دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه از خودمان در برابر حمله گرگ وحشی محافظت کنیم؟
21
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گرگ یکی از جانوران گوشتخوار و شکارگر در طبیعت ماست که از سال های بسیار دور چه در کشور ما و چه در دیگر نقاط جهان به آدمی و دام های او حمله می کرده است و گاها انسان هایی در حمله ی گرگ کشته شده اند.

چگونه با حمله گرگ مقابله کنیم؟

اگر اهل کمپینگ و گردشگری هستید حتما می‌دانید که همواره خطر مقابله با حیوانات وحشی وجود دارد. گرگ یکی از درنده‌خوترین جانواران حیات وحش است. در این نوشته به شما شیوه مقابله با گرگ‌ها را در طبیعت خواهیم آموخت.
گرگ‌ها شکارچیان قدرتمند و خطرناکی هستند. این حیوانات معمولا در مواجهه با انسان‌ها واکنش نشان نمی‌دهند و حمله نمی‌کنند. اما شرایط خاصی نیز وجود دارد که در آن‌ها گرگ‌ها با انسان‌ها نیز درگیر می‌شوند. در نتیجه برای افرادی که زیاد به کمپ‌های جنگلی می‌روند، دانستن نکاتی خاص برای مواجهه با حمله گرگ‌ها بسیار لازم و ضروری است.

اگر گرگ به شما حمله کرد، فرار نکنید، ارتباط چشمی را حفظ کنید، خودتان را از نظر ظاهری بزرگتر و خطرناک‌تر نشان دهید، صداهای بلند و هولناک تولید کنید و سپس به سرعت به جای امنی بروید. در ادامه تمام موارد را به صورت کامل‌تر توضیح خواهیم داد.

پیشگیری از وقوع حمله گرگ

پیش از هر چیز نکات و مواردی را بررسی می‌کنیم که به منظور پیشگیری از وقوع حمله بسیار کارآمد خواهند بود. اگر موارد زیر را به درستی رعایت کنید، احتمال اینکه یک گرگ به شما حمله کند بسیار کاهش می‌یابد.

در یک کلام: اجازه ندهید یک گرگ شما را ببیند! اگر در جنگل گرگی را دیدید و مطمئن هستید که گرگ هنوز متوجه حضور شما نشده، به آرامی محل را ترک کنید. هوشیار باشید و به خاطر داشته باشید که اگر در نزدیکی شما یک گرگ وجود دارد، احتمال وجود گرگ‌های بیشتر در آن حوالی بسیار زیاد است. بعضی اوقات گرگ‌ها تنهایی مسافتی را طی می‌کنند اما همیشه به یاد داشته باشید که گرگ‌ها تقریبا همیشه به صورت گروهی به دنبال شکار می‌گردند.

 در حمله گرگ ها چگونه زنده بمانیم؟

تکنیک های مبارزه با گرگ

اگر گرگ شما را دید، آرام آرام به عقب بروید

همواره ارتباط چشمی خود را حفظ کنید و به چشمان گرگ زل بزنید و مطلقا به گرگ پشت نکنید. اگر می‌خواهید از گرگ فاصله بگیرید، گرگ را در جلوی خود نگه دارید، ارتباط چشمی را حفظ کنید و آرام آرام به عقب برگردید. اگر به گرگ پشت کنید، گرگ خود را پشت سر شما ببیند، احتمال دارد که غریزه حیوان فعال شده و به شما به چشم یک شکار نگاه کند و به شما حمله کند. پس همیشه به یاد داشته باشید که هنگام فاصله گرفتن از حیوان به چشمانش زل بزنید و آرام به عقب بروید.

فرار نکنید!

اصلا نگران نباشید؛ گرگ‌ها سریع‌تر از شما هستند! مخصوصا هنگامی که قرار است لا‌به‌لای درختان فرار کنید. گرگ‌ها در این زمینه بسیار حرفه‌ای‌تر از انسان‌ها عمل می‌کنند. از سویی دیگر، فرار کردن باعث فعال شدن غریزه حیوان برای تعقیب و حمله کردن می‌شود. اگر گرگ پیش از این قصد حمله و درگیری نداشت، با فرار کردن مطمئنا این اتفاق خواهد افتاد.

به سمت گرگ‌ها غذا پرت نکنید

غذا دادن به گرگ باعث عادت کردن این حیوان به انسان‌ها می‌شود و دیگر از انسان‌ها نمی‌ترسند و شجاعانه‌تر رفتار کنند. غذا دادن به گرگ‌ها احتمال حمله را افزایش می‌دهد چراکه گرگ‌ دیگر از شما نمی‌ترسد.

واکنش نشان دادن در هنگام حمله

اگر روش‌های پیشگیری از حمله مفید واقع نشد و دریافتید که گرگ می‌خواهد به شما حمله کند و با شما درگیر شود، راهکارهای پایین را دنبال کنید تا گرگ در حمله شانسی برای مقابله با شما نداشته باشد.

اگر گرگ به سمت شما آمد، پرخاشگرانه و با صدای بلند رفتار کنید

ارتباط چشمی را حفظ کنید و به گرگ پشت نکنید.به سمت گرگ قدم بردارید، سر و صدا کنید، داد بزنید و محکم دست بزنید. سپس آرام آرام به عقب برگردید. پرخاشگرانه رفتار کنید و اصوات بلند تولید کنید. همچنان به یاد داشته باشید که ارتباط چشمی را حفظ کنید و به گرگ پشت نکنید.

به یاد داشته باشید تا وقتی که مجبور نشده‌اید با گرگ درگیر نشوید. گرگ‌ها بسیار باهوش و قدرتمند هستند و فک بسیار قدرتمند به همراه غریزه شکار دارند. شاید انسان بتواند با یک گرگ مقابله کند اما هنگامی که بحث گروهی از گرگ‌ها به میان می‌آید، شانس پیروزی در هنگام درگیری بسیار پایین می‌آید.
عمیق نفس بکشید و آرامش خود را حفظ کنید. گرگ‌ها می‌توانند ترس شما را حس کنند. اگر هول شوید یا از ترس بلرزید یا فرار کنید، شانس فرار از دست گرگ را از دست می‌دهید.

 تکنیک های مبارزه با گرگ

در مواجهه با "گرگ" چکار کنیم؟

با گرگ درگیر شوید!

اگر گرگ به شما حمله کرد و شما هیچ راه دیگری نداشتید، با گرگ درگیر شوید! هر سلاحی که در اختیار داشتید اعم از چوب، سنگ، اسپری حیوانات و... را به سمت گرگ پرت کنید یا به کمک آن‌ها به گرگ ضربه بزنید. به یاد داشته باشید که حتما یک درخت یا سنگ بزرگ پیدا کنید و به آن پشت کنید. اجازه ندهید که گرگ از پشت سر به شما حمله کند.سعی کنید تا حد امکان در جایی قایم نشوید یا نخزید. این کار به هیچ وجه گرگ را از حمله کردن باز نمی‌دارد.

به جای بلندی بروید و مراقب باشید

اگر شانس مناسبی برای فرار یافتید، آرامش خود را حفظ کنید و به جای بلندی بروید. سعی کنید بالای درخت، سنگی بزرگ یا هر جای امن دیگری بروید.
اما هنوز خیالتان راحت نشود! گرگ‌ها در اکثر مواقع (مخصوصا هنگامی که گشنه هستند) محل را ترک نمی‌کنند و برای یافتن فرصت دیگری برای حمله منتظر می‌مانند.

احساس حضور گرگ در زمان کمپینگ

اگر در هنگام کمپ صدای گرگی را بشنوید یا حضور گرگی را حس کنید، به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه حمله کارهای زیر را انجام دهید.

آتش روشن کنید

گرگ‌ها به هیچ وجه از آتش و دود خوششان نمی‌آید.در هنگام احساس حضور گرگ، آتش بزرگی را درست کنید به طوری که شعله و دود زیادی تولید شود. از برگ‌های سبز در آتش استفاده کنید تا دود بیشتری حاصل شود. اگر گرگ را می‌بینید سعی کنید مسیر دود را به سمت آن‌ها هدایت کنید.گرگ‌ها به هیچ وجه از آتش و دود خوششان نمی‌آید و این موارد در نظر آن‌ها بسیار خطرناک جلوه می‌کند. اگر گرگ‌ها توله داشته باشند و آتش یا دودی در محل زندگی‌شان ببیند، فورا به همراه توله‌هایشان به جای دیگری می‌روند.

حتماً بخوانید:
آیا می دانید انتخاب و نحوه شکار گرگ به صورت است ؟

آیا می دانید انتخاب و نحوه شکار گرگ به صورت است ؟

گرگها چگونه شکار خود را انتخاب می کنند؟ گرگ ها معمولا شکارهای پیر یا حتی جوانی را ترجیح می دهند که ضعیف و ناتوان باشند. این مساله دلایل متعددی دارد…

سر و صدای زیادی تولید کنید

گرگ‌ها برای تعیین قلمرو خود زوزه می‌کشند. اگر هنگام شنیدن صدای گرگ‌ها، شما هم سر و صدای زیادی تولید کنید، گرگ‌ها فکر می‌کنند که شما هم در حال تعیین قلمرو هستید. اگر به صورت گروهی در کمپ هستید، تمامی افراد با یکدیگر بلند داد بزنید و سر و صدا تولید کنید و تا حد امکان ترسناک به نظر برسید. این کار گرگ‌ها را از شما دور می‌کند.
به یاد داشته باشید که در میان زوزه گرگ سر و صدا نکنید چراکه گرگ‌های تنها بعضی اوقات با زوزه‌های خود گرگ‌های دیگر را دنبال می‌کنند. قطع کردن صدای زوزه گرگ به وسیه شما ممکن است گرگ را به سمت شما بکشاند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (21 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits