دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی مرغ و خروس سبرایت یا مینیاتوری
8
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سبرایت یا همان مرغ مینیاتوری گونه ای از مرغ های زینتی می باشد که اغلب به دلیل زیبایی خود مورد توجه پرورش دهندگان قرار گرفته است

مرغ و خروس نژاد سبرایت


سبرایت یا همان مرغ مینیاتوری گونه ای از مرغ های زینتی می باشد که اغلب به دلیل زیبایی خود مورد توجه پرورش دهندگان قرار گرفته است، این مرغ به دلیل جسم کوچک و تخم گذاری پایین خود صرفه اقتصادی ندارد و بیشتر در کشورهایی اروپایی به دلیل زیبایی خاص خود مورد توجه قرار می گیرد، از ویژگی های بارز این پرنده وجود پر هایی با نوار سیاه رنگ در بدن آن می باشد.

آشنایی با مرغ و خروس مینیاتوری سبرایت

مرغ هم مانند سایر طیور دارای گونه های زینتی می باشد، یکی از این گونه های زینتی که قصد داریم در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم مرغ و خروس نژاد مینیاتوری یا همان سبرایت می باشد، این نژاد از مرغ و خروس در سال 1800 میلادی به پاس تلاش های بی وقفه سرجان ساوندرس سبرایت ، همنام با نام این پرورش دهنده و محقق انگلیسی نامگذاری شد و در زبان انگلیسی sebright chicken نام دارد.

مرغ

خصوصیات مرغ و خروس سبرایت

همانطور که اشاره شد از مهم ترین ویژگی این نژاد از مرغ و خروس وجود حاشیه یا نواری سیاه رنگ در پرهای این پرنده می باشد. پرهای این نژاد در دو رنگ طلایی براق و سفید مایل به نقره ای است و بر همین اساس به دو گونه سبرایت طلایی و سبرایت نقره ای نامگذاری شده است.

مرغ سبرایت بسیار آرام و اهلی بوده و به راحتی قابل پرورش همراه با سایر نژاد های مرغ می باشد ولی به دلیل جثه کوچک و وزن کمی که دارد صرفه اقتصادی ندارد و کمتری کسی آن را پرورش می دهد. اما خروس سبرایت بنام خروس جنگی سبرایت معروف بوده و با سایر خروس ها بر سر جفت و قلمرو خود جدال می کند و حتی قادر به جنگ با مرغ های بزرگتر از خود نیز می باشد.

این مرغ در سال نهایتا 80 تخم مرغ می گذارد و همانند هر مرغ دیگری دارای دوره جوجه کشی 21 روزه می باشد، دوره رشد این مرغ و خروس نیز مانند مرغ های معمولی شش ماه می باشد، یعنی پس از شش ماه کاملا بالغ شده و آماده جفت گیری و تخم گذاری خواهد بود. جالب است بدانید که مرغ سبرایت پس از رسیدن به سن بلوغ 650 گرم و خروس سبرایت 800 گرم وزن پیدا خواهد کرد، در حالی که یک مرغ معمولی گوشتی بین 1/5 الی 2 کیلو گرم وزن خواهد داشت. هم چنین تخم مرغ های نژاد سبرایت به رنگ سفید بوده و کوچکتر از تخم مرغ معمولی می باشد.

مرغ سبرایت بر خلاف مرغ های معمولی فاقد تاج و ریش بوده ولی خروس سبرایت دارای ریشی بلند و تاجی پهن و کج و دارای نقاط برجسته می باشد. از نقطه شاخص دیگر مرغ و خروس سبرایت می توان به بال های او اشاره کرد، تمایل این نژاد به کشیدن بال خود به سمت پایین است که او را بسیار جذاب نشان می دهد بخصوص در خروس سبرایت این غریزه نمایان تر است. کشیده شدن بال ها نشان از این دارد که این نژاد تا حدودی قابلیت پرواز را دارد و کنترل آن کمی مشکل خواهد بود.

مرغ و خروس

تغذیه و بهداشت مرغ و خروس سبرایت


به منظور تغذیه مرغ و خروس سبرایت همانند هر مرغ دیگری می توان از برنج، گندم، جو، نان خیس، ته مانده غذا ها، گیاهان و سبزیجات و هر ماده غذایی دیگری استفاده نمود. البته باید در تغذیه آنها دقت نمود که از مواد غذایی بسیار چرب و یا بسیار شور استفاده نشود ، زیرا بیماری به دنبال خواهد داشت.

هم چنین قابل توجه است که این نژاد از مرغ و خروس تحمل کمتری در برابر بیماری دارد، بنابراین باید موارد بهداشتی را در محیط این پرنده رعایت نمایید و از وارد امدن شک دمایی به آن جلوگیری کنید. تغذیه از غذای فاسد و مانده ، هم غذا شدن با سایر حیوانات نظیر موش، گربه، سگ، نوشیدن آب کثیف و ... همگی می تواند در بیماری پرنده تاثیر گذار باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

نگهداری از جوجه ها

هر آنچه که باید در مورد مرغ کپ(کرچ) و مراقبتهای آن بدانید

علت و درمان بیماری نیوکاسل (ویروس واگیردار) در طیور

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits