دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نگهداری خرگوش : علائم دقیق و راههای تشخیص بارداری خرگوش
13
زمان مطالعه: 9 دقیقه
بارداری در خرگوش علامت خاصی ندارد و اصولا تشخیص خرگوش باردار آسان نیست ، مگر اینکه تعداد بچه ها زیاد باشند و در آن هنگام تورم شکم خرگوش ملموس خواهد بود . بهترین علامت بارداری خرگوش تغییرات دمای بدن خرگوش است ، آگاهی در مورد فیزیولوژی خرگوش و چگونگی...

نگهداری و تشخیص بارداری خرگوش

بارداری در خرگوش نشانه ای و تشخیص باردار بودن خرگوش کار راحتی نیست .

تنها علامت بارداری در خرگوش تغییرات دمای بدن حیوان است که در نتیجه ء تغییرات هورمونی حاصل می گردد ، و در بارداری کاذب نیز ظاهر می شود.

و البته کندن پشم ها توسط خود حیوان در مراحل آخر بارداری برای ساختن لانه . بعضی از خرگوش های مادر پشم خود را نمی کنند تا روز قبل از زایمان و برخی دیگر دقیقا بعد از زایمان این کار را می کنند .

اگر خرگوش ماده شما با خرگوش نری بوده ، سی و سه روز بعد از ملاقات دو خرگوش، منتظر بچه خرگوش ها باشید .

۲۴ روز بعد از جفتگیری خرگوش ، لا نه ای برای خرگوش ماده فراهم کنید . جعبه باید چهار اینج از بدن خود مادر بزرگتر باشد . اگر جعبه خیلی بزرگ باشد خرگوش مادر از ان به عنوان محل خوا استفاده می کند و این می تواند به نوزادان آسیب برساند .

خرگوش‌های نژاد متوسط و بزرگ بین سن ۴ تا ۴٫۵ ماه، نژادهای خیلی بزرگ بین سن ۶ تا ۹ ماه و نژادهای کوچک‌تر بین سن ۳٫۵ تا ۴ ماه به بلوغ جنسی می‌رسند. آزاد شدن تخمک در خرگوش ماده به دنبال تماس جنسی رخ می‌دهد و مشابه انسان در اثر چرخه هورمونی آزاد نمی‌شود.

در چرخه تولید مثل، خرگوش ماده زمانی برای جفت‌گیری آماده است که واژن قرمز و مرطوب باشد و درصورتی‌که واژن صورتی مایل به سفید باشد و رطوبت واژن کم باشد آماده جفت گیری نیست.

یکی از روش‌های تشخیص بارداری در خرگوش ملامسه شکم برای تشخیص جنین‌های دانه انگوری در داخل رحم حیوان می‌باشد. بهترین زمان برای ملاسمه شکم برای تشخیص جنین دوازده روز بعد از جفت گیری است.

بارداری کاذب (که حیوان علائم بارداری را نشان می‌دهد ولی در حقیقت باردار نیست) در خرگوش شایع است.

علائم و راه های تشخیص باردار بودن خرگوش

1. خرگوش خود را لمس کنید

تنها راه تشخیص باردار بودن خرگوش، بزرگ شدن شکم است و هیچ علائم خارجی دیگری بارداری را نشان نمی دهد.

به همین دلیل دامپزشکان و پرورش دهندگان خرگوش، به آرامی با لمس دست مشخص می کنند که آیا خرگوش باردار است یا نه. در طول دو هفته از بارداری، شما باید بتوانید جنین هایی که در شکم خرگوش است را حس کنید.

اما برای این کار مهارت خاصی لازم است تا به جنین ها آسیبی نرسد. این یک راهنمایی کلی است، و اگر شما دامپزشک و پرورش دهنده با تجربه ای نیستید، نباید سعی کنید خودتان خرگوش باردار را با لمس معاینه کنید. انجام این کار می تواند باعث آسیب به جنین در حال رشد شود.

  1. اگر بیش از 14 روز از زمان پرورش خرگوش می گذرد، خرگوش باردار را لمس نکنید. انجام این کار ممکن است باعث آسیب به جنین در حال رشد شود.
  2. به آرامی خرگوش را از گوش هایش بگیرید و با دست راست پوست شانه ها را نگه دارید. این کار باعث می شود قسمت بالایی بدن خرگوش در امنیت باشد.
  3. از دست چپ خود استفاده کنید تا قسمت پایینی بدن خرگوش یعنی بین پشت پاهای عقبی و لگن را به آرامی بچرخانید.
  4. به آرامی انگشت شست خود را روی سمت راست شکم و انگشتان را روی سمت چپ قرار دهید. اگر خرگوش شما باردار باشد، باید جنین های کوچک درون شکم را زیر دست خود احساس کنید.
  5. هر جنین باید به اندازه یک انگور به نظر برسد.

خرگوش خود را لمس کنید

تعیین باردار بودن خرگوش

2. یک دامپزشک خرگوش را معاینه کند

اگر در نحوه لمس حیوان برای معاینه مهارت ندارید، توصیه می شود خرگوش را پیش دامپزشک ببرید. دامپزشک شما می داند که چطور با خیال راحت حیوان را معاینه کند، بدون اینکه آسیبی به جنین ها برساند.

بارداری خرگوش

روش تشخیص باردار بودن خرگوش

3. خرگوش را وزن کنید

خرگوش باردار نیز مثل انسان باردار، وزنی بیشتر از وضعیت عادی دارد. با این وجود، این تفاوت وزن زیاد قابل توجه نیست.

بهترین روش برای تشخیص باردار بودن خرگوش از لحاظ وزن، استفاده از ترازوهای دیجیتالی دقیق و مقایسه این وزن با وزن قبل از بارداری خرگوش است.

  • یک خرگوش باردار در اولین هفته بارداری در حدود 0.029 کیلوگرم و در پایان هفته دوم به میزان 0.057 کیلوگرم وزن اضافه می کند. بعد از هفته دوم، وزن خرگوش تغییر زیادی نمی کند.

تشخیص بارداری خرگوش

بارداری خرگوش

4. خرگوش را برای سونوگرافی پیش دامپزشک ببرید

سونوگرافی بهترین روش برای تعیین حاملگی خرگوش است، زیرا بعد از شش روز اول بارداری جواب 100% دقیق به شما می دهد. دامپزشک می تواند سونوگرافی را در مطب خود انجام دهد تا سریعاً جواب را به شما بگوید.

بارداری خرگوش

سونوگرافی بهترین روش برای تعیین حاملگی خرگوش

یادگیری فیزیولوژی خرگوش

1. بلوغ جنسی خرگوش ها

بیشتر نژادهای خرگوش در سه تا شش ماهگی به بلوغ جنسی می رسند. خرگوش های ماده می توانند در 12 هفتگی باردار شوند، اگرچه این به طور کلی برای سلامتی و ایمنی خرگوش توصیه نمی شود.

  1. در صورتی که خرگوش شما کمتر از 12 هفته داشته باشد، احتمالاً باردار نیست. اما اگر در محدوده سنی 3 تا 6 ماه باشد، ممکن است به بلوغ جنسی رسیده باشد و این احتمال وجود دارد که بتواند باردار شود.
  2. اگر خرگوش از سن دو تا سه سالگی بزرگتر باشد، ممکن است برای باردار شدن پیر باشد. در این حالت خرگوش شما به احتمال زیاد باردار نیست.

نکات تخصصی دامپزشکی: دامپزشکان در این زمینه می گویند: هرگز به پیر بودن خرگوش برای عدم باردار شدن تکیه نکنید. خرگوش ها در تولید مثل بسیار پرکار هستند و طبیعت عادت دارد که راهی برای افزایش جمعیت خرگوش ها پیدا کند!

بارداری خرگوش ها

سن بارداری خرگوش ها

2. تولید مثلی خرگوش در کدام فصل بیشتر است

خرگوش ها قادر به تولید مثل در تمام طول سال هستند، اگر چه باروری خرگوش های نر در زمستان و تابستان کاهش می یابد. خرگوش ها به احتمال زیاد در طول هوای معتدل بهار و پاییز باردار می شوند، البته یک خرگوش می تواند در هر زمانی از سال باردار شود.

برخلاف بسیاری از حیوانات که تنها در یک زمان خاص قابلیت باروری دارند. این می تواند به آن معنا باشد که خرگوش ماده در طی هشت ساعت بودن در کنار خرگوش نر، از نظر جسمی برای بارداری آماده می شود.

باردار شدن خرگوش

از کجا بفهمیم خرگوش حامله است

3. به دنبال نشانه های لانه سازی باشید

خرگوش های ماده در هنگام بارداری به طور غریزی شروع به لانه سازی می کند. این خرگوش معمولاً لانه خود را با خز می پوشاند و از آن حفاظت می کند.

اگر خرگوش شما در حال لانه سازی است، احتمال اینکه باردار باشد وجود دارد. با این حال، برخی خرگوش های ماده بدون اینکه باردار باشند این رفتار را نشان می دهند.

به همین علت، ساخت لانه لزوماً روش دقیقی برای تعیین بارداری نیست، اگرچه این امر غرایز مادری را نشان می دهد.

باردار شدن خرگوش

علائم بارداری خرگوش

آماده شدن برای زایمان خرگوش

1. ماده ها را از نرها جدا کنید

وقتی مطمئن شدید که خرگوش شما باردار است، مهم است که او را از خرگوش های نر جدا کنید. این کار به این دلیل است که خرگوش نر تنها چند ساعت بعد از زایمان می تواند با ماده جفتگیری کند.

این می تواند موجب افزایش فشار به خرگوش ماده شود و باعث شود که نتواند شیردهی به نوزادان را تا پیش از بارداری بعدی به پایان برساند.

  • بعضی از کارشناسان حیوانات توصیه می کنند که سعی کنید تعامل حیوان نر و ماده را حفظ کنید، البته آنها را در یک قفس قرار ندهید. به این خاطر که در غیر این صورت بازگرداندن خرگوش نر و ماده تعاملات اجتماعی پس از جدایی طی دوره زایمان می تواند کار سختی بشود. در صورت امکان، قفس های آنها را در کنار یکدیگر قرار دهید تا در تعامل با هم باشند.
  • این احتمال وجود دارد که خرگوش نر سعی کند با فرزندانی که خرگوش ماده بدنیا آورده است، جفتگیری کند. صاحبان خرگوش باید خرگوش نر و ماده را جدا از هم نگه دارند تا از این اتفاق جلوگیری کنند.

بارداری خرگوش

اقدامات لازم برای زایمان خرگوش

2. دوره بارداری خرگوش چقدر است

دوره بارداری خرگوش ها بین 31 تا 33 روز است. اگر دوره بارداری طولانی تر از این مدت شد، ممکن است بارداری کاذب باشد یا جنین ها در شکم خرگوش مرده باشند. برخی از دامپزشکان برای جلوگیری از خطر عوارض ناشی از وجود جنین مرده در شکم مادر، 32 روز بعد توصیه به القاء زایمان می کنند.

3. میزان غذای خرگوش باردار

اگر خرگوش شما باردار است، مطمئن باشید که غذا و آب کافی دریافت می کند. کارشناسان توصیه می کنند که به تدریج میزان غذای خرگوش باردار را زیاد کنید. شما باید یونجه را به غذای خرگوش اضافه کنید، زیرا بسیار غنی است و مواد مغذی لازم برای یک خرگوش باردار یا در حال شیردهی را تامین می کند.

چگونه به خرگوش کمک کنیم که زایمان کند؟

خرگوش‌ها هم مانند بسیاری از حیوانات دیگر، با غریزه خودشان زایمان می‌کنند و زمانی که دوره بارداری آن‌ها تمام شد، نیازی نیست که شما برای به دنیا آمدن بچه خرگوش‌ها به خرگوش کمک کنید. به‌طورکلی خرگوش شب‌ها یا زمانی که می‌دانند کسی مزاحم آن‌ها نیست، زایمان می‌کند.

تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که محیطی آرام را برای او فراهم کنید و از او فاصله بگیرید. از طرفی باید حواستان به همه‌چیز باشد تا مطمئن شوید که خرگوش به‌راحتی زایمان می‌کند و اگر مشکلی وجود دارد، آن را به دامپزشک گزارش می‌دهید.

همان‌طور که مشاهده کردید بارداری خرگوش خیلی سریع اتفاق می‌افتد. بهتر است علائم بارداری او را بشناسید و برای به دنیا آمدن خرگوش‌های او آماده‌باشید.

بیشتر بخوانید :

نحوه صحیح کوتاه کردن ناخن خرگوش

عقیم سازی خرگوش و مزایای آن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (13 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits