دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قهوه چیست؟تاریخچه قهوه - قهوه در گذر زمان تا به ایران
8
زمان مطالعه: 22 دقیقه
تاریخچه پیدایش قهوه و روند استفاده ازآن در ایران: آیا می‌دانید قهوه‌ای که هرروز آن را مصرف می‌کنید چه تاریخچه‌ای داشته است؟قهوه چگونه و از کجا کشف شده است؟

تاریخچه پیدایش قهوه و روند استفاده ازآن در ایران

آیا می‌دانید قهوه‌ای که هرروز آن را مصرف می‌کنید چه تاریخچه‌ای داشته است؟

قهوه چگونه و از کجا کشف شده است؟

در این مطلب تاریخچه قهوه از ابتدا تا کنون آورده شده است. اگر از علاقمندان به قهوه هستید توصیه می‌کنیم این بخش از دلگرم را که یکی از کامل‌ترین مقاله‌های مربوط به تاریخجه این ماده‌ی دوست داشتنی است، مطالعه نمایید.

تاریخچه قهوه

قَهوه نوعی نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شدهٔ گیاه قهوه به دست می‌آید. گیاه قهوه بومی مناطق نیمه‌گرمسیری آفریقا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است،این گیاه از آفریقا به سایر نقاط جهان پراکنده شد و در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور کشت می‌شود که در درجهٔ اول مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقاست، هنگام رسیدن میوهٔ گیاه قهوه، دانه‌های قهوه را برداشت، پردازش و در نهایت خشک می‌کنند. دانه‌های قهوهٔ خشک شده به درجات مختلف بو داده می‌شوند، بسته به عطر و طعم مورد نظر، درجه‌بندی‌های مختلفی برای این محصول در نظر گرفته شده‌است، قهوه کمی اسیدی است و می‌تواند به علت داشتن کافئین بالا موجب تحریک انسان گردد.

اتیوپی و نخستین نشانه‌های قهوه

نخستین نشانه‌های مربوط به قهوه و تاریخچه قهوه در قرن یازدهم میلادی مشاهده شده است. آنطور که در منابع آمده است یک چوپان اتیوپیایی به نام کالدی ( Kaldi ) دیده است که گوسفندانش پس از خوردن برگ‌های یک درخت خاص، انرژی مضاعفی پیدا کرده‌اند! پس از مدتی مردم قبیله‌ی گالا ( Galla ) ابتدا میوه‌ی آن درخت را با روغن های حیوانی مخلوط کردند و متوجه افزایش انرژی خود شدند. سال‌ها بعد یعنی در حدود قرن 12 میلادی برای اولین بار قهوه به شکل یک نوشیدنی در اتیوپی مصرف شد.

تاریخچه قهوه

ورود قهوه به عربستان

حالا تاریخچه قهوه به عربستان می‌رسد. پس از اتیوپی، دانه‌های قهوه در قرن چهاردهم میلادی به شبه جزیره‌ی عربستان رسید. مردم این کشور ابتدا طبق دستوراتی که مردم اتیوپیایی استفاده می‌کردند، قهوه را مصرف می‌کردند. اما پس از مدتی پرورش و رشد درخت قهوه در شهر یمن آغاز شد. یمن به دلیل آب و هوای حاره‌ای و شرجی مکان بسیار مناسبی جهت کاشت و پرورش قهوه بود. این نوشیدنی به سرعت در جهان عرب شهرت یافت و شهرت آن هم بیشتر به این دلیل بود که دین اسلام ابتدا در جهان عرب گسترش یافت و نوشیدنی‌های الکلی را حرام بشمار می‌آورد، به همین دلیل قهوه به عنوان جایگزینی برای نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌شد. در واقع اعراب بودند که در تمام مناطق عرب نشین و خاور نزدیک استفاده از قهوه را رواج دادند.

قهوه در جهان اسلام

اولین اشاره قهوه در جهان اسلام توسط تاجر یک تاجر ه نام Sylvester Dufour در قرن دهم میلادی بوده ست اما محمد زکریای رازی نیز اشاراتی در این باره نموده است که ظاهرا تهیه نوشیدنی از تفت داده دانه خرما بوده است .

مهمترین نویسنگان در مورد قهوه Iu - De - Caprio در سال 1587 به رد یابی تاریخچه قهوه اقدام نمود. او با نام مستعار اومدت آل سفوا ته فی القرآن قهوا به تحقیق در این خصوص پرداخت . به گفته او شیخ جمال قرآن الدین دبهانی ، مفتی عدن ، اولین بار در سال 1454 اقدام به استفاده از قهوه نمود . در قرن دوازدهم ، قهوه توسط کلیسای ارتدکس قبطی ممنوع اعلام شد و آنرا اکسیر سیاه شیطانی نام نهادند .

تاریخچه قهوه

دانه قهوه اولین بار از اتیوپی به یمن صادر شد . در سال 1511 پیروان کلیسای ارتدکس امامان در دادگاه الهی نوشیدن قهوه را ممنوع نمودند . با این حال این ممنوعیت در سال 1524 به دستور سلطان سلیم من ترکی عثمانی ، لغو گردید . ممنوعیت مشابهی نیز در سال 1532 توسط مهمت آل ایمداد در قاهره برقرار شد . . اولین کافه نیز در سال 1544 در استانبول افتتاح گردید .در نیمه دوم قرن نوزدهم نگرش نوشیدن قهوه کمی ملایمتر شد و مصرف آن بین سالهای 1880 و 1886 گسترش یافت . با این حال Richard Pankhurst امپرتور Melinek و از طرفی Abuna Matewos قهوه را یک نوشیدنی روحانی و به عنوان باطل کننده طلسم نام برد .

قهوه در ایران

تاریخچه قهوه

در قدیم ، در گوشه و كنار شهرهای ایران و در سر راه ها و منزلگاه های میان شهری ، قهوه خانه های قدیم درون شهری بهترین و جذاب ترین اماكن عمومی شهرها برای گذراندن اوقات فراغت بودند . قهوه خانه های سر راهی یا میان جاده ای كه به آنها چایخانه هم می گفتند ، بیشترشان سرپناه هایی برای استراحت و رفع خستگی مسافران خسته و مانده بین راهی بود .نخستین قهوه خانه در ایران در دوره صفویان و به احتمال زیاد در زمان سلطنت شاه طهماسب ( ۹۸۴-۹۳۰ هجری قمری ) در شهر قزوین پدید آمد و بعد در زمان شاه عباس اول (۹۹۶ هجری قمری ) در شهر اصفهان توسعه یافت . قهوه خانه در آغاز ، همان گونه كه از نامش پیداست ، جای قهوه نوشی بود .

با آمدن چای به ایران و كشت این گیاه در بعضی از مناطق شمالی ایران و ذائقه پذیر شدن طعم چای دم كردن در میان مردم ، كم كم چای جای قهوه را در قهوه خانه گرفت .از نیمه دوم قرن سیزدهم هجری ، چای نوشی در قهوه خانه ها معمول شد . لیكن نام قهوه خانه همچنان بر آنها باقی ماند . پس از پا گرفتن قهوه خانه های عمومی در شهرهای ایران ، در دربار پادشاهان صفوی ، آبدارخانه هایی بود كه در آنها قهوه می ریختند و به درباریان و مهمانان آن می نوشانیدند . همراه با رسم قهوه پزی در دربار صفوی ، شغل قهوه چی گری نیز پدید آمد و از مناصب مهم درباری شد .

تاریخچه قهوه

پس از اعراب نوبت به ترکیه رسید. پادشاه ترکیه در قرن پانزدهم علاقه‌ی بسیاری به انواع نوشیدنی داشت و قهوه نیز یکی از نوشیدنی‌های مورد علاقه‌ی وی بود. در واقع قهوه ترک که امروزه بسیار معروف است از قصر این پادشاه در استانبول کشف شده است. آنها قهوه را مانند قهوه ترک‌های امروزی تهیه می‌کردند با این تفاوت که قهوه بجای اجاق روی آتش مستقیم تهیه می‌شد. قهوه ابتدا در قصر سلطان تهیه و مصرف می‌شد و سپس بتدریج در عمارت‌ها و عمدتا توسط افراد ثروتمند ترکیه مصرف می‌شد.

آشنایی بیشتر مردم ترکیه با قهوه توسط کافه ها بود. اولین کافه به نام Kiva Han در منطقه‌ی Tahtakale ترکیه بازگشایی شد و پس از آن روند تاسیس کافه‌ها در تمام شهرهای ترکیه به سرعت افزایش یافت.فرهنگ کافه بتدریج در بین مردم ترکیه و به ویژه استانبول نهادینه شد و مردم روز خود را با خواندن کتاب شعر و کتاب و نوشیدن قهوه سپری می‌کردند.

اروپا و آغاز عصر قهوه نوشی

تاریخچه قهوه

دوره‌ی دیگری از تاریخچه‌ قهوه مربوط به اروپاست. به لطف تلاش‌های بازرگانان و مسافران اروپایی که به استانبول سفر می‌کردند قهوه در اروپا و به تدریج در سراسر دنیا گسترش پیدا کرد.نخستین مردمی که در اروپا قهوه نوشیدند ونیزی‌ها بودند. بازرگانان ونیزی در سال 1615 به استانبول سفر کردند و پس از آشنا شدن با قهوه از آن برای فروش به ونیز ایتالیا بردند. قهوه در استانبول ابتدا توسط دستفروشان در خیابان فروخته می‌شد اما به تدریج مغازه‌های قهوه فروشی و کافه ها بازگشایی شدند و مردم بخصوص هنرمندان، روشنفکران و دانشجویان توانستند به راحتی به قهوه دسترسی پیدا کنند.

مسافرانی که به استانبول سفر کرده و از طعم خوب قهوه‌ی آنجا چشیده بودند در نامه‌هایی به دوستان خود در شهر مارسی از قهوه صحبت کردند که این باعث شد شوق و ذوقی در مردم برای نوشیدن قهوه شکل بگیرد. سفیر وقت فرانسه Monsieur de la Roque برای مردم مارسی این امکان را فراهم کرد و باعث شد قهوه به فرانسه نیز برسد. نخستین کافه‌ی مارسی در سال 1671 تاسیس شد و در ابتدا فقط برای مسافران و بازرگانان کشورهای دیگر استفاده می‌شد اما کم کمک جنبه‌ی عمومی به خود گرفت و مردم از تمامی توده‌ها به کافه‌ها می‌رفتند.

پس از مارسی تاریخچه قهوه به پایتخت فرانسه یعنی پاریس رسید. نخستین کافه‌ی پاریس ( Café de Procope ) در سال 1686 بازگشایی شد و به تدریج به عنوان کافه‌ی موردعلاقه‌ی بسیاری از هنرمندان مشهور آن زمان شامل شاعران، نمایشنامه‌نویسان، بازیگران و موزیسین‌ها شناخته شد. پس از این کافه، کم کم در هرکجای شهر می‌شد کافه‌ها را پیدا کرد.آشنایی مردم انگلستان با قهوه به سال 1637 برمی‌گردد. در این سال یک فرد ترک قهوه را به شهر آکسفورد در جنوب شرقی انگلستان برد. این قهوه به تدریج در بین بسیاری از دانشجویان و استادان این شهر محبوب شد و آنها " باشگاه قهوه آکسفورد " را پایه گذاری کردند.

اولین کافی شاپ آکسفورد به نام " Angel " در سال 1650 بازگشایی شد. دو سال بعد یک فرد یونانی به نام Pasqua Rosée نخستین کافه را در لندن پایتخت انگلستان بازگشایی کرد. وی به دلیل اینکه با قهوه ترک آشنایی داشت و همچنین دوستانی در این زمینه داشت یکی از بهترین قهوه‌ها را ارائه می‌داد. قهوه در سال 1660 به بخشی از فرهنگ اجتماعی لندن تبدیل شد.

تاریخچه‌ی قهوه در هلند نسبت به دیگر کشورها متفاوت است. هلند از سال‌ها پیش در کار تجارت قهوه بوده است و بیشتر از یک نوشیدنی، به عنوان یک کالای تجاری به قهوه نگاه می‌کرده است. در واقع برای نخستین بار قهوه در قرن هفدهم میلادی از طریق یمن به هلند رسیده است. پس از آن هلند شروع به نهادینه کردن فرهنگ قهوه در مستعمره‌هایش کرده است. در سال 1699 کشت و پرورش قهوه در جزیره‌ی جاوا آغاز شد و در سال 1711 نخستین دانه‌های قهوه‌ی جاوایی در بازار آمستردام فروخته شد. همچنین افتتاح نخستین کافه‌ها در هلند به دهه‌ی 1660 برمی‌گردد.

در دهه‌ی 1680 هلند قهوه را در اسکاندیناوی معرفی کرد جایی که امروزه به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین قهوه‌نوش‌های جهان به حساب می‌آید.قهوه در آلمان در سال 1675 معرفی شد و بازگشایی کافه‌ها در این کشور به سال‌های 1679 تا 1680 در شهرهای برمن، هامبورگ و هانوفر برمی‌گردد. البته مطابق معمول در ابتدا نوشیدن قهوه‌ در آلمان مربوط به طبقه‌ی اشراف زادگان بوده است اما در ابتدای قرن هجدهم مصرف قهوه تقریبا فراگیر شده بود و مردم در خانه‌ها قهوه را تهیه می‌کردند.

در کنار Café de Procope پاریس یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین کافه‌ها در اروپا به نام " Coffe Baum " مربوط به شهر لایپزیگ آلمان می‌باشد که در سال 1694 افتتاح شده است.تاریخچه قهوه در آمریکا نیز به سال 1668 برمی‌گردد و اولین کافه در سال 1696 در شهر نیویورک به نام " The King's Arms " تاسیس شد.در قرن هفده و هجده مصرف قهوه در آمریکا بیش از پیش رایج شد و مردم بیشتری برای مصرف قهوه به کافه‌ها رفته یا قهوه را در منزل تهیه می‌کردند.از میانه‌های قرن 19 به بعد، قهوه به یک کالای تجاری مهم در سراسر دنیا تبدیل شده است که تا امروز نیز این روند ادامه داشته و بسیار بیشتر گسترش نیز یافته است.

قهوه و ساعت شبانه‌روزی بدن

تاریخچه قهوه

اثبات تأثیر قهوه بر ساعت زیستی بدن قبل از خواب

محققان طی تحقیقی نشان دادن که کافئین عصر گاهی نه تنها باعث اختلال خواب می‌شود، بلکه ساعت زیستی ۲۴ ساعتهٔ بدن انسان را نیز به هم ریخته و از نو به کار می‌اندازد، این ساعت مجموعه‌ای از سیگنال‌های مولکولی است که بدن را در برنامهٔ ۲۴ ساعته اش منظم نگه می‌دارد. نوشیدن قهوه‌ای معادل دو برابر یک قهوه اسپرسو در سه ساعت قبل از خواب، ساعت بدن را به طور متوسط حدود ۴۰ دقیقه به عقب می‌کشد، این موضوع را محققان به صورت آنلاین در مقاله‌ای تحت عنوان Translational Medicine Science به چاپ رساندند.

اگرچه اثرات کافئین بر روی هشیاری و خواب به‌خوبی شناخته شده، اما محققان از چگونگی تأثیر آن بر ساعت شبانه‌روزی انسان مطمئن نبودند. آزمایش بر روی پنج نفر انجام شد که چند ساعت قبل از ساعتِ خواب طبیعی، به آنها یک قرص کافئین داده شده بود، سپس آنها در معرض نور کم یا شدید قرار گرفتند. نتیجهٔ این آزمایش نشان می‌داد که کافئین تقریباً اثری معادل نصف اثر قرار گرفتن در معرض نور شدید را دارد که یکی از بهترین راه‌های مطالعه برای جابه‌جاییِ ساعت بدن است. محققان همچنین دریافتند که سلول‌های بدن انسان در معرض کافئین، ۲۴ ساعت شان را به اصطلاح کِش می‌دهند، اثری که آن را با مولکول‌های مرتبط با ریتم ۲۴ساعتهٔ بدن در ارتباط می‌دانند. در عین حال، اعتقاد پژوهشگران در این زمینه حاکی از این است که نوشیدن قهوه در صورتی که در وقت مناسب باشد، می‌تواند باعث جبران تأخیر ساعت درونی بدن بر اثر پرواز با هواپیما شود

تشریح دانه، گیاه و میوهٔ قهوهٔ عربیکا

چندین گونه از درختچهٔ قهوه وجود دارد که دانه‌ها یا همان میوهٔ قهوه از آنها استخراج می‌شود، دو گونهٔ اصلی تجاری بیشتر کشت می‌شود که یکی معروف به قهوهٔ عربیکا است که مورد توجه‌ترین گونه است و بومی ارتفاعات جنوب غربی اتیوپی و فلات بوما در جنوب شرقی سودان است و احتمالاً کوه مارسابیت در شمال کنیا می‌باشد، نوع دیگر گونهٔ قهوهٔ کانیفورااست که بومی نواحی غربی و مرکزی زیر صحرای آفریقا از گینه تا اوگاندا و سودان جنوبی می‌باشد، چندین گونهٔ دیگر هم وجود دارد که کمتر مطرح هستند از جمله لیبریکا،موریتیانا،راکیموسا و استنوفیلا

تمام گیاهان قهوه در خانوادهٔ بزرگ روناسیان قرار دارند که درخت و در حقیقت درختچه‌هایی همیشه سبزهستند که ممکن است تا ۵ متر رشد داشته باشند (۱۵ فوت)، برگ‌های درختچهٔ قهوه سبز تیره و براق می‌باشد و معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر (۴/۶ اینچ) طول و ۶ سانتی‌متر (۲/۴ اینچ) ممکن است گسترش داشته باشند، برگ‌ها اغلب ساده هستند و خوشه‌های گل به رنگ سفید معطر است، مادگی گیاه شامل تخمدان تحتانی است که مشخصهٔ روناسیان می‌باشد، گل‌ها اغلب بیضی شکل و اندازهٔ آنها حدود ۱/۵ سانتی‌متر (۰/۶ اینچ) می‌باشد، میوهٔ نارس قهوه به رنگ سبز است

و در ادامه تبدیل به رنگ زرد می‌شوند و در هنگام رسیدن تبدیل به رنگ قرمز می‌شوند، هر میوهٔ قهوه شامل دو دانه است و در ۵ تا ۱۰ در صد میوه‌ها تنها یک‌دانه وجود دارد، انواع میوه‌های قهوه در گونهٔ عربیکا بین ۶ تا ۸ ماه می‌رسند و قابل چیدن هستند در حالی که در قهوهٔ روبوستا حدود ۹ تا ۱۱ ماه زمان می‌برد، میوه‌ها را معمولاً به کمک نور خورشید خشک می‌کنند اما روش‌های صنعتی هم برای این کار وجود دارد قهوهٔ عربیکا عمدتاً خودش گرده افشانی می‌کند و قهوهٔ کانیفورا و لیبریکا نیاز به پیوند دارند و باید رویشی تکثیر شوند از جمله قلمه زدن و پیوند و جوانه زدن که از روش‌های معمول تکثیر رویشی است

قهوه در دنیای امروز

  • برترین کشورهای تولیدکنندهٔ قهوه تا سال ۲۰۱۳:اولویت کشور میلیون تن
  • برزیل ۳٫۰
  • ویتنام ۱٫۵
  • اندونزی ۰٫۷
  • کلمبیا ۰٫۷
  • هند ۰٫۳
  • جهانی ۸٫۹

امروزه بزرگترین کشورهای تولیدکنندهٔ قهوه عبارتند از: پورتوریکو، برزیل، کلمبیا، ویتنام، اندونزی، مکزیک، و هند. البته در هفتاد کشور دیگر هم قهوه تولید می‌شود، ولی میزان تولید آن کشورها کمتر است. بزرگترین واردکنندگان قهوه، ایالات متحده آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، و اسپانیا می‌باشند.

بیشترین میزان مصرف سرانهٔ قهوه در کشورهای فنلاند (۱۱ کیلوگرم)، دانمارک (۹٫۷ کیلوگرم)، نروژ (۹٫۵ کیلوگرم)، سوئد (۸٫۶ کیلوگرم)، و استرالیا (۷٫۸ کیلوگرم) گزارش شده‌است. ایالات متحدهٔ آمریکا با اینکه بزرگترین واردکنندهٔ قهوه است، اما مصرف سرانهٔ آن تنها ۴٫۱ کیلوگرم است.

تاریخچه قهوه

کشورهای تولیدکننده قهوه

نقشه کشورهای کشت کننده قهوه بر اساس نوع قهوه تولیدی

در سال‌های اخیر، کشور برزیل با تولید حدود یک‌سوم قهوه در جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده‌است. بعد از برزیل کشورهای ویتنام، کلمبیا و اندونزی به ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار دارند. اکثر مناطق کشت عمده قهوه بر روی کمربند استوایی و مناطق پر باران قرار دارند. دانه‌های قهوه در هر منطقه عطر و بوی مخصوص به خود را دارد بر این اساس عموماً قهوهٔ تولیدی را به نام کشور یا منطقهٔ تولیدکننده می‌شناسند مانند قهوه جاوه، قهوه کلمبیایی، قهوه کنا و غیره.

انواع قهوه

مرغوب‌ترین قهوه که طعم و بویی منحصربه‌فرد دارد از بوته‌ای به نام عربیکا به دست می‌آید که قدیمی‌ترین نوع قهوه‌است و در ارتفاع ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا رشد می‌کند. حدود ۷۵ ٪ از کل قهوه‌ای که در جهان کشت می‌شود عربیکا است. قدیمی‌ترین نوع قهوهٔ عربیکا، موکا و جاوه هستند که امروزه نامی شناخته شده محسوب می‌شوند.

نوع دیگری از قهوه روبوستانام دارد که در بلندی ۲۵۰۰ پایی رشد می‌کند و بیشتر از عربیکا تحمل سرما را دارد. میزان کافئین روبوستا دو برابر عربیکا است، اگرچه بو و طعم آن در رده پایین‌تری قرار دارد و ارزان‌تر است. روبوستا حدود ۲۵ ٪ از کشت قهوه جهان را تشکیل می‌دهد. نوع مرغوب آن هم برای تهیه اسپرسو به کار می‌رود. نوع دیگری از قهوه که در آفریقای غربی می‌روید لیبریکا نام دارد که درصد بسیار اندکی از دانه‌های قهوه از این نوع هستند.

دانهٔ قهوه سبز طبیعی و میزان بو دادن آن بر پایهٔ نوع قهوه

میزان مدت زمان

  • آمریکن روست بو دادن ملایم حدود ۷ دقیقه
  • سیتی روست بو دادن متوسط ۹ الی ۱۱ دقیقه
  • فرنچ روست بو دادن تا حد تیره ۱۱ الی ۱۳ دقیقه
  • اسپرسو روست تیره‌ترین حالت حدود ۱۴ دقیقه

در وین، قهوه به همراه یک لیوان آب سِرو می‌شود، مانند فنجان‌های کوچک قهوه ترک قوی با رسوب غلیظ در استانبول، دمشق و قاهره.قهوه محلی خلیج فارس معمولاً تلخ است و با ترکیب هل یا ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود. معمولاً آن را یک بار با اندکی تأخیر، پس از ورود مهمان‌ها سرو می‌کنند – زود سرو کردن آن می‌تواند نشانه بی‌ادبی و عجله باشد – و یک بار پیش از خروج آن‌ها. بسیاری اوقات آن را درست پیش یا پس از نوشیدن یک فنجان کوچک چای شیرین می‌نوشند. ترتیب سرو کردن این نوشیدنی متفاوت است اما این دو نوشیدنی بسیار متفاوت باید در یک فاصله زمانی کوتاه نوشیده شود.در ایران، قهوه ترک معمولاً در فنجان کوچک نوشیده می‌شود و گاهی نوشیدن آن با آداب خاصی برای فال گرفتن با باقی‌مانده آن انجام می‌گیرد.

تاریخچه قهوه

تهیهٔ قهوه

نوشیدنی‌های با پایهٔ قهوه بسیار متنوع هستند و انواع زیادی دارند.

انواع متنوع این نوشیدنی همگی دارای یکی از نوشیدنی‌های پایهٔ قهوه هستند که در ترکیب آن‌ها وقتی می‌گوییم «قهوه» منظورمان یکی از سه نوشیدنی پایهٔ قهوه است، افزودنی‌های متنوعی را بنا بر سلیقه می‌توان به این قهوه‌ها اضافه کرد از جمله: شیر، شکر، کاکائو، دارچین، بستنی، آب لیمو، خامه و غیره.

سه نوع نوشیدنی پایهٔ قهوه داریم که در تمام مدل‌ها یکی از این سه حتماً وجود دارد:

نحوهٔ آماده کردن

  1. قهوهٔ ساده دانهٔ قهوهٔ آسیاب شده به همراه آب با روش‌های مختلف دم کردن از جمله روش چکه‌ای
  2. قهوهٔ اسپرسو دانهٔ قهوهٔ آسیاب شده با غلظت بالا در آب جوش که با فشار بالا از دانه‌ها می‌گذرد
  3. قهوهٔ فوری پودر قهوهٔ فوری به همراه آب (پودر قهوهٔ فوری در کارخانه‌ها و با واکنش‌های شیمیایی تهیه می‌شود)

مدل‌های مختلف نوشیدنی‌های قهوه

تمام نوشیدنی‌های قهوه ترکیبشان از فرم کلی نوشیدنی پایهٔ قهوه به همراه افزودنی‌ها با نسبت‌های خاص و ویژگی‌های تزیینی خاص تهیه می‌شوند، ترکیب‌های نام برده شده در اینجا تقریبی است، چرا که بسته به نوع سلیقه و شیوهٔ تهیه می‌تواند متفاوت باشد، همین‌طور در اغلب قهوه‌خانه، اغلب به صورت ویژه و با فرمولی سری تهیه می‌شوند.

شیر قهوه قهوه به همراه شیر و شکر نسبت‌های آن اهمیتی چندانی ندارد، می‌توان گفت کافی‌میکس یا قهوه کن‌لچه یا کافه لاته یا کافه ماکیاتو
کافی میکس (۳ در ۱) قهوهٔ آماده به همراه شیر خشک و شکر (منظور از ۳ در ۱، وجود شکر، شیر و قهوه در آن است) با نسبت‌های خاص و سلیقه‌ای که به صورت پودر به آب جوش اضافه می‌گردد. کافی میکس یک فراوردهٔ صنعتی محسوب می‌شود، چراکه تنها از پودر قهوهٔ آماده در ترکیب اصلی آن استفاده می‌شود و امروزه اغلب پودرهای آماده فراوری‌شدهٔ قهوه، از ترکیب کافی میکس تهیه شده‌اند.یکی از نوشیدنی‌های پایهٔ قهوه به همراه شیر می‌تواند قهوه اسپرسو باشد یا ساده یا آماده با روش تهیه پیچیده‌تر اسپرسو به همراه شیر و کاکائو نسبت شیر و قهوه در این روش یک به یک است و روی کف آن پودر کاکائو می‌ریزند، می‌تواند روش پیچیده‌تری هم داشته باشد. کاپوچینوهای آماده هم در بازار وجود دارد که از پودر قهوهٔ آماده استفاده می‌گردد.اسپرسو به همراه شیر و گاهی شکر گفته می‌شود که در آن نسبت شیر به قهوه بسیار ناچیز است و روی سطح آن را به صورت کف‌های تکه‌تکه شیر تزئین می‌کنند
و ...

فواید قهوه

به دلیل خاصیت نشاط‌بخشی قهوه، ضد افسردگی است.نوشیدن یک فنجان قهوه در بسیاری از مواقع سردرد را برطرف می‌کند.تحقیقات ۹ ساله دانشمندان ژاپنی نشان می‌دهد مصرف منظم قهوه به دلیل دارا بودن اسید کلروژونیک، خطر ابتلاء به سرطان کبد را تا ۴۹ درصد و مصرف نامنظم قهوه می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان کبد را تا ۲۹ درصد کاهش دهد.محققان هلندی به این نتیجه رسیدند که نوشیدن یک فنجان قهوه در طی روز خطر ابتلاء به دیابت را کاهش می‌دهد. زیرا ترکیبات موجود در قهوه از جمله منیزیم و پتاسیم به سوخت و ساز قند در بدن کمک می‌کند.بوییدن دانه‌های قهوه می‌تواند باعث بازگشت اشتهای از دست رفته پس از آشپزی شود. مولکول‌های قهوه با حرکات جنبشی خاص خود باعث جدا شدن مولکول‌های غذا از گیرنده‌های بویایی بینی و بدین ترتیب باعث بازگشت اشتها می‌شود. این دو محقق همچنین این روش را جهت افزایش سلامتی حیوانات در موسسه‌های تحقیقاتی پیشنهاد کرده‌اند.

طبق آخرین تحقیقات دانشمندان، مصرف مکرر قهوه در طول ماه، با کاهش خطر ابتلاء به بیماری کلانژیت (بیماری کبد) همراه است.قهوه حاوی پروتئینی است که دارای اثری مشابه مورفین بوده و از خاصیت ضددرد و آرام‌بخشی برخوردار است. برخی از این پروتئین‌ها مشابه پروتئین‌های انسانی است. در آزمایش‌های صورت گرفته بر روی موش‌های آزمایشگاهی مشخص شد که اثرات تسکین‌دهنده پروتئین‌های موسوم به opioid peptides از دوام بیشتری برخوردار بوده و با عوارض جانبی همراه نیست.محققان ایتالیایی با مطالعه بر روی یک هزار و ۴۰۰ بزرگسال این کشور دریافتند که عادت مصرف کم قهوه برای حفظ سلامت مغز مفید است.دارای خاصیت انرژی بخشی و اشتیاق آفرینی است.

دارای نقش کمکی در چربی سوزی افزایش تحرکات فیزیکی ارزش غذایی بالا ]ضد آلزایمر ضد پارکینسون خواص مراقبتی بر روی کبد مقابله با برخی از سرطان ها قابلیت کاستن سکته قلبی و برخی دیگر از بیماری‌های قلب افزایش طول عمرقهوه محرک است و هضم را آسان می‌کندتب بر است مخصوصاً تب‌های نوبه ای را برطرف می‌کندبه بدن نیروی کاذب می‌دهدسردرد را برطرف می‌کندمسمومیت‌های نشای از مصرف الکل زیاد را درمان می‌کندبرای برطرف کردن یرقان مفید استادرار آور استدر درمان سرفه ای که با بلغم همراه باشد مؤثر استدردهای عصبی را درمان می‌کنددر درمان سیاه سرفه مفید استضد عفونی کننده استگرد قهوه برای سوختگی‌ها مفید استقهوه ضد افسردگی استمقاومت ورزشکاران رازیاد می‌کندبرونشها را باز می‌کند برای مبتلایان به بیماری آسم مفید استبرای برطرف کردن تب یونجه مفید استاز کرم خوردگی دندان جلوگیری می‌کند

مضرات

سینوزیت و عفونت مخاطی

قهوه به دلیل داشتن کافئین زیاد ادرارآور است و مایعات بدن را دفع می‌کند، از این‌رو غلظت مخاطی سینوس‌ها را بالا برده و غدد ترشحی را می‌بندد که باعث التهاب و زمینه‌ساز رشد باکتری‌ها می‌شود، بنابراین در تشدید بیماری سینوزیت بسیار مؤثر است.

سنگ کلیه

خوردن قهوه به صورت زیاد باعث دفع کلسیم از بدن و در نتیجه رسوب‌کردن آن در کلیه‌ها و ایجاد سنگ کلیه می‌شود، بنابراین افراط در آن می‌تواند برای کلیه‌ها مضر و سنگ‌ساز باشد.گرچه مبتلایان به سنگ کلیه باید خوردن قهوه را به کمتر از دو فنجان در روز کاهش دهند.

افزایش فشار خون

قهوه باعث افزایش فشار خون می‌شود و افراد مبتلا به پرفشاری خون در برابر آن آسیب‌پذیرترند

برهم‌زدن سلامت خواب

قهوه سلامت خواب را برهم می‌زند و تا حد چشم‌گیری بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. بهتر است ۴ تا ۶ ساعت قبل از خواب قهوه مصرف نشود.

نفخ و سنگینی معده

خوردن قهوه بلافاصله بعد از غذا به دلیل نفخ‌آوری معده را سنگین می‌کند و موجب رودل‌کردن می‌شود.

تأثیر قهوه در لاغرشدن

  • یکی از بهترین و موثرترین خوراکیهای که در کاهش وزن بسیار مفید می‌باشد قهوه می‌باشد مواد موجود در قهوه باعث افزایش سوخت وساز بدن می‌شود و به نوعی می‌توان گفت باعث چربی سوز اطراف ناحیه شکم می‌شود و با قرار دادن قهوه در برنامه روزانه می‌توانید کاهش وزن را به سرعت مشاهده کنید.
  • کارشناسان توصیه می‌کنند مصرف روزانه قهوه باعث می‌شود تا ۴۰٪ ابتلا به بیماری سرطان کبد را نیز کاهش داد و به نوعی می‌توان گفت که خاصیت ضد سرطانی دارد.
  • برای لاغر شدن سریع می‌توان پودر قهوه سبز را با عسل یا آب جوش ترکیب کرده و به صورت ناشتا میل کرد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب تاریخچه پیدایش قهوه

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

---------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.9 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits