دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکات مهم و نحوه صحیح و اصولی کوتاه کردن ناخن گربه بدون درد سر
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
یکی از معضلات بزرگ پرورش دهنده یا دارندگان گربه این است که نمی تواند به راحتی و اصولی ناخن گربه را کوتاه کنند.برای یادگیری با ما همراه شوید

28 نکته مهم و ضروری قبل از کوتاه کردن ناخن گربه

  1. آیا گربۀ شما هم هنگامیکه ناخن گیر را می‌بیند ناپدید می‌شود؟ آیا برای کوتاه کردن ناخن گربه تان باید او را در یک حوله بپیچید؟
  2. کوتاه نگهداشتن ناخن گربۀ خانگی بسیار مهم است. ناخن گربه‌های خانگی گاهی بیش از حد بلند می‌شود و ممکن است تیزی آن به شما، گربه‌های دیگر یا حتی خودش آسیب بزند.
  3. طبق نظر کارشناسان رفتار شناسی حیوانات، کوتاه کردن ناخن‌ها همیشه باید در زمانی آرام، به دور از تنش و همراه با لذت باشد. نکات زیر را برای آرام کردن گربه تان در زمان گرفتن ناخن‌ها، ارائه کرده‌ایم.
  4. حالت او را تنظیم کنید.
  5. ایده‌آل‌ترین زمان برای آشنا کردن گربه با ناخن گرفتن، دوران بچگی گربه است.
  6. یک صندلی در یک اتاق آرام انتخاب کنید به طوریکه گربه تان بتواند به راحتی بر روی پای شما بنشیند.
    زمانی را انتخاب کنید که او آرام و یا حتی خوابالود است، مثل زمانیکه بعد از وعدۀ غذایش، کم انرژی و سست شده است.
    مراقب باشید در نزدیکی پنجره نباشید که پرندگان، حیوانات وحشی یا حرکات بیرون حواس گربه را پرت کند و به دنبال خود بکشاند.
    توجه داشته باشید که در اتاق نباید حیوان خانگی دیگری باشد.
  7. ابتدا فراموش نکنید که باید با گربه با ملایمت صحبت کنید تا او احساس آرامش و امنیت بیشتری داشته باشد.
  8. با پاهایش دوست شوید.
  9. به آرامی یکی از پنجه‌های گربه‌تان را بین انگشتانتان بگیرید و آن‌ها را تا سه شماره ماساژ دهید(و نه بیشتر). اگر گربه‌تان پایش را کشید، دستتان را محکم جمع نکنید و پنجه‌اش را فشار ندهید.
    فقط حالت او را دنبال کنید و به آرامی تماس انگشتانتان به پنجه‌اش را حفظ کنید.
  10. زمانیکه دوباره دستش را گرفتید کمی پد انگشت دستش را به گونه‌ای فشرده کنید که ناخنش بیرون بزند. سپس آن را رها کنید و بلافاصله به او تشویقی بدهید.
  11. این کار را یک روز در میان با انگشتان مختلفش انجام دهید تا به هر ده تای آن یکبار دست زده باشید.
  12. او را با صدای ناخن‌گیر آشنا کنید.
  13. قبل از آنکه ناخن‌های گربه‌تان را بگیرید، باید او را به صدای ناخن‌گیر عادت دهید تا با شنیدن آن احساس راحتی کند.
  14. او را بر روی پایتان بنشانید، مقداری ماکارانی خام را درون ناخن‌گیر بگذارید و در نزدیکی گربه نگهدارید. اگر گربه شروع به بو کردن ناخن گیر کرد مقداری تشویقی بر روی آن برایش بگذارید.
  15. سپس زمانیکه یی از انگشتان گربه را ماساژ می‌دهید به آرامی یکی از پدها را فشرده کنید. در حالیکه انگشتش را به داخل فشرده‌اید و ناخنش نمایان شده است، اسپاگتی را با ناخن‌گبر خرد کنید. سپس انگشتش را رها کنید و بلافاصله به او تشویقی بدهید.
  16. هرگز ناحیۀ صورتی ناخن را نبرید.
  17. بخش صورتی ناخن که به Quick شناخته می‌شود، قسمتی است که اعصاب و رگ‌های خونی د رآن وجود دارند. هرگز و هرگز این قسمت حساس را کوتاه نکنید. بسیار توجه داشته باشید که تنها بخش سفید ناخن را کوتاه کنید. بهتر است که محتاط باشید و ناخن را کمتر کوتاه کنید تا اینکه بخش صورتی را ببرید.
  18. اگر تصادفاً این ناحیه را بریدید، خونریزی ایجاد شده را توسط بانداژ و چسب‌زخم متوقف کنید. خوب است که این وسایل را در هربار کوتاه کردن، در نزدیکی خود قرار دهید.
  19. در هنگام کوتاه کردن ناخن گربه …
  20. گربه را بر روی پای خود به صورتی بگذارید که رویش به سمت شما نباشد.
    یکی از انگشتانش را بگیرید و پد پایش را فشار دهید تا ناخن را به خوبی مشاهده کنید.
    دقت کنید که چه میزان کوتاهی نیاز دارد و به ناحیۀ صورتی ناخنش توجه کنید.
    حالا فقط تیزی یکی از ناخن‌ها را کوتاه کنید، انگشتش را رها کنید و به او تشویقی بدهید.
    اگر گربه‌تان واکنشی نشان نداد، یک ناخن دیگر را نیز بگیرید.
    اما تا زمانیکه گربه با این کار احساس راحتی ندارد در هر بار نشستن بیش از دو ناخن را نگیرید.
    با یک تشویقی ویژه در انتها کار را به پایان برسانید.
    در دفعات اول در یک روز فقط یک پا را کوتاه کنید.
  21. برنامۀ کوتاه کردن ناخن گربه
  22. کوتاه کردن ناخن گربه هر ده تا پانزده روز یکبار کافیست. اگر گربه به شما اجازه‌ی کوتاه کردن ناخن‌هایش را نمی‌دهد از یک آرایشگر حیوانات کمک بخواهید.
  23. آنچه نباید انجام دهید:
  24. اگر گربۀ شما مقاومت کرد، صدایتان را بالا نبرید و او را تنبیه نکنید.
  25. هرگز زمانیکه گربه پریشان است یا شما ناراحت هستید، کوتاه کردن ناخن گربه را آغاز نکنید.
  26. عجله نکنید و بسیار به بخش صورتی ناخن او دقت داشته باشید.
  27. تمام ناخن‌های گربه را در یک جلسه کوتاه نکنید.
  28. هرگز ناخن گربه را نکشید. در این عمل جراحی در حقیقت جدا کردن انتهای انگشت گربه است.
  29. مانند آنکه بند آخر انگشتان انسان را ببرند تا دیگر ناخن نداشته باشد. از این کار جدا دوری کنید.
    در عوض ناخن‌های او را مرتب کوتاه کنید و از اسکرچر های مناسب استفاده نمایید.

در مورد گربه ها بیشتر بخوانید::

علت افتادن سبیل گربه

(اسهال در گربه) علل، پیشگیری و دو راه درمان خانگی موثر

راههای درمان و تشخیص ویروس ایدز در گربه ( FIV )

کوتاه کردن ناخن گربه به صورت اصولی و با ناخن گیر مخصوص گربه

داشتن یه حیوون خونگی بیشتر از هر چیزی میتونه سرگرمت کنه و لحظات شادی رو برات بسازه. خیلی از مردم دنیا توی خونه شون از حیوون نگهداری میکنن. یکی از محبوبترین حیوونای خونگی گربه ست. گربه به خاطر خصلت ملوس بودنش همیشه خیلی خوب میتونه توی دلت جا باز کنه. ولی همین حیوون ملوس گاهی با ناخن های تیزش چنان چنگی به دست و پات میزنه که آه از نهادت بر میاد. بخاطر همین هر کسی که گربه داره همیشه با قسمت گرفتن ناخن گربه روبرو شده. شک ندارم که تو هم با چالش کوتاه کردن ناخن گربه مواجه شدی و همه اینو خیلی خوب میدونیم که کوتاه کردن ناخن گربه کار آسونی نیست و باید در موقعیت و زمان مناسب انجام بشه.

1. اشتباهات رایج در گرفتن ناخن گربه

گربه ها حیوانات بسیار حساسی هستند و بر خلاف اون چیزی که به عنوان گربه صفت بودن به گربه ها نسبت میدن، حیوانات بسیار با احساسی هستن و خیلی خوب میتونن محبت و یا بدرفتاری و حتی کم محلی رو درک کنن. اما درکنار همه اینها ممکنه در بعضی از نژادها گربه ها کمی کینه ای باشن و اگه باهاشون بدرفتاری بشه سعی در جبران و انتقام گرفتن میکنن.

اگه دقت کرده باشی گربه ها علاقه و وسواس زیادی روی تیز کردن ناخن هاشون دارن و مدام در حال چنگ زدن به در و دیوار و مبل و صندلی هستن. بنابراین اگه با گرفتن ناخن هاش مورد لعن و نفرین و گاز گرفتن واقع شدی زیاد تعجب نکن! چون داری چیز مهمی رو ازش میگیری و زحمتهای شبانه روزیش رو برباد میدی. ولی اگه کار گرفتن ناخن گربه رو درست انجام بدی به هیچ وجه پیشیت از دستت ناراحت نمیشه و از اینکه به فکرش هستی و به بهداشتش اهمیت میدی خوشحال هم میشه.

1.استفاده از ناخن گیر آدمیزاد یا سیم چین و قیچی! بجای ناخن گیر مخصوص گربه

ناخن گیری که ما آدما استفاده میکنیم دارای تیغه نسبتاً صاف و یکنواختیه و مناسب با ناخن ما ساخته شده ولی ناخن گربه ضخیم و تقریبا دارای قطری بیضی ماننده.

دقیقا مثل خار گل. این پایین یک نمونه از عکس ناخن گربه رو میتونی ببینی. بنابراین باید از ناخن گیر مخصوص گربه برای کوتاه کردن ناخن گربه ها استفاد کنی.

این ناخن گیر دارای دو تیغه خیلی تیز و نیمدایره شکله و از همه طرف ناخن رو در خودش جمع میکنه و کوتاه میکنه.

2. کوتاه کردن ناخن گربه در زمان نامناسب

گربه ها در حین بازی و ورجه و وورجه اصلا دوست ندارن از سرعتشون کم کنی و به کار دیگه ای مشغولشون کنی.

اگه وسط بازی کردن یا سرحال بودنش به زور بخوای ناخنش رو کوتاه کنی با چند گاز و چنگ جانانه روبرو خواهی شد.

پس کی باید ناخن گربه رو کوتاه کنی؟ اغلب زمانی که گربه خوابیده و نیم ساعتی از خوابش گذشته بهترین لحظه برای گرفتن ناخن هاشه.

اگه سرعت عمل داشته باشی میتونی یک دستش رو در حالیکه هنوز خماره بگیری، و ناخن های اون یکی دستش رو احتمالا با کمی مقاومت روبرو میشی و بهتره کمی صبر کنی تا دوباره به خواب بره.

3. عدم استفاده از تشویقی در حین کوتاه کردن ناخن گربه

گربه ها برای هر کار خاصی که انجام میدن دوست دارن تشویق بشن و مورد توجه قرار بگیرن.

گرفتن ناخن کار هر روز نیست و قراره شاید ماهی یک بار انجام بشه، پس برای اینکه به این وضعیت عادتش بدی بهتره هر بار که ناخن هاش رو میگیری یه تشویقی هم بهش بدی که برای دفعات بعد مقاومت کمتری از خودش در مقابل گرفتن ناخن نشون بده.

4.گرفتن ناخن گربه به همراه گوشتش!!

هرگز این اشتباه رو نکن! بخشی از ناخن گربه دارای گوشت دستش هست و به اون پاستیلای خوشگل کف دستش وصله.

بنابراین دقت کن که ناخنش رو از کجا میگیری. به عکس بالا دقت کن و حتماً حتماً قبل از کوتاه کردن ناخن گربه خوب به ناخناش نگاه کن تا قسمت گوشت و ناخن رو بتونی از هم تشخیص بدی. چون واقعاً برای حیوون دردناک خواهد بود که بخوای اشتباهاً ناخنش رو تا ته بگیری.. کافیه رو انگشت خودت امتحانش کنی!

نحوه صحیح کوتاه کردن ناخن گربه

نکته اول:: برای اینکه بتونی راحت ناخن گربه رو بگیری باید چند نکته مهم رو رعایت کنی. اول از همه اینکه هرگز برای کوتاه کردن ناخن گربه جلوی گربه ات قرار نگیر. حتماً باید پشت گربه باشی و گربه رو بزاری توی بغلت. علت این کار به این خاطره که بتونی دید کافی به قسمت انتهای ناخن گربه داشته باشی و اشتباهاً گوشتش رو هم نگیری.

نکته دوم:: که باید رعایت کنی زاویه گرفتن ناخن گربه ست. برای اینکه هم ناخن بعد از گرفتن لبه تیز نداشته باشه و هم گربه اذیت نشه باید این مورد رو حتماً رعایت کنی. تصویر زیر رو با دقت نگاه کن و زاویه قرار گیری ناخنگیر و برش صحیح رو یاد بگیر.
نکته سوم:: و مهم اینه که باید سرعت عمل داشته باشی… گربه ها خیلی زود از ثابت موندن در یک نقطه خسته میشن و میخوان جا عوض کنن و همچنین اگه بخوای ناخنش رو خیلی آروم بگیری و ناخن گیر رو آروم فشار بدی یه درد خفیفی رو گربه حس میکنه و در نتیجه نمیتونی کارت رو تموم کنی. پس خیلی سریع ناخن گیر رو فشار بده و کار برش رو قبل از اینکه گربه متوجه بشه تموم کن.
نکته چهارم:: هم حتماً رعایت کن قبلا هم اشاره کردم، استفاده از تشویقیه در اواسط گرفتن ناخن یا در پایان کار یک یا دو تا از خوراکی های تشویقی رو به گربه بده تا بخوره و دعات کنه.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits