دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش تشخیص ارزن خوب و مرغوب برای پرنده از دانه کهنه
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بذر ارزن یک دانه باستانی محسوب می‌شود که از 10000 سال پیش در آسیای شرقی کشت می‌ شده است. انواع مختلفی دارد که انواع مرواریدی و انگشتی از معروف‌ ترین آن‌ ها می‌ باشند.

بهترین ارزن - فرق ارزن ایرانی و خارجی

اولین تفاوت ارزن خارجی و ایرانی این است که ارزن داخلی ایران درشت تر از ارزن خارجی است البته ارزن خارجی که در ایران کشت می شود نیز داریم .
ارزن ایرانی از ارزن خارجی گرانتر است چون ارزن ایرانی کیفیت بالاتری دارد . البته نه همه ارزن های داخلی .
برای اینکه ماندگاری ارزن خارجی بیشتر شود به آن نگهدارنده می زنند تا از آفت و کپک محفوظ بماند که در نتیجه کیفیت ارزن خارجی را پایین می‌آورد.
ارزن های خارجی بیشتر از طریق کشتی وارد ایران می شوند و در نتیجه در معرض رطوبت دریا هستند و کیفیت خود را از دست می دهند و گاها بصورت ظاهری و یا داخل ارزن کپک می زند
گفته می شود پرندگانی که از ارزن خارجی تغذیه می کنند عمر کمتری خواهند داشت !
ارزن ریز (ارزن خارجی) برای پرندگان زینتی کوچک مناسب است و ارزن درشت (ارزن ایرانی) برای مثلاً کبوتر ، طوطی و …
رنگ ارزن ایرانی روشنتر از ارزن خارجی است ‌.

البته گفته می شود ارزن خارجی برای مناطق سردسیری و کوهستانی مناسب است.
بجهت تشخیص مرغوبیت ارزن و پربار بودن آن ، نصف لیوان را آب بریزید و سپس در آن یک مشت ارزن اضافه کنید. اگر ارزن سالم و مرغوب باشد در کف لیوان جای میگیرد و اگر پوک و نامرغوب باشد بالا میماند از روی درصد ته نشین شدن ارزن میتوان درصد سالم بودن و مرغوبیت آنرا تخمین زد .

ارزن

بهترین ارزن ارزنی است که ۱- مغز بیشتر و درشت‌تری داشته باشد . ۲- رنگ آن روشن باشد و ۳- کشت امسالی باشد . البته برای خرید ارزن خوب باکیفیت باید از جای قابل اعتماد خرید کرد ، نمونه ارزن را مشاهده کرد و نیز قیمت خرید عمده ارزن را نیز در پارامترهای خرید ارزن خوب لحاظ کرد.

برای شناسایی ارزن مرغوب و ارزن با کیفیت باید به سال برداشت ، شرایط انبارداری ، خارجی/ داخلی بودن ، رنگ ارزن ، مغز ارزن و کیفیت مغز ارزن توجه کنید .پس دقت کنید ارزن بد و بی کیفیت عمر پرنده را کوتاه و حیوان را مریض خواهد کرد پس فقط قیمت ارزن را ملاک قرار ندهید .
مغز ارزن ایرانی هرچند گران است و بیشتر برای مصرف آش ارزن یا همان توگی استفاده می شود ولی بهترین غذا برای طیور و پرنده های گران قیمت می باشد .

حتماً بخوانید:
آشنایی با اصول کاشت و برداشت ارزن

آشنایی با اصول کاشت و برداشت ارزن

روش کاشت ارزن ارزن جزء غله جات دانه ریز و گیاهان یک ساله مناطق گرم و خشک می باشند که دارای انواع فراوانی هستند. نام ارزن (Millet) از کلمه لاتین…

برای داشتن یک ارزن با کیفیت و با بازدهی بالا باید به نحوه کشت و آبیاری آن دقت زیادی داشت :

زمان کاشت بذر ارزن

هنگامی که درجه حرارت خاک ۱۴ ~ ۱۵ سانتیگراد باشد زمان مناسب کاشت ارزن است . کشت ارزن در مناطق مختلف :

مناطق سرد : اواخر اردیبهشت تا نیمه اول خرداد
مناطق معتدل : کشت اول : اوایل تا اواسط اردیبهشت ، درکشت دوم : اواخر خرداد تا اواخر تیرماه
مناطق گرم : کشت اول : اواسط فروردین تا اوایل اردیبهشت ، کشت دوم : اواخر مرداد تا اوایل شهریور

تشخیص ارزن خوب

میزان بذر ارزن در هر هکتار :

کشت ماشینی : 15-10 کیلوگرم در هر هکتار. کشت دست داشت : حدود 20-15 کیلوگرم در هر هکتار. فاصله مناسب ردیف ها از همدیگر حدود 50 سانتیمتر و فاصله بوته ها از همدیگر حدود 15-12 سانتیمتر با عمق کاشت 3-2 سانتیمتر توصیه می‌شود و تراکم مناسب کشت 400-300 هزار بوته در هکتار می باشد.

تغذیه گیاهی ارزن – میزان کود مورد نیاز :

با توجه به وضعیت حاصلخیزی خاک و کشت قبلی می‌بایست نسبت به توصیه کودی اقدام کرد. در مجموع حدود 100 کیلوگرم کود فسفاته، 50 کیلوگرم کود ازته و 40 کیلوگرم کود پتاسه در هر هکتار مورد نیاز است. البته توصیه می‌شود قبل از کودپاشی ، خاک آن منطقه آزمایش شود.

روش آبیاری ارزن:

بایستی در آبیاری اول و دوم دقت کافی داشت که مشکل سله بستن خاک بخصوص در خاکهای سنگین بوجود نیاید. آبیاری ارزن در فواصل ۷ تا ۱۰ روز یکبار، بیشترین بازده را خواهد داشت. بطور متوسط میزان آب مصرفی این گیاه حدود ۳۰۰۰~۴۰۰۰ مترمکعب در هر هکتار می باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits