دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم، تشخیص و درمان سریع اسهال در خرگوش
12
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اگر خرگوش اسهال دارد باید خیلی سریع به درمان آن بپردازید. زیرا این یک علامت خطرناک است و اگر درمان نشود، باعث مرگ خرگوش می شود.

اسهال در خرگوش

اکثر خرگوش ها با بیماری اسهال رو به رو هستند، و اسهال در خرگوش شایع ترین بیماری آن ها می باشد.

اسهال خرگوش بسیار خطرناک است و اگر درمان خانگی جوابگوی حیوان نباشد و بهبود پیدا نکند، باید سریع به دامپزشک مراجعه کرد.


علائم اسهال خرگوش ها

اسهال در خرگوش به معنی شل شدن بیش از حد مدفوع حیوان باشد که با بوی بدی همراه است و باعث کثیف شدن اطراف و زیر دم حیوان و دست و پای آن می شود.

در اغلب موارد حیوان ضعیف و بی حال می گردد و همین طور احساس تشنگی شدید دارد (به علت آب از دست رفته بدن).

توجه داشته باشید: اگر مدفوع خرگوش کمی از حالت سفت خارج شده باشد ، نوع دوم مدفوع خرگوش می باشد ( این نوع از مدفوع پر از ویتامین و مواد مغذی است که توسط حیوان خورده می شود و برایش مفید می باشد) و اسهال نیست.

درمان خانگی اسهال خرگوش

هنگامی که می بینید خرگوش شما اسهال دارد اولین کاری که باید انجام بدهید این است که آب تازه و فراوانی در اختیار او بگذارید که هر وقت بخواهد بتواند از آن استفاده کند (به علت از دست دادن شدید آب بدن).

1. درمان اسهال خرگوش با سرم خوارکی

اما آب خالی کافی نیست و برای جلوگیری از ضعف و بیحالی حیوان سرم خوراکی تهیه کنید (به جای آب از این سرم استفاده شود) و روزانه آن را عوض کنید.

مواد لازم جهت تهیه سرم خوراکی برای خرگوش اسهال شده:

  1. یک چهارم قاشق چای خوری شکر
  2. یک چهارم قاشق چای خوری نمک
  3. ۱۰۰ سی سی آب
دقت داشته باشید: که مواد ذکر شده را به خوبی با هم ترکیب کنید تا محلول یکسانی حاصل شود و آن را در اختیار حیوان قرار دهید.

بیشتر بخوانید::

2. حذف سبزیجات برای درمان اسهال خرگوش

تمام سبزیجات آبدار و سبزیجات سبز (مثل کاهو، جعفری و…) حذف کنید و تا پایان دوران بهبودی آن ها را در اختیار حیوان قرار ندهید.

فقط می‌توانید مقدار کمی سیب رنده شده و یا هویج رنده شده در اختیار خرگوش بگذارید (برای مشکل اسهال خوب است).

یونجه خشک شده باید همیشه در دسترس حیوان باشد و برایش ضرری ندارد.

3. فرنی برای درمان اسهال خرگوش

طرز تهیه فرنی برای خرگوش .

بدین صورت که اندکی کته برنج با مقدار زیادی آب درست کنید ( به صورتی که خیلی نرم شود).

دقت کنید که هیچ گونه روغن و ادویه ای به کار نبرید. اگر به برنج دسترسی نداشتید، می توانید از آرد برنج استفاده کنید (پخت).

پس از آن که کته خنک شد به آن کمی قطعات موز به صورت ریز ریز اضافه کنید و روزانه مقداری از آن را به حیوان بدهید (تازه و خنک باشد).

‏در اغلب موارد این فرنی اسهال را کاهش داده و باعث بهبود حیوان می گردد.

ممکن است خرگوش خانگی شما تمایلی به خوردن این فرنی نداشته باشد،بنابرین باید تمام غذا ها را از دسترس او خارج کنید و در حد چند دانه شکر به فرنی اضافه کنید (فقط در حد چند دانه). دقت داشته باشید که استفاده از شکر به میزان زیاد برای حیوان ضرر دارد.

هر یک ساعت مقداری از این فرنی را به میزان حداقل یک سی سی به حیوان بدهید.

اگر خرگوش شما از خوردن آن خودداری کرد، بدون زور و فشار حیوان را در آغوش بگیرید و چهار زانو بنشینید و با سرنگ بدون سوزن مقداری فرنی را از گوشه دهان خرگوش کم‌ کم به حیوان بدهید (حواستان باشد یک دفعه مقدار زیادی فرنی در دهانش نریزید ، زیرا غذا در گلویش می پرد و خفه می شود).

با توجه به حالت شکننده بدن خرگوش، نباید از زور استفاده کرد و حیوان را با زور نگه داشت سعی کنید با محبت و آرامش رفتار کنید تا خرگوش احساس امنیت کند و فرنی را بخورد.

این در صورتی است که حیوان علاقه ای به خوردن فرنی نشان ندهد بهترین راه این است که در گوش خودش غذایش را بخورد.

حواستان باشد که در روز فقط یک بار هویج رنده شده به میزان کمی به خرگوش خود بدهید ، زیرا مصرف زیاد آن اسهال را بیشتر کند. اما می توانید روزی دو بار به خرگوش خود سیب رنده شده بدهید.

هر آنچه که درمورد اسهال در خرگوش باید بدانید!


بهداشت خرگوش در زمان اسهال

اگر حیوان در اثر اسهال بدنش کثیف شده باشد می توانید با مقداری آب ولرم و دستمال (یا پنبه که آب آغشته شده است) بدنش را تمیز کنید.

اگر با استفاده از آب خالی تمیز نشود می‌توانید از شامپوی مخصوص استفاده کنید و یا در یک لیوان آب ولرم به مقدار یک سی سی شامپو بچه بریزید و از آن استفاده کنید و سپس با آب ولرم آبکشی کنید (قسمت هایی که شامپو زده اید).

در آخر حیوان را با حوله خشک کنید (بدون استفاده از سشوار).

دقت داشته باشید: که آب به چشم ها ، گوش ها و بینی حیوان نرسد که خیلی خطرناک است. لازم به ذکر است که از حمام کرددن کلی حیوان اجتناب کنید.

شست و شو یا تمیز کردن قسمت های آلوده به مدفوع در زمان پس از اسهال به دلیل اینکه از عفونت دستگاه تناسلی و مجاری ادراری حیوان جلوگیری می کند لازم است.

در این دوران روزانه وسایل قفس و خود قفس حیوان را تمیز کنید (با استفاده از سرکه ی سفید و سپس آبکشی کامل و یا تمیز کردن کامل اثرات سرکه).


طول درمان بیماری (اسهال) خرگوش

در این گونه موارد اگر ظرف مدت دو روز هیچ بهبودی در حیوان مشاهده نکردید و اگر این مسئله بیش از سه روز طول کشید ،

می توانید از شربت میترونیدازول انسانی هر ۱۲ ساعت به میزان ۶ قطره به خرگوش بدهید و تا هشت مرتبه این کار را ادامه دهید ، به دلیل این که امکان عفونی شدن معده حیوان وجود دارد.

این شربت برای زمانی است که شما به دامپزشک دسترسی ندارید. در صورت دسترسی به دامپزشک پس از اقدامات اولیه یا درمان خانگی و اگر پس از دو روز اثری از بهبودی مشاهده نشد ، سریع به دامپزشک مراجعه کنید و سر خود دارو مصرف نکنید.


اقدامات لازم پس از بهبودی اسهال خرگوش

هنگامی که علائم اسهال خرگوش به کلی قطع شدند و خرگوش شما قدرتش را بدست آورد، می توانید سرم خوراکی را حذف کنید و به جای آن آب تازه در اختیارش بگذارید.

توجه داشته باشید: که نباید به صورت ناگهانی رژیم غذایی قبلی را تغییر بدهید و آرام آرام می توانید رژیم غذایی خرگوش را به رژیمی که قبل از اسهال داشت برگردانید و هر ماده غذایی را در طی هفت روز به رژیم خرگوش اضافه کنید.

توجه نمایید که در زمان اسهال خرگوش از دادن هرگونه ماده غذایی به غیر از مواد غذایی که عنوان کردیم خودداری فرمایید، به این دلیل که ممکن است باعث شدت گرفتن بیماری و یا تلف شدن حیوان گردند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (12 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits