دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
20 راه قطعی برای تشخیص جنسیت جوجه مرغ در خانه
194
زمان مطالعه: 10 دقیقه
چگونه جنسیت جوجه رنگی را تشخیص دهیم ؟ راه های تشخیص جنسیت مرغ و خروس را در زمان جوجگی بسیار متنوع و زیاد هست که برخی علمی و اثبات شده و برخی تجربی و شانسی میباشد .

تشخیص جنسیت جوجه مرغ

جنسیت جوجه شما، می­تواند به شما کمک کند تا یک موقعیت زندگی بهتر و رو به جلو برای آنها فراهم کنید. اگرچه این روند تعیین جنسیت ساده نبوده و نیاز به بررسی تعدادی نشانه یا سرنخ دارد.

تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس

راه های تشخیص جنسیت مرغ و خروس را در زمان جوجگی بسیار متنوع و زیاد هست که برخی علمی و اثبات شده و برخی تجربی و شانسی میباشد

1. خار پا :

معمولا جوجه خروس ها از 35 روزگی خار پاشون بزرگ میشه و قابل تشخیص هست .

2. رنگ پا :

جوجه خروس ها دارای پاهایی با رنگ روشن (سفید.زرد...) و جوجه مرغ ها پاهای تیره هستن .

3. حرکت نوک :

وقتی نوک جوجه را بگیرید اگر خروس باشد تقلا و حرکت میکند و اگر آرام باشد جوجه مرغ هست .

4. تشخیص جنسیت جوجه از روی بال ها

وقتی پایین بدن جوجه پوشانده شده است انتهای بال آن یک حاشیه ضعیف از پر خواهد داشت. برای مشاهده این پرها، جوجه را با یک دست، محکم بگیرید. از دست دیگر خود برای بیرون کشیدن بال استفاده کنید به گونه­ای که پرها تا حدودی از هم جدا و قابل رویت باشند.

جوجه نر (خروس) پرهایی با طول تقریبا یکسان خواهد داشت. اما جوجه ماده(مرغ) دارای پرهایی با دو طول متفاوت خواهد بود. شما می­توانید برای بدست آوردن نتایج دقیق تر، انجام این آزمایش تعیین جنسیت را ،1 تا 2 روز بعد از برداشت جوجه انجام دهید. اگر این کار را به زمان دیرتری موکول کنید رشد بالها بیشتر شده و برای تشخیص مناسب نخواهد بود

 تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس / چگونه نر یا ماده بودن جوجه را تشخیص دهیم

5. رنگ سر برای تشخیص جنسیت جوجه رنگی

بدن یک جوجه تا زمانی که به سن 6 هفتگی برسد با بال های پردار، نرم و کوچک پوشیده شده است. جوجه­ های نر معمولا دارای سرهایی با رنگ روشن هستند در حالی که ماده ها اغلب سرهای قهوه ای تیره دارند. اگر یک ماده، لکه ها یا نوارهای رو به پایین داشته باشد، معمولا قهوه ای یا سیاه خواهد بود. در مقابل این نشانه ها برای جنس نر عموما سفید یا زرد است .

به عنوان مثال ، جوجه­ های نژاد “Rhode Island Red” یا “New Hampshire” تقریباً رنگ آمیزی طلایی دارند. همچنین ستاره ­های سرخ(Red Stars) یک نژاد وابسته به جنس هستند، بنابراین نر و ماده دارای رنگ­های مختلفی هستند. نرها رنگ طلایی مایل به زرد به خود می­گیرند ، در حالی که رنگ ماده­ها طلایی مایل به قرمز است. در برخی شرایط نیز می توانید جنسیت جوجه یک روزه را با استفاده از مشاهده رنگ پرها حدس بزنید. برخی نژادها الگوهای کم نظیر جنسیتی دارند. به عنوان مثال، جوجه ­های نر نژاد Barred Plymouth Rocks”" دارای لکه­ های زرد روی سرشان هستند.

 تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس / چگونه نر یا ماده بودن جوجه را تشخیص دهیم

6. جثه جوجه ها برای تشخیص جنسیت

در حدود سن 3 تا 4 هفته ­ای، باید بتوانید تفاوت جوجه ­های نر و ماده را براساس اندازه بدنشان تشخیص دهید. جوجه ­های نر معمولاً دارای بدن و سر بزرگتر خواهند بود و جوجه ­های ماده کمی ریز تر ظاهر می­شوند .

 تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس / چگونه نر یا ماده بودن جوجه را تشخیص دهیم

7. بررسی دریچه مقعدی راه تشخیص جنسیت جوجه

هشدار: بهتر است برای انجام این روش از یک متخصص کمک بگیرید. با این حال اگر خودتان تصمیم به انجام این کار گرفتید حتما با جوجه ­ها با ملایمت برخورد کنید. جوجه را در دست خود نگه داشته و فشار کمی به ناحیه شکمی وارد کنید تا مدفوع از بدن جوجه خارج شود. به دریچه مقعد واضح و روشن نگاه کنید.

اگر برآمدگی دیدید، احتمالاً جوجه نر است اما اگر هیچ برآمدگی مشاهده نکردید جوجه ماده است. در بعضی از نژادها، هر دو جنس نر و ماده دارای یک سری از برآمدگی­های مهره مانند در دریچه مقعد خواهند بود. در این موارد، خروس­ها مهره ­های گرد دارند در حالی که در مرغ­ها این مهره ها صاف و بدون برآمدگی هستند.

 تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس / چگونه نر یا ماده بودن جوجه را تشخیص دهیم

8. سن 6 هفتگی در جوجه ها

اگر شما می­خواهید این مدت طولانی صبر کنید تا جنسیت را تعیین کنید، شانس موفقیت شما کمی افزایش می­یابد. مشاهده تغییرات جسمی مانند رشد و نمو در راه رفتن آسانتر و تغییرات رفتاری، مانند پاسخ به محیط نیز واضح تر و سازگارتر خواهد بود. علاوه بر این، اگر چند ماه صبر کنید، احتمالاً نرها شروع به خواندن می­کنند.

 تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس / چگونه نر یا ماده بودن جوجه را تشخیص دهیم

9. رشد تاج را در طی 6 هفته کنترل کنید

در این مرحله، تاج شانه ­ای روی سر در جوجه ­های نر کاملاً در حال رشد بوده و اضافات گوشتی در نواحی صورت قابل مشاهده هستند. شما متوجه برآمدگی­هایی می­شوید که به طور مستقیم از بالای سر امتداد دارند. پوست تاج نیز قرمز خواهد شد. در مقابل، پوست صورت مرغ ماده زرد و بدن برجستگی خواهد بود.

 تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس / چگونه نر یا ماده بودن جوجه را تشخیص دهیم

10. پرهای ناحیه کمری برای تشخیص جنسیت جوجه مرغ

اگر مرغ بین 8 تا 10 هفته سن دارد ، پرهای ناحیه کمری را بررسی کنید .

جوجه را محکم در دست خود نگه دارید و به محل تلاقی پرهای ناحیه کمری و دم توجه کنید. متوجه خواهید شد که جوجه های نر در این ناحیه دارای پرهای تیز هستند، در حالی که پرهای ماده ­ها گردتر و نرم­تر به نظر می رسند.

 تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس / چگونه نر یا ماده بودن جوجه را تشخیص دهیم

11. خلق و خوی جوجه ­ها خروس ها

همانطور که معاشرت جوجه­ ها با هم را در نظر می­گیرید به این مورد توجه کنید که کدام یک از جوجه­ ها به سلطه­ گر بودن تمایل دارد و کدام یک بیشتر مطیع یا تحت سلطه هستند. جوجه ­های نر کم­تر ترسو بوده و به احتمال زیاد هم نوعان خود را مورد خشونت قرار می­دهند.

جوجه­ های ماده به راحتی از صداهای بلند وحشت زده شده و در پاسخ بی حرکت می­مانند. راه دیگر مشاهده پاسخ جنگ یا گریز است. به این صورت که در حالی که دست­های خود را بر هم می­زنید به جوجه ­ها نزدیک شوید. در این موقعیت جوجه ­های نر نواهای هشدار دهنده صادر خواهند کرد و جوجه های ماده معمولا سکوت می­کنند.

 تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس / چگونه نر یا ماده بودن جوجه را تشخیص دهیم

12. بافت زیر گلو برای تشخیص جنسیت جوجه خروس

این پوست شل و حلق آویز در زیر ناحیه منقار جوجه قرار گرفته که هرچه جوجه بالغ تر می­شود رشد این ناحیه نیز افزایش خواهد یافت. با این حال این ناحیه در جوجه نر پر رنگ­تر و یا درخشان­تر و با رنگ قرمز ظاهر خواهد شد در حالی که در جوجه ماده به رنگ زرد، سفید یا خاکستری باقی خواهد ماند.

 تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس / چگونه نر یا ماده بودن جوجه را تشخیص دهیم

13. طیف سنجی لیزر

برای اهداف تجاری از طیف سنجی لیزر استفاده کنید. این روش جدید شامل همان عکس برداری در آزمایشگاه است. یک پرتو لیزری کوچک به داخل تخمی که 3 روز از دوره نهفتگی را گذرانده هدایت می­شود. بدین صورت تکنسین ها از محتویات DNA تخم مرغ برای تعیین جنسیت جوجه­ های آینده استفاده می­کنند.

 تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس / چگونه نر یا ماده بودن جوجه را تشخیص دهیم

14. تشخیص جنسیت جوجه با رنگ جوجه

در این قسمت منظور ما جوجه ­هایی هستند که برای نمایش الگوی رنگی جنسیتی در جوجه کشی پرورش داده می­شوند. به این معنی که شما قادر خواهید بود جنسیت جوجه­ ها را تقریباً بلافاصله و با دقت بالایی تشخیص بدهید. به عنوان مثال، ستاره ­های سرخ یک نژاد دارای پیوند جنسیتی هستند. به این صورت که رنگ نرها طلایی زرد بوده و ماده ­ها طلایی مایل به قرمز هستند.

 تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس / چگونه نر یا ماده بودن جوجه را تشخیص دهیم

15. فرم تخم ها برای تشخیص نر و ماده بودن جوجه رنگی

برخی از نظرهای قدیمی بر این است که تخمی که جوجه ­ی نر دارد فرمی تیز و تخم ماده فرمی گرد خواهد داشت و فقط با نگاه کردن به شکل تخم مرغ می­توان جنسیت جوجه را تشخیص داد. با این حال، این روش با گذشت زمان بی اعتبار بوده و در حد حدس و گمان باقی مانده است.

 تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس / چگونه نر یا ماده بودن جوجه را تشخیص دهیم

16. تخم­گذاری

اگر جوجه شما تخم می­گذارد، به وضوح یک مرغ بالغ (ماده) است. این امر می­تواند در بازه زمانی از سن 12 تا 30 هفته رخ دهد. یک خروس (نر) نمی­تواند تخم بگذارد، اما ممکن است در همان بازه زمانی مشابه با صدای بلند شروع به خواندن کند.

 تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس / چگونه نر یا ماده بودن جوجه را تشخیص دهیم

17. تشخیص جنسیت جوجه ها شانه ها و ریش ها

همزمان بااینکه خروس ها بزرگ می شوند و حتی در سنین پایین شان انها شانه های صورتی و ریش خواهند داشت. در هفته ی ششم شما به طور کلی می توانید جوجه های نر و ماده را بسته به نژادشان شروع به مرتب کردنشان بکنید.

جوجه نرهای شما شانه ها و ریش های بزرگتر و برجسته تری نسبت به جوجه ماده ها دارند ولی اگر باز هم یک جوجه ماده ای دیدید که شانه ی بزرگتر از حد نرمال داشت نگران نباشید . گاهی اوقات مرغ ها که بزرگ می شوند شانه ها رنگ پریده تر می شوند و سپس رشد می کنند تا زمانی که بالغ شوند.

یکی از جنبه های مفید برای تعیین جنسیت جوجه ها به وسیله ی ریش و شانه هایشان این است که شانه ی خروس ها زودتر از مرغ ها تبدیل به صورتی مایل به قرمز خواهد شد. شانه ی مرغ ها تا زمانی که آماده ی تخم گذاری نشده باشند به رنگ قرمز تبدیل نخواهد شد.

بنابراین اگر شانه و ریش مرغ ها زمانی که آن ها ۱۸ هفته ای یا بزرگتر شده باشند یک دفعه بزرگ و قرمز روشن شد نگران نباشید . آنها به سادگی در مرحله ی نهایی از بلوغ خود هستند.

18. تعیین جنسیت به وسیله ی رنگ

خروس های نژاد طلایی (رودآیلند قرمز،مینورکاس،وایاندوت ،پلیموت های سنگی و کوچین ها ) پرورش یافته با مرغ های نقره ای / مدادی (سفید ،کلمبیایی،وایاندوت های لعاب نقره ای ،ساسکس روشن و یا برهماهای روشن و تیره ) که نتیجه ی آنها ماده های به رنگ زرد نخودی یا قرمز و نرهای سفید /خاکستری دودی می شود.

مرغ های خطوط سنگی (barred rock ) پرورش یافته با خروس های به رنگ زرد نخودی ، جوجه های نر سیاه که قسمتی سفید روی سرشان هست دارند.ماده ها به رنگ سیاه خالص هستند.

راههای تشخیص جنسیت نر یا ماده بودن جوجه مرغ

19. روش ژنتیکی

یکی از روش های علمی برای تشخیص جنسیت جوجه های یکروزه، روش ژنتیکی است. در این روش از ژن هایی که برروی کرومزوم های جنسی قرار دارند می توان نر و ماده بودن جوجه ها را از روی زمان پر درآوردن و همچنین با استفاده از رنگ پرها تشخیص داد. به این روش، روشآتوسکسینگ نیز می گویند. البته تشخیص از روی رنگ پرها در این روش موثر تر است

20. حرکات پای پرنده برای تشخیص جنسیت جوجه مرغ

حرکات پای پرنده به خوبی نشان دهنده نر یا ماده بودن جوجه شماست . جوجه نر جثه بزرگتر و هنگام راه فتن زبل تر است . جوجه نر معمولا یک پای خود را هنگام راه رفتن به سمت عقب هدایت میکند .

فیلم تشخیص جوجه مرغ


بهترین و علمی ترین راه برای تشخیص جنسیت جوجه زمان بیرون آمدن جوجه ها از تخم هست که جوجه خروس ها در بال هاشون دارای پرهای منظم و یک اندازه هست ولی در جوجه مرغ ها پرهای بال نامنظم هستند .

۴۵ پرسش و پاسخ کلیدی در مورد نگهداری جوجه مرغ



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (194 رای)  

۱۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Myself | ۵ ماه پیش
درود و سپاس.برای خونه روستایی حدود ۲۰ جوجه تقریبا بزرگ از نوع به اصطلاح جهادی خریدم بیشتر تمایل به مرغ بودن داشتم از فروشنده خواستم جوجه مرغ باشه، حالا متن رو که خوندم از این ۲۰ تا شاید یکی مرغ باشه! تشخیص مرغ و خروس بودن توی این نژاد واقعا سخته.
رنگ پا و... برای هر دو صدق میکنه و...
اگه دوستان تجربه ای در این زمینه دارند ممنون میشم راهنمایی کنن.
پیروز باشید.
0
0
نت | ۹ ماه پیش
سلام واقعا ممنونم از سایتتون عالیه
0
2
ریحانه مسلمی | ۲ سال پیش
سلام ، من دوتا جوجه سه ماهه دارم. یکی کاکل و ریش درآورده و اخلاقش دقیقا مثل خروس ها هستش اما اون یکی کاکل و ریش هنوز درنیاورده و خیلی شبیه مرغ هستش. ولی هردو جوجه خار پا دارند و واقعا در تشخیص جنسیت جوجه هام گیر افتادم.
7
17
پاسخ ها:
هادی | ۱ هفته پیش
نوکشون رانگه دار هرکدوم تحرکی نداشت یعنی مرغ
0
3
هادی | ۱ هفته پیش
نوکشون رانگه دار هرکدوم بیتحرک موند مرغ
0
5
بنده خدا | ۲ سال پیش
سلام . تشخیص مرغ از خروس کشتار شده چطوریه ؟ بیزحمت اونم توضیح بدید ....
9
11
Ali | ۲ سال پیش
جوجه من حدود ۳ ماهشه موقع خوردن غذا بعضی مواقع از خودش صدا در میاره. خروسه یا مرغ؟
10
10
پاسخ ها:
کاربر | ۲ سال پیش
خروس هستش. جوجه من هم سه ماهشه و موقع غذا خوردن صدا درمیاره. از مرغداری هم پرسیدم جنسیتش چیه گفت خروسه.
6
19
♡lida♡ | ۲ سال پیش
برای اینکه بفهمیم جوجه ای که داریم جوجه ی رنگیه یا جوجه ی معمولیه باید چیکار کنیم؟
19
8
پاسخ ها:
زینب | ۲ سال پیش
اگر رنگی باشن پاهاشون هم یکم رنگی میشه
یه راه دیگه هم هست اینکه وایسا پر در بیاره اگر پرهاش سفید بود یعنی رنگیه
8
14
آرش | ۲ سال پیش
داداش دو نوع جوجه بیشتر نداریم.. یه جوجه ماشینی که به رنگ های مختلف، حتی شبیه جوجه رسمی .. و یه نوع هم جوجه رسمی ..
رسمی به جوجه ای میگن که زیره مرغ از تخم بیرون آمده باشه.
17
18
♡lida♡ | ۲ سال پیش
سلام.
برای اینکه بفهمیم جوجه ای که داریم جوجه ی رنگیه یا جوجه ی معمولیه باید چیکار کنیم؟
لطفاً جواب بدید.
28
8
پاسخ ها:
آیناز حیدری | ۲ سال پیش
یعنی خودت نمیفهمی رنگیه یا بومی 🤣
8
74
جواد | ۲ سال پیش
اگه بعد از راه های ارائه شده همچنان به جنسیت شک داشتید در خدمتم
9
28
السانا | ۲ سال پیش
نمی دونم
11
16
هلیا | ۲ سال پیش
راهاش واقعا درسته؟ اگر کسی کرده درست بوده به من بگه
9
43
ابوالفضل شاکری | ۲ سال پیش
عالیه
9
27

hits