی | ۴ سال پیش
با سلام همینطور که دوستان عزیزم گفتن نباید مضرات جوش آرگون رو خیلی بزرگ نمایی کرد چون هر رشته ای مضرات خودش رو داره ولی حتما باید بااگاهی کامل دنبالش برن بنده ۱۲ساله جوشکارم مخصوصا آرگون. ممنون
4
15
احسان نارویی چابهار | ۴ سال پیش
سلام من ۲۵سالمه از ۲۰سالگی دارم آرگن کار میکنم این مضراتی که بقیه دوستان میگن توی این ۵سال بنده هیچکدامشان را مشاهده نکردم البته ناگفته نماند همیشه لباس و دسکش و و ماسک را استفاده میکنم حتی اگر یه خال جوش بخام بزنم لباسمو کامل می‌پوشم با تشکر
2
11
Mr.m | ۴ سال پیش
سلام،
من لیسانس بازرسی جوش دارم و مقالات زیادی رو در این زمینه ترجمه کردم،
این مطلب خیلی ناقص بود،
اصلا راجبه عوارض تشعشع روی ارگانهای داخلی بدن صحبت نشده،همچنین عوارض ناشی از تیز کردن تنگستن تورچ به وسیله سنگ زنی که باعث میشه ذراتش تو هوا پخش بشه و خودش عامل اصلی سرطانه
در خصوص لباس قرمز که دوستان فرموندن دلیلش نور مرئی و نامرئی هست که هنگام جوشکاری ساطع میشه درستش استفاده از روپوش سربیه ولی به خاطر هزینه و راحتی از لباس قرمز که مقداری از طیف نور رو دفع میکنه استفاده میشه ولی اصلا کافی نیست.
در پایان جوشکاری TIG به هیچ عنوان نباید یه شغل دائم در نظر گرفته بشه..
3
21
پاسخ ها:
محسن | ۲ سال پیش
رفرنس استفاده از لباس قرمز یا لباس سربی چیست؟
کدام کتاب یا استاندارد؟
نیاز مبرم دارم
سپاس
0
1
رامین زارع | ۴ سال پیش
با سلام و تقدیر از سایت اموزنده شما .سوالم اینه جوشکاری ارگون بدون لباس محافظ در طی چه مدتی عوارض یا بیماری در بدن بوجود میاره؟؟و بیشتر کدام بیماری را زود هنگام بوجود میاره؟؟با تشکر فراوان
0
16
حدیث | ۴ سال پیش
سلام میخواستم بدونم آموزش برای خانمها هم هست از کجا باید اقدام کنم.
8
1
پاسخ ها:
بشیر | ۳ سال پیش
سلام اره خودم آموزش میدم حدیث جون
10
4
بشیر | ۳ سال پیش
سلام من23ساله جوشکار ارگون هستم میتونم آموزش
8
2
علیزاده | ۳ سال پیش
من جوش ارگون میزنم فقط تسلط میخواد منکه سریع راه افتادم
3
3
اکبر | ۴ سال پیش
بنده ۱۶ ساله جوشکار ارگون هستم جوشکاری ارگون یک شغل بسیار مزخرف است جوانی و عمرت را باید با لوله ها و گرما تلف کنی حقوقش هم به ضررهاش نمی چربه از مضرات جوشکاری ارگون بگم یکی اینه که خیلی سریع بی اعصاب و تند خو میشین بعد از مدت طولانی جوشکاری چشمها ضعیف میشه و وقتی سنتون بالا بره اون کارایی و فرضی قبل رو ندارید این یک تله بزرگ است نه شغل
اکبر کاراوند
1
22
پسر بختیاری. هاشم | ۴ سال پیش
با سلام بنده از سال ۱۳۷۰ توی این رشته هستم ولی جوش برق رشته اصلی کار من هستش البته طی این چند سال با جوش آرگون ملموس هستم و الان حدود یکساله که جوش آرگون انجام میدم. اولا دلیلی برای سوختن پوست بدن یا صورت نداره البته در صورتی که دستکش و ماسک جوشکاری استفاده بشه و جهت جوشکاری باید از شیشه سیاه با نمره مخصوص خودش که اقلب جوشکاران خود اطلاع کافی دارند و لباس قرمز تا الان ثابت نشده که جلوی اشعه آرگون را بگیره ناگفته نماند که تنگستن عوارض داره نه گاز آرگون محض اطلاع جوشکاران آرگون که تنگستن را داخل جیبهای سمت چپ که قلب هست نگدارید چونکه خود این قضیه یکی از عوارض تنگسن میباشد.و بنده الان دارم دخترم را که ۱۰ سالشه اموزش آرگون میدم اگه عوارض داره لطفا اطلاعات در اختیارم بزارید. ممنونم از شما
1
7
بویریان | ۴ سال پیش
درود بر دوستان عزیز؛ خواستم دلیل اصلی پوشش قرمز رو برای جوشکاری ارگون رو از لحاظ علمی بدونم
1
7
مهدی همت | ۴ سال پیش
سلام علت علمی استفاده لباس کار قرمز برای جوشکاری گاز ارگون چیه ممنوم میشم جواب بدین
0
5
محمد | ۴ سال پیش
دکتر پوست فوق تخصص در زمینه عوارض پوستی و عفونی در جوشکاری آرگون میشناسید
1
2
محمد | ۵ سال پیش
سلام دوست عزیز من ۱۷ سال هست جوشکار ارگون و برق و co2 هستم این مطالبی که شما در مورد جوش ارگون نوشتید خیلی خیلی خیلی خیلی بززززززززرررررر
رگ نمایی کردید در تمام جوشکاری ها لباس مناسب و در ارگون لباس قرمز و ماسک دهانی و ماسک جوشکاری کلاهی و دستکش مناسب هر جوشکاری استفاده بشه دیگر عوارضی برای انسان ندارد
6
6
پاسخ ها:
جهان | ۴ سال پیش
دوست عزیز من این مطلب محض اطلاعات عمومی گذاشتم، خب مصلم نکاتی ایمنی هرجا رعایت شود صد درصد خطرات کم یا به صفر میرسد
0
6
محمد | ۵ سال پیش
باسلام
لطفا وسایل حفاظت فردی در کار جوشکاری آرگون را بفرماید.ممنون
1
2
توفیق | ۵ سال پیش
سلام خدا قوتت بده...خیلی شلوغش کردی مردم رو فراری میدی از جوش آرگون خب هر کاری ضررهای خاص خودشو داره اما همه یه جوری میگن آرگون جیزه آرگون جیزه انگار کل مرضهای دنیا تو جوش آرگونه خب با یه سری نکات ایمنی مثل بیشتر شغل ها این ضررهارو میشه جلوش رو گرفت...ممنون
3
10
حمیدرضا | ۵ سال پیش
سلام
درباره روشهای پیشگیری صحبتی نشده مخصوصا لباس جوشکاری و دستکش
2
2
محمد | ۵ سال پیش
سلام . لباس مخصوص ارگون قرمزه؟ و قسمتی از پوست سوخته با کرم های نرم کننده درست میشه یا راه دیگه ای باید امتحان کنم ممنون میشم جکاب بدین.
0
2
لیندا | ۵ سال پیش
سلام روزتون بخیر،ببخشید چجوری میشه سوختگی پوست صورت و بدن رو در جوشکاری با آرگون درمان کرد؟ آیا غیر از کلاه مخصوص و لباس محافظ چیز یا روش دیگه ای وجود داره که قبل از جوشکاری انجام بشه تا پیشگیری کنه از سوختگی پوست بدن و صورت؟

ممنون از لطف شما
2
0
پاسخ ها:
میکروب سیزده | ۵ سال پیش
سلام
بنده جوشکارم .باید از کرمهای ضد آفتاب مرغوب با spf 50 به بالا استفاده شود تا دچار سوختگی در برابر نور و گرمای ناشی از جوشکاری نشوید.
1
0
علی | ۴ سال پیش
دوست عزیز برای درمان سوختگی اشعه آرگون باید از پماد (زینگ اکساید ۲۵ درصد) استفاده کنی و با صابون و لیف نشوری با شامپو بعد از دو روز آرام بشور و دوباره پماد بزن و بزارید بمونه تا پوستش میریزه و پوست تازه جایگذین میشه
0
7

hits