دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی طوطی اکلکتوس 
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
طوطی اکلکتوس بومی جزایر سلیمان ، سومبا ، گینه نو و جزایر مجاور آن و همین طور جزایر شمال شرقی استرالیا می باشد.


آشنایی با طوطی اکلکتوس


طوطی اکلکتوس یک طوطی زیبا با پرهای رنگی است . اولین نکته جذب کننده در طوطی های اکلکتوس تفاوت ظاهری زیاد بین طوطی نر و ماده است این چیزی است که در دنیای طوطی سانان عجیب و غیر معمول است. تفاوت ظاهری بین اکلکتوس نر و ماده به قدری زیاد است که در ابتدا دانشمندان آنها را 2 گونه طوطی تصور می کردند و با جستجو و ردیابی دریافتند آنها 2 گونه مجزا نیستند بلکه دارای تفاوت ظاهری هستند.

طوطی اکلکتوس از خانواده psittaculidae و قبیله psittaculini با نام علمی Eclectus roratus می باشد. طوطی اکلکتوس بومی جزایر سلیمان ، سومبا ، گینه نو و جزایر مجاور آن و همین طور جزایر شمال شرقی استرالیا می باشد.

ویژگی طوطی اکلکتوس نر

طوطی اکلکتوس نر دارای پرهای سبز براق و منقار زرد می باشد و پرهای دم و زیر بال ها آبی و قرمز است میانگین وزن در بزرگسالی 430 گرم بوده و در کل از 388 تا 524 گرم هم دیده می شود.

اکلکتوس نر نابالغ دارای منقار قهوه ای و عنبیه چشم سیاه می باشد در حالیکه عنبیه چشم با بالا رفتن سن رو به زردی و نارنجی می رود و منقار نیز تغییر رنگ داده و زرد می شود.

طوطی

ویژگی طوطی اکلکتوس ماده

طوطی اکلکتوس ماده قرمز و پرهای سینه آبی و دارای منقار سیاه است. اکلکتوس ماده بالغ 452 گرم وزن دارد و از 383 تا 549 گرم نیز دیده می شود. طوطی های اکلکتوس بسیار زیبا هستند و با این زیبایی طرفداران زیادی را مجذوب خود کرده اند.

رژیم غذایی طوطی اکلکتوس

رژیم غذایی طوطی اکلکتوس شامل انواع میوه ، انجیر وحشی، آجیل ، جوانه های گل و برگ می باشد. دو میوه ای که طوطی اکلکتوس علاقه ی شدیدی به آن دارد انار و پاپایا می باشند. در اسارت تمایل زیادی به خوردن میوه هایی چون انبه ، انجیر ، موز، خربزه ، هلو ، انگور، مرکبات ، گلابی و سیب دارند.

طوطی اکلکتوس دستگاه گوارش بلند و طولانی غیر معمولی دارد و به این دلیل نیاز به یک رژیم غذایی با فیبر بالا دارد. در اسارت استفاده از انواع میوه و سبزی های برگ دار مثل کاسنی و … و استفاده از ارزن و انواع آجیل چون بادام همراه پوسته به طوطی اکلکتوس کمک قابل توجهی می کند.

طوطی اکلکتوس در اسارت به سبزیجات با بتاکاروتن بالا مانند سیب زمینی پخته شده ، کلم بروکلی تازه و درت تازه نیاز دارد و مانند سایر طوطی ها نباید به اکلکتوس آووکادو ، شکلات یا مواد غذایی با چربی بالا چون سیب زمینی سرخ کرده یا پیتزا داد.

پرنده

مشکلات سلامتی طوطی اکلکتوس

اکلکتوس در اسارت بسیار مستعد اسپاسم عضلانی شناخته شده که علت عمده ی آن عدم توازن شیمیایی در ویتامین ها و مواد معدنی است که مانع جذب کلسیم می شوند که مربوط به تغذیه ی نا مناسب است.

سایر علل احتمالی عبارتند از: کمبود کلسیم ، مصرف پلت ها یا غذاهایی که بیش از حد با ویتامین یا رنگ های مصنوعی غنی شده اند و حتی کم آبی بدن نیز می تواند اکلکتوس را دچار این بیماری کند.

محل زندگی طوطی اکلکتوس

طوطی اکلکتوس برای زندگی حفره ای داخل درختان به عنوان لانه ایجاد می کند و طوطی ماده ۱۱ ماه در لانه باقی می ماند و یک یا چندین طوطی نر مسئول تهیه ی غذا برای ماده هستند که آنها گاهی تا ۲۰ کیلومتر برای تهیه ی غذا سفر می کنند. در نهایت ۲ عدد تخم سفید رنگ گذاشته می شود که طوطی ماده ۲۸-۳۰ روز روی تخم ها می خوابد تا تبدیل به جوجه شوند و طی ۱۱ هفته جوجه ها پر در می آورند . طوطی اکلکتوس گاهی اوقات بلوغ زودرس یا دیر هنگام دارد اما به طور معمولی طی ۲-۳ سال به بلوغ می رسد.

طوطی ها

نگهداری از طوطی اکلکتوس به عنوان حیوان خانگی

طوطی اکلکتوس از جمله پرندگان ایده آل برای نگهداری خانگی است مخصوصا اگر از جوجگی آموزش داده شود. پرندگان بالغ معمولا بسیار آرام و بی سر و صدا هستند ولی دربرابر افراد ناشناس سر و صدای زیادی می کنند. همانطور که گفته شد توانایی بسیار بالایی در سخنگویی دارند و کلمات را بسیار سریع یاد می گیرند و به بهترین شکل تلفظ می کنند.

اکلکتوس ها معروف هستند آنها پرندگان خانگی بی نظیری هستند اگر تربیت و نگهداری از جوجگی شروع شوند طوطی های عالی هستند. اکلکتوس ها بسیار باهوش هستند و به فعالیت و بازی بطور روزانه نیاز دارند.

علاوه بر زیبایی ظاهری اکاکتوس ها رفتار دلنشینی دارند رفتاری های آنها نیاز به درک و توجه زیادی دارد.زمانیکه با افراد یا موقعیت های جدید روبرو شوند دچار استرس شوند مانند مجسمه بی حرکت شده و صبر می کنند.

اکلکتوس ها احساساتی , بازیگوش , کنجکاو و مهربان هستند. اکلکتوس ها دارای زیرگونه های زیادی هستند که رفتار زیرگونه ها شبیه به هم می باشد و تفاوت ها جزیی است همچنین رفتار اکلکتوس نر و ماده با هم متفاوت است .

اکلکتوس ها صداهای مختلف زیادی با تن های متفاوتی دارند صداهای بم , سوت , جیغ و .... اکثر صواهای اکلکتوس آزار دهده نیست و گاهی شنیدن آن لذت بخش نیز می باشد با اینحال در صورت مبتلا شدن به ناهنجاری های رفتاری و ترس و حمله می توانند جیغ های گوش خراشی بزنند.

طوطی اکلکتوس سخنگوی بسیار خوبی بوده و کلمات را واضح می گوید.زمانیکه به اکلکتوس ها فکر می کنیم زیبایی و سر و صدای کم به ذهنمان می آید. آنها پرندگان خانگی فوق االعاده برای خانه های مناسب آنها هستند نسبت به سایر طوطی سانان هم جثه سر و صدای کمتری دارند البته فراموش نکنید در صورت ترسیدن یا هیجان زده شدن می توانند جیغ ای بلندی بزنند ولی در کل زیاد تمایلی به جیغ زدن ندارند.

toti

این طوطی ها می توانند حرف بزنند حرف زدنشان به گونه ای است که انگار دختر بچه ای در حال حرف زدن است و صدای واضحی دارند نسبت به کاکاتوها کمتر وابسته می شوند و زیاد علاقه به نوازش شدن ندارند.

برای یادگیری ترفندها شهرت ندارند با اینحال دارای رفتارهای خنده دار و بامزه اس هستند. اکلکتوس نر بسیار حساس است و در صورت بی توجهی و استرس زیاد دچار پرکنی می شود در صورتی که استرس رفع شود پرکنی متوقف می شود.

نکته سخت فهمیدن عامل استرس می باشد مثلا ممکن است با عوض شدن جای قفس دچار استرس شده و پرکنی کند یا به کسی یا حیوان خانگی دیگری وابسته شده و با جدا شدن از اون دچار استرس شود.

طبق تجربه های نگهدارندگان اکلکتوس ها طوطی اکلکتوس ماده برای خانه های شلوغ تر مناسب است در حالیکه طوطی نر علاقه ای به خانه های پرسر و صدا و شلوغ ندارد به عبارتی برای خانه هایی که دارای کودک هستند مناسب نیستند. اکلکتوس نر دارای طبیعتی آرام بوده و کمتر پرخاشگر هستند.

نکته جالب دیگر درباره اکلکتوس ها این است که آنها گرد ندارند و زمانیکه پر آرایی می کنند هوای اطراف پر از گرد و شوره نمی شود و مناسب برای افرادی است که به گرد های طوطی سانان حساسیت دارند.

اکلکتوس ها بسیار باهوش هستند و رو اتفاقاتی که اطراف آنها می افتد تمرکز می کنند اگر آنها را زیر نظر بگیرید می بینید که با چشمهایشان حرکات و رفت و آمدهای شما را دنبال می کنند.طول عمر آنها 30 سال است ولی در صورت نگهداری مناسب می توانند 50تا 75 سال عمر کنند.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی و نحوه نگهداری طوطی (کوتوله) برزیلی

آموزش یاد دادن حرف زدن به انواع طوطی

ماکائو (آرا) آبی طلایی-طوطی بازیگوش و پر حرف

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits