دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه چهارشنبه آخرسال شاد و آرامی داشته باشیم

چگونه چهارشنبه سوری بی خطری و شادی داشته باشیم؟

چگونه چهارشنبه آخرسال شاد و آرامی داشته باشیم
7
زمان مطالعه: 13 دقیقه
راه های مناسب برای رسیدن به چهارشنبه سوری خوب و بی خطری: والدین و مسئولان واحدهای آموزشی با هشدار به نوجوانان و جوانان باید آنان را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با آتش و ترقه و موادمحترقه آگاه کنند.

نکات ایمنی در چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری از جمله سنت‌هایی است که اگر با توجه به اصول ایمنیو رعایت آنها انجام شود می‌تواند موجب نشاط، همبستگی و همدلی آحاد جامعه شود. والدین و مسئولان واحدهای آموزشی با هشدار به نوجوانان و جوانان باید آنان را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با آتش و ترقه و موادمحترقه آگاه کنند.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با چند نکته مهم برای داشتن چهارشنبه سوری آرام و بی خطر آشنا شوید.

داشتن چهارشنبه سوری آرام و بی خطر

چگونه چهارشنبه سوری را برای فرزندتان ایمن کنید؟

چهارشنبه سوری جشنی نیست که وابسته به دین یا قومیت افراد باشد و در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد.
در قدیم چند روز پیش از نوروز مردمانی به نام آتشافروزان که پیام آور این جشن اهورایی بودند به شهرها و روستاها می رفتند تا مردم را برای این آئین آماده کنند.آتش افروزان، زنان و مردانی هنرمند بودند که با برگزاری نمایش های خیابانی، دست افشانی ها، سرودها و آوازهای شورانگیز به سرگرم کردن و خشنود ساختن مردمان می پرداختند.آنها از هفت روز پیش از نوروز تا دو هفته پس از نوروز با پدید آمدن تاریکی شامگاه، در تمامی جای های شهر و ده آتش می افروختند و آن را تا برآمدن خورشید روشن نگاه می داشتند.

این آتش، نماد و نشانه نیروی مهر و نور و دوستی بود هدف آتش افروزان برگرداندن نیروی فزاینده و نیک به مردمان برای چیره شدن بر غم و افسردگی بود.اما دردهه های اخیر این مراسم شادی آفرین با تولید انواع مواد آتش زا، بمب های دستی و آتشبازیهای خطرناک و حادثه ساز از حالت سنتی خود خارج شده و به روز بحران بویژه برای کودکان و خانواده ها تبدیل شده است.آمارهای رسمی مراکز فوریت های پزشکی و آتش نشانی ها در سالهای اخیر بیانگر نقص عضو شدن شمار زیادی از کودکان و نوجوانان و حتی مرگ برخی، آتش سوزی خانه ها و اماکن عمومی و وسایل نقلیه درجریان حوادث چهارشنبه آخر سال در نقاط مختلف کشور است.

به دلیل همین نگرانی ها و خسارت و تلفاتی که آتشبازیهای چهارشنبه آخر سال در دهه های اخیر براثر ورود بدعت ها به این آئین باستانی و خارج شدن آن از حالت جشن سنتی نشاط انگیز به ناهنجاری، به بار آورده و سبب سلب آرامش و سلامتی مردم ایران شده است، ضرورت تبیین اینکه چگونه چهارشنبه آخر سال شاد و آرام همراه با سلامتی داشته باشیم را در میزگزدی با حضور مسئولان و کارشناسان دستگاههای دخیل در این موضوع در استان بوشهر به گفت وگو نشسته ایم.

همچنین بخوانید:

توصیه های ایمنی برای چهارشنبه سوری امسال

فلسفه چهارشنبه سوری از کجا آمده؟!

اس ام اس و استاتوس های چهارشنبه سری سری2

چهارشنبه سوری

درصورت بروز هرگونه آتش‌سوزی و حادثه دیگری ضمن حفظ خونسردی با شماره تلفن 110 و 125 مرکز فوریت‌های پلیسی و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تماس گیرید.

فرزندانتان را از نگهداری موادمحترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی دستی حتی در مقادیر بسیار کم در جیب لباس و کیف منع کنید.
خاموش‌کننده‌های دستی را در منزل و محل کار و در خودرو به صورت آماده و در دسترس داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از آنها استفاده کنید.

کبریت و موادآتش‏زا از جمله نفت و امثال آن را از دسترس کودکان دور و مراقبت کنید که با آتش‌زدن بوته یا هیزم در محیط خانه و گذرگاه‌های عمومی برای جان خود و دیگران و نیز محیط زیست ایجاد خطر نکنند.

ترقه و دیگر موادمحترقه در برخی موارد به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مواد در اثر جابه جایی، حمل و نقل، ضربه و حرارت عمل می‌کنند و منفجر می‌شوند. نگهداری این مواد در مکان‌ها و ظروف غیراستاندارد ناایمن است و در اثر شرایط مساعد، بدون دخالت انسان می‌تواند خود به خود حتی هنگام جابه جایی با دست یا در داخل ساک و کیف در اثر حرارت یا ضربه منفجر شود.

Sitting next to the fire

  • موادمحترقه را هیچ‌گاه در ظروف شیشه‌ای یا فلزی نگهداری نکنید چون در صورت انفجار ذرات آن موجب آسیب جانی می‌شود.
  • از انداختن موادمنفجره، قوطی‌های دربسته، مخازن کوچک گاز و ظروف تحت فشار به داخل آتش که منجر به انفجار شدید می‌شود، خودداری کنید.
  • از قرار دادن ظروف مایعات و موادقابل‌اشتعال مثل ظرف نفت و بنزین و گازوئیل یا مخازن گاز در مجاورت شعله آتش جدا خودداری و از ریختن مایعات قابل اشتعال روی شعله آتش خودداری کنید.
  • هنگام آتش زدن بوته و هیزم باید توجه داشته باشید زمین محل مسطح و هموار باشد، بهتر است این عمل را روی زمین خاکی یا سطح بتونی انجام دهید.
  • حتی الامکان برای روشن کردن آتش از محل‌هایی که شهرداری تعیین کرده است، استفاده کنید.
  • از روشن کردن آتش در گذرگاه‌های باریک و نزدیک پست برق یا ایستگاه‌های کاهش فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی پرهیز کنید.
  • از آتش‌زدن بوته و هیزم نزدیک خودروها و مواد قابل‌اشتعال خودداری کنید.
  • برخی برای بر افروختن آتش، شاخه‌های درخت‌ها را می‌شکنند و از آنها استفاده می‌کنند یا در کنار درختان یا داخل بوستان‌ها آتش روشن می‌کنند، توصیه می‌شود از انجام این اعمال خودداری شود و از این طریق فضای سبز و محیط زیست را در معرض نابودی قرار ندهید.

به گزارش سایت پلیس، از آتش‌زدن لاستیک، کارتن خالی و امثال آن چه در محوطه مجتمع مسکونی و چه در گذرگاه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها همچنین از آتش‌زدن مواد یا وسایل غیرمتعارف از جمله کپسول گاز و استفاده از موادآتش‌زا از جمله بنزین و الکل جداً خودداری کنید.

  • پریدن از روی آتش با لباس‌های گشاد فوق‌العاده خطرناک است. از این کار خودداری کنید.
  • در صورت امکان آتش را با استفاده از وسایل خاموش کننده، آب، گونی و پارچه‌نمدار خاموش کنید.
  • نزدیک محل ایجاد آتش، آب و خاموش‌کننده‌های دستی را آماده کنید و پس از خاموش‌شدن بوته‌ها و سایر موادسوخته‌شده، خاکستر باقیمانده را با آب کاملاً خیس و پس از خاموش‌کردن کامل محل را ترک کنید.

چهارشنبه سوری

کارشناس حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در این میزگرد گفت: یکی از سنتهای ما ایرانیان گرامیداشت آخرین چهارشنبه سال است این برنامه بعنوان جشنی در نظر گرفته می شد که پیش از نوروز برای پیشگیری و دفع بلا اجرا می شود.

اکرم انصاری فرد افزود: اما در سالهای اخیر شاهدیم که بدلیل بی توجهی و غفلت افراد از نحوه برگزاری و نوع استفاده مواد آتش زا غیر استاندارد همه ساله هزاران نفر از هموطنان مصدوم و یا معلول می شوند و خانواده زیادی سال نو را با غم و اندوه آغاز می کنند. لحظه ای غفلت،مسیر زندگی این افراد را اینگونه تغییر می دهد برهمین اساس باید حواسمان باشد هیچ فردی ازجمله تولید کننده، مجری آتش بازی، ناظران یا حتی عابران پیاده و رهگذران از آسیبهای چهارشنبه آخرسال در امان نیستند.

انصاری فرد گفت: گاهی شدت آسیب افراد ناظر آتش بازیها از مجریان شدیدتر است بنابراین نظارت والدین بر رفت و آمد کودکان و نوجوانان در این روزها، موضوع بسیار با اهمیتی است و باید جدی گرفته شود.

کارشناس حوادث معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نظارت مستقیم خانواده ها برنوجوانان هم در حین خرید وسایل کم خطر و هم در زمان استفاده از مواد آتش زا و حضور یکی از والدین که آشنا به نکات ایمنی درهنگام آتش بازی کودکان و نوجوانان است می تواند از بروز و شدت حوادث احتمالی بکاهد.آموزش نوجوانان درمورد رعایت نکات ایمنی اهمیت زیادی دارد اما این آموزشها برای کودکان جذابیت ندارد چون می دانند اگر بخواهند گوش دهند باید محدودیتهایی را بپذیرند.

به همین دلیل در بسیاری از موارد این چنینی کودکان با مخفی کاری دور از چشم والدین مواد را خریداری و در جیب، کیف و یا کمد نگهداری می کنند و همین مساله بلای جان کودک می شود.افراد باید از پرتاب فشفشه، موشک و سایر مواد آتش زا روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منزل خودداری و فقط در فضای باز فشفشه و ترقه مورد استفاده قرار دهند.برای جلوگیری از پیامدهای ناگوار افراد باید از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی یا در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنند.از انداختن قوطی های دربسته و ظرف های تحت فشار به درون آتش خودداری و برای روشن کردن آتش از فضاهای تعیین شده از سوی شهرداری استفاده شود.

چهارشنبه سوری


انصاری فرد بااشاره به اینکه آتش بازی در نزدیکی پمپ بنزین ها و وسایل نقلیه فاجعه بار است گفت: افراد توجه داشته باشند که استفاده از مواد آتش زا، منفجره و ترقه و فشفشه دست ساز بدلیل غیر استاندارد بودن خطر آفرینی بیشتری دارد و در صورت پوشیدن لباس گشاد از نزدیک شدن به آتش یا پریدن از روی آن خوداری شود.در صورت بروز هرگونه آسیب چشم بدون دستکاری سریع به نزدیک ترین مرکز اورژانس مراجعه شود. پارسال میانگین سنی افرادی که در استان بوشهر دچار حادثه شده بودند 20 سال و 83 درصد حادثه دیدگان نیز مرد بودند.همچنین 89 درصد موارد با ترقه و 11 درصد در اثرآتش بازی دچار سوختگی شده بودند. 72 درصد موارد مواد آتش زا را خریداری، 17درصد از سوی دوستان و 11 درصد مواد آتش زا دست ساز استفاده کرده بودند.

انصاری فرد با بیان اینکه 17درصد محل وقوع حادثه در کوچه و خیابان گزارش شده بود افزود: 50 درصد ناحیه آسیب دیده بدن دست و پا، 44درصد چشم، شش درصد صورت و یک مورد قطع عضو نیز گزارش شد. 94درصد موارد سوختگی در استان بوشهر از نوع درجه یک بود. 17درصد مراجعان بدون درمان، 61درصد درمان سرپایی و 22درصد بستری شدند.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان بوشهر نیز گفت: برگزاری جشن از نظر روحی و روانی باعث تخلیه خستگی ها و ایجاد روحیه نشاط می شود ولی در چند سال گذشته با استفاده از مواد آتش زا و منفجره باعث ایجاد حوادث گاه مرگ و یا صدمه های جبران ناپذیر مانند سوختگی های گسترده و عمیق و یا قطع عضو به جا گذاشته است.

دکتر عبدالکریم دادجو افزود: برای جلوگیری از ایجاد صدمه ها و تلخ کامی که در حال استقبال از بهار طبیعی و نوروز رخ می دهد، رعایت نکته های ایمنی ضروری است و اگر قرار است آتشی روشن شود از مواد با قدرت اشتعال کنترل شده و استاندارد استفاده و ازمصرف تینر و بنزین خودداری شود. در آئین چهارشنبه سوری از شوخی های بی مورد مثل پرتاب کردن ترقه به طرف دیگران خودداری و محل روشن کردن آتش نزدیک مواد و یا وسایل واماکن دیگران نباشد.

رئیس مرکز فوریتهای پزشکی استان بوشهر با تاکید بر استفاده نکردن از مواد انفجاری دست ساز گفت:در هنگام انفجار ترقه ها از آن فاصله گرفته و از نزدیک کردن ترقه به صورت خودداری شود.

چهارشنبه سوری


در صورت بروز هرگونه حادثه در کوتاه ترین زمان با مرکز اورژانس 115 تماس گرفته شود.چهارشنبه سوری سنتی دیرینه است که مردم سه شنبه آخر سال را با روشن کردن آتش جشن می گیرند.با وجود اینکه این مناسبت را می شود عاقلانه و خیلی آرام برگزار کرد ولی با استفاده از مواد آتش زا چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی تبدیل شده است.برخی از جوانان با استفاده از مواد آتش زا و ترقه های دست ساز باعث آتش سوزی و رفتارهای ناشایست می شوند و علاوه براینکه جان خود را به خطر می اندازند به دیگران نیز آسیب می زنند.

امسال آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بوشهر با هدف فرهنگ سازی و آگاه سازی به دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم درباره رعایت نکته های ایمنی آموزش هایی ارائه کرده است.در این دوره ها برای اینکه جوانان آخر سال را با آرامش سپری کنند نکته های ایمنی و عواقب استفاده از مواد آتش زای خطرناک گوشزد شد.تبلیغ و فرهنگ سازی درمورد استفاده نکردن از مواد آتش زا هرچند باعث کاهش تلفات شده ولی بازهم موارد خطرناکی دیده می شود.

جانشین فرمانده انتظامی استان بوشهر نیز گفت: نیروی انتظامی مخالف شادی مردم نیست ولی در عین حال با کسانی که اقدام به هنجارشکنی و حرکتهای پرخطر کنند و با اخلالگران نظم و امنیت عمومی بشدت طبق قانون برخورد می کند.

سرهنگ علیرضا رزمی افزود: رویکرد پلیس نسبت به مراسم چهارشنبه آخر سال رویکردی اجتماعی و محله محور است.با توجه به اینکه بخش مهم از قربانیان چهارشنبه آخر سال از میان کودکان ونوجوانان هستند خانواده ها مراقب فرزندان خود دراین روزها باشند تا مبادا به رفتارهای پرخطر روی آورند.

چهارشنبه سوری


خانواده ها باید فرزندان خود را از خطرهای مواد منفجره و آتش زا آگاه و آنان را از بازی با چنین موادی برحذر دارند. آثار سوختگی می تواند سیمای دلنشین فرزندانمان را غیرقابل تحمل کند.

جانشین فرمانده انتظامی استان بوشهر خطاب به جوانان و نوجوانان گفت: هرگز باعث سلب آرامش و آسایش دیگران نشوید، از تجمع و برافروختن آتش و ایجاد راه بندان در معابر پرهیز و هرگز سلامتی خود و خانواده را به آتش نسپارید.کودکان و نوجوانان عاقبت استفاده از مواد آتش را به دلیل احتمال بروز خطر درک نمی کنند به همین دلیل اغلب کبریت، ترقه، مواد آتش زا و منفجره را پس از تهیه در نقاط غیر قابل دید مانند انباری، زیرزمین، بالکن، پشت بام و یا داخل کیف، کمد، و وسایل شخصی مخفی می کنند که این امر خود از عوامل بروز حادثه است.مواد منفجره در مجاورت لوازم گرما زا، در هوای گرم، در دست یا جیب افراد ایجاد انفجار و اشتعال می کند. انفجار تنها 250گرم مواد آتش زا می تواند علاوه بر تخریب شدید یک ساختمان، منجر به شکستگی شیشه ساختمانهای مجاور تا شعاع زیاد می شود.

مواد منفجره به قدری حساس هستند که حتی در اثر جابه جایی، حمل و نقل، وارد شدن ضربه، رسیدن حرارت اندک، ارتشاعات صوتی، فعل و انفعالات شیمیایی و قرار گرفتن در محدوده یک فرکانس خاص فعال شده و منفجر می شوند.پرتاب ترقه و نارنجک های دست ساز خسارت های فراوانی به خودروهای در حال عبور و سرنشینان وارد می کند. صدای ناشی از انفجار برای نوزادان، خانمهای باردار، بیماران، سالمندان خطرناک و موجب اختلال آنی در سیستم عصبی افراد می شود.

جانشین فرمانده انتظامی استان بوشهر افزود: برای جلوگیری از بروز حوادث دلخراش افراد در صورت برخورد با هرگونه بسته مشکوک آنرا تکان ندهند و ضربه نزنند و آنرا داخل آب نیندازن بلکه وسایل قابل اشتعال را از بسته دور شود.چهارشنبه سوری می تواند زیباترین و شادترین چهارشنبه آخر سال باشد اگر از انجام امور خطرناک و پرحادثه پرهیز شود.رزمی با بیان اینکه شعله زیبای آتش براحتی می تواند زیبایی ها را نابود کند گفت: جوانان و نوجوانان با حوادث تلخ به استقبال سال نو نروند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (7 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Shaeanhasani | ۵ سال پیش
به نظر من باید از ورود مواد منفجره به کشور جلو گیری شود وبا افرادی که مواد منفجره را می فروشند با راه های قانونی باآن ها برخورد شود.
با تشکر
0
1

hits