دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا یاکریم شوم است؟ (باورها و خرافه هایی درباره فاخته)
14
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روایت یاکریم را نحس و مایه دشمنی افراد اهل خانه دانسته اند.نحس بودن بعضی از چیز ها و یا برخی از روز ها تماما به دلیل اعمالی میباشد که در آن روز صورت گرفته و الا خود روز یا زمان همچنین اتفاقات و پیش آمد ها را نمیتوان دلیل نحسی و یا خوش یمنی دانست.

آیا یاکریم شوم است؟

احتمالا بیشترین پرنده ای که در طول عمر خود با آن مواجه می‌شویم، یاکریم است. یاکریم پرنده‌ای مقاوم به سرما و گرما است که در همه ی فصول سال در نقاط مختلف از قبیل خیابان ها، روی درخت ها، سیم های تلفن، صحن بارگاه ها به فراوانی دیده می‌شود. محل مورد علاقه ی کبوتر های یاکریم برای جست و جوی غذا روی زمین است. آن ها تقریبا همه ی وعده های غذایی خود را از روی زمین جمع آوری کرده و می‌بلعند، در چینه دان خود حفظ می‌کنند و در نهایت برای هضم آنها به سمت یک جای امن پرواز می‌کنند.
یکی دیگر که از مواردی که یا کریم ها را تبدیل به پرندگان مقاومی کرده است توانایی آن ها در نوشیدن آب شور است و همچنین این که مدت نسبتا طولانی را با آن مقدار آب می‌گذارنند.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا این پرنده به یاکریم معروف شده است؟

علت نام گذاری این اسم آن است که این پرنده آوایی شبیه به یاکریم از دهان خود خارج می‌کند. البته در بعضی از مناطق از جمله خراسان این پرنده را موسی کوتقی نام گذاری می‌کنند چرا که معتقدند که از دهان این پرنده چنین آوایی خارج می‌شود.

عکس کبوتر یاکریم و درمورد آن

یاکریم شوم است یا خیر؟

اگر شما هم با این سوال مواجه شده اید و هنوز جواب قانع کننده ای برای آن پیدا نکرده اید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با بررسی پاسخ های احتمالی موجود به پاسخ قانع کننده ای برای این پرسش برسیم.

هیچ موجودی به خودی خود شوم، نحس نیست و این شوم بودن یا نبودن وابسته به مصالح و منافع افراد به وجود می آید.
طبق گفته ها و روایات یاکریم برکت ندارد و شوم می باشد زیرا از خود صدایی در می آورد که گویی اهل خانه را نفرین می کند و می گوید: فقدتکم فقدتکم، که معنی صدای یاکریم را در اینجا به بمیرید بمیرید تفسیر می کند اگر توجه کرده باشید همانطور که در قسمت بالا گفته در گویش های متفاوت زبان فارسی نیز چیز های مختلفی آوای این پرنده به گوش می‌رسد از جمله موسی کو، موسی کو تقی، یاکریم و…
اگر صرفا آوای خارج شده از دهان یک پرنده را ملاک بر شومی آن بگیریم در زبان فارسی می‌توان برداشت متفاوت تری از آن داشت.
نظرات مختلفی در این باره وجود دارد برخی بر این باورند که وجود یاکریم در خانه و تخم گذاشتن و بچه دار شدن یاکریم در خانه نشانه برکت است و معتقدند بعد از آمدن یاکریم به خانه آن ها اتفاقات خوبی برایشان افتاده و پول و خوشبختی نصیبشان شده.
همچنین هیچ روایتی یافت نمی‌شود که طور مستقیم یاکریم را شوم بداند ولی در آن ها توصیه می‌شود که این حیوان در خانه و در قفس نگه داری نشود و همچنین از خوردن گوشت آن نیز پرهیز شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (14 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits