دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش تشخیص جنسیت ماهی نر و ماده

تعیین جنسیت در ماهی چگونه انجام می شود؟

آموزش تشخیص جنسیت ماهی نر و ماده
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
اگر در مورد آناتومی ماهی چیز زیادی نمی دانید فهمیدن جنسیت یک ماهی خاص می تواند بسیار دشوار باشد، اما قطعاً قابل انجام است. برای تشخیص جنسیت ماهی، باید اندازه، شکل، ظاهر و رفتار ماهی را بررسی کنید.

جنسیت در ماهی را چگونه میتوان تشخیص داد؟

تعیین جنسیت در ماهی ها به نوع ماهی ها بستگی دارد و گاهی خیلی آسان و گاهی تقریبا غیرممکن است. تشخیص و تعیین جنسیت در ماهی های آکواریومی برای پرورش ماهی و همچنین انتخاب نوع مناسب برای آکواریوم عمومی مهم است. اگرچه همه ماهی ها به راحتی از طریق جنسیت قابل شناسایی نیستند، اما برخی راهکارها و نکات به شما کمک می کند تا جنسیت بسیاری از گونه های رایج ماهیان آکواریومی را تشخیص دهید.

separator line

تعیین جنسیت در فرشته ماهی

Angel Fish

فرشته ماهی نوعی کوسه ماهی است. تعیین جنسیت آن بسیار دشوار است ولی با کمی دقت می توان جنس آن را به خصوص هنگامی که جوان هستند تشخیص داد. گاهی اوقات جنس نر کاملا بالغ یک قوز کوچک حفره ای را نشان می دهند، که این برآمدگی روی سر دقیقاً بالای چشم قرار دارد. هرچند روی این ویژگی فرشته ماهی نمی توان زیاد حساب کرد. بهترین راه برای یک جفت گیری مناسب، خرید یک جفت فرشته ماهی نابالغ و بزرگ کردن آنها با هم است.

وقتی آنها به اندازه کافی بالغ شوند، خودشان جفت می شوند و برای تولید مثل حداقل باید یک جفت تولید مثل از این گروه داشته باشید. هنگامی که آنها شروع به جفت گیری می کنند، کاملاً مشخص خواهد شد که کدام یک نر و کدام یک ماده است. زیرا ماده دارای لوله تخمگذاراست که از طریق آن تخمگذاری می کند.

تخمگذار یک لوله کوتاه از دریچه ماده است که از آن برای تخمگذاری استفاده می کند. نوک آن گرد است. نر از یک لوله نوک تیز استفاده می کند که از دریچه او امتداد یافته و تخمها را بعد از اینکه توسط ماده تخمگذاری شود بارور می کند. هر دو والد به نوبت روی تخمها معلق خواهند شد، آنها را با پره هایشان می پوشانند تا سرشار از اکسیژن شوند و تمیز بمانند.

separator line

تعیین جنسیت در ماهی بتاس

Betas fish

بتاس، نوعی ماهی است که تشخیص جنسیت آنها کاملاً آسان است. نرها باله های بلند و رنگ های درخشانی دارند که این ماهی ها را جذاب می کنند. بتای نر آنهایی است که معمولاً در مغازه ها فروخته می شوند. ماده ها با این رنگ ها واضح نیستند و دارای باله های کوتاه و پرزدارتر هستند، اما برخی از انواع بتاهای نر نیز می توانند باله های کوتاه داشته باشند. یافتن بتای ماده همیشه آسان نیست.

برای فروش در حیوانات خانگی؛ اگر نمی توانید یکی را پیدا کنید، از مالک یا مدیر فروشگاه سوال کنید که آیا آنها می توانند یکی را برای شما سفارش دهند. نر لانه ای از حباب های هوا روی سطح آب می سازد و سپس ماده را فریب می دهد تا تخم های خود را زیر آن بگذارد، سپس بدن خود را به دور بدن او می پیچد تا تخمها را هنگام تخم گذاشتن بارور کند. سپس تخم ها را در دهان خود جمع کرده و درون لانه حبابی خود قرار می دهد. پس از پرورش، نر از تخم ها و نوزادان مراقبت می کند. در این مرحله ماده باید جدا شود در غیر این صورت مورد حمله ماهی نر قرار خواهد گرفت.

separator line

تعیین جنسیت در گربه ماهی

گربه ماهی

به طور کلی، جنسیت گربه ماهی را نمی توان تشخیص داد. در گربه ماهی Corydoras، ماده معمولاً جثه بزرگتری نسبت به نر دارد. نرها یک ماده سنگین (پر از تخم مرغ) را به دور مخزن تعقیب می کنند و سپس او تخمها را روی یک سطح صاف مانند برگ گیاه، سنگ صاف یا حتی شیشه آکواریوم قرار می دهد. نرها روی تخم ها شنا کرده و آنها را بارور می کنند، سپس تخم ها رها می شوند.

separator line

تعیین جنسیت در سیکلید ها

Cichlids

سیچلایدها به قدری گروه متنوعی هستند . گرچه بسیاری از آنها به راحتی قابل تشخیص نیستند، اما چند قانون کلی وجود دارد که در مورد تعداد کمی از گونه های سیچلاید اعمال می شود. نرها اغلب لاغرتر اما با جثه بزرگتر از ماده ها هستند. حتی رنگ پر جنب و جوش تر وجذاب تری دارند. باله های پشتی و مقعدی نر نسبت به ماده نوک تیز، بزرگتر و روان تر هستند.

در بسیاری از گونه ها، نر علائم تخم مرغی را روی باله مقعدی معروف به لکه های تخم مرغ نشان می دهد. برخی از نرها دارای برجستگی بر روی سر هستند که از آن به عنوان قوز نوکال یاد می شود. اگرچه ماده ها هنگام تخم ریزی نیز می توانند قوز نوکال ایجاد کنند، اما آن هرگز به اندازه نر برجسته نیست.

به طور معمول نر مسلط تر و برتر دارای قوز نوکال بزرگتری نسبت به نرهای دیگر است. اگرچه قوانین عمومی فوق در مورد بسیاری از گونه های سیچلاید اعمال می شود، اما اگر قصد پرورش آنها را دارید، قبل از جستجوی یک جفت، راهکارهای نگهداری در مورد گونه های خاص را از دامپزشک بپرسید.

separator line

تعیین جنسیت سیپرینیدها

سیپرینیدها

جدا کردن باربس و سایر اعضای خانواده سیپرینید بسیار دشوار است. تفاوت ها از نظر گونه متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی، نرها با شدت رنگ بیشتر و باریک تر از ماده ها هستند. از آنجا که اکثر سیپرینیدها در حال پرورش ماهی هستند، یکی از راه های تهیه یک جفت تولید مثل آنها، خرید گروهی از این نوع ماهی ها است.

در بعضی از گونه های سیپرینید، از جمله ماهی قرمز، نرها در فصل جفت گیری بر روی سر خود و احتمالاً ستون فقرات باله های سینه ای برجستگی های سفید کوچکی (سل عروسی) مشاهده می کنند. نرها، ماده ای را دنبال می کنند و هنگام تخم ریزی آنها را بارور می کنند. پس از تولید مثل، معمولاً از تخم ها مراقبت نمی شود و حتی احتمال دارد والدین آنها را بخورند.

separator line

تعیین جنسیت در گورامی

Gourami fish

گورامیس گونه دیگری از ماهی است که به راحتی جنسیت آنها شناسایی نمی شود. نرها و ماده ها اغلب رنگ و شکل شبیه هم دارند. با این وجود، یک تفاوت جنسی نسبتاً کلی در بیشتر گونه های گورامی دیده می شود رابطه جنسی گورامیس به همان روش تعیین جنسیت ماهیان زنده انجام نمی شود. اگر می خواهید آنها را پرورش دهید، کشف جنسیت ماده و نر مهم است. گونه های زیادی از گورامیس وجود دارد و بعضی از آنها می توانند یک چالش برای تولید مثل باشند ، در حالی که سایر گونه ها، مانند آبی گورامی، به راحتی در آکواریوم تولید مثل می کنند. برای تشویق پرورش باید دو کار انجام دهید.

اول تهیه مخزن مناسب و دیگری تهیه ماهی برای تولید مثل. Gouramis های نر معمولاً کمی کوچکتر از ماده ها هستند و از نظر کلی باریک ترند. ماده ها در مقایسه با نرها شکم گرد دارند. با این حال ، باله پشتی (بالایی) متمایزترین تفاوتی است که بین ماده و نر دیده می شود. باله پشتی ماده کوتاه و گرد است، در حالی که نر دارای یک باله پشتی بلندتر است که به یک نقطه می رسد. به خاطر داشته باشید که تفکیک ماهیان جوان به راحتی بزرگسالان کامل نیست.

در ماهی های جوان تر ، باله ها کاملاً رشد نکرده و به اندازه بزرگسالان خود نرسیده اند. علاوه بر این، گونه های خاصی از گورامی تغییرات رنگی را بین دو جنس نشان می دهد. مروارید نر گورامی دارای رنگ قرمز و نارنجی قرمز در گلو و پستان است. گورامی مهتابی نر دارای رنگ نارنجی تا قرمز در باله های لگن است. مانند بتا، بسیاری از گورامی ها یک لانه حبابی می سازند، اما هر دو جنس هم ماهی نر و هم ماده در مراقبت از تخم ها نقش دارند.

separator line

تعیین جنسیت در Livebearing

Livebearing

از میان انواع ماهی ها برای تعیین جنسیت، ماهی های Livebearing مانند گوپی، سینی، مولی و دم شمشیر آسان ترین آنها هستند. نرها معمولاً کوچکتر و رنگارنگ تر از ماده ها هستند. آنها همچنین دارای یک اندام جنسی خارجی به نام گنوپودیم هستند که تمایز نرها از ماده ها را آسان می کند.

در نر، باله مقعدی میله ای است، در حالی که ماده دارای یک باله مقعدی به شکل فن است. در حالی که نر در کنار ماده شنا می کند از گنوپودیم برای بارور کردن تخمها در داخل ماده استفاده می شود. تخم های داخلی بارور در داخل بدن ماده است و سپس او “وضع حمل” می کند. در این موقع بهتر است اقدام به خریداری این نوع ماهی ها کنید.

separator line

تعین جنسیت در تتراس

Tetras

تتراس ها تفاوت هایی بین جنسیت دارند که براساس گونه های مختلف، متفاوت است. ماده ها کمی بزرگتر و چاق تر از نرها هستند. نرها اغلب رنگ پر جنب و جوش تری دارند. حتی احتمال دارد باله های بلندتری نسبت به همتایان ماده خود داشته باشند. به طور کلی، آنها توسط نرها در تعقیب ماده ها و بارور کردن تخم ها هنگام تخمگذاری آنها در گیاهان یا پراکنده شدن در میان سنگ ها، بارور می شوند. هیچ مراقبتی از طرف والدین از تخم ها وجود ندارد و در صورت کشف توسط ماهی احتمال دارد خورده شود.

همچنین بخوانید :

معرفی و شرایط نگهداری از ماهی جک دمپسی

۶ راه درمان و پیشگیری بیماری سفیدک در ماهی و آکواریم

ماهی کوی : پرورش ، تکثیر و نگهداری از ماهی کوی یا کپور گلگون



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits