دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بعد از مرگ برای بدن چه اتفاقی می افتد؟+ عکس
13
زمان مطالعه: 10 دقیقه
طبیعت بعد از مرگ با بدن انسان مهربان نیست. باید خوشحال باشیم که این روزها آیین های تدفین مدرن جای تجزیه طبیعی بدن را گرفته اند. ما می توانیم انتخاب کنیم که پروسه تجزیه شدن بدنمان را با مومیایی شدن به تاخیر بیندازیم...

تجزیه ی بدن بعد از مرگ

توجه این مطلب شامل عکس هایی است که ممکن است برای همه خوشایند نباشد +18

با دلگرم همراه باشید تا بدانید بعد از مردن برای بدن چه اتفاقی می افتد!

مرگ و اتفاقات بعد از مرگ

بعد از مرگ چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

بعد از مرگ بدن چگونه تجزیه میشود؟


طبیعت بعد از مرگ با بدن انسان مهربان نیست. باید خوشحال باشیم که این روزها آیین های تدفین مدرن جای تجزیه طبیعی بدن را گرفته اند. ما می توانیم انتخاب کنیم که پروسه تجزیه شدن بدنمان را با مومیایی شدن به تاخیر بیندازیم، عمل مومیایی که درآن به جای مایعات بدن مواد نگهدارنده می گذارند. یا می توانیم تبدیل به خاکستر شویم، بدین شکل که جسدمان را در درجه حرارت ۲۰۰۰ فارنهایت می سوزانند تا موقعی که به خاکستر تبدیل شویم.

درحالیکه آیین های در دسترس مدرن ما ممکن است خوشایند به نظر نیایند، پروسه طبیعی بازگشت بدنمان به طبیعت حتی از آن هم پست تر است. حتی قدیمی ترین مردمان هم می دانستند چگونه بین خود و جسد در حال تجزیه فاصله بگذارند. در سال ۲۰۰۳ باستان شناسان انسان هایی باستانی مربوط به ۳۵۰۰۰۰ سال پیش در شمال اسپانیا یافتند که مردگانشان را دفن می کردند.

بعد از مرگ بدن چگونه تجزیه میشود؟

پس از تجزیه بخش های نرم بدن نوبت به تجزیه اسکلت استخوانی بدن می رسد که سال های بسیاری طول می کشد تا تجزیه شود و به طور حدودی پس از 50 سال پس از مرگ استخوان ها نیز ناپدید می شوند.

مو و ناخن


افسانه ای در بسیاری از مردم کشورهای دنیا رایج است که مو و ناخن پس از مرگ به رشد خود ادامه می‌دهند در حالی که این درست نیست این موضوع در اغلب مردم باعث ترس بسیاری شده است. در واقع حقیقت آن است که با قطع جریان خون، پوست رطوبت خود را از دست می دهد. این کمبود رطوبت باعث می شود پوست شروع به چروکیده شدن کند در مورد مو و ناخن نیز همین مورد صادق است وفولیکول های مو و سلول های ناخن همینطور از بین می روند .

عضلات حرکتی


بافت های عضلانی بدن پس از مدت کوتاهی پس از مرگ هنوز زنده هستند عضلات که جزیی از بافت های بدن هستند در زمانی که می میرند باعث ایجاد عکس العمل های ناگهانی در آن عضله می شوند . بسیاری از پزشکان و پرستاران گزارش کرده اند رفلکس هایی مانند پریدن عضلات چشم و اسپاسم ماهیچه ها از بدن فرد مرده دیده اند بنابر تحقیقات این واکنش ها تا 12 ساعت پس از اینکه یک جسم می میرد ادامه دارد.

ادارر و مدفوع پس از مرگ


به دلیل آنکه عضلات پس ازمرگ و بخشی از مغز که کنترل عضلات را به عهده دارد از کار می افتند به همین دلیل کنترل ادار ومدفوع نیز دیگر به دست مغز نیست وبه همین دلیل در برخی از اجساد پس از مرگ ادرار و مدفوع دیده می شود پس از مرگ حتی به دلیل از کار افتادن عضلات روده ممکن است گازهای روده نیز از بدن خارج شود.

سلول های پوست


با توجه به زمان های متفاوت مرگ اعضای بدن، سلول های پوست مدت طولانی تری پس از مرگ زنده می‌مانند زنده ماندن پوست به محیط مرگ نیز وابسته است زیرا سلول های پوست از راه اسمز می توانند مواد محیط را جذب کنند اما در حالت عادی روزها طول می کشد تا پوست از بین برود.

مرده حرف می زند


گاهی اوقات صداهایی ترسناک از بدن مرده ها شنیده می شود. بسیاری از پرستاران و مسئولین بیمارستان ها و آسایشگاه ها گزارش کرده اند که پس از مرگ یک فرد ناله،صدای تنفس و حتی حرف هایی را از مرده شنیده اند و در برخی موارد پرستاران به پزشکان اعلام کرده اند که فرد دوباره نفس می کشد اما حقیقت این است که عضلات تارهای صوتی بدن پس از مرگ سفت می شوند به همین دلیل این صداها از جسد شنیده می‌شود.

تولد در تابوت


اتفاقی بسیار ترسناک نیز ممکن است در موارد بسیار نادری رخ دهد و آن تولد از بدن یک انسان مرده است. در دو دهه گذشته دو مورد عجیب و غریب از زایمان پس مرگ ثبت شده است که در حقیقت جزییات آن این است که جنین مرده به دلیل فشار گازهای شکمی بدن مرده و به دلیل از کار افتادن عضلات از بدن مرده خارج شده است که اولین بار پزشکان آلمانی با این موضوع برخورد داشتند.

اولین بار در سال 2005 در هامبورگ جسد یک معتاد 34 ساله را که در ماه هشتم بارداری بود در آپارتمان پیدا کردندکه سر جنین تا حدی بیرون زده بود پس از کالبد شکافی مشخص شد هیچ نشانه ای از خشونت های خارجی قبل از مرگ ویا هیچ نشانه ای از زایمان یا سقط اختیاری وجود نداشته است هر چند که این یک تولد موجود زنده نبوده است.

در سال 2007 مورد دیگری نیز گزارش داده شد که یک زن 23 ساله هندی که بیش از هشت ماه از بارداری او گذشته بود خود را حلق آویزکرده بود و بدن نوزاد زنده او بر روی زمین افتاده بود و هنوز بند ناف نوزاد به بدن مادر متصل بود که دانشمندان به این موضوع "اکستروژن جنین پس از مرگ" می گویند.

بعد از مرگ بدن چگونه تجزیه میشود؟
بعد از مرگ بدن چگونه تجزیه میشود؟
بعد از مرگ بدن چگونه تجزیه میشود؟
بعد از مرگ بدن چگونه تجزیه میشود؟
بعد از مرگ بدن چگونه تجزیه میشود؟

روش تدفین چه تاثیری بر مراحل تجزیه جسد دارد؟


در چند دهه اخیر مراحل خاکسپاری یا تدفین اجساد تغییرات چشمگیری کرده است و سبب شده است که تغییر و تحولاتی در نحوه و مراحل تجزیه اجساد اتفاق بیفتد. محققان انسان‌شناسی پزشکی قانونی در دانشگاه تگزاس مراحل تجزیه بدن انسان را بعد از مرگ بررسی کردند و به نتایج جالبی رسیدند.

به علت تفاوت‌های که در دین، فرهنگ و آداب نقاط مختلفی از جهان وجود دارد، مردم نقاط و کشورهای متفاوت به گونه‌های مختلفی برای اجساد خود مراسم تدفین می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به خاکسپاری، خاکسپاری در درون تابوت، مومیایی کردن و سوزاندن اجساد اشاره کرد.

با به وجود آمدن روش‌های مختلف تدفین اجساد و پیچیده شدن مراحل آن،‌ کارشناسان پزشکی قانونی حتی با به‌روزرسانی و مجهز کردن فناوری و دستیابی به پیشرفت‌های فراوان در این حوزه به سختی توانسته‌اند به طور دقیق و همراه با جزئیات به چگونگی تفکیک مراحل تجزیه جسد و زمان دقیقی که جسم در محیط می‌ماند دست یابند.

گفته می‌شود که با متنوع‌تر شدن روش‌های تدفین، گذشت زمان، تغییر در تغذیه و سبک زندگی تجزیه بدن انسان پس از مرگ طولانی‌تر و پیچیده‌تر شده است.

بعد از مرگ برای بدن چه اتفاقی می افتد؟+ عکس


ابزارها و امکاناتی که در آزمایشگاه دانشگاه تگزاس وجود دارد، آن را به یکی از 5 مرکز مجهز برای بررسی‌های مهم آزمایشگاهی به خصوص در ارتباط با اجساد تبدیل کرده است. محققان در این مرکز آزمایشگاهی که حدود 50 جسد در آنجا آسوده‌اند به بررسی مراحل و روند تجزیه اجساد انسان پرداخته‌اند.

در این مرکز اجساد در فضای باز نگه داشته می‌شوند و به منظور جلوگیری از حمله حیوانات و پرندگان، اجساد را درون محفظه‌هایی در فضای باز نگه می‌دارند. برخی از آن‌ها در سایه و برخی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند تا بررسی‌ها به طور جامع انجام شود.

تجزیه جسد بر اثر تغییر و تحولات و تاثیر عواملی همچون شرایط محیطی،‌ باکتری‌ها،‌ حشرات، تولید مثل حشرات و تحلیل سلولی خود جسد به وقوع می‌پیوندد. به طور معمول این اتفاقات و مراحل از خارج و داخل بدن اتفاق میفتد و در نهایت سبب تورم و از دست دادن مایع موجود در بدن و در نهایت خشک شدن جسد می‌شود.

در واقع بدن افراد شامل باکتری‌ها و آنزیم‌هایی است که پس از مرگ و از کار افتادن دستگاه‌های حیاتی شروع به تجزیه بدن و اندام‌ها می‌کنند. باکتری‌ها با خوردن بدن آن را تجزیه می‌کنند و تجزیه جسد مرحله به مرحله پیش می‌رود و زمانی که سلول‌های بدن می‌میرند آنزیم‌هایی آزاد میشوند که باعث می‌شود باکتری‌ها و قارچ‌ها جذب بدن شوند و شروع به تجزیه گوشت و اندام های نرم بدن کنند. پس از تجزیه بخش های نرم بدن نوبت به تجزیه اسکلت استخوانی بدن می‌رسد که بیشتر طول میکشد.


سلول هایتان از هم باز می شوند. پروسه تجزیه بدن تنها چند دقیقه بعد از مرگ شروع می شود. وقتی که قلب از تپش باز می ایستد، ما سرمای مرگ را تجربه می کنیم. هنگامی که دمای بدن انسان ۱٫۵ درجه فارنهایت پایین می آید تا به دمای اتاق برسد. و فورا خون شروع به اسیدی شدن می کند و همان زمان دی اکسید کربن بالا می رود. به همین دلیل سلول ها شروع به باز شدن از همدیگر کرده و آنزیم ها را در بافت های بدن خالی می کند، درنتیجه خودشان را از درون هضم می کنند.

√ به رنگ سفید- و ارغوانی درمی آیید

سنگین شدن از علائم مشخصه بدن انسان بعد از مرگ است. درحالیکه باقیمانده بدن شما بعد از مرگ کمرنگ شده، سلول های خونی قرمز سنگین به قسمت هایی از بدن که نزدیک زمین است حرکت می کنند. و این بدین خاطر است که گردش خون متوقف شده است. درنتیجه این تغییرات لک های ارغوانی سراسر قسمت پایینی بدن را می پوشاند. درحقیقت پزشکی قانونی از روی این علائم می تواند زمان مرگ را تشخیص دهد.

√ کلسیم باعث انقباض ماهیچه ها می شود

همه ما در مورد لَخت شدن بدن بعد از مرگ شنیده ایم، زمانیکه بدن انسان سنگین شده و تکان دادنش سخت می شود. این سنگین شدن ۳ تا ۴ ساعت بعد از مرگ اتفاق می افتد، بعد از ۱۲ ساعت به حداکثر خود می رسد و بعد از ۴۸ ساعت از هم می پاشد. چرا چنین اتفاقی می افتد؟

پمپ هایی در غشاء سلول های ماهیچه ای وجود دارد که کلسیم را میزان می کند. وقتی که بعد از مرگ این پمپ ها از کار می افتند، کلیسم وارد سلول ها شده، سبب می شود ماهیچه ها منقبض و سفت شوند. بنابراین بدن سنگین می شود.

√ ارگانهای بدن خودشان را هضم می کنند

فساد و تعفن مثل آنچه که در فیلم های زامبی می بینیم بعد از سنگین شدن بدن اتفاق می افتد. این مرحله با کمک مومیایی کردن به تاخیر می افتد، اما بالاخره بدن تسلیم می شود. آنزیم های پانکراس کاری می کنند این اندام خودش را هضم کند. میکروب ها به این آنزیم ها حمله کرده و بدن در قسمت شکم به سمت اطرافش سبز رنگ می شود.

همان طوری که کارولین ویلیامز در NewScientist می نویسد: ذینفع های اصلی در میان ۱۰۰ تریلیون باکتری هستند که در روده ما زندگی خود را به صورت هماهنگ با ما می گذارندند. درحالیکه این باکتری ها بدن ما را در هم می شکنند، putrescine (ماده سمی در گوشت فاسد) و cadaverine آزاد می کنند، اینها ترکیباتی هستند که باعث می شوند بدن بوی مرگ بدهد.

√ بدن در یک موم پوشیده می شود

بعد از فاسد شدن پوسیدگی به سرعت بدن را تبدیل به اسکلت می کند. با این حال در این راه تغییرات جالبی دارند. اگر بدن در تماس با خاک سرد یا آب باشد، ماده مومی شکل چربی از میکروب هایی که بافت ها را هم می پاشد شکل می گیرد. این چربی مثل یک مخافظ برای اندام های داخلی بدن است. این رویداد محققان را به اشتباه انداخت که فکر کنند بدن خیلی زودتر از آنچه درواقع اتفاق می افتد می میرد، درحالیکه یک مورد چربی مرده ۳۰۰ ساله اخیرا در سوئیس یافت شد.

√ درپایان، همه ما به زمین بازمی گردیم

فقط چگونه بازگشتن ما مهم است. چه سوزانده شویم یا در زمین دفن شویم بالاخره به زمین بازمی گردیم و شاید در برخی از موارد هم مومیایی شویم.

مرگ و اتفاقات بعد از مرگ

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (13 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

آیسان | ۷ سال پیش
آدم یه وقتایی زیاد به خودش مغرور میشه و مرگ رو فراموش میکنه. وقتی به این فکر میکنی که بدن ما انقدر «برنامه» داره برای بعد از مرگ و یه عالمه باکتری و حشره منتظرن تا نفسات به شماره بیفته تا همهٔ اون چیزایی که بهش افتخار میکنی رو برگردونن به چرخهٔ زندگی این دنیا… ارزش داشتن و ارزش نداشتن چیزا واسه آدم مشخص‌تر میشه. اگر همونقدر که جسم آدم واسه بعد از مرگش برنامه‌ریزی داره، روح آدم هم به فکر بعد از مرگش باشه عالی میشه.
0
6
شادی | ۷ سال پیش
بدن و دار و ندارمون تجزیه میشن و تنها چیزی که باقی میمونه نام ماست که به خوبی ازش یاد بشه و در حد توانمون انسان بزرگی بوده باشیم.
1
5

hits