دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا گربه از آب متنفر است؟ دلایل قانع کننده برای حمام ندادن گربه!
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
چرا گربه ها از آب تنی کردن بدشون میاد؟ گربه ها همیسه در حال تمیز کردن خود هستند دیگر نیازی به حمام کردن ندارند و ساختار موی بدن این حیوان به نحوی است که نیازی به آب ندارد؟ ایا همه گربه ها از آب متنفرند.موقع حمام کردن گربه چه باید کرد

تنفر گربه از آب چیست؟

یکی از سوالاتی که زیاد از خوانندگان به دنبالش هستند این است که اگر گربه‌ها موجودات تمیزی هستند و مدام خودشان را تمیز می‌کنند، چرا آب را دوست ندارند؟ یک باور قدیمی در میان افراد وجود دارد که می‌گوید گربه رابطۀ خوبی با آب ندارد.

وقتی قصد داریم بفهمیم چرا بسیاری از گربه ها آب را دوست ندارند، مهم است که واقعیت را از افسانه جدا کنیم. واقعیت این است که همۀ گربه‌ها از دوش گرفتن و خیس شدن نمی ترسند، و نژادهای خاصی حتی شنا کردن را دوست دارند.

دلیل اینکه چرا بعضی گربه‌ها آب‌تنی کردن را دوست دارند برای متخصصان ناشناخته است اما نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید دلیل آن می‌تواند ریشه در تکامل آن‌ها داشته باشد. بسیاری از نژادها به لحاظ تاریخی در آب و هوای خشک و بیابانی زندگی کرده‌اند. گاهی اصلا در مجاورت رودخانه، دریاچه یا باران نبوده‌اند و در نتیجه به اندازه‌ی گونه‌های دیگری که در معرض آب بوده‌اند، با آب آشنا نیستند.

بر خلاف سگ‌ها که اغلب عاشق شنا کردن هستند و حتی گاهی آموزش می‌بینند تا در آب عملیات خاصی را انجام دهند، اغلب گربه‌ها طرفدار آب نیستند.

دلایلی متنفر بودن گربه از آب

دلایل زیادی برای اینکه گربه‌ها از آب خوششان نیاید وجود دارد. اما واقعا چرا گربه‌ها از آب متنفرند ؟ یک جواب کوتاه به این پرسش می‌تواند این باشد که به طور کلی موهای گربه برای خیس شدن طراحی نشده‌ است.

1. سنگینی موها

گربه‌ها نسبت به پیرایش و مرتب بودن موهایشان حساس هستند. اگر تا کنون برایتان پیش آمده باشد که بدون چتر در باران گیر افتاده باشید حتما آن‌ها را درک خواهید کرد که موهای خیس چقدرغیرقابل تحمل‌اند و با شخصیت گربه‌ها همخوانی ندارد. ممکن است وقتی که موهای گربه کاملا خیس می‌شود احساس سنگینی کند. در حالیکه لایه‌های بالایی موهای گربه تا حدودی نسبت به خیس شدن مقاوم هستند، ولی اگر تمام پوشش او را آب بگیرد احساس راحتی ندارد. پس این موضوع می‌تواند یکی از دلایلی باشد که گربه‌ها از آب متنفرند .

2.0 حساسیت به بو

ممکن است گربه شما بوهای شیمیایی مربوط به آب را دوست ندارد. گربه‌ها به بو حساس هستند. ممکن است مواد به کار رفته در آب لوله‌کشی او را اذیت می‌کند و در مواردی که از شامپو و مواد شوینده استفاده می‌کنید بوهای ناشناختۀ زیادی برای او وجود دارد که ممکن است خوشایندش نباشد.

3. سرما

گربه‌ها درجه حرارت بدنشان بیشتر از انسان است. حفظ این دما دشوار است. حتما می‌توانید تصور کنید که موهای خیس و سنگین که مانند پتو دورشان را گرفته است چقدردرجه حرارت بدنشان را پایین می‌آورد و باعث می‌شود احساس سرما کنند.

4. ترس از آب

خیلی ساده، برخی گربه‌ها دوست ندارند زیرآب بروند چون تجربه آن را ندارند و ذاتا ترسو هستند. لزوما همۀ گربه‌ها تشنۀ تجربیات جدید نیستند. گاهی ترجیح می‌دهند اصلا سراغ چیزهایی که جدید است و باعث وحشتشان می‌شود نروند.

از دیگر دلایلی که آب برای گربه ها بی اهمیت شمرده می شود

تجربیات بد آنان با آب است یا حتی بهتر است بگوییم دلیل ,تجربه نکردن شان می باشد, اگر گربه سانان به اشتباه به جای یک دریاچه معمولی وارد باتلاق برای آب تنی شوند و موقعیت ناگواری مواجه می شوند

که این مشکل حتی ممکن است موجب مرگشان شود یا شنا کردن در آب هایی که از ناخالصی بسیاری برخوردار است وزن این حیوانات را دو چندان می کند و با همین برداشت , آنان تمایلی نسبت به آن نشان نمی دهند مگر آنکه مجبور شوند در آن بروند.

گربه سانان و کلا هر حیوان دیگری باید با محیط اطراف خو بگیرد ,باید گفت که گربه ها جز حیواناتی هستند که دیر با اتفاقات پیرامونشان سازگاری پیدا می کنند و مخلوقاتی اند که از غافلگیر شدن و ابزار های جدید لذت نمی برند.

گربه هایی که از بچگی مرتب به حمام برده می شدند یا آن هایی که به دلایلی مجبور به شنا کردن بودند نسبت به گربه های دیگر آب تنی کردن و بازیگوشی کردن در آب را بیشتر دوست دارند.

به یاد داشته باشید که اگر گربه تان را به اجبار در آب فرو کنید یا به حمام ببرید موجب ناراحتی و سرد شدن وی در مقابل شما و خصوصا آب گردد ,این چیزیست که هیچ صاحبی آرزوی آن را ندارد.

در مورد گربه سانان بیشتر بدانید::

نگهداری از بچه گربه ، چگونه بچه گربه تاز متولد شده بزرگ کنیم

آموزش تربیت و نگهداری گربه در منزل

مزایای عقیم کردن گربه نر و ماده

چرا برخی گربه‌ها واقعا آب را دوست دارند؟

اگر چه بیشتر گربه‌های خانگی آب را دوست ندارند اما دیگراعضاء خانواده‌شان مانند ببرها از آب لذت می‌برند و از آن برای خنک شدن و حتی تامین وعدۀ بعدی غذایشان استفاده می‌کنند.

با این حال برخی نژادهای گربه‌های خانگی مانند

مین کون، بنگال و آبیسینیان واقعا آب را دوست دارند.

به خصوص اگر در منطقه گرم و خشک زندگی کنند، آب برای آن‌ها لذت‌بخش است زیرا با آن احساس خنکی و تازگی می‌کنند و ممکن است بخواهند حتی در آب شنا کنند.

از آنجاییکه گربه‌ها در ماهی گرفتن به اندازه شکار موش استاد هستند، گاهی برای ماهیگیری داخل آب می‌روند یا لبه استخریا حوض آب می‌نشینند.

در مناطق سردسیر گربه‌ها هم مانند انسانها دوست ندارند کاملا خیس شوند و دمای بدنشان را از دست بدهند

معروف‌ترین نژاد گربه در داشتن مهارت شنا کردن

نژاد تورکیش ون است. نژادی کمیاب که به نام “گربه شناگر” معروف است. بر طبق اعلام انجمن جهانی گربه‌ها، این گربه‌ها دارای موهایی با بافت منحصر به فرد کشمیر مانند هستند که تا حدودی خاصیت ضد آبی به پوشش آن‌ها می‌دهد و آن‌ها می‌توانند از شنا کردن و دیگر بازی‌ها در آب لذت ببرند.

از زمانیکه دوست پشمالویتان به خانه می‌آید خیلی طولی نمی‌کشد تا ترجیحات او دربارۀ آب دستتان بیاید.

گربه را وادار به تماس با آب نکنید.

ممکن است که گربه شما تاحدی از آب لذت ببرد و یا به هر قیمتی بخواهد از آن دوری کند.

بیشتر گربه‌ها گاهی دربارۀ آب کنجکاو می‌شوند و پنجه خود را در سینک پر از آب بچسبانند یا آن را زیر شیرآب بگیرند اما در هرصورت فرو بردن یک پا در آب با حمام کردن دو موضوع کاملا متفاوت هستند.

اگر گربه شما از اینکه به آب نزدیک شود نگران است بهتر است هیچ وقت او را تحت فشار نگذارید.

چگونه گربه‌تان را متقاعد کنید حمام کند؟

از آنجایی که گربه‌ها زمان زیادی از روزخود را صرف تمیزکردن خودشان می‌کنند بنابراین حمام کردن اصلا در اولویت آنها قرار ندارد.

گربه‌ها از آب متنفرند اما درهرصورت گاهی اتفاق می‌افتد که گربه شما با مادۀ چسبناکی تماس پیدا می‌کند یا گلی می‌شود و شما ناچارید او را فورا تمیزکنید. در این گونه موارد بهترین روش این است که ملایم و مهربان باشید و کاری کنید او در آب احساس آرامش کند.

از اینکه آب گرم است مطمئن شوید و از مواد افزودنی مانند حباب‌ساز حمام استفاده نکنید. در عین اینکه گربه‌تان را نوازش می‌کنید و با مهربانی با او صحبت می‌کنید خیلی آرام او را داخل آب بگذارید.

شما می‌توانید آموزش حمام کردن گربه را نیز مطالعه کنید تا به شما در این موارد کمک کند.

چگونه میتوان بدون درد سر گربه را حمام کنیم ؟ فیلم

اما چند نکتۀ کوتاه:

  1. از شامپوهای مخصوص بدن گربه که مانع خشک شدن پوست اومی‌شود، روی اسفنج مخصوصش بریزید و هرگونه لکه کثیفی را با آرامش از روی بدن او پاک کنید و حتی کل بدن او را مالش دهید.
  2. اسفنج مخصوص او را با آب بشویید و خیلی ملایم بدن گربه را آبکشی کنید.
  3. و را به خوبی با حوله خشک کنید.
  4. حالا گربه شما نیاز به استراحت دارد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.6 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits